Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Dat kan ik me voorstellen. Na een kernelupgrade moet je Nvidia toch opnieuw installeren? Stom dat die Ubuntu niet checkt bij upgrades of er zulke modules op het systeem draaien...
.
Dat hoeft niet per se. Maar in de praktijk komt het er vaak wel op neer. ;)
Overigens kun je op Ubuntu de Nvidia-drivers gewoon via Synaptic installeren (en op Feisty weer wat anders, maar ook click-and-go) en het systeem houdt er ook wel rekening mee, maar dat gaat dus nog wel eens fout. Dat is gewoon het nadeel van gesloten drivers...
Na de distri-upgrade naar Feisty kon ik zelfs de Nvidia-drivers helemaal niet meer installeren. Ook niet op de 'ouderwetsche' manier (telinit 3 etc..). ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: Dat kan ik me voorstellen. Na een kernelupgrade moet je Nvidia toch opnieuw installeren? Stom dat die Ubuntu niet checkt bij upgrades of er zulke modules op het systeem draaien...
.
Dat hoeft niet per se. Maar in de praktijk komt het er vaak wel op neer. ;)
Ik dacht juist zonder uitzondering altijd, omdat die Nvidia module speciaal bij installatie ervan voor jouw specifieke kernel gebouwd wordt? (Tenzij er op Web al een kant-en-klare module voor je kernel bestaat, dan kun je die downloaden, maar dat is bij nog nooit voorgekomen).
adri schreef:Overigens kun je op Ubuntu de Nvidia-drivers gewoon via Synaptic installeren (en op Feisty weer wat anders, maar ook click-and-go) en het systeem houdt er ook wel rekening mee, maar dat gaat dus nog wel eens fout. Dat is gewoon het nadeel van gesloten drivers...
Aha, ik dacht dat het aan Ubuntu lag... Met handmatige installatie (cd nvidia_driver_map, sh *.run) heb ik trouwens nog nooit problemen (flikkerend scherm met rode strepen, alles vastgelopen) gehad; bij mij begonnen de problemen zo na een week of 2, soms eerder, geheel willekeurig qua tijd, soms ook 2 crashes op 1 dag.
adri schreef:Na de distri-upgrade naar Feisty kon ik zelfs de Nvidia-drivers helemaal niet meer installeren. Ook niet op de 'ouderwetsche' manier (telinit 3 etc..). ;)
Dat is vreemd. Misschien dat die Feisty (onmogelijke naam trouwens) z'n gebruikers nog beter tegen zich zelf wilde beschermen? :wink: Ubuntu is immers ook (of juist met name) bedoeld voor mensen die aan de Linux willen, maar van het achterliggende systeem weinig kaas hebben gegeten?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik lees net een topic op LQ.org waar iemand ook trammelant heeft met de Nvidia-driver:
http://www.linuxquestions.org/questions ... p?t=579541
Misschien levert dat voor jou ook nog wat op. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Nee, dat probleem lijkt er niet op...

Bij mij draaide het een week of 2 prima, en dan ineens een vette crash, waarbij alleen Reset-knop nog uitkomst bood. Daardoor zijn er toen op ReiserFS waarschijnlijk bestanden corrupt geraakt, met alle (grote) ellende van dien.

Vervelend was ook dat het systeem zo abrupt crashte, dat er in de logs niks over terug te vinden was.

Geloof me: ik heb heel wat afgezocht op Internet, toendertijd, maar er is kennelijk niks aan te doen, geen workarounds dus. Wachten op een driver update. Welnu, dat heb ik een jaar gedaan, en in de tussentijd verschillende updates geprobeerd, en was het weer een week of 2 wachten, met soms het idee dat die bug er eindelijk uit was, maar dan weer na een week of 2: crash.

Ik begin er niet meer aan, aan nog een volgende update, kans dat m'n systeem weer corrupt raakt is dan weer aanwezig.

En dat heb ik er niet meer voor over, want het geeft zoveel frustratie, en dan de tijd die het kost, veel te veel.

Maar het draait nu best lekker met gewoon de nv driver van X zelf 8)

Weet je wat het ook is met die gesloten source? Wanneer zo'n bug bij weinig mensen voorkomt, dan is het commercieel niet zo interessant om het op te lossen, en al helemaal niet wanneer de bug een gevolg van een feature die bij de mensen die er geen last van hebben (misschien 99% van de mensen) de Nvidia kaart juist sneller maakt.

