Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Ik heb weer een nieuw zieltje gewonnen. :D Mijn jongste zoon (17 jaar) had een crash op zijn windows pc. Toen hij mijn suggestie hoorde van surfen zonder virusscanner (vertraagd heel erg) was hij snel overgehaald. Hij moet wel zijn webcam missen en zijn vele games. Maar hij krijgt er wel veel moois voor terug. :D :D :D Hij is nu ook op Kubuntu
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

vulture schreef: Maar hij krijgt er wel veel moois voor terug
zoals?
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

jack2go schreef:
vulture schreef: Maar hij krijgt er wel veel moois voor terug
zoals?
Een virusvrije snellere en stabielere PC met veel goed gratis software zoals openoffice.org, kaffeine, ktorrent, gimp en nog veel meer. Hij download veel en is altijd aan het knoeien en uitproberen. Dat is op windows vragen om ellende. :oops:
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

vulture schreef: Een virusvrije snellere en stabielere PC met veel goed gratis software zoals openoffice.org, kaffeine, ktorrent, gimp en nog veel meer. Hij download veel en is altijd aan het knoeien en uitproberen. Dat is op windows vragen om ellende. :oops:
ik download en experimenteer ook veel, ik heb nooit ellende en ik vind Excel superieur aan Calc
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik download en experimenteer ook heel veel en draai regelmatig wat in de soep. Het probleem bij Windows is dat je dan al gauw tegen een herinstallatie aankijkt, terwijl het herstellend vermogen van Linux vele malen groter is en het probleem (met de nodige kennis) vrijwel altijd op te lossen is. Lees anders het onderschrift van Manuel eens, ik kan het alleen maar beamen.

Vraag die mij intrigeert: Waarom post iemand op een topic "Linux voor beginners", als die persoon zelf geen Linux draait, dat zo te zien ook niet van plan is en ook helemaal niet te kennen geeft erin geïnteresseerd te zijn?
Afbeelding
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

adri schreef:Lees anders het onderschrift van Manuel eens, ik kan het alleen maar beamen.
is geen argument maar gemeenplaats
adri schreef:Vraag die mij intrigeert: Waarom post iemand op een topic "Linux voor beginners", als die persoon zelf geen Linux draait, dat zo te zien ook niet van plan is en ook helemaal niet te kennen geeft erin geïnteresseerd te zijn?
wie zegt dat? dat zeg jij, ik ben hier toch?
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Als ik jack2go wil quoten krijg ik dit te lezen: "Sorry, alleen kunnen reageren op berichten in dit forum" :roll:

Geïnteresserd zijn in Suze maar het licht er niet van in zien lijkt mij tegenstrijdig. Je bent geïnteresseerd en je probeert het uit, of je bent het niet en laat het voor wat het is.

Dat een virusscanner het systeem erg vertraagd is echt flauwekul. Hangt er maar net vanaf welke je gebruikt. Ik draai op windows NOD32 en het gebruikt nauwelijks iets van mijn systeembronnen. Een superlicht programmaatje.

Veel experimenteren op een windows systeem heeft nauwelijks consequenties. alleen weten mensen vaak niet dat ze de machine ook moeten onderhouden en daar schuilt het grote probleem. Achterstallig onderhoud is funest! Daar heb je bij een linux distrubutie in ieder geval nauwelijks last van.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik zal je een eerlijk antwoord geven.
Je wordt er niet 'beter' van.
Tenminste niet als je bedoelt dat je een vervanger voor Windows wilt en verwacht dat dat systeem in hoge mate gelijk is aan Windows. Linux is geen Windows en het verschil tussen de diverse (er zijn er honderden) distributies kan behoorlijk groot zijn. Ik weet niets van SuSE, weet niet (zo uit het hoofd) hoe je een .rpm installeert, hoe Yast werkt om de doodeenvoudige reden dat ik nog nooit met SuSE gewerkt heb.
Wat ik er wel over lees is dat qua bedieningsgemak SuSE niet de lastigste is, maar ook niet de snelste en stabielste.
Is SuSE daarom prut?
Nee, het is maar net wat je zelf wilt en wat je ervan verwacht. SuSE heeft nl. wel ontzettend veel in huis (waar ik persoonlijk dan weer niet zo op zit te wachten, maar anderen misschien wel), denk dan aan eye-candy en een enorme repository van waaruit je met enkele klikken nieuwe software kunt installeren (ik heb wel eens gelezen meer dan 10.000).

Ik gebruik Slackware en Ubuntu. Slackware is niet de gemakkelijkste, wel zo'n beetje de snelste, stabielste en veiligste. En op hele oude machines ook nog prima te gebruiken. Dat hoef je met Ubuntu, SuSE e.d. niet te proberen.

