Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

jack2go schreef: ps wat is de grub?
Dat is een soort van bootloader die linux installeert om de keuze te krijgen bij opstarten welk besturings systeem je wit starten. :wink:

Maar ik weet niet waar suse gebruik van maakt grub of lilo.

Wat is grub.
http://users.pandora.be/guy.geens/ct/grub.html

Lilo
http://www.eislon.nl/Linux/howto/lilo%2 ... en-nl.html

Misschien handig!
Suse linux.
http://nl.opensuse.org/Welkom_bij_openSUSE.org
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

jack2go schreef:Ik heb hier SUSE Linux liggen, wilde het eerst op een laptop installeren maar die heb ik ergens anders voor nodig. Ik kan natuurlijk een dual boot maken op mijn destop, met twee partities. Maar is het misschien een idee om een extra harde schijf in te laten bouwen en van daaraf te booten, zodat je tijdens het opstarten bijv. op escape kan drukken en dan kan kiezen Linux of XP. Het was een tip die las ik ergens. Is er misschien hier iemand die daar ervaring mee heeft?
Een extra HD in laten bouwen is m.i. niet nodig. Als je HD tenminste groot genoeg is. Ik heb zelf een dualboot W2000/Slackware op één schijf (en recentelijk nog bij iemand een dualboot XP/Ubuntu gemaakt, ook op één schijf).
Als je maar zorgt dat je je belangrijkste gegevens geback-upped hebt (mocht er wat fout gaan, maar da's tegenwoordig niet meer zo aan de orde, HD's zijn groot genoeg, je hoeft niet allemaal meer gaan lopen te klooien om toch maar vooral geen gegevens kwijt te raken).
Wel eerst defragmenteren, als je een partitie gaat splitsen!
Afbeelding
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Een tweede harde schijf lijkt mij ook niet echt nodig (tenzij voor de schijfruimte). Het is in ieder geval niet veel 'veiliger' als je het op rappie pappie's manier doet. GRUB overschrijft dan nog altijd de bootloader van Windows zelf, dus als je 1 van de schijven terug zou weghalen start er niets meer op. Het enige voordeel dat je hebt is dat je geen extra partitie moet aanmaken, maar dat heb ik nog nooit fout weten gaan (zoals adri zei: eerst defragmenteren).

De opzet die jack2go voor ogen had is de omweg via het BIOS, denk ik: bij het opstarten eerst in het BIOS kiezen van welke schijf er moet gestart worden. Dat is niet alleen nogal omslachtig tijdens het opstarten, maar dan moet je ook goed opletten tijdens het installeren.

Als het ook Ubuntu mag zijn, dan is Wubi ook nog een oplossing. Dit maakt een bestand aan in de Windows-partitie waarin Ubuntu geïnstalleerd wordt, in plaats van in een aparte partitie.
Voordelen:
- je hoeft je geen zorgen te maken over partities
- opstarten en werking is volledig hetzelfde als een 'gewone' Ubuntu (dit is dus geen virtuele machine)
- als het je toch niet zo bevalt kun je het gewoon verwijderen zoals een normaal Windows-programma

Nadelen:
- als je besluit om helemaal over te schakelen en Windows er af te gooien moet je Ubuntu terug installeren.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik meen me te herinneren dat the old man, pas nog de nodige problemen had met Wubi en daar en passant zijn Windows-installatie mee om zeep hielp...
Vandaar dat ik toch wel voorstander ben van installatie op een aparte partitie. Als je eenmaal zorgt dat beide (of meerdere) partities in orde zijn, dan levert dat m.i. veel minder risico op.

Als je toch gaat partitioneren, maak / (root) op een partitie van 10 GB en /home/ op een partittie van minimaal 10 GB. Het grote voordeel van /home/ op een aparte partitie is dat je ongeacht distro, upgrades, herinstallaties e.d. je gebruikersinstellingen, je FF- en TB-profielen en dat soort zaken altijd ongemoeid kunt laten. Da's wel zo prettig. ;)
Afbeelding
rappie pappie
    unknown unknown

Op twee aparte harde schijven installeren is de meest veilige en naar mijn inzien de beste manier als je dualboot met windows.

Dat als je een harde schijf eruit haalt en dat je de andere niet meer op kan starten is onzin. :wink:

Ubuntu en andere linuxen kun je altijd met de live cd booten als je wil.Ook al is er géén grub meer en je kunt de grub dan zelfs herstellen.. :wink:

En ja,ubuntu en andere linuxen overschrijven de mbr van windows.En dat is snel opgelost.Windows cd erin in de console fixmbr,en klaar ben je.Windows boot weer! :wink:

Nadelen van van windows en ubuntu op één schijf installeren.

