Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.
- adri
- Moderator
Het was trouwens op SW 11 ook al. En misschien al wel op 10.2 (i.c.m. Mozilla Suite). Iedere keer na een update van FF(!) moest je dan ergens een bestandje (weet al niet eens meer welk) aanpassen met het versienr. van de nieuwste FF, dan deed ie het weer.
Er zijn trouwens goede redenen om dat zo te doen, maar dat kan ik nu ook zo gauw niet meer vinden.
Er zijn trouwens goede redenen om dat zo te doen, maar dat kan ik nu ook zo gauw niet meer vinden.
-
-
Niet dus... Na 10 dagen weer de crash die ik van voorgaande versies ook al kende.Manuel schreef:NVIDIA probleem opgelost!!! En met de nieuwste driver
Nvidia binary driver is er dus weer af, en komt er ook nooit meer op. Als ze na een jaar, en vele versies verder, een bug die heel het systeem doet crashen (bookmarks.html beschadigd, vorige versie teruggezet), en datavelies en/of corruptie kan veroorzaken, nog steeds niet opgelost hebben, is het voor mij einde Nvidia, en ook einde gesloten broncode drivers, denk ik.
Reset-knop was het enige dat hielp.
Het is goed mogelijk, omdat ik op Slack 10.2 vaker die crashes had en op Reset moest drukken, dat dat (Nvidia driver) het is geweest wat de corruptie van m'n ReiserFS systeempartitie heeft veroorzaakt.
Als ik nu nog eens een grafische kaart moet kopen, wat is dan een betaalbare met open broncode drivers?
-
Het kan natuurlijk ook gewoon goed gaanadri schreef:Ik moet het afkloppen, maar echt serieuze problemen heb ik nog niet gehad met NVidia.
Veel problemen mee, toch? Lees ik zo her en der, af en toe.adri schreef:ATI zou ik in ieder geval zeker afraden.
Ik heb er n.l. wel eens over gehoord, maar ben de details vergeten...adri schreef:Of er een OSS-alternatief is?
Ik zou het niet weten...
- rappie pappie
Ik draai hier op Ubuntu een Sapphire ATI radeon 9550 256 mb.Ik heb met de drivers van ATI nog nooit problemen gehad.Alhoewel ik wel de FGLRX driver gebruik.Is niet open source. http://en.wikipedia.org/wiki/Fglrx Maar ubuntu gebruikt wel standaard de open source drivers van ATI Of NVIDIA.Maar omdat de open source driver van ATI Niet zo snel is als de FGLRX driver,en ik snelheid gewoon nodig heb.adri schreef: ATI zou ik in ieder geval zeker afraden.
Open source radeon driver.Voor als je van de FGLRX driver af wilt
Zo krijg je hem aan de praat in ubuntu.Maar staat standaard al aan als je ubuntu hebt geinstalleerd.
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
Maarja dit heeft natuurlijk niks van doen met Slackware.Ik wil gewoon aangeven dat onder linux soms onterechte kritiek word geleverd over ATI.
Maar mocht je ATI eens willen proberen op slackware.
Ati driver on slackware.(Niet open source)
http://wiki.cchtml.com/index.php/Slackw ... tion_Guide
Ik heb hier een tweede Sapphire ATI radeon 9550 256mb liggen.Alléén daar is het koelertje van kapot.Hij draait wel maar maakt een ratelend geluidje.Maar als je een beetje handig bent.Er is wel een nieuwe koeler op te zetten.Voor de rest is hij perfect.Deze ATI mag je gratis hebben.Als jij de verzendkosten betaald.
Ik weet het! Het is hier géén marktplaats.Maar ik heb ook nog een nvidia Geforce FX 5600 128 mb in de aanbieding voor 15 euries.
Bedoelen jullie deze. http://nouveau.freedesktop.org/wiki/Manuel schreef:Ik heb er n.l. wel eens over gehoord, maar ben de details vergeten...adri schreef:Of er een OSS-alternatief is?
Ik zou het niet weten...
http://www.directfb.org/index.php?path=Main%2FDownloads
http://web.inter.nl.net/users/be-hold/B ... index.html
http://utah-glx.sourceforge.net/
http://cvsweb.xfree86.org/cvsweb/xc/pro ... g=xf-3_3_3
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 22 augustus 2007, 21:24, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Hoi rappie pappie,
dank voor je info! Nu weet ik weer waarom ik die links die ik ooit vond naar OSS Nvidia drivers nooit gebookmarked heb: het is allemaal (nog) zeer experimenteel, misschien alleen interssant voor ontwikkelaars, maar dat ben ik niet.
Mij gaat het er juist om dat Linux, dat van nature een buitengewoon stabiel systeem is, niet onstabiel wordt door een hardware driver, dan zou ik bijna net zo goed aan de Windows kunnen gaan wanneer stabiliteit toch niet uitmaakt, maar stabiliteit maakt voor mij juist zeer veel uit.
Hartstikke aardig dat je me je ATI radeon 9550 256mb aanbiedt! Maar de performance van m'n Nvidia kaart met gewoon de drivers die het systeem al aan boord heeft is eigenlijk niet eens zo veel minder dan met Nvidia gesloten broncode drivers. 3D acceleratie zit daar niet in, maar ik speel toch geen spelletjes op de pc, en screensavers die het zonder 3D accelleratie gewoon niet doen gebruik ik ook niet.
Dus eigenlijk, na m'n laatste experiment met weer eens een nieuwere driver van Nvidia, ben ik eigenlijk heel tevreden met wat ik nu heb
Wat ik doe, wanneer ik in de toekomst nog eens een andere grafische kaart nodig heb, is dit: goed zoeken op Internet of er dan hardware is met opensource drivers van de fabrikant zelf. Zo niet, dan wordt het mogelijk toch weer Nvidia, maar dan gewoon met de standaard driver van het systeem, want we blijven niet aan het experimenteren, omdat ik me dataverlies bij zo'n harde crash niet kan veroorloven, of beter gezegd: ik vind het het niet waard.
Nogmaals bedankt voor je info!
dank voor je info! Nu weet ik weer waarom ik die links die ik ooit vond naar OSS Nvidia drivers nooit gebookmarked heb: het is allemaal (nog) zeer experimenteel, misschien alleen interssant voor ontwikkelaars, maar dat ben ik niet.
Mij gaat het er juist om dat Linux, dat van nature een buitengewoon stabiel systeem is, niet onstabiel wordt door een hardware driver, dan zou ik bijna net zo goed aan de Windows kunnen gaan wanneer stabiliteit toch niet uitmaakt, maar stabiliteit maakt voor mij juist zeer veel uit.
Hartstikke aardig dat je me je ATI radeon 9550 256mb aanbiedt! Maar de performance van m'n Nvidia kaart met gewoon de drivers die het systeem al aan boord heeft is eigenlijk niet eens zo veel minder dan met Nvidia gesloten broncode drivers. 3D acceleratie zit daar niet in, maar ik speel toch geen spelletjes op de pc, en screensavers die het zonder 3D accelleratie gewoon niet doen gebruik ik ook niet.
Dus eigenlijk, na m'n laatste experiment met weer eens een nieuwere driver van Nvidia, ben ik eigenlijk heel tevreden met wat ik nu heb
M'n Nvidia werkt zelfs prima met de standaard driver (ook open source) die m'n systeem al aan boord heeft, kan me niet voorstellen dat ik daar met andere open source nog veel snelheid aan toe zou kunnen voegen. Te meer daar wat ik nu aan snelheid mis eigenlijk alleen het 3D gebeuren betreft, wat ik niet gebruik, en wat in de open source drivers niet, of slechts minimaal ondersteund wordt.rappie pappie schreef:[Maar omdat de open source driver van ATI Niet zo snel is als de FGLRX driver,en ik snelheid gewoon nodig heb.
Wat ik doe, wanneer ik in de toekomst nog eens een andere grafische kaart nodig heb, is dit: goed zoeken op Internet of er dan hardware is met opensource drivers van de fabrikant zelf. Zo niet, dan wordt het mogelijk toch weer Nvidia, maar dan gewoon met de standaard driver van het systeem, want we blijven niet aan het experimenteren, omdat ik me dataverlies bij zo'n harde crash niet kan veroorloven, of beter gezegd: ik vind het het niet waard.
Nogmaals bedankt voor je info!
- rappie pappie
Daar heb je gelijk in.Niks meer aan toe te voegen.Manuel schreef:Mij gaat het er juist om dat Linux, dat van nature een buitengewoon stabiel systeem is, niet onstabiel wordt door een hardware driver, dan zou ik bijna net zo goed aan de Windows kunnen gaan wanneer stabiliteit toch niet uitmaakt, maar stabiliteit maakt voor mij juist zeer veel uit.
