RPM onder Ubuntu?
-
- Contacteer:
RPM onder Ubuntu?
Hoi
Ik heb hier op het forum al veel mensen over Ubuntu horen praten, dus ik heb de stap maar genomen om de iso te pakken en in Vmware uit te proberen
Alles werkt goed en ik ben er eerlijk gezegd heel erg tevreden over. Het is echt een systeem dat SuSe en Redhat en de rest eigenlijk verslaat
Maar nu heb ik hier een rpm pakket, maar ik kan het niet installeren, ik weet niet waarmee ik het moet openen, dus hiervoor vraag ik jullie hulp eigenlijk, waarmee kan ik een rpm openen en installeren?
Alvast bedankt
Sebazzz
Ik heb hier op het forum al veel mensen over Ubuntu horen praten, dus ik heb de stap maar genomen om de iso te pakken en in Vmware uit te proberen
Alles werkt goed en ik ben er eerlijk gezegd heel erg tevreden over. Het is echt een systeem dat SuSe en Redhat en de rest eigenlijk verslaat
Maar nu heb ik hier een rpm pakket, maar ik kan het niet installeren, ik weet niet waarmee ik het moet openen, dus hiervoor vraag ik jullie hulp eigenlijk, waarmee kan ik een rpm openen en installeren?
Alvast bedankt
Sebazzz
- adri
- Moderator
Zie de Ubuntugids. En als je dan net ietsje naar boven scrollt op die pagina, lees je hoe je een .deb installeert.
Maare, is er voor die software geen Ubuntupakket?
Is veel handiger.
Maare, is er voor die software geen Ubuntupakket?
Is veel handiger.
-
- Contacteer:
- vulture
- Contacteer:
- rappie pappie
Hier wat leesvoervulture schreef:welk rpm pakket en wat is rpm?
http://doc.nl.linux.org/HOWTO/RPM-Gebruik-NL.html
Groeten.
- vulture
- Contacteer:
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Kort gezegd: RPM = Redhat Package Manager. Wordt door Redhat, SUSE en andere distro's gebruikt om software te installeren, vergelijkbaar met .deb-bestanden in Debian en zijn afgeleiden. Het verschil? Debian heeft van in het begin altijd gewerkt met repositories en heeft het deb-formaat daarop afgestemd. RPM was slechts ontworpen om software in handige pakketjes te steken, repositories en package management zijn pas later gekomen. Daarom gaat software installeren in Debian/Ubuntu ook een stuk vlotter dan in andere distro's.
Als simpele Kubuntugebruiker krijg je zelden of nooit met rpm's te maken. In dit geval kan het wel handig zijn om de software als pakket te installeren ipv via de broncode, wegens makkelijker te verwijderen. Zo'n pakket kan je installeren met behulp van alien.
Als simpele Kubuntugebruiker krijg je zelden of nooit met rpm's te maken. In dit geval kan het wel handig zijn om de software als pakket te installeren ipv via de broncode, wegens makkelijker te verwijderen. Zo'n pakket kan je installeren met behulp van alien.
- adri
- Moderator
Rebil heeft gelijk, RPM gebruiken in Ubuntu is het jezelf onnodig lastig maken. Alleen als het niet anders kan.Sebazzz schreef:RPM staat bij mij als synoniem voor zelfinstallerend pakket
Waar zie jij Tools staan in VMWare?Sebazzz schreef:Nee, niet echt
Als je in het VM menu van VMWare klikt kan je voor VMWare tools klikken zodat je extra drivers hebt. Dan opent er een map met een rpm en tarball, die tarball kan je gebruiken als je geen rpm wilt of kan gebruiken, maar ik heb liever een rpm, want dat is zelfinstallerend.
Of heb jij toevallig de VMWare Workstation (ik heb VMWare Player)?
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
-
Je kan rpms zo vertalen naar debs:
Ik gebruik alien best vaak omdat ik zelfcompileren niet zo handig vind, je kan je programmas moeilijk verwijderen en vaak mislukt het.
Code: Selecteer alles
sudo alien <pakketnaam.rpm>
Laatst gewijzigd door mickvdv op 27 augustus 2017, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- rappie pappie
Gebruik 'alien' beter niet om belangrijke systeempakketten te vervangen zoals init, libc of andere essentiele pakketten voor het goed functioneren van je systeem. Als je een pakket niet kan verwijderen zonder je systeem te breken, vervang het dus niet door een alien pakket.mickvdv schreef:Je kan rpms zo vertalen naar debs:
Ik gebruik alien best vaak omdat ik zelfcompileren niet zo handig vind, je kan je programmas moeilijk verwijderen en vaak mislukt het.Code: Selecteer alles
sudo alien <pakketnaam.rpm>
Alleen is een rpm vertalen naar deb niet zo veilig, het is niet voor jou systeem gemaakt en dus kan het gevaarlijk worden.
Mick