Ik vind het prachtig als mensen te kennen geven met Linux te willen gaan experimenteren, het is een prachtsysteem, met mogelijkheden die Windows niet biedt, nooit bood en ook nooit zal bieden.
Maar je moet er wel wat voor doen (en voor de ene distro wat meer dan voor de ander).
Ik ga mensen niet overhalen om Linux te gaan draaien, als ze niet willen, dan niet.
Daarmee bedoel ik: als de insteek van de potentiële gebruiker niet een positieve is, maar een negatieve ("ik heb nu redelijk wat ervaring met Windows, wil wel eens zien of Linux niet wat is"), dan wordt het nooit wat.
Je kunt nog zoveel ervaring met Windows hebben, daar heb je bij Linux helemaal niks aan en je moet gewoon helemaal vanaf nul beginnen. En ja, er zijn er redelijk wat die daar op afknappen. Je komt als een kat in een vreemd pakhuis en je weet gewoon helemaal niks.

Je moet het willen.
Niet omdat ik dat zo leuk vind (wat me er niet van zal weerhouden om er toch af en toe wat reclame voor te maken :) ).
Niet omdat Windows zo onveilig is.
Maar omdat je zelf graag wilt. ;)
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Jack, je hebt je antwoord gewijzigd nog voor ik gepost had. Daarom lijkt het dat het nergens op slaat (voor andere lezers), maar je had het eerder wel degelijk over SuSE en dat je er beter van wilde worden. :)
Afbeelding
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

hay Frederik,

Ik oriënteer me al een tijdje op Suse Linux, maar aangezien ik hier ook (semi)professionele software draai, zoals bijv Exact Globe, wat hier al meer dan 20 jaar probleemloos draait, ga ik NIET dual booten(mij te link). Ik moet goede argumenten(ook voor mezelf) kunnen vinden voor de overstap. Die zie ik nu nog niet. Ik heb ook NOD 32 en dat vertraagt mijn systeem niet, althans niet aantoonbaar.
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

adri schreef:Jack, je hebt je antwoord gewijzigd nog voor ik gepost had. Daarom lijkt het dat het nergens op slaat (voor andere lezers), maar je had het eerder wel degelijk over SuSE en dat je er beter van wilde worden. :)
klopt, zie mijn andere antwoord
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik draai ook professionele software (WIndows-only...) en dat weerhoudt mij er totaal niet van om op die zelfde Windows-pc een dualboot met Ubuntu te draaien. Zo link is dat helemaal niet, als je je vooraf maar goed informeert.
En voor de volledigheid: ik heb Ubuntu verscheiden malen naar zijn mallemoer geholpen met alpha-software (3D-gebeuren, je weet wel, die kubussen). Dat staat volstrekt los van Windows. Windows staat op een andere partitie (uiteraard) en weet niet beter of die pc (want Windows is niet zo erg slim als het om andere bestandsformaten gaat) heeft een HD van 5 Gig. ;)
De overige 75 zijn voor Ubuntu.
Afbeelding
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

AH dus windows gebruik je voor het echte werk en Linux voor de fun?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Weinig keus.
Du moment die softwareboer (of de concurrent) een Linux-versie zou maken, gaat Windows er per onmiddellijk af. :)

Ben al behoorlijk wat aan het experimenteren geweest met Wine (lukt niet en gaat ook niet lukken), VMWare (nog niet gelukt, komt -als het een beetje meezit- nog wel eens, denk ik) en ReactOS (lukt niet en gaat de komende jaren ook nog niet lukken).

Maar inderdaad: Linux is fun, dat heb je goed gezien. ;)

Overigens, het aantal mensen dat geen Windows draait is behoorlijk klein, verreweg de meesten doen er dat toch wel naast. Niet omdat het zo leuk is, maar omdat je dankzij allerlei zakenconstructies (met MS) en lafhartige soft- en hardwareproducenten gewoon geen keus hebt.

Misschien is dat nog wel het mooiste aan Linux: keuzevrijheid!
Jij beslist.
Jij bent de baas.
Jij hebt de vrijheid (en dus ook de verantwoordelijkheid!).
Jij wilt dit of dat of zus of zo niet op je systeeem? Gooi het eraf!
Jij wilt wat anders? Doen!
Jij weet het beter? Probeer het maar!

Vrije software is voor vrije mensen. 8)
Of, zoals Common Sense al schreef: OSS-gebruikers zijn *in-control*.
Afbeelding
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Van de 2 mailjard euro die er tussen 1995 en 2005 geïnvesteerd is in OSS is er ongeveer 3/4 gedeelte besteed aan Linux. Firefox investeringen zijn een goede 2e met 317 miljoen euro. Het volledige artikel kan je lezen in de Automatiseringsgids
Plaats reactie