Enkele vragen over koppelingen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

minervaria schreef:
rebil schreef:... Als ik een nieuw venster/tab wil, dan zal ik daar zelf wel voor kiezen.
Dag rebil,
ik ben toch een andere mening toegedaan hoor. Als ik naar een site ga, dan is het voor de site, en niet voor een andere. Dus vind ik het knap vervelend als ik een link aanklik en meteen dde site kwijt ben die ik eerst koos. Ik kan natuurlijk op Vorige klikken, maar het meest logische voor mij is dat ik de gelinkte site verlaat. Als die niet in een nieuw venster stond, ben ik de oorspronkelijke site ook kwijt. Dat heeft mij al meerdere keren frustraties bezorgd.

Mvg
minervaria
Maar ik beslis liever zelf hoe ik door een website navigeer. Als jij je website zo maakt dat het gastenboek altijd in een nieuw venster opent, dan moet ik veel moeite doen om te zorgen dat het in hetzelfde venster opent, zoals ik het wil. Als je daarentegen een gewone link maakt naar je gastenboek dan kan ik zeer gemakkelijk bepalen hoe die pagina bij mij opent:
- vervangt de huidige pagina (gewoon klikken)
- in een nieuw venster (rechtsklik -> open in nieuw venster)
- in een nieuwe tab (klik met middenste muisknop)

Als je toch een nieuw venster wilt gebruiken stel ik voor dat je dat aan de gebruiker laat weten. Je kan er bijvoorbeeld een klein icoontje bij zetten zoals in dit voorbeeld
nirwana schreef:In het geval van een persoonlijke homepage kun je wel een gastenboek willen en deze van een externe partij betrekken.
Als dat het gastenboek is van die website, dan hoort het toch gewoon bij die website? Je mist wel het menu, maar als je terug naar de rest van de website wilt gaan hoef je alleen maar op Vorige te klikken.
minervaria
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door minervaria »

rebil schreef:Als jij je website zo maakt dat het gastenboek altijd in een nieuw venster opent, dan moet ik veel moeite doen om te zorgen dat het in hