Als je er geen ervaring mee hebt (zoals ik -geen behoefte aan, beide pc's staan naast elkaar, dus een netwerk vind ik een tikje overdreven), dan zal het ongetwijfeld geen makkie zijn en zul je je wel even in de materie in moeten lezen.cysoon schreef:Dat is dus onder Linux een makkie?adri schreef:Ik vraag me trouwens af hoeveel Windows gebruikers er gauw even een netwerkje uit hun mouw schudden...
Kijk, het probleem is dat mensen die redelijk wat ervaring met Windows hebben en dan Linux wel eens willen proberen al gauw tegen beheersproblemen aanlopen. Dat is ook niet vreemd, want welke Linux-smaak je ook kiest, het is gewoon een totaal ander systeem. Punt is dat je als Linux-noob gewoon he-le-maal niks weet, precies zoals toen je voor het eerst Windows gebruikte. Alle kennis die je in Windows opgedaan hebt, daar heb je bij Linux gewoon niks aan. En daar krijg je dus dat gepraat over "gebruiksonvriendelijk" van. Terwijl het niet eens gebruiksonvriendelijk is (het is veel gebruikersvriendelijker, daar blijf ik bij), maar onervarenheid op beheersgebied. Dat is geen verwijt aan wie dan ook, iedere Linux-gebruiker heeft die steile leercurve voor z'n kiezen gekregen, ik ook (en af en toe nog steeds). En bij sommige distro's (Slackware, Debian, Gentoo) is die curve steiler dan bij andere (Ubuntu, SuSE, Mandriva, Linspire, Fedora/Red Hat).
Je zou als beginner dus kunnen kiezen voor Ubuntu etc., maar ik vind dat de pijn dan wellicht wat zachter is, maar wel veel langer duurt. Bij Slack bijv. wordt je echt meteen in het diepe gegooid en je ziet jezelf maar te redden. Dat is even slikken, maar daar leer je wel het snelst en het meest van.
Bovendien vind ik Slackware toch echt wel wat stabieler en vlotter draaien dan Ubuntu. Updates krijg je maar af en toe, bij Ubuntu zowat dagelijks. Dat geeft denk ik wel aan dat Slack gewoon een degelijker systeem is.
Daar staat tegenover dat de laatste en nieuwste snufjes niet op een Slackware-installatie CD/DVD te vinden zijn. Dat is gewoon een totaal andere invalshoek dan Ubuntu etc, hebben.
You gotta learn to love it!
Maar er is keus uit honderden distro's, dus er zit er vast wel eentje bij die je bevalt.
@Rebil & Common Sense:
Daar ben ik het wel mee eens, hoewel ik ook wel gebruik maak van gesloten software, als er geen of -nog- geen goede vervangers zijn voor OSS (flash, codecs). Ik volg het nieuws rond Vista ook en vind ook dat het steeds meer op een sekte gaat lijken. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat 95% van de mensen dat blijkbaar geen donder interesseert.
Over "mooi" nog even: Als je een beetje vlotte pc hebt waar KDE op draait...
Kom nou toch, daar kan Windows in de verste verte niet tegenaan. In technologisch opzicht is Linux ver en veruit superieur. "Gebruiksvriendelijk" of niet.