![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Het Gnu/Linux virus heeft mij goed te pakken. En dus met ik onder het motto 'De beste programma's schrijf je zelf' druk aan het scripten. Ik heb er al een paar af waar ik erg content mee ben en regelmatig mee werk.
Dit is wat ik nu wil cq nodig heb:
Een script waarmee ik een data-base aan kan maken en kan onderhouden met cliëntgegevens. Dit moet vanuit de Konsole oproepbaar zijn. Over het systeem en de interface heb ik zo mijn gedachten. Dat komt wel goed. Het ontwerp is nagenoeg af.
Echter, het script moet een paar dingen kunnen. Het moet 1) data in een bepaalde format toe kunnen voegen aan de database. Het moet 2) betrouwbaar gegevens uit de database kunnen halen en weergeven in een bepaalde format. En het moet 3) gegevens uit de database kunnen vervangen met andere gegevens.
De eerste twee punten zijn een makkie natuurlijk, maar het laatste punt baart mij wat zorgen. Het kan wel met sed, maar dan schrijf ik dus de hele database weg naar een tempfile behalve wat ik weg wil hebben. Dan de hele database weer terugzetten, en weg is wat ik weg wilde hebben. Dat kan. Maar een database met honderden, zo niet duizenden entries op die manier onderhouden vind ik gewaagd. Zeker omdat het zakelijke relaties zijn, dus het mag niet misgaan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vandaar mijn vraag. Is er een geschiktere methode om gegevens (lijnen) uit een database te filteren, info toe te voegen aan een lijn of hem te vervangen? Wellicht is dan een andere taal (python, perl, etc) geschikter? Misschien heeft iemand een aanrader?
Ik dank U met zwierende zwaai en een diepe buiging.