- rappie pappie
Ken zoveel mensen die linux met een ATI grafische kaart draaien zonder problemen.En Tsja de problemen kunnen soms komen als je zelf gaat zitten klooien met kernels compileren.Leuk expirimenteren maar die tijd heb ik wel gehad.Ik zoek betrouwbaarheid stabiliteit en rust.En lekker genieten van m'n mooie ubuntu desktopje met ATI en de volle 3d mep!.En zonder data verlies of nog erger.adri schreef:Lees ik ook 'iets' te vaak over.Manuel schreef:Veel problemen mee, toch? Lees ik zo her en der, af en toe.adri schreef:ATI zou ik in ieder geval zeker afraden.
-
En dat moet ik gewoon niet hebben, het moet leuk blijven, en stabiel.adri schreef:Lees ik ook 'iets' te vaak over.Manuel schreef:Veel problemen mee, toch? Lees ik zo her en der, af en toe.adri schreef:ATI zou ik in ieder geval zeker afraden.
Ik veroorzaak bij het installeren van een nieuw systeem zelf altijd al genoeg ellende! Omdat ik zo nodig van alles experimeneteren moet... Dan ook nog eens kan op meer ellende zie ik niet zitten.
Al kun je het natuurlijk ook gewoon goed treffen, zoals waarschijnlijk zeer velen, anders zou ATI niks meer verkopen, maar van te voren weten doe je het niet.
-
En nu draait alles weer als een zonnetje dus, en ben ik weer blij. Verder ben ik nu uitgeexperimenteerd met instellingen zoals hdparm en zo, overigens uiteindelijk met erg veel snelheidswinst op m'n systeemrappie pappie schreef:Daar heb je gelijk in.Niks meer aan toe te voegen.Manuel schreef:Mij gaat het er juist om dat Linux, dat van nature een buitengewoon stabiel systeem is, niet onstabiel wordt door een hardware driver, dan zou ik bijna net zo goed aan de Windows kunnen gaan wanneer stabiliteit toch niet uitmaakt, maar stabiliteit maakt voor mij juist zeer veel uit.
Juist! Het idee dat Linux alleen voor hackers en nerds zou zijn, die er een soort van masochistisch plezier aan zouden beleven om de hele dag problemen op te lossen is achterhaald.rappie pappie schreef:Ken zoveel mensen die linux met een ATI grafische kaart draaien zonder problemen.En Tsja de problemen kunnen soms komen als je zelf gaat zitten klooien met kernels compileren.Leuk expirimenteren maar die tijd heb ik wel gehad.Ik zoek betrouwbaarheid stabiliteit en rust.En lekker genieten van m'n mooie ubuntu desktopje met ATI en de volle 3d mep!.En zonder data verlies of nog erger.adri schreef:Lees ik ook 'iets' te vaak over.Manuel schreef: Veel problemen mee, toch? Lees ik zo her en der, af en toe.
Mijn systeem is ook primair voor plezier
- adri
- Moderator
Ik heb nergens meer trammelant met Nvida drivers gehad dan op Ubuntu.rappie pappie schreef:En Tsja de problemen kunnen soms komen als je zelf gaat zitten klooien met kernels compileren.Leuk expirimenteren maar die tijd heb ik wel gehad.
Na iedere distri-upgrade en kernel-upgrade (wat daar allemaal geheel automagisch gaat) was het mis. Was ook wel één van de belangrijkste redenen om met Ubuntu te stoppen.
- rappie pappie
-
Dat kan ik me voorstellen. Na een kernelupgrade moet je Nvidia toch opnieuw installeren? Stom dat die Ubuntu niet checkt bij upgrades of er zulke modules op het systeem draaien...adri schreef:Ik heb nergens meer trammelant met Nvida drivers gehad dan op Ubuntu.rappie pappie schreef:En Tsja de problemen kunnen soms komen als je zelf gaat zitten klooien met kernels compileren.Leuk expirimenteren maar die tijd heb ik wel gehad.
Na iedere distri-upgrade en kernel-upgrade (wat daar allemaal geheel automagisch gaat) was het mis. Was ook wel één van de belangrijkste redenen om met Ubuntu te stoppen.
Wanneer een systeem n.l. pretendeert dat alles automatisch zal gaan, dan moet dat wel automatisch goed gaan.
Geef mij dan maar Slackware, waar je zelf verantwoordelijk bent voor zulk soort zaken.