In Windows was heel het GnuPG gebeuren en het integreren van Thunderbird met bijhorende extensies helemaal geen probleem. Nu ik echter hetzelfde wil doen in Mandrake Linux 10.0 loop ik tegen problemen aan.
In het kort, ik weet dus hoe het (zou moeten werken)...............
De situatie als volgt,
Thunderbird werkend op mijn systeem
Extensies gedownload...........en geinstalleerd
-> http://enigmail.mozdev.org/download.html
het zijn er twee : v0.85.0.xpi en v0.85.0-tb-linux.xpi
deze zijn benodigd om enigmail en GnuGP encryptie te integreren in Thunderbird......
Normaal als je het pakket opnieuw zou opstarten zou je 'enigmail' (als button) geintegreerd zien zitten in Thunderbird, kun je ook keys maken etc.......
---
Maar......
Er lijkt dus niets gebeurd te zijn.........
wat meer specifieke info : (zie tekst)
Thunderbird version 0.7 upwards:
Select Tools > Extensions > Install. Browse for the Enigmail .xpi and install it. Do the same for the Enigmime .xpi. Now shutdown and re-start Thunderbird to make Enigmail available.
Note: the Enigmime module is installed once system-wide, whereas the Enigmail module is installed by default individually for each user.
If you install Enigmail as Administrator or root, your first restart should also be as Administrator or root (subsequent restarts do not require these privileges).
After re-starting Thunderbird, you will need to add the Enigmail buttons to each of the toolbars in the Main, Read and Compose windows.
En hier zijn dus enkele dingen die ik niet begrijp.
A) na opnieuw opstarten thunderbrid komt die enigmail button niet (zoals wel het geval was bij windows) automatisch beschikbaar.
p.s. wel zijn blijkbaar de extensies goed geinstalleerd, want ik kan gnupg gewoon configureren via TOOLS -> Accountsettings -> open gpg
B) nu wat verwarrends, er staat dat de ene extensie voor de user wordt geinstalleerd, de andere systeemwijd (dus op root nivo ?!!!)
dat brengt mij bij de volgende vraag (c)
C) Hier wordt er opeens gesproken dat je enigmail ook als root kan installeren, nu raak ik in de war..........want moeten nu die extensies (want iets installeren MOET toch altijd onder root ??...............als het iets is wat systeem wijd moet werken ?)
Heb dat gedaan natuurlijk, maar dan moet je weer een aparte email account maken, anders kom je niet verder.........eind van het liedje.............nada, niets !!!
En dan vermelden ze dat je (ja leuk, maar hoe doe je dat dan ??) zelf de buttons (en daar gaat het dus om) moet installeren in Main, Read en Compose windows.
Ikke niet meer begrijpen
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Iemand die mij kan helpen (heel graag !!)