Linux voor beginners :)
- rappie pappie
-
- Contacteer:
Laat common sense je niet horen. Qua stabiliteit doet OpenBSD het nog net ietsje beter, denk ik. Maar als je alleen Linux bekijkt, heb je misschien wel gelijk, al is een Debian Stable ook moeilijk plat te krijgen.adri schreef:Misschien ben ik wel erg gehecht geraakt aan mijn Slackbox, maar qua snelheid en stabiliteit heb ik er nog geen gezien die daar tegenaan kan (OK, DSL is nog sneller, maar geen volwaardig OS, IMHO).
-
adri schreef:Ik doelde inderdaad op Linux, ik wil best geloven dat .BSD ook buitengewoon stabiel is.
Een ander politiek incorrect antwoord had ik idd niet kunnen tolereren
BTW pingu's, iets anders. Wat vinden jullie hier van:
http://www.dellideastorm.com/article/sh ... ithout_NDA
Echt populair is het ideetje nog niet. Ik was denk ik weer veel te diplomatiek, en moet ik het harder en veel scherper stellen.
- adri
- Moderator
Terwijl ik dol ben op politiek incorrecte uitspraken!common sense schreef:adri schreef:Ik doelde inderdaad op Linux, ik wil best geloven dat .BSD ook buitengewoon stabiel is.
Een ander politiek incorrect antwoord had ik idd niet kunnen tolereren
Het is uiteraard een buitengewoon mooi en nobel streven. En erg nodig ook.common sense schreef: BTW pingu's, iets anders. Wat vinden jullie hier van:
http://www.dellideastorm.com/article/sh ... ithout_NDA
Echt populair is het ideetje nog niet. Ik was denk ik weer veel te diplomatiek, en moet ik het harder en veel scherper stellen.
De zakenman in mij zegt:
Als Linux/.BSD een groter marktaandeel verwerven, dan gaat dat vanzelf komen.
De dagelijkse Linuxgebruiker die ik ook ben zegt:
Ja, maar als die documentatie niet komt, dan blijft het met dat marktaandeel waarschijnlijk ook kwakkelen...
Kip en het ei dus.
Dit soort veranderingen gaan volgens mij altijd over meerdere trajecten en verschillende niveaus. Welke nu doorslaggevend is zal waarschijnlijk nooit bekend worden, maar ik denk wel dat het goed is dat er mensen zijn zoals Richard Stallman (die door menigeen als een schreeuwer bestempeld wordt) die dit soort kwesties keihard en met veel bombarie aan de orde stellen. Daar staan dan weer anderen zoals bijv. Novell (maar ook Mozilla) tegenover die een ander -en veel diplomatieker- pad bewandelen.
Ik denk dat beiden nodig zijn.
Punt is dat het grote publiek überhaupt niet op de hoogte is van dit soort zaken. Hoeveel mensen weten nu dat er zoiets als Linux is? OS en OSS interesseert verreweg de meesten al helemaal geen barst. Hoe meer aandacht daar voor is hoe beter.
Dus ja, van mij mag je best wat harder zijn.
-
- Contacteer:
Goed idee, maar het zou me verbazen als er iets van komt. Het spijtige is dat de meeste Linux-gebruikers al tevreden als hun hardware werkt met gesloten drivers (wat tegenwoordig aardig lukt met Nvidia blobs en ndiswrapper). Dus ik denk dat zelfs als er bij Dell genoeg vraag naar Linux komt, dat Dell wel bij de fabrikanten gaat aankloppen voor betere ondersteuning, maar dat die ondersteuning vooral komt in de vorm van gesloten drivers.
Ik verwacht meer heil van concurrentie van open hardware, zoals het Open Graphics Project, al zal het moeilijk zijn om tegen de grote jongens op te boksen.
Ik verwacht meer heil van concurrentie van open hardware, zoals het Open Graphics Project, al zal het moeilijk zijn om tegen de grote jongens op te boksen.
-
Ik snap af en toe iets niet hè, ik zit lekker te stoeien met mijn printerdriver en dan kom ik er achter dat ik hem niet mag kopiëren. Maar ik kan hem wel gratis downloaden. Ik mag iemand wél een URL geven, maar geen USB... Waar zijn ze dan bang voor? Dat ik er geld voor ga krijgen? Als mensen echt zo dom zijn kan ik aan die URL ook nog wel verdienen
Anyway, voor ik zover was da'k die driver had heb ik ze al een keer gemailt of ze hun Linux-drivers niet zo goed willen verstoppen. Want iedere smaak Windows stond er en ook wat appels, maar gene ene inmiddels zo vertrouwde .tar.gz. Nooit wat op gehoord natuurlijk
Eigenlijk moet je dan snoeihard die printer niet kopen en ze dat laten weten ook. Dit kost je een klant, maat!
Anyway, voor ik zover was da'k die driver had heb ik ze al een keer gemailt of ze hun Linux-drivers niet zo goed willen verstoppen. Want iedere smaak Windows stond er en ook wat appels, maar gene ene inmiddels zo vertrouwde .tar.gz. Nooit wat op gehoord natuurlijk
Eigenlijk moet je dan snoeihard die printer niet kopen en ze dat laten weten ook. Dit kost je een klant, maat!
Got Slack?
- adri
- Moderator
Als ik hardware koop, beding ik dat ik het ding onder Linux zonder al te veel moeite aan de praat kan krijg, zoniet, dan gaat ie retour.
Ik wil er best een avondje aan spenderen, maar dan moet het ook in orde zijn. Ik ga met een nieuwe printer/modem/whatever geen weken lopen kloten.
Dan terug.
Die man waar ik mijn hardware altijd koop (altijd hetzelfde adres -prima service en geen gezeur) doet daar ook niet moeilijk over.
