Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

adri schreef: Toch wilde ik Zenwalk even vermelden
Zenwalk is inderdaad heel erg mooi en makellijk. :wink:

Maar deze is ook heel erg mooi. :wink:
http://www.dreamlinux.com.br/english/index.html
Zeker voor beginners een echte aanrader.Gebaseerd op Debian.(Ubuntu)
Ik heb hem bij een vriend van mij op zijn laptop gëinstalleerd en werkt perfect,en werkt ook out of the box.Ik verkies hem boven xubuntu. :D

D'r is zelfs een aparte versie van dreamlinux met AIGLX/Beryl voorgëinstalleerd.

http://www.dreamlinux.com.br/english/download.html

Dit is echt lachen.D'r zijn hier al twee zeer mooie en makellijke distro's genoemd,en dan nog maar niet te spreken over ubuntu en natuurlijk de oudste onder ons slackware.En dan zijn er nog mensen die de kneuterige en slomme geheugen vretende windows vies bah ultimate kopen voor een dikke 300 euries (Ultimate is naar mijn maatstaven de enigste waar je waarschijnlijk een beetje mee uit de voeten kunt)als je van het zelfde wilt genieten als onder linux.En dan is windows vies bah ultimate nog niks vergeleken bij linux.

En dan Oh ooooh! voor degene die nog wel eens windows slopen of als windows zichzelf sloopt. :lol: Ja windows is soms echt suïcidaal.Hij wil zijn eigen soms uit het leiden velossen.Je kunt windows vies bah maar 5maal opnieuw installeren. En dan moet je bij windows een nieuwe licentie kopen.Uhhum.! :roll: :lol:

Succes.! :lol:

Ik heb in mijn voor sommige moeilijke leercurve onder linux één ding geleerd.En ik ben blij toe ook.!

Nooit géén windows meer.Jippiejajeeeee.. :lol:

Voor hier weer fanatiek op gereageerd wordt. :lol:
Ik heb niks tegen het besturingssysteem windows.Maar wel de mensen die hem zo gemaakt hebben. :D

Groeten rappie pappie. :wink:
Afbeelding
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

adri schreef:Ik heb er inmiddels al gebruik van gemaakt, tijdens de installatie van Beryl (zie artikel op de voorpagina van MozBrowser.nl-be) en het inderdaad erg handig! :)
Wat zijn je ervaringen me Beryl. Is het alleen eye candy of is het ook functioneel?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Linux computers met zwak wachtwoord eenvoudig doelwit

zie http://www.security.nl/article/15437/1

dus voorzichtig met je wachtwoord omspringen en kies ook niet zoiets voor de hand liggends :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

vulture schreef:
adri schreef:Ik heb er inmiddels al gebruik van gemaakt, tijdens de installatie van Beryl (zie artikel op de voorpagina van MozBrowser.nl-be) en het inderdaad erg handig! :)
Wat zijn je ervaringen me Beryl. Is het alleen eye candy of is het ook functioneel?
Die bovenstaande quote van mij sloeg op Envy, waarmee je erg snel en gemakkelijk Nvidia of ATI-drivers kunt installeren.

Beryl is mooi, maar functioneel...
Ik heb er eigenlijk nog niet zoveel mee gedaan, het boeit mij eerlijk gezegd niet zo (het is vooral om Windows-gebruikers de ogen uit te steken ;) ).
Een handigheidje is wel dat je alle openstaande vensters (van alle bureaubladen!) mooi naast elkaar gerangschikt kunt zien.
Maar echt funtioneel, nou nee.
Maar wel heel mooi. 8)

Nu ik erover nadenk, de automatische zoomfunctie kan natuurlijk wel heel functioneel zijn!
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

vulture schreef:Linux computers met zwak wachtwoord eenvoudig doelwit

zie http://www.security.nl/article/15437/1

dus voorzichtig met je wachtwoord omspringen en kies ook niet zoiets voor de hand liggends :D
Als je de onderzoek-setup bekijkt, dan vallen de resultaten me nog erg mee, zoals ook in één van de reacties aldaar te lezen is:
Okee, de wiskunde: 825/270000 = 0,003. Dit is 0,3 procent!
Vind ik geen slechte score voor 4 linux machines met zwakke
wachtwoorden.
Desalniettemin, zeker als root moet je een degelijk wachtwoord uitkiezen. En niet vaker dan echt noodzakelijk inloggen als root.
Afbeelding
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Tja, het enige wat het uit dat onderzoek kunnen concluderen is dat de meeste crackers (niet "hackers', dank u!) maar een stelletje amateurs zijn. Nog niet eens de helft probeert de gebruikersnaam als wachtwoord. Dat, en een leeg wachtwoord zijn de eerste dingen die ik zou proberen. :roll:
Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze er van uit gaan dat gebruikers de waarschuwing in acht nemen die ze tegenwoordig op veel distro's krijgen als ze een dergelijk wachtwoord willen instellen. :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ook opmerkelijk nieuws is dat Canonical (Ubuntu) en Linspire een verbond aangegaan zijn tot vergaande samenwerking, zie ook tweakers.net.
Wie weet bloeit er wat moois op. :)
De verwachting is dat Ubuntu op die manier standaard commerciële pakketten, niet vrij verspreidbare multimediacodecs en drivers mee gaat leveren en dat Linspire gaat meeprofiteren van de enorme ontwikkelingsdrang van Ubuntu.
Afbeelding
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Men is inmiddels al weer druk bezig met de volgende versie van Ubuntu genoemd Feisty Fawn. De release staat gepland voor 19 april. Inmiddels is er al weer de 4e alpha versie te downloaden. Zie voor meer info http://www.ubuntu.com/testing/herd4
voor downloaden en testen zie http://cdimage.ubuntu.com/releases/feisty/herd-4/

Pas wel op het is nog maar een Alpaha versie

wat is er nieuw
In deze release van de op Debian gebaseerde Linux-distributie worden onder meer Gnome 2.17.91 en Totem 2.17.91 getest, evenals de nieuwe programma's Migration-Assistant waarmee documenten en instellingen van een vorige installatie van een besturingsysteem geïmporteerd kunnen worden en Easy Codec
bron http://tweakers.net/meuktracker/14874/U ... pha-4.html
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Spijtig dat ze nog meer propriëtaire software in de standaardinstallatie hebben gestoken, met name de 3D-drivers. Hopelijk zijn ze er gemakkelijk weer uit te werken.
rappie pappie
    unknown unknown

In Ubuntu "Fiesty Fawn"hebben ze nu van het tablad systeem een control center gemaakt.Zeer overzichtelijk en handig met zoeken,een hele verbetering. :D
Ik kijk zeer uit naar de final release van"Fiesty Fawn".Heb er hoge verwachtingen van,en de gebruikersvriendelijkheid hebben ze weer een stukje verbeterd. :wink:

http://i18.tinypic.com/3y4431s.png
Afbeelding
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

rappie pappie schreef:In Ubuntu "Fiesty Fawn"hebben ze nu van het tablad systeem een control center gemaakt.Zeer overzichtelijk en handig met zoeken,een hele verbetering. :D
Ik kijk zeer uit naar de final release van"Fiesty Fawn".Heb er hoge verwachtingen van,en de gebruikersvriendelijkheid hebben ze weer een stukje verbeterd. :wink:

http://i18.tinypic.com/3y4431s.png
Begint steeds meer op OSC+X van MAC te lijken. En dat is idd zeeeer gebruiksvriendelijk. Vind het wel mooi dat er om de ongeveer 3 a 4 maanden een nieuwe release is. Prachtig
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Hebben jullie wel eens SymphonyOS of Linspire gezien? Die zijn ook heel gebruiksvriendelijk. Ik kon er niets mee, want ze ondersteunden mijn netwerkkaart niet niet en om alleen al uit die GUI te komen was een ramp.... Linspire is natuurlijk gewoon Lindows, en exact Windows zo'n beetje. Maar de GUI van SymphonyOS is echt anders. 't Lijkt in geen enkel opzicht op wat ik ook maar ken. En toch snap je het meteen.
Got Slack?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Op het gevaar af een aantal mensen op de tenen te trappen, zal ik eerlijk zijn: Het is allemaal prachtig, die 'gebruiksvriendelijke distro's', maar toch niet echt mijn straatje. Om heel eerlijk te zijn, ik denk er regelmatig aan om (op een andere pc) Ubuntu gewoon te verwijderen en Slackware te installeren, zoals op deze.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de afgelopen weken heb ik diverse distro's geprobeerd en ik moet zeggen dat ze geen van allen mij echt kunnen bekoren. Apt-get? Sorry, ik vind het niks. Ik wil zien wat er gebeurt onder de motorkap als je wat verandert/installeert. Zelfs Zenwalk heeft nu een tooltje om snel & simpel packages te installeren. Mijn 'gevoel' is toch dat hoe meer men moeite doet om op Windows/Mac OSX te lijken de distro er toch niet echt beter en stabieler op wordt.
Misschien ben ik wel erg gehecht geraakt aan mijn Slackbox, maar qua snelheid en stabiliteit heb ik er nog geen gezien die daar tegenaan kan (OK, DSL is nog sneller, maar geen volwaardig OS, IMHO).
Het kost je -zeker in den beginne- meer moeite om dingen voor elkaar te krijgen, maar als het draait, dan draait het ook perfect en zonder gezeur. Wie de laatste snufjes wil en de mooiste icoontjes die kan beter wat anders nemen (hoewel het allemaal kan op Slack, maar wel met meer moeite). Wie een distro wil die zo stabiel is als een huis, niet te snel opgeeft, het engels redelijk beheerst en er gewoon aardigheid in heeft om met zijn pc te lopen klungelen, raad ik toch Slackware aan.
Simplicity is divine. ;)
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Op het gevaar af een aantal mensen op de tenen te trappen, zal ik eerlijk zijn: Het is allemaal prachtig, die 'gebruiksvriendelijke distro's', maar toch niet echt mijn straatje. Om heel eerlijk te zijn, ik denk er regelmatig aan om (op een andere pc) Ubuntu gewoon te verwijderen en Slackware te installeren, zoals op deze.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de afgelopen weken heb ik diverse distro's geprobeerd en ik moet zeggen dat ze geen van allen mij echt kunnen bekoren. Apt-get? Sorry, ik vind het niks. Ik wil zien wat er gebeurt onder de motorkap als je wat verandert/installeert. Zelfs Zenwalk heeft nu een tooltje om snel & simpel packages te installeren. Mijn 'gevoel' is toch dat hoe meer men moeite doet om op Windows/Mac OSX te lijken de distro er toch niet echt beter en stabieler op wordt.
Misschien ben ik wel erg gehecht geraakt aan mijn Slackbox, maar qua snelheid en stabiliteit heb ik er nog geen gezien die daar tegenaan kan (OK, DSL is nog sneller, maar geen volwaardig OS, IMHO).
Het kost je -zeker in den beginne- meer moeite om dingen voor elkaar te krijgen, maar als het draait, dan draait het ook perfect en zonder gezeur. Wie de laatste snufjes wil en de mooiste icoontjes die kan beter wat anders nemen (hoewel het allemaal kan op Slack, maar wel met meer moeite). Wie een distro wil die zo stabiel is als een huis, niet te snel opgeeft, het engels redelijk beheerst en er gewoon aardigheid in heeft om met zijn pc te lopen klungelen, raad ik toch Slackware aan.
Simplicity is divine. ;)
Ik kan dat alleen maar voor de volle 100% beamen... (een meer dan tevreden Slackware gebruiker).

Maar zoveel mensen, zoveel smaken, en over smaak moet je niet twisten. Ook zoveel niveaus op computergebied. En niveau zegt inderdaad alleen maar iets over het niveau op gebied van computer, niet meer, niet minder.
rappie pappie
    unknown unknown

adri schreef:Wie een distro wil die zo stabiel is als een huis, niet te snel opgeeft, het engels redelijk beheerst en er gewoon aardigheid in heeft om met zijn pc te lopen klungelen, raad ik toch Slackware aan.
Simplicity is divine. ;)
Ubuntu blijft hoor...! :lol: :wink: Ik ben nu éénmaal een echte ubuntero en aptgetten is ideaal.Maar binnenkort ga ik ook slacken hoor.!.Is even kijken wat daar aan te klungellen is. :lol: :wink:.Dat is het leuke van de vrijheid die je hebt onder linux.Je kunt alles een keer proberen. :P :wink:
Afbeelding
Plaats reactie