Wacht maar dat windows de brui eraan geeft.En je moet hem opnieuw installeren op dezelfde schijf :P
Dan heb je twee installaties naar de Kl :oops: te

Dat heb je met twee harde schijven niet. :mrgreen:

Ik zie er alléén maar voordelen in op twee aparte harde schijven installeren. :wink:
Afbeelding
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

rappie pappie schreef:Op twee aparte harde schijven installeren is de meest veilige en naar mijn inzien de beste manier als je dualboot met windows.

Dat als je een harde schijf eruit haalt en dat je de andere niet meer op kan starten is onzin. :wink:

Ubuntu en andere linuxen kun je altijd met de live cd booten als je wil.Ook al is er géén grub meer en je kunt de grub dan zelfs herstellen.. :wink:
Jij en ik weten dat, maar iemand die pas met Linux begint niet. Mogelijk gaat die persoon er van uit dat dit een flexibele oplossing is omdat je zo lekker kunt hot-swappen. Dus als je zoiets voorstelt moet je dat er wel bij vertellen.
rappie pappie schreef:En ja,ubuntu en andere linuxen overschrijven de mbr van windows.En dat is snel opgelost.Windows cd erin in de console fixmbr,en klaar ben je.Windows boot weer! :wink:

Nadelen van van windows en ubuntu op één schijf installeren.

Wacht maar dat windows de brui eraan geeft.En je moet hem opnieuw installeren op dezelfde schijf :P

Chin! Als je Windows terug installeert doe je dat gewoon in de voorziene partitie, waarna je met een live-CD grub terugzet. Dat is exact dezelfde procedure als met 2 schijven.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef:
rappie pappie schreef: Wacht maar dat windows de brui eraan geeft.En je moet hem opnieuw installeren op dezelfde schijf :P

Chin! Als je Windows terug installeert doe je dat gewoon in de voorziene partitie, waarna je met een live-CD grub terugzet. Dat is exact dezelfde procedure als met 2 schijven.
Inderdaad, dat maakt geen enkel verschil. Als ik m'n eigen dualboot als voorbeeld neem, hier de partities:
NTFS (W2000) 5GB
Swap 1 GB
/ (Slackware) 10 GB
/home/ 64 GB

Op het moment dat W2000 er de brui aan geeft en opnieuw geinstalleerd moet worden, dan heeft die exact dezelfde NTFS-partitie van 5 GB tot zijn beschikking. Sterker nog, volgens Windows is die hele schijf maar 5 GB (andere bestandsformaten kan ie doodgewoon niet lezen).
Het enig wat bij een herinstallatie van Windows naar de vaantjes is, is LILO (of GRUB). Maar da's redelijk eenvoudig te fixen, zoals rebil al aangaf.
Afbeelding
rappie pappie
    unknown unknown

Jullie doen maar lekker installeren op één schijf.Ik heb er géén problemen mee. :wink:

Maar één ding weet ik wel! Bij mij komen windows en linux nooit van m'n leven op één schijf.

Daar heb ik een beetje m'n redenen voor.Ik heb er een beetje een hekel aan dat het één het soms voor een ander verpest.En aangezien ik windows een beetje ken. :wink:
Afbeelding
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

In dat geval: geen Windows meer gebruiken, dan heb je geen enkel risico meer. 8)

Ik had ook wel eens het omgekeerde aan de hand: dat Linux Windows verpestte. Maar eigenlijk was het gewoon een lompe Windows. Ik had in vroegere tijden een schijf met Windows 2000 en Mandrake, beide meerdere partities. Op een dag besloot ik om 1 van de FAT-partities om te zetten naar ext3: gewoon effe mkfs en /etc/fstab aanpassen, geen probleem voor Mandrake. Ik start Windows terug op en die begint daar te melken dat hij een partitie niet kan vinden, foutmeldingen (à la chkdsk) minutenlang wachten en startte daarna gewoon door. En die opstartprocedure was zo gebleven, nooit een oplossing voor gevonden. Uiteindelijk was ons moeder het kotsbeu, maar ik zei dat als ze Windows wou dat ze het zelf maar terug moest installeren. Sindsdien staat er Ubuntu op, geen (echte) problemen meer gehad. :)

Maar dit probleem zou ik waarschijnlijk ook gehad hebben als Windows en Mandrake op aparte schijven hadden gestaan. :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Inmiddels is deze topic al meer dan 100.000 keer gelezen!
Wie had dat kunnen denken? Ik niet in ieder geval toen ik hem startte.

