Linux voor beginners :)
- U Black Emperor
- adri
- Moderator
Klopt, ik heb een eens slackpkg clean-system gedaan, dan ben je ook alles wat niet standaard in je installatie zat gewoon kwijt...rebil schreef: Het nadeel van "lekker je eigen desktopje maken" is dat je na de upgrade naar Edgy bijna helemaal opnieuw kunt beginnen omdat veel van je 'eigen' pakketten er weer afgegooid worden door ubuntu-desktop. Het help wel een beetje als je die laatste installeert via de terminal, dan kun je alle pakketten die verwijderd worden kopiëren in een tekstbestand.
Dat zal met een complete systeemupgrade niet anders zijn, schat ik zo.
Binnenkort komt Slackware 11 uit, als het goed is (dat schijn je ook zo te kunnen upgraden, maar ik doe toch liever een volledig nieuwe installatie).
Ben ik weer even zoet.
- adri
- Moderator
Met wat Google'en had je het waarschijnlijk ook op kunnen lossen, maar als je nog niks belangrijjks op je HD hebt staan, is een nieuwe installatie misschien wel handiger.U Black Emperor schreef:ging duz helemaal verkeerd met kubuntu unstallen
eindigde met een soort dos-scherm
duz vandaag maar weer ubuntu opnieuw geinstaleerd
weet nu dat ik geen kubuntu wil duz blijft t nu wel goed draaien
Mocht je ooit -om wat voor reden dan ook- weer eens zoiets meemaken (en je hebt wel belangrijke data op je pc), geef het dan niet te snel op, het is eigenlijk altijd te fixen.
- U Black Emperor
- adri
- Moderator
Er kan veel meer dan je denkt.
't Is nu te laat, maar als je na inloggen startx had getypt en X was niet opgestart, dan had je de foutmeldingen gezien. Waar je dan weer mee vooruit kunt. Ook in /var/log/messages kun je vaak aanwijzingen vinden. Daarvoor hoeft X niet opgestart te zijn, typ vi /var/log/messages en je krijgt dat hele bestand te zien.
Vi = Vim, je kunt ook met nano dat commando geven, maakt niet uit, wat jij het handigst vindt.
Dan wordt het dus nano var/log/messages.
't Is nu te laat, maar als je na inloggen startx had getypt en X was niet opgestart, dan had je de foutmeldingen gezien. Waar je dan weer mee vooruit kunt. Ook in /var/log/messages kun je vaak aanwijzingen vinden. Daarvoor hoeft X niet opgestart te zijn, typ vi /var/log/messages en je krijgt dat hele bestand te zien.
Vi = Vim, je kunt ook met nano dat commando geven, maakt niet uit, wat jij het handigst vindt.
Dan wordt het dus nano var/log/messages.
-
Het lijkt me niet iets van firewalls.rappie pappie schreef:Helpt een goede firewall hierbij.Manuel schreef: Het lek wordt overigens wel actief misbruikt.
Wat je moet doen is kijken of jouw kernel qua versienummer voldoet aan de kwetsbaarheid, zo nee, dan hoef je niks te doen, zo ja dan staat volgens mij alle info in deze topic (ben een beetje achter met lezen, nog 2 pagina's te gaan).
-
Hartstikke bedanlt! Ik snap er nog niet alles van, maar krijg wel een idee. Moet eigenlijk mijzelf eens aan het leren zetten, maar dat komt er zo moeilijk van.rebil schreef:echo schrijft zijn invoer naar de standaard uitvoer, > schrijft de standaard uitvoer naar een bestand. Dus dat commando zet gewoon de string "/root/core" in het bestand /proc/sys/kernel/core_pattern.Manuel schreef:Geheel speculatief, want even geen zin om uitgebreid te googelen: het bestand is leeg omdat er niks in 'gedumpt' is, dat zal alleen gebeuren bij problemen met de kernel?adri schreef:...
Let op: /proc is een vluchtig bestandssysteem dat terugkeert naar zijn originele toestand na een reboot. Voor een permanente oplossing gebruik je dus beter de sysctl-oplossing. Bij mij is het bestand in Ubuntu trouwens niet leeg: er staat standaard "core" in (wat ik zou verwachten).Manuel schreef:Toch zou ik dan ook een leeg bestand /root/core verwachten?adri schreef:Na het geven van het commando gebeurt er zo op het oog niks, maar da's vrij normaal, je ziet alleen maar wat als er iets fout is, of als er iets gecompileerd, geïnstalleerd, o.i.d. moet worden.
Met de eerste regel zet je in feite dezelfde vluchtige parameter, in dit geval op "/dev/null". Met de tweede regel maak je de optie permanent en zegt eigenlijk: als de parameter er nog niet staat, schrijf hem dan in het bestand. Wat je dus ook kunt doen is /etc/sysctl.conf openen als root en een regel toevoegen met "kernel.core_pattern=/dev/null".Manuel schreef:Daar staat als laatste:adri schreef:Na wat zoekwerk vond ik dit. Er zijn dus nog meer (betere?) opties. Lees wel de volledige thread.