Bij gesloten source kan men zulk soort afwegingen maken, en ik ben er van overtuigd dat het in werkelijkheid ook zo gaat.

Misschien wordt die bug dus nooit opgelost, wanneer het commercieel niet interessant. Misschien komt het ook alleen voor bij bepaalde typen ietwat oudere hardware, zoals ik heb, dan is het ook niet interessant om op te lossen, want weinigen gebruiken nog die oudere hardware, en de bug zal dan vanzelf uitsterven, met het steeeds zeldzamer worden van die hardware.

Zo maar wat overwegingen bij gesloten source :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En toch raad ik je aan om die topic op LQ.org een beetje te volgen Manuel, inmiddels zijn er al weer wat postings gedaan en wellicht heeft dat ook voor jou toch enig resultaat. :)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:En toch raad ik je aan om die topic op LQ.org een beetje te volgen Manuel, inmiddels zijn er al weer wat postings gedaan en wellicht heeft dat ook voor jou toch enig resultaat. :)
Ik zal het doen, Adri :) Al heb ik er vooralsnog niks gelezen wat voor mijn situatie relevant is, wie weet dat het nog komt.

Wat ik o.a. daar lees is:
The nv driver conflicts with the nvidia driver. If you want to use the nvidia driver, try recompiling the kernel without the nv driver. Or you may be able to get by with just
Code:

modprobe -r nv

I'm not sure about just unloading the module, as I usually just compile without the nv module.
Maar wanneer het een module is dan wordt ie toch alleen geladen wanneer ik kies voor de nv driver van X, en niet wanneer 'nvidia' als driver in xorg.conf staat?

Verder, in /boot/config staat:

Code: Selecteer alles

CONFIG_FB_NVIDIA=m
CONFIG_FB_NVIDIA_I2C=y
CONFIG_FB_NVIDIA_BACKLIGHT=y
Hmmm, 1 module, en 2 zaken die er wel geladen worden.

Ik zal de topic volgen :) Maar voordat ik aan het hercompileren v/d kernel ga beginnen? Ik heb al behoorlijk veel gedoe gehad, en alles draait nu perfect...

Een andere overweging: wanneer zaken van Nvidia die in de kernel zitten de specifieke problemen veroorzaken die ik had, dan had ik toch verwacht er meer over te lezen op news:alt.os.slackware

Ik volg die groep dagelijks, lees niet letterlijk alles, maar altijd wel even alle koppen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik volg alt.os.linux.slackware ook en ben je daar al wel eens tegengekomen. :)

Even wat anders:
Ik gebruik nu al enkele dagen alleen maar Xfce en dat bevalt me eigenlijk prima.
Het vergt wel wat meer tweaks, maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt loopt dat heel lekker. Snel ook!
M.n. de laatste Xfce (die op SW12 meegeleverd wordt) is echt een vooruitgang! Ook het 'mooi' is er stevig op vooruitgegaan.

Eén dingetje nog: hoe krijg ik het voor elkaar om mappen, icoontjes e.d. met één klik te openen i.p.v. twee (zoals op KDE)?
Afbeelding
Ties
    unknown unknown

Linx op Toshiba-laptop

Bericht door Ties »

Hee linuxlovers,

Als verse newbie wil ik graag kennis maken met Linux, door Slackware op m'n ouwe laptop te gooien. Ik heb een Toshiba Satellite 4030CDT (Intel Celeron 300MHZ, 64MB, 4.3gb HDD). Ik weet helemaal nix van Linux, en heb puur op gevoel - na wat rondgelees - voor Slackware gekozen (oud, no-nonsense en geen gepimp, niet?). Toch lijkt het me wel fijn om wat tips van de kenners te krijgen...

Kan Slackware makkelijk op zo'n laptop geinstalleerd worden (met al die 'aparte' drivers, of is dat alleen in XP?)?

Ik heb er Win98 op staan. Dat wil ik vooralsnog ff houden, maar uiteindelijk - als ik Linux beetje doorheb - kan dat er wel af. Hoe kan ik dit 't beste aanpakken?

Heeft iemand verder nog tips voor een knaap die zelfs nog nooit Linux van z'n leven heeft gezien (maar wel nostalgische gevoelens heeft aan DOS en commando's geven, en pielen-pielen-pielen met IRQ's zodat Prince of Persia werkte)!

Alvast kei bedankt!

Groeten, Ties
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Hoi!

De enige Linux-smaken die je op die oude laptop nog kunt installeren zijn inderdaad Slackware en Damn Small Linux.

Maar het probleem is dat je een full install eigenlijk wel kunt vergeten, met een HD van 4,3 GB. Dat betekent dat je een aangepaste installatie moet doen. Niks mis mee, maar verdiep je vooraf wel een beetje in de materie. Engels kunnen lezen is een absolute must.

Een Desktop-manager als KDE en zelfs Xfce kun je denk ik wel vergeten, dan zou ik voor Blackbox/Fluxbox/WindowMaker gaan.

Drivers zijn op zo'n oude laptop naar alle waarschijnlijkheid geen probleem (worden standaard in de kernel meegeleverd, het komt maar hoogst zelden voor dat je zelf nog wat moet toevoegen).

W98 én Linux op een HD van 4,3 GB?
No way (hoewel.... met DSL lukt dat misschien wel).
Je zult dus moeten kiezen.

Maar als je er niet uitkomt, dan zullen we je proberen bij te staan. ;)
Afbeelding
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Ik weet weinig van Slack(niks) maar als ik het goed begrepen heb krijg je er zelfs nog een Holborn mee aan de pruttel. Adri en Manuel zullen je zeker verder helpen

Afbeelding

http://www.computermuseumgroningen.nl/h ... lborn.html

Prachtdingen! Ik heb daar nog mee gewerkt onder CP/M daar hebben jullie niet van terug hè
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

System requirements voor Slackware:

Slackware Linux doesn't require an extremely powerful system to run (though having one is quite nice :). It will run on systems as far back as the 486. Below is a list of minimum system requirements needed to install and run Slackware.

* 486 processor
    * 16MB RAM (32MB suggested)
    * 100-500 megabytes of hard disk space for a minimal and around 3.5GB for full install
    * 3.5" floppy drive 

Additional hardware may be needed if you want to run the X Window System at a usable speed or if you want network capabilities. 
Ik weet niet of je laptop van CD kan booten, anders zou ik voor SW 11 gaan, die heeft nog de 2.4.* kernel en kun je desnoods vanaf floppy booten.
jack2go schreef:Ik weet weinig van Slack(niks) maar als ik het goed begrepen heb krijg je er zelfs nog een Holborn mee aan de pruttel.
Prachtdingen! Ik heb daar nog mee gewerkt onder CP/M daar hebben jullie niet van terug hè
Zijn dat niet van die dingen die je nog aan moest zwengelen. :)
Afbeelding
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

adri schreef:
jack2go schreef:Ik weet weinig van Slack(niks) maar als ik het goed begrepen heb krijg je er zelfs nog een Holborn mee aan de pruttel.
Zijn dat niet van die dingen die je nog aan moest zwengelen. :)
ja, maar niet Kofie Anan laten doen, anders breekt die slinger weer :roll:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Vraag 1: heb je 1, of meerdere vrije partities op die laptop? Zo ja, hoeveel bedraagt die vrij ruimte?

64 MB aan geheugen is trouwens wel heel erg weinig (tegenwoordig), dan is KDE als Desktop eigenlijk wel uitgesloten.

Onder DOS/Windows worden partities C:, D: enz. genoemd, waarbij partitie 1 op schijf 1 C: wordt, partitie 2 op schijf 1 wordt D:, enz., TENZIJ bij b.v. 2 schijven waarbij op beide schijven de eerste partities primair zijn, dan wordt partitie 1 op schijf 1 C:, partitie 1 op schijf 2 D:, en partie 2 op schijf 1 wordt dan E: (hiermee kun je dus heel makkelijk de verkeerde partitie formatteren omdat het nogal verwarrend kan zijn).

Onder Linux werkt dat eigenlijk logischer:

Een heleboel dingen onder Linux zijn 'devices', een harde schijf is een hd, schijf 1 op controller 1 is /dev/hda, schijf 2 op controller 1 /dev/hdb, schijf 1 op controller 2 /dev/hdc, enz. Het benoemen v/d partities is wel logisch, in tegenstelling tot DOS/Windows. Geen verwarring dus met letters C: en D:, maar gewoon /dev/hda1 voor partitie 1 op schijf 1 op controller 1, en /dev/hdc3 voor partitie 3 op schijf 1 op controller 2.

Dit is wel belangrijk om te weten wanneer je gaat installeren :)

Verder zul je het prettig vinden dat erg veel progamma's die je met CLI (Command Line Interface) kunt gebruiken, redelijk tot erg lijken op de equivalenten daarvan onder DOS, alleen heeft Linux/Unix veel meer commando's tot z'n beschikking, en je kunt ook veel meer opties/parameters aan een commando meegeven.

man progammanaam geeft meestal een uitgebreide tot zeer uitgebreide handleiding voor het progamma (man van MANual).

Wanneer je b.v. info wilt over het commando mkfs.ext2 dan geeft man mkfs.ext2 de volgende output: http://usr-share-man.org/man8/mkfs.ext2.html (ext2 is een bestandssysteem, net als fat of ntfs, alleen heb je qua bestandssystemen veel meer keuze onder Linux).

Microsoft kan geen Linux bestandssytemen lezen, maar Linux wel omgekeerd.

Met SHIFT+PgUp ga je omhoog in de geschiedenis van wat er op het scherm voorbij kwam (wanneer je de CLI gebruikt).

Wanneer je alleen de eerste letter(s) van een comaando weet, dan typ je dat, en drukt vervolgens 2x op TAB-toets, je krijgt b.v. alle comaando's te zien die met a beginnen, handig :wink:

Als gewone gebruiker krijg je met TAB minder progamma's te zien dan als root (Admin, SuperUser).

a, TAB, TAB als gebruiker geeft b.v.

manuel@007:~$ a
a2p               addr2line         annotate          ark               asciitopgm        autoconf
a2ping            afm2tfm           anytopnm          artsc-config      aseqdump          autoheader
a2x               afmtodit          aoss              artscat           aseqnet           autom4te
aafire            aleph             aplay             artsd             aserver           automake
aainfo            alias             aplaymidi         artsdsp           assistant         automake-1.9
aalib-config      allcm             appletproxy       artsmessage       at                autopoint
aasavefont        allec             appres            artsplay          atktopbm          autoreconf
aatest            allneeded         apropos           artsrec           atobm             autoscan
aclocal           alsamixer         ar                artsshell         atq               autoupdate
aclocal-1.9       amidi             arch              artswrapper       atrm              awk
aconnect          amixer            arecord           as                attr
addftinfo         amstex            arecordmidi       asciidoc          audiofile-config
Linux is ook nog zo aardig om je te waarschuwen wanneer je geen letter opgeeft, maar gewoon 2x op TAB drukt, n.l.:

Display all 2311 possibilities? (y or n)
In tegenstelling tot DOS, komt zelfs Linux zonder GUI (Grafische User Interface), dus met alleen CLI met een volledige set Internet protocollen en progamma's.

De CLI is een zeer complete en volwassen Interface, waarmee je eigenlijk alles kunt doen. Linux is CLI, en je kunt er wat voor Desktop je maar wilt bovenop zetten (licht of zwaar, van zeer simpel tot bijzonder uitgebreid).

Zonder GUI kun je zelfs DVD's branden en/rippen, al heb ik dat zelf nooit gedaan, want daar gebruik ik een mooi GUI progamma voor: K3B

En een progamma als NmapFE (Network Port Scanner) hoort gewoon bij de standaardinstallatie van een GUI zoals KDE / screenshots.

Genoeg voor vandaag? :)

Verder ben ik heel erg lui (te lui) met leren, dus ondertussen weet Adri veel meer dan ik, en als je wat wilt weten dan kun je beter bij hem terecht :wink:
Ties
    unknown unknown

Laptop

Bericht door Ties »

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties Manuel & Adri!

Even punt voor punt terugkomend...

1. Mijn laptop kan booten vanaf cd volgens mij. Is het dan toch aan te raden om een oudere versie van Slackware te pakken?

2. Ik heb idd 2 partities op m'n laptop: eentje met windows, de ander als data-schijf. Ze zijn beiden 2 gig. Ik heb die partities met PartitionMagic gemaakt.

