Ik ben deze topic al diverse keren tegengekomen in mijn zoektochten omtrend OpenBSD.
Daarom via deze weg ook even een korte terugkoppeling aangaande mijn bevindingen met BSD.
Ik heb jarenlang gewerkt met Dos, vervolgens Windows, en ook altijd geknutseld met zaken als register, andere system settings, het verwijderen van onnodige programmatuur etc...
Kortom, was altijd bezig met het optimaliseren en in topconditie houden van mijn systeem.
Voor een Windows systeem mijns insziens een must, aangezien het systeem anders trager en trager wordt, en bovendien langzaamaan compleet dichtslibt met onnodige vervuiling.
Vervolgens de stap gemaakt naar Linux.
Via de welbekende distributies zoals Suze, Mandrake, Red Hat etc... terechtgekomen bij Vector Linux, Zenwalk Linux (aanrader voor Linux fans!) en vervolgens Arch Linux.
Linux is een verademing voor diegene die houdt van een eenvoudig te onderhouden systeem, ruim assortiment programmatuur, goede hardware ondersteuning en een goede beveiliging out of the box.
Ik heb dan ook jarenlang plezier gehad van Linux.
Mocht ik om wat voor reden dan ook nog eens terug moeten naar Linux, dan zou ik waarschijnlijk weer gebruik maken van Zenwalk.
Sinds een kleine twee maanden werk ik nu met OpenBSD.
Ik was enigszins angstig dat ik problemen zou ondervinden bij de installatie van BSD, de hardware support voor mijn relatief nieuwe laptop, en bovendien het gebrek aan programmatuur.
Ik heb dan ook alle varianten geprobeerd; FreeBSD, NetBSD, OpenBSD en ... hmm, naam even vergeten.
Alle varianten bleken prima te werken, zonder enig probleem met de hardware-ondersteuning of 'installatie-perikelen'. Wel ook van alle varianten de handboeken goed gelezen, en uiteraard naast de pc op het moment van installatie.
Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor OpenBSD.
Alhoewel het aantal packages voor FreeBSD groter is, en FreeBSD bovendien vanuit zijn verleden meer gericht is op Intel processoren, en dus over het algemeen iets sneller is, vond ik het aantal services wat standaard aan stond in FreeBSD en de opbouw van configuratie e.d. minder aanspreken dan bij OpenBSD.
Voor NetBSD geldt, dat de hardware support uitstekend is, ook voor exotische systemen waarbij de installatie met de andere drie absoluut onmogelijk zijn. Van NetBSD wordt gezegd dat je het bij wijze van spreken ook nog op je broodrooster kunt installeren....
Maar ja, mijn broodrooster werkte ook met de andere varianten, dus NetBSD was in dit geval niet nodig.
De derde variant, waarvan ik de naam even kwijt ben, vond ik zelf nog teveel in een ontwikkel stadium zitten, en ontwikkelt bovendien in een richting die mijzelf minder aanspreekt; het via diverse media mogelijk maken om pc's ook aan elkaar te knopen en rekenkracht e.d. dus breder in te kunnen zetten (uitleg zeer in het kort...).
OpenBSD is voortgekomen uit NetBSD, met als doelstelling een zeer veilig operatingsysteem neer te zetten zonder veel bloat en met een uitstekende stabiliteit.
Ik maak gebruik van de snapshots van OpenBSD, welke ik om de zoveel tijd update vanaf de snapshot directory op de OpenBSD server.
Eerlijk is eerlijk, Linux is eenvoudiger qua support voor al je apparatuur e.d., maar ook binnen OpenBSD heb ik alles werkend (inclusief mousepad, printers, scanner, breedbeeld tft 1920x1200 etc...), het systeem is superstabiel, zeer veilig met alleen de services draaiend die ik nodig heb, en bovendien gebruik makende van de beste firewall die op dit moment beschikbaar is (pf).
Misschien voor de doorsnee gebruiker niet allemaal nodig, maar ben je een veiligheidsfreak die op zoek is naar een stabiel, goed ontwikkeld operatingsystem, dan zou ik zeker eens een kijkje gaan nemen in de keuken van OpenBSD
Hier de output van top op mijn system
link
Hier een script om een openbsd cd te maken (voor Linux/BSD gebruikers):
link
Hier nog wat andere OpenBSD 'dingetjes' op mijn website:
link
Groeten,
Jan
P.S.:,
- misschien nog ten overvloede maar de installatie van OpenBSD is eigenlijk zeer eenvoudig, mits je het stukje over het aanmaken van partities e.d. goed hebt gelezen.
- de meeste programmatuur voor Linux is ook beschikbaar voor BSD. En ook voor OpenBSD is er bijv. Abiword, OpenOffice, GMplayer, Syplheed etc....
- de handboeken op de OpenBSD website zijn uitstekend verzorgd. Dit in combinatie met de community (irc op freenode.org: #openbsd) betekent dat je eigenlijk op al je vragen een antwoord kunt vinden.