Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Je kan toch gewoon upgraden naar FF 2.0.0.6? Of mis ik even iets?
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Minimum:
* 233 Mhz processor
* 64 MB RAM
* 50 MB vrije ruimte op uw harde schijf
* Linux kernel 2.2.14 (met glibc 2.3.2, XFree86-3.3.6, gtk+2.0, fontconfig/xft en libstdc++5)

Die pc:

166 mhz
24 mb ram
genoeg schijfruimte
linux kernel 2.4
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Minimum:
* 233 Mhz processor
* 64 MB RAM
* 50 MB vrije ruimte op uw harde schijf
* Linux kernel 2.2.14 (met glibc 2.3.2, XFree86-3.3.6, gtk+2.0, fontconfig/xft en libstdc++5)

Die pc:

166 mhz
24 mb ram
genoeg schijfruimte
linux kernel 2.4
Die minimum eisen (behalve kernel denk ik) moet je met een korrel zout nemen. Het zal wel werken, aleen niet zo snel.

DSL heeft toch ook een eigen browser aan boord, wanneer ik goed herinner? : Dillo

Wat sudo betreft: ik vind het gebruik van su ook veiliger, want het argument op: http://www.360is.com/05-sudo.htm
With the existing super-user access control command, 'su', one would tend to do everything as super-user whether it was necessary or not
ben ik het volkomen oneens, gewoon alleen su gebruiken wanneer het echt nodig is.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Manuel schreef: DSL heeft toch ook een eigen browser aan boord, wanneer ik goed herinner? : Dillo
Ja klopt, een snelle lichte browser (niet zo uitgebreid als FF). Alleen ondersteunt die browser geen css en javascript.

Als ik Firefox 2.0.0.6 uitgepakt heb en open krijg ik dit:
./firefox-bin: error while loading shared libraries: libgtk-x11-2.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

Lijkt er (volgens mij) op dat er een library mist, hoe kan ik dit fixen?

Manuel schreef: Wat sudo betreft: ik vind het gebruik van su ook veiliger,
Ja, voor su moet ik wel het root wachtwoord invullen.
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Vlgs mij niet te fixen, omdat je een compacte Linux distro gebruikt en er mogelijk ook wat versieverschillen van libraries zijn.

Wat je kunt doen is op het mozillazine forum kijken of je een static version van firefox 2.0.0.6 kunt vinden. Het leuke is dat er een aantal builders zijn die ook geoptimaliseerde packages maken, zodat je browser nog wat sneller is ook.
Een static version heeft de benodigde libraries meegecompileerd, zodat het package dus iets groter is, maar de browser wel 'stand-alone' draait.

In de tijd dat ik zelf builds maakte, was bijv. Hendikins ook bezig met Linux builds. Vlgs mij is hij nog steeds actief daar ;)

Verder nog een link naar Athlon (maar ook Intel P4) optimised static builds: http://getswiftfox.com/rel-athlon.htm

Suc6!

Jan
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Toch moet het kunnen, er is een pakket voor: http://distro.ibiblio.org/pub/linux/dis ... mydsl/uci/

Overigens heb ik zojuist Dillo geïnstalleerd, echt ongelofelijk snel (maar wel een beetje minimalistisch ;) ).
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Toch moet het kunnen, er is een pakket voor: http://distro.ibiblio.org/pub/linux/dis ... mydsl/uci/
Hey, het werkt! Hij doet het!

Nu nog twee vragen hier over:
Hoe verwijder ik nu Firefox 1? Deze was al meegeïnstalleerd tijdens de installatie.
Het is nu FF 2.0 Hoe update ik die tot 2.0.0.6? Het "check for updates" button is uitgeschakeld, hoe moet dit? Of moet ik toch een static 2.0.0.6 build vinden op het mozillazine forum, zoals e4ea zei?
adri schreef: Overigens heb ik zojuist Dillo geïnstalleerd, echt ongelofelijk snel (maar wel een beetje minimalistisch ;) ).
This maar waar je van houd.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als je inlogt als root en dan FF opstart, zul je waarschijnlijk wel kunne updaten via het Help-menu.
This maar waar je van houd
Ach, om gauw even snel iets op te zoeken vind ik het wel aardig. Voor normaal dagelijks gebruik is het inderdaad wel erg minimalistisch. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Als je inlogt als root en dan FF opstart, zul je waarschijnlijk wel kunne updaten via het Help-menu.
Nee, werkt niet, het button blijft grijs.
Kan ik ook FF 2.0.0.6 van Mozilla downloaden, uitpakken, en de files kopieren naar de map waar deze firefox 2.0 is geinstalleerd? Of gaat dat fout?

Verder, kan ik de map waar FF 1.0 is geinstalleerd gewoon verwijderen? Of gaat ook dit fout?
adri schreef: Ach, om gauw even snel iets op te zoeken vind ik het wel aardig. Voor normaal dagelijks gebruik is het inderdaad wel erg minimalistisch. ;)
Voor mijn pentium 1 is het wel handig, die doet er nu 5 minuten over om Firefox 2 te starten.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:
adri schreef:Als je inlogt als root en dan FF opstart, zul je waarschijnlijk wel kunne updaten via het Help-menu.
Nee, werkt niet, het button blijft grijs.
Kan ik ook FF 2.0.0.6 van Mozilla downloaden, uitpakken, en de files kopieren naar de map waar deze firefox 2.0 is geinstalleerd? Of gaat dat fout?
Lijkt me dat dat moet kunnen (maar heb erg weinig ervaring met DSL en het is alweer een tijdje geleden dat ik het gebruikte...).
Koen_92 schreef: Verder, kan ik de map waar FF 1.0 is geinstalleerd gewoon verwijderen? Of gaat ook dit fout?
Kun je die niet met apt-get verwijderen?
Koen_92 schreef:
adri schreef: Ach, om gauw even snel iets op te zoeken vind ik het wel aardig. Voor normaal dagelijks gebruik is het inderdaad wel erg minimalistisch. ;)
Voor mijn pentium 1 is het wel handig, die doet er nu 5 minuten over om Firefox 2 te starten.
Vijf minuten is wel erg lang.
Je zou Opera kunnen proberen, maar het blijft natuurlijk behelpen met een dergelijke machine.

Hoe lang doet FF 1.0.* erover om op te starten?
Je kunt natuurlijk overwegen om die te blijven gebruiken, de meeste lekken die er in zitten zijn op Linux niet zo van toepassing. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Lijkt me dat dat moet kunnen (maar heb erg weinig ervaring met DSL en het is alweer een tijdje geleden dat ik het gebruikte...).
Werkt niet, tijdens kopieren krijg ik deze fout:
read only file system

Ik dacht eerst dat het aan permissies lag, maar met root lukt het ook niet. Ook met chmod krijg ik dezelfde fout.
adri schreef: Kun je die niet met apt-get verwijderen?
Krijg ik dit (of doe ik het fout):

dsl@box:~$ su
Password:
root@box:/home/dsl# apt-get remove firefox
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Couldn't find package firefox
root@box:/home/dsl# apt-get remove
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 4 not upgraded.
root@box:/home/dsl#

adri schreef: Vijf minuten is wel erg lang.
Je zou Opera kunnen proberen, maar het blijft natuurlijk behelpen met een dergelijke machine.
FF 1.0 is niet heel veel sneller hoor.
Ik heb nog wel 64 mb sd ram, die computer heeft nog een vrij sd slot, maar het klikt gek genoeg niet in elkaar. Hij begint tijdens het opstarten van FF nu aardig te swappen.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Met zo'n machiene moet je niet te veel willen, Firefox is best wel een zwaar progamma.

Kun je niet beter voor een prikkie een veel snellere tweedehands machiene kopen via b.v. marktplaats.nl?
Koen_92 schreef:Ik heb nog wel 64 mb sd ram, die computer heeft nog een vrij sd slot, maar het klikt gek genoeg niet in elkaar.
Als het niet klikt, dan past het echt niet, is het een ander type RAM, niet proberen te forceren, zou tot gevolg kunnen hebben dat er rook uit komt...
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

P.S. Met slechts een beetje geheugen erbij zo je Slax al kunnen draaien...
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nou ja, een nieuwe (tweedehandse) pc kopen hoeft ook niet. Het is gewoon leuk om te experimenteren als extra pc. Weggooien is zonde, en wie wil er tegenwoordig nog zo'n ding hebben.

Dat slax zal ik anders wel eens uitproberen in vmware.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Nou ja, een nieuwe (tweedehandse) pc kopen hoeft ook niet. Het is gewoon leuk om te experimenteren als extra pc. Weggooien is zonde, en wie wil er tegenwoordig nog zo'n ding hebben.
De wat oudere hardware is inderdaad moeilijk te slijten, is ook mijn ervaring.
Koen_92 schreef:Dat slax zal ik anders wel eens uitproberen in vmware.
Het is alweer een andere live cd, maar gebaseerd op Slackware, en al is het klein en licht, het ziet er toch goed uit.

Je hebt zelfs nog verschillende smaken ervan! : http://www.slax.org/download.php
Plaats reactie