3. Gezien jullie tips ga ik dan maar voor een pure Linuxlaptop! Dan knikker ik XP er gewoon af, hopende dat Linux-installatie goed gaat... en anders hang ik hier vaker rond ;-)

4. Qua partitioneren: kan ik dat doen voor de installatie van linux (met partiionmagic bijv., waarbij ik weet hoe het werkt), of zit dat in de installatie van Slackware gebakken?

Als ik het goed begrijp is de 'pure linux' een CLI-interface (command-scherm?)? Als ik je uitleg lees, kan ik het beste leren door daar te beginnen. Toch lijkt het me ook wel handig om iets van een GUI te hebben. Welke kan ik het beste nemen dan, Blackbox/Fluxbox/WindowMaker? En wat zijn de verschillen?

Heb ondertussen ook het slackbook gevonden, Engels is geen probleem.

Ben blij met jullie tips, bedankt!

Groet, Ties
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hoi Ties,

1. "laptop kan booten vanaf cd volgens mij". Je moet het niet vermoeden, je moet het zeker weten. Voordat je een Linux cd download kun je dat tetsten door er een installatie-cd van windows in te doen, op te starten, maar verder geen setup te doen. Een oudere Slackware zou ik zeker doen, omdat (vergelijk) :

Slackware 10.2:
Intel or Compatible CPU: (486, Pentium I/MMX/Pro/II/Celeron/III/IV/Centrino, AMD 486/K5/K6/K6-2/K6-III/Athlon, Cyrix 486/5x86/6x86/M-II). RAM: 16MB required, 128MB recommended for X Window System. Disk Space: 500MB minimum, 2GB+ recommended. Drivers included for all supported IDE and SCSI controllers.
Slackware 12.0:
CPU requirements: One or more 32 or 64 bit x86 CPUs (with one or more cores), which can be AMD, Intel, or any other fully PC-compatible x86 CPUs. RAM: 48MB is required to install, and 1GB or more is recommended for best performance (especially if using a graphical desktop on the X Window System). Disk space: almost 5GB (4.5GB) is required for a complete install, and more is always better. Supported hard drives: Drivers are built into the kernel for all IDE, SATA, hardware RAID, and SCSI controllers supported by the included Linux kernel.
2. OP 2 GB kun je best wel Slackware 10.2 installeren (maar geen volledige installatie, is ook niet nodig), maar meer ruimte is natuurlijk wel erg prettig.

3. Dat is een heel goed idee!!! Dan kun je dus wel een volledige installatie doen, dat is, omdat je het voor het eerst doet, wel heel wat makkelijker.

4. Doe maar met Partiionmagic, laten we het simpel houden, en alleen die 2 partities verwijderen, daarna opstarten met Linux installatie cd, dan komt vanzelf de vraag wat je wilt: 1, of meerdere partities. Doe eerst maar 1 grote partitie, later installeer je toch nog wel eens opnieuw, en dan deel je vanzelf de boel wat handiger in, met meerdere partities.

Zie je eerste Linux installatie maar als een pure test installatie, je zult fouten maken en zo, maar het ook weer herstellen, en als dat niet meer lukt installeer je weer opnieuw.

Linux is dan wel een CLI systeem, maar normaal gespreken installeer je daar wel een GUI bovenop (want die GUI's zijn natuurlijk niet voor niets uitgevonden).

Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat de GUI niet Linux is, maar er bovenop draait :)

Wat voor GUI's? Ik gebruik ondertussen eigenlijk alleen KDE, en ben daar zeer tevreden mee. Adri heeft ervaring met de andere GUI's.

Succes! 8)

P.S. Zou je er geen geheugen bij kunnen plaatsen??? (Zie handleiding van je moederbord voor type en hoeveel geheugen max ondersteund wordt), en kijken of je dat ergens voor een prikkie op Internet kunt kopen?

Aangezien je geheugen nu minimaal is, zal er erg veel van virtueel (swap) geheugen gebruik gemaakt gaan worden, en dat maakt alles enorm veel trager (en belast je harde schijf zeer veel meer, en zo'n ding heeft niet het eeuwige leven, gaat ooit een keer stuk, met heel veel schijfactiviteit sneller stuk).
Plaats reactie