Nog maar een paar tips die ik recentelijk tegenkwam en wellicht ook handig zijn voor anderen:

Je kunt in KDE bij Systeem --> Bestandsbeheerder (in systeembeheermodus) Konqueror opstarten zodat je root-bevoegdheden hebt. Hebben de meesten waarschijnlijk al wel eens gezien. Maar ik gebruik tegenwoordig hoofdzakelijk Xfe als filemanager en is het niet mogelijk om die als root op te starten (behalve als je inlogt als root natuurlijk...). Daar is een mouw aan te passen:
Alt + F2 en typ kdesu xfe. Het leuke is dat dit ook werkt op Xfce. :)

In Gnome kun je zoiets waarschijnlijk ook wel doen (Alt + F2?), maar ik gebruik geen Gnome, dus dat weet ik niet. Het enige wat ik daar nog van weet is dat je Nautilus als sudo op kunt starten met sudo nautilus (en daar ook een bureaublad-icoontje van kunt maken), maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik voor beheerstaken sudo eigenlijk maar zozo vind. Waarom?
Omdat sudo uitgaat van je eigen inlogwachtwoord. Ik weet niet hoe dat bij anderen is, maar ik gok zomaar dat dat geen al te moeilijk en lang wachtwoord is (en dus eenvoudig te kraken). Mijn rootwachtwoord is vrij lang en bestaat uit letters en cijfers (en is voor mij toch heel eenvoudig te onthouden ;) ) en dus veel lastiger te achterhalen.
Afbeelding
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

adri schreef:Inmiddels is deze topic al meer dan 100.000 keer gelezen!
Zoveel, dat is wel een felicitatie waard!
Je Slack draad doet 't ook goed trouwens.

Maar mensen zijn ook wel geïnteresseerd in Linux merk ik.
adri schreef:[samenvatting: Het enige wat ik daar nog van weet ... met sudo nautilus ... beheerstaken sudo eigenlijk maar zozo vind. Waarom?
Omdat sudo uitgaat van je eigen inlogwachtwoord. ... ]
Ik gebruik ook liever <su> dan <sudo>, ten eerste omdat het sneller is als je meerdere handelingen uit moet voeren, ten tweede omdat -wat adri zegt- je een ander dan je eigen wachtwoord moet gebruiken. Op die manier ook kan je het wachtwoord van je account aan iemand geven zonder dat die per ongeluk je hele systeem om zeep helpt.

Het nadeel van <su> is echter weer dat je kan vergeten uit te loggen als root. En daarop heb ik het volgende gevonden ;-)

Als je de volgende code in /root/.bashrc zet, dan krijg je een mooie rode prompt als je als root ingelogd bent. En dat is niet alleen eye candy ;-) maar je kan nu zelfs met slaperig vochtige ogen langs je computer lopend -zonder je bril op- terwijl je eigenlijk wat anders aan het doen was zien dat je vergeten bent je root account uit te loggen.

Code: Selecteer alles

PS1="\[$(tput setaf 1)\]\u@\h:\w #\[$(tput sgr0)\]"
Type nu <source /root/.bashrc> et voila!
Doet ie het volgende keer nu niet meer, dan moet je <source /root/.bashrc> toevoegen aan /root/bash_profile
Got Slack?
common sense
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Gefeliciteerd met deze revolutionaire belangstelling! :D
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

common sense schreef:
Gefeliciteerd met deze revolutionaire belangstelling! :D
On June 1, 2001, Microsoft CEO Steve Ballmer said "Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
Wat een onvoorstelbare mafkees is die Steve Ballmer toch.
Hier wordt deze crazy ass gorilla even goed te kakken gezet, alhoewel hij me niet het tiep lijkt die zich daar veel van aantrekt
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Gefeliciteerd Het is en mooi en leerzaam topic geworden. Ik heb er in ieder geval veel van opgestoken. :D
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dank U allen! :)
Dus als je beginnersvragen hebt of iets tegenkomt waar m.n. beginners wel wat aan kunnen hebben: post het vooral hier.
Er is inderdaad blijkbaar behoorlijk wat interesse in Linux en dat is prima. Niet omdat MS per se dood moet, maar een wat evenwichtiger verdeling van het OS-aanbod is voor iedereen beter. Ook voor de Windows-gebruikers (al zullen ze dat misschien niet allemaal onderkennen ;) ).
Afbeelding
Plaats reactie