En als ie dat wel zou doen, zou ik daar niks meer kopen.
Ik wil er best een avondje aan spenderen, maar dan moet het ook in orde zijn. Ik ga met een nieuwe printer/modem/whatever geen weken lopen kloten.
Dan terug.
Die man waar ik mijn hardware altijd koop (altijd hetzelfde adres -prima service en geen gezeur) doet daar ook niet moeilijk over.
En als ie dat wel zou doen, zou ik daar niks meer kopen.
- rappie pappie
Voor wie hem wil proberen.
Firefox 3.0 Alpha installatie ubuntu "Fiesty Fawn"
http://www.ubuntugeek.com/firefox-30-st ... eisty.html
Firefox 3.0 Alpha installatie ubuntu "Fiesty Fawn"
http://www.ubuntugeek.com/firefox-30-st ... eisty.html
- rappie pappie
We kennen allemaal het project one laptop per child een zeer goed initiatief om kinderen in de derde wereld ook een kans te geven om zich voort te ontwikkelen in deze duurzame maatschapij.
Het project op wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/%24100-laptop
De website.
http://laptop.org/
Wil je het besturingssysteem ook eens proberen die de kinderen op deze laptop krijgen.
Hier kun je de live cd downloaden gebaseerd op linux Red hat (Fedora)
http://wiki.laptop.org/go/LiveCd
M'n zoontje 7 jaar heeft over de 100 dollar laptop een spreekbeurt gehouden op school,en heeft hiermee een 10 gehaald.De school was zo onder de indruk van de initiatief en de inzet van de open source wereld voor deze kinderen.Dat de school één keer in de maand geld op gaan halen voor dit project die in oktober 2007 als het goed is van de grond komt.
Het project op wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/%24100-laptop
De website.
http://laptop.org/
Wil je het besturingssysteem ook eens proberen die de kinderen op deze laptop krijgen.
Hier kun je de live cd downloaden gebaseerd op linux Red hat (Fedora)
http://wiki.laptop.org/go/LiveCd
M'n zoontje 7 jaar heeft over de 100 dollar laptop een spreekbeurt gehouden op school,en heeft hiermee een 10 gehaald.De school was zo onder de indruk van de initiatief en de inzet van de open source wereld voor deze kinderen.Dat de school één keer in de maand geld op gaan halen voor dit project die in oktober 2007 als het goed is van de grond komt.
-
- Contacteer:
Wow, cool!rappie pappie schreef:M'n zoontje 7 jaar heeft over de 100 dollar laptop een spreekbeurt gehouden op school,en heeft hiermee een 10 gehaald.De school was zo onder de indruk van de initiatief en de inzet van de open source wereld voor deze kinderen.Dat de school één keer in de maand geld op gaan halen voor dit project die in oktober 2007 als het goed is van de grond komt.
Gebruiken ze op de school zelf ook vrije software? Misschien is het wel tof en leerrijk om de kinderen er actief in te betrekken door de software te gebruiken (testen) in de lessen of om iets apart op te zetten (tijdens middagpauze ofzo) voor de geïnteresseerden.
Nu we het toch over laptops hebben: als je ook zo gefrustreerd raakt van computerapparatuur die maar half werkt in Linux, bagger-BIOS'en en laptops die niet in slaapstand willen gaan, lees dan nu over Mark Shuttleworths plan voor een vrije laptop! Als je het wel ziet zitten om er eentje te kopen (maak je nog niet te veel zorgen over hoe het er uit gaat zien), schrijf je dan onmiddellijk in op de mailing-lijst. Net als het Open Graphics Project opent dit de weg naar fatsoenlijke hardware waarvoor we niet meer hoeven te reverse engineeren. Hierdoor helpen we een van de belangrijkste obstakels voor een doorbraak van Linux uit de weg, nl. hardware die niet werkt.
- jack2go
- Contacteer:
Ik heb hier SUSE Linux liggen, wilde het eerst op een laptop installeren maar die heb ik ergens anders voor nodig. Ik kan natuurlijk een dual boot maken op mijn destop, met twee partities. Maar is het misschien een idee om een extra harde schijf in te laten bouwen en van daaraf te booten, zodat je tijdens het opstarten bijv. op escape kan drukken en dan kan kiezen Linux of XP. Het was een tip die las ik ergens. Is er misschien hier iemand die daar ervaring mee heeft?
- rappie pappie
Hoi jack2go,
Ik heb hier thuis een dualboot met twee harde schijven.Eén met xp en de andere met ubuntu.Dat met twee harde schijven wat jij ook wilt is de meest makkelijke manier om te dualbooten.Die van xp zet je op master schijf en de tweede schijf waar je linux op wilt installeren op slave met de pinnetjes achter op de harde schijf.Daarna gewoon linux installeren op de nieuwe harde schijf en ubuntu herkend automatisch je windows xp installatie en installeerd daar ook de grub.Volgens mij als ik me goed herinner.kan dit ook met suse linux.Die herkend hem ook automatisch volgens mij.
Ik heb hier thuis een dualboot met twee harde schijven.Eén met xp en de andere met ubuntu.Dat met twee harde schijven wat jij ook wilt is de meest makkelijke manier om te dualbooten.Die van xp zet je op master schijf en de tweede schijf waar je linux op wilt installeren op slave met de pinnetjes achter op de harde schijf.Daarna gewoon linux installeren op de nieuwe harde schijf en ubuntu herkend automatisch je windows xp installatie en installeerd daar ook de grub.Volgens mij als ik me goed herinner.kan dit ook met suse linux.Die herkend hem ook automatisch volgens mij.
- jack2go
- Contacteer: