Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

rappie pappie schreef:
Manuel schreef: Het lek wordt overigens wel actief misbruikt.
Helpt een goede firewall hierbij.
Is dit een vraag? Ik zou zeggen: als je geen server draait zal je niet snel aangevallen worden. Als je achter een router zit, hoef je je zeker geen zorgen te maken.
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

U Black Emperor schreef:dank u voor deze update
duz het is beter om het te laten staan maar dan heb ik ook totem weer, wat ik juist niet wil hebben, wat nu te doen, wat een dilemma

ga 1st eens slapen, denk er later vandaag wel eens over
bedankt voor alle hulp en uitleg
Z_God schreef:
adri schreef:En eerlijk gezegd, weet ik helemaal niet waar Ubuntu-desktop voor dient.
Is het niet gewoon zo'n package waar eigenlijk helemaal niets in zit, maar die afhankelijk is van alle packges die samen 'een Ubuntu desktop' vormen?
Je kan totem en ubuntu-desktop beter gewoon laten staan. ubuntu-desktop is inderdaad een dummy package waar alleen maar afhankelijkheden in zitten. Het zorgt er dus voor dat er een complete desktop wordt geïnstalleerd.

De oplossing voor het probleem is simpel: rechtsklik op een bestand -> Eigenschappen -> Openen met en kies daar je standaardapplicatie.
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

rebil schreef: Je kan totem en ubuntu-desktop beter gewoon laten staan. ubuntu-desktop is inderdaad een dummy package waar alleen maar afhankelijkheden in zitten. Het zorgt er dus voor dat er een complete desktop wordt geïnstalleerd.

De oplossing voor het probleem is simpel: rechtsklik op een bestand -> Eigenschappen -> Openen met en kies daar je standaardapplicatie.
Ik heb het al uitgelegd.En het is helemaal géén probleem.Om ubuntu-desktop en totem te verwijderen.Wat die afhankelijkheid betreft is dat je aan een media speler vast zit.waar je niks aan hebt.En soms roet in het eten gooit.Dus lekker je eigen desktopje maken en ubuntu-desktop verwijderen.Mits je de grote update gaat doen.En dan moet je ubuntu-desktop even terug installeren. :wink:
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef: echo schrijft zijn invoer naar de standaard uitvoer, > schrijft de standaard uitvoer naar een bestand. Dus dat commando zet gewoon de string "/root/core" in het bestand /proc/sys/kernel/core_pattern.

Let op: /proc is een vluchtig bestandssysteem dat terugkeert naar zijn originele toestand na een reboot. Voor een permanente oplossing gebruik je dus beter de sysctl-oplossing. Bij mij is het bestand in Ubuntu trouwens niet leeg: er staat standaard "core" in (wat ik zou verwachten).

Met de eerste regel zet je in feite dezelfde vluchtige parameter, in dit geval op "/dev/null". Met de tweede regel maak je de optie permanent en zegt eigenlijk: als de parameter er nog niet staat, schrijf hem dan in het bestand. Wat je dus ook kunt doen is /etc/sysctl.conf openen als root en een regel toevoegen met "kernel.core_pattern=/dev/null".
Bedankt voor deze duidelijke uitleg (is inderdaad Linux voor gevorderden, zoals Manuel al zei), maar het schept toch weer wat licht in de duisternis.
Zo leer je iedere keer weer wat bij. :)

Ik draai overigens geen (mail)server en zit achter een router, dus dat zit wel snor.

Overigens, nu we het toch over beveiliging hebben:
Als ik de firewall in m'n router uitzet, vervolgens de softwarefirewall ook uitzet en dan de ShieldsUp-test doe, kom ik alsnog vlekkeloos uit de bus, zowel op Slack als Ubuntu. Hoe kan dat eigenlijk?
U Black Emperor
    unknown unknown

Bericht door U Black Emperor »

ubuntu-desktop weer terug gezet en heb ook totem weer
maar wel de oplossing gevonden om een andere standaardspeler aan te wijzen, ga naar een mp3 - rechtermuis - properties - open with - kies je standaardspeler en voila xmms is bv je standaardspeler

--------------------
iemand enig id hoe ik compleet kubuntu van mijn ubuntu systeem kan verwijderen, wou kijken of dat meer bevalde dan gnome maar heb liever ubuntu maar krijg m niet verwijdert :evil:
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

In Synaptic KDE aanvinken (Markeren voor verwijdering, je krijgt dan een hele waslijst aan overige programma's en dependencies die mede gedeïnstalleerd gaan worden --> Markeren) en dan uitvoeren.

Dan zou ie weg moeten zijn.
U Black Emperor
    unknown unknown

Bericht door U Black Emperor »

dank u
voor een groot gedeelte gelukt
als ik computer opstart/afsluit nog steeds kubuntu (dat scherm met al die oktjes) hoe krijg ik dat weg? alvast bedankt
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Overigens, voor de statistici, de OneStat-cijfers van vandaag (23.59 uur):
Best. Systeem Pageviews %
1. Windows 3.519 75,78%
2. Linux 991 21,34%
3. Apple Macintosh 85 1,83%
4. Other 33 0,71%
5. OS/2 12 0,26%
6. Unix 4 0,09%
Totaal 4.644 100,00%
Ja, 't is vakantie, maar toch leuk, meer dan 20% Linux-gebruikers!
rappie pappie
    unknown unknown

adri schreef:Overigens, voor de statistici, de OneStat-cijfers van vandaag (23.59 uur):
Best. Systeem Pageviews %
1. Windows 3.519 75,78%
2. Linux 991 21,34%
3. Apple Macintosh 85 1,83%
4. Other 33 0,71%
5. OS/2 12 0,26%
6. Unix 4 0,09%
Totaal 4.644 100,00%
Ja, 't is vakantie, maar toch leuk, meer dan 20% Linux-gebruikers!
Dat gaat de goede kant op. :P
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

U Black Emperor schreef:dank u
voor een groot gedeelte gelukt
als ik computer opstart/afsluit nog steeds kubuntu (dat scherm met al die oktjes) hoe krijg ik dat weg? alvast bedankt
Heb je KSplash en KDEartwork ook verwijderd?
rappie pappie
    unknown unknown

Dit is de reactie die ik kreeg van ubuntuforum op ubuntu-desktop.En het verwijderen ervan.

Geplaatst: Wo Jul 19, 2006 12:22 pm
Ubuntu-desktop is een metapackage die ervoor zorgt dat je makkelijk de standaard ubuntu progs kunt installeren. Als je een of meerdere van die programma's weg doet verwijder je ook ubuntu-desktop zodat je met een eenvoudig 'sudo apt-get install desktop' alles terug hebt wat standaard door canonical gekozen werdt. Normaal zou dit géén problemen mogen geven. Hoewel je die 't best terug installeert als je wil upgraden naar een nieuwe versie van ubuntu.Maar Edgy Eft komt pas over 5 maanden dus laat die er voorlopig maar vanaf hoor.
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

rappie pappie schreef:Ik heb het al uitgelegd.En het is helemaal géén probleem.Om ubuntu-desktop en totem te verwijderen.Wat die afhankelijkheid betreft is dat je aan een media speler vast zit.waar je niks aan hebt.En soms roet in het eten gooit.Dus lekker je eigen desktopje maken en ubuntu-desktop verwijderen.Mits je de grote update gaat doen.En dan moet je ubuntu-desktop even terug installeren. :wink:
Ik vind ook dat totem nog niet helemaal is waar het moet zijn, maar waardeloos zou ik het niet noemen. Vergeet niet dat Ubuntu in principe een Vrij systeem is en dat er dus standaard geen ondersteuning voor gesloten formaten geïnstalleerd kan worden. Als je de ugly codecs installeert, kan je met totem al veel meer doen. Toch spijtig dat de problemen met MPlayer maar niet opgelost geraken, anders hadden we jaren geleden al standaard een geweldige mediaspeler aan boord van elke distro.

Het nadeel van "lekker je eigen desktopje maken" is dat je na de upgrade naar Edgy bijna helemaal opnieuw kunt beginnen omdat veel van je 'eigen' pakketten er weer afgegooid worden door ubuntu-desktop. Het help wel een beetje als je die laatste installeert via de terminal, dan kun je alle pakketten die verwijderd worden kopiëren in een tekstbestand.
U Black Emperor schreef:maar wel de oplossing gevonden om een andere standaardspeler aan te wijzen, ga naar een mp3 - rechtermuis - properties - open with - kies je standaardspeler en voila xmms is bv je standaardspeler
Wat ik zei dus.
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

adri schreef:Overigens, nu we het toch over beveiliging hebben:
Als ik de firewall in m'n router uitzet, vervolgens de softwarefirewall ook uitzet en dan de ShieldsUp-test doe, kom ik alsnog vlekkeloos uit de bus, zowel op Slack als Ubuntu. Hoe kan dat eigenlijk?
In principe is je intranet nooit bereikbaar van buitenaf omdat bepaalde subnetten zoals 192.168.x.y gereserveerd zijn voor intern gebruik en dus niet gerouterd mogen worden. De router in je firewall dient om de router zelf en eventuele exposed hosts (computers waarnaar je poorten geforward hebt) te beschermen.
rappie pappie
    unknown unknown

rebil schreef: Toch spijtig dat de problemen met MPlayer maar niet opgelost geraken, anders hadden we jaren geleden al standaard een geweldige mediaspeler aan boord van elke distro.

Het nadeel van "lekker je eigen desktopje maken" is dat je na de upgrade naar Edgy bijna helemaal opnieuw kunt beginnen omdat veel van je 'eigen' pakketten er weer afgegooid worden door ubuntu-desktop.
Problemen met Mplayer :lol: Waar haal je die theorie vandaan.Die doet het gewoon geen probleem. :lol: Beter als Totem :lol:

Pfffff gaan we weer.Als je gaat upgraden.Naar een andere distro van ubuntu.Gewoon even ubuntu-desktop installeren. :wink:
En ik heb nooit gehad dat ubuntu-desktop mijn pakketen heeft verwijderd en heb nooit opnieuw hoeven beginnen.
Btw[off topic] ik zet een punt achter dit onderwerp.Je blijft lachen. :lol:
Afbeelding
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Technisch zijn er inderdaad geen problemen met MPlayer. Daarom noemde ik het ook een gewelde mediaspeler. Het probleem is dat de code niet helemaal compatibel is met de licentiepolitiek van Debian. De reden dat het zo lang duurt om MPlayer op te nemen is dat er veel onduidelijkheid is over hoe alles in elkaar zit en er dus weinig vrijwilligers zijn om er werk van te maken of de verantwoordelijkheid ervoor op te nemen. En van de onwikkelaars krijgen ze naar 't schijnt ook niet veel hulp.

Er zijn wel degelijk pakketten die een conflict geven met ubuntu-desktop. Een voorbeeld daarvan is totem-xine, wat ik nodig had om embedded media in Firefox te kunnen weergeven.
Plaats reactie