Linux voor beginners :)
- rappie pappie
Misschien kun je deze eens proberen. http://www.minix3.org/Koen_92 schreef:Op een Pentium 1 met 16 mb ram?
Slackware is toch met KDE, dat hoef ik daar op niet te proberen.
Hardware Required
To run MINIX 3, you need a PC driven by a 386, 486, or Pentium CPU or compatible. The standard configuration requires 16 MB of RAM. An 8-MB version is also available, but it is slower due to a smaller buffer cache. Since the distribution comes on a live CD, you can test it without allocating any hard disk space, but for a hard disk installation, 50 MB is needed as a minimum, 600 MB minimum if you want all the sources.
- Koen_92
Ja, minix zal ik ook eens bekijken. Maar op zich vind ik dsl goed. Als FF 2.0.0.6 er goed op werkt ben ik niet meer geneigd naar een andere over te stappen.
Maar weet er echt niemand raad met dit:
Maar weet er echt niemand raad met dit:
Verder in het begin van dit topic wordt nog gewezen op Puppy linux, is dit ook wat of niet?Koen_92 schreef: Werkt niet, tijdens kopieren krijg ik deze fout:
read only file system
Ik dacht eerst dat het aan permissies lag, maar met root lukt het ook niet. Ook met chmod krijg ik dezelfde fout.
- adri
- Moderator
Ja, maar ook met Xfce, Fluxbox, Blackbox en Windowmaker. Die laatste drie zullen er wel op goed draaien (misschien Xfce ook wel).Koen_92 schreef:Op een Pentium 1 met 16 mb ram?
Slackware is toch met KDE, dat hoef ik daar op niet te proberen.
Zie hier.
Hoe groot is je HD?
- Koen_92
2 x 2gb (2 schijven)adri schreef: Hoe groot is je HD?
Ok, zal eens kijken, maar is slackware niet een klein beetje moeilijk voor een beginnende linux gebruiker?
Verder welke versie van slackware moet ik hebben? Slackware 12 lijkt me een beetje zwaar.
Edit: ik zie het al in dat andere topic van jou, slack 11 is geloof ik het beste.
Ik ga het eerst testen in vmware, en als het wat is komt het er op.
-
Dat zal wel bij proberen blijven want als je wat verder leest:rappie pappie schreef:[Misschien kun je deze eens proberen. http://www.minix3.org/
Maar ik hou de experimenteerders niet tegen! Vooral proberen als je geinteresseerd bent in (micro) kernels.The current version of MINIX 3 (3.1.2) is a work in progress. It is nowhere near as mature as FreeBSD or Linux right now
- rappie pappie
Het is onder damn small linux niet de beste oplossing.Maar je zou op de command line eens kunnen proberen met.sudo apt-get upgrade firefox.Koen_92 schreef:Ja, minix zal ik ook eens bekijken. Maar op zich vind ik dsl goed. Als FF 2.0.0.6 er goed op werkt ben ik niet meer geneigd naar een andere over te stappen.
Maar als het lukt,realiseer je dan wel.Dat hoe hoger je gaat met de versie van firefox,hoe meer geheugen het gaat gebruiken.DSL gebruikt niet voor niks firefox 1.0
Notes on using apt-get:
DSL is based on Debian, so it is possible to use apt-get after a hard drive install once the dpkg database is restored.
- Koen_92
Ik ben toch nog verder wezen kijken om FF nara 2.0.0.6 te updaten.
De fout read-only heb ik weg kunnen halen door de hele FF map (stond in /opt) naar /home/dsl te kopieren.
Alle bestanden van de orginele FF2.0.0.6 van mozilla erin zetten werkt niet, dan krijg ik weer de gltk2 fout.
Verder heb ik nog een bestand gevonden: updater
Als ik dit wil starten komt er dit:
dsl@box:/$ /home/dsl/Firefox 2/updater
Usage: updater <dir-path> <parent-pid> [working-dir callback args...]
Hoe moet ik dit bestand gebruiken?
P.S. apt-getten werkt niet.
De fout read-only heb ik weg kunnen halen door de hele FF map (stond in /opt) naar /home/dsl te kopieren.
Alle bestanden van de orginele FF2.0.0.6 van mozilla erin zetten werkt niet, dan krijg ik weer de gltk2 fout.
Verder heb ik nog een bestand gevonden: updater
Als ik dit wil starten komt er dit:
dsl@box:/$ /home/dsl/Firefox 2/updater
Usage: updater <dir-path> <parent-pid> [working-dir callback args...]
Hoe moet ik dit bestand gebruiken?
P.S. apt-getten werkt niet.