Iemand daar iets over op te merken?
En dat is voor mij nog Linux voor gevorderden. wat ik er wel aan zie is dat de core dump dan plaatsvind naar /dev/null, en dat is zeg maar nergens heen.Better yet (generally),
sysctl -w kernel.core_pattern=/dev/null
[ -f /etc/sysctl.conf ] && { grep -q ^kernel.core_pattern /etc/sysctl.conf || echo kernel.core_pattern = /dev/null >> /etc/sysctl.conf }
Ondertussen leer ik toch
-
Kennenlijk draai je geen enkele service, en zo hoort het: alleen draaien wanneer je het echt nodig hebt, en dan wel bijblijven wat betreft nieuw ontdekte kwetsbaarheden.adri schreef:Overigens, nu we het toch over beveiliging hebben:
Als ik de firewall in m'n router uitzet, vervolgens de softwarefirewall ook uitzet en dan de ShieldsUp-test doe, kom ik alsnog vlekkeloos uit de bus, zowel op Slack als Ubuntu. Hoe kan dat eigenlijk?
Ik zou de firewall in je router/modem trouwens weer aanzetten. Het is een extra stukje beveiliging waar je geen last van hebt. Ik bedoel: stel je voor dat je wel getroffen wordt door 'iets' dat een service aanzet?
Beveiliging is een ding op vele fronten en kan nooit perfect zijn (geen systeem is perfect, ook Linux niet), dus als het geen enkele last geeft, zet de firewall in router dan maar snel weer aan
- adri
- Moderator
Haha, firewalls (hard- en software) staan allang weer aan hoor.Manuel schreef: Beveiliging is een ding op vele fronten en kan nooit perfect zijn (geen systeem is perfect, ook Linux niet), dus als het geen enkele last geeft, zet de firewall in router dan maar snel weer aan
Was alleen maar om te testen.
-
Oh, dat was mij niet duidelijkadri schreef:Haha, firewalls (hard- en software) staan allang weer aan hoor.Manuel schreef: Beveiliging is een ding op vele fronten en kan nooit perfect zijn (geen systeem is perfect, ook Linux niet), dus als het geen enkele last geeft, zet de firewall in router dan maar snel weer aan
Was alleen maar om te testen.
- adri
- Moderator
Hij wordt al een tijdje aangekondigd, maar is er nog steeds niet (en ik ben er toch wel erg benieuwd naar), Slackware 11.
Die naar alle waarschijnlijkheid standaard uitgerust wordt met een 2.6.16.27 kernel.
BTW, als je een nieuwe installatie doet, hoe zit dat dan met LILO?
Die naar alle waarschijnlijkheid standaard uitgerust wordt met een 2.6.16.27 kernel.
BTW, als je een nieuwe installatie doet, hoe zit dat dan met LILO?
-
Ja, dat updaten, dat gooit nooit zo snel bij Slackware...adri schreef:Hij wordt al een tijdje aangekondigd, maar is er nog steeds niet (en ik ben er toch wel erg benieuwd naar), Slackware 11.
Dat weet ik eigenlijk niet, maar LILO verwijst naar a: een partitie waarop de kernel staat, en b: naar welke kernel (zoals je weet kun je meerdere kernels hebben, b.v. om te testen).adri schreef:BTW, als je een nieuwe installatie doet, hoe zit dat dan met LILO?
Maar ik het geval van een nieuwe, dus echt verse, installatie zou ik gewoon LILO even opnieuw draaien.
- U Black Emperor
Heb een clean install van Ubuntu gedaan nadat ik de cd ontvangen had (nogmaals dank) maar heb nu een probleem met de Screen Resolution
Ik kan de refreshrate niet veranderen, gebruik een resolutie v 1024/768
Refreshrate is dan 60 Hz, wil die graag op 75 Hz hebben maar heb geen opties om die te kiezen, had ik de vorige keer wel, iemand een id hoe dat te veranderen, krijg nu echt last van mijn ogen met 60 Hz, alvast bedankt
Refreshrate is dan 60 Hz, wil die graag op 75 Hz hebben maar heb geen opties om die te kiezen, had ik de vorige keer wel, iemand een id hoe dat te veranderen, krijg nu echt last van mijn ogen met 60 Hz, alvast bedankt
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
- Sipster
- Contacteer:
-
- Contacteer:
In Systeem -> Voorkeuren -> Schermresolutie kan je de refresh rate dus niet veranderen?U Black Emperor schreef:Heb een clean install van Ubuntu gedaan nadat ik de cd ontvangen had (nogmaals dank) maar heb nu een probleem met de Screen Resolution