- rappie pappie
Heb minix een tijdje onder m'n commodore amiga gedraait ging best hoor!.common sense schreef: Dat zal wel bij proberen blijven want als je wat verder leest:Maar ik hou de experimenteerders niet tegen! Vooral proberen als je geinteresseerd bent in (micro) kernels.The current version of MINIX 3 (3.1.2) is a work in progress. It is nowhere near as mature as FreeBSD or Linux right now
Tegenwoordig draai ik gewoon debian onder m'n commodore amiga.
http://www.amigau.com/c-amiga/alinux.htm
- adri
- Moderator
Moet kunnen.Koen_92 schreef:2 x 2gb (2 schijven)adri schreef: Hoe groot is je HD?
Hoe dat bij cfdisk gaat met twee schijven durf ik zo niet te zeggen, het zou kunnen dat je er parameters aan mee moet geven.
Als je pc vanaf CD boot maakt de versie niet zo gek veel uit, lijkt me.Koen_92 schreef: Ok, zal eens kijken, maar is slackware niet een klein beetje moeilijk voor een beginnende linux gebruiker?
Verder welke versie van slackware moet ik hebben? Slackware 12 lijkt me een beetje zwaar.
Edit: ik zie het al in dat andere topic van jou, slack 11 is geloof ik het beste.
Ik ga het eerst testen in vmware, en als het wat is komt het er op.
Het is natuurlijk wel zo dat ook op Slack FF 2.* gewoon traag zal zijn, het zou me tenminste hogelijk verbazen als dat niet was.
Daar staat tegenover dat je Konqueror er bij krijgt, die zal wel wat vlotter zijn.
Heb je in VMWare Slack eenmaal aan de gang, gebruik dan het commando xwmconfig eens, dan kun je kiezen welke desktopmanager je wilt gebruiken. Vervolgens start SW daar dan mee op (kun je later natuurlijk altijd weer wijzigen door datzelfde commando in te voeren).
Je hebt ondertussen al wat ervaring met Linux, dus dat moet gaan lukken.
- adri
- Moderator
-
Ik ben eens aan Vector begonnen. Dat werkte nooit, maar wat ervarener heb ik de reden daartoe kunnen isoleren als een probleem van de grafische driver. De VIA driver werkte een beetje als 'alle input == monitor uit'.
Vesa drivertje erop, kat in het bakkie.
En ik was onder de indruk. Hij voelt veel sneller dan de beste tune die ik op mijn slackracer had staan. Die configuratie was ik inmiddels al weer kwijt, en echt een racer is een 1.5 celeron ook niet. Dus ieder beetje tikt aan.
Dus ik denk zowaar dat ik een nieuwe favoriete distro heb. Hij is op Slack gebaseerd, dus je bent zo gewend. Hij is uitgekleed, maar alles zit nog op de juiste plaats en werkt soepel. Ik blijf Slack systemen toch stabieler vinden. Sorry. Hij luistert gewoon keurig En dat geldt voor Vector precies zo. Maar hij is al getuned zoals ik Slackware probeerde te krijgen. Finetunen dus. En klaar.
En er zit een repo bij. Net als bij Ubuntu Voor den luie mensch. Niet alles staat erin, maar ze werken momenteel aan een grafisch programma dat van source een installatie maakt. Compileren? Dat doet u gewoon thuis!
Er zijn wel dingetjes natuurlijk. Bluetooth moest ik uit de repo halen. Ik heb zelf de HP printer driver moeten installeren, want de meegeleverde HP driver had de mijne niet in zijn lijst. De scanner deed het dan wel weer in een keer. En dus die grafische driver. Er was geloof ik wel een optie om met vesa driver te installeren, maar inmiddels heb ik dit zo gefixt (nou nou, nee maar ik was dit vaker tegen gekomen)
Vesa drivertje erop, kat in het bakkie.
En ik was onder de indruk. Hij voelt veel sneller dan de beste tune die ik op mijn slackracer had staan. Die configuratie was ik inmiddels al weer kwijt, en echt een racer is een 1.5 celeron ook niet. Dus ieder beetje tikt aan.
Dus ik denk zowaar dat ik een nieuwe favoriete distro heb. Hij is op Slack gebaseerd, dus je bent zo gewend. Hij is uitgekleed, maar alles zit nog op de juiste plaats en werkt soepel. Ik blijf Slack systemen toch stabieler vinden. Sorry. Hij luistert gewoon keurig En dat geldt voor Vector precies zo. Maar hij is al getuned zoals ik Slackware probeerde te krijgen. Finetunen dus. En klaar.
En er zit een repo bij. Net als bij Ubuntu Voor den luie mensch. Niet alles staat erin, maar ze werken momenteel aan een grafisch programma dat van source een installatie maakt. Compileren? Dat doet u gewoon thuis!
Er zijn wel dingetjes natuurlijk. Bluetooth moest ik uit de repo halen. Ik heb zelf de HP printer driver moeten installeren, want de meegeleverde HP driver had de mijne niet in zijn lijst. De scanner deed het dan wel weer in een keer. En dus die grafische driver. Er was geloof ik wel een optie om met vesa driver te installeren, maar inmiddels heb ik dit zo gefixt (nou nou, nee maar ik was dit vaker tegen gekomen)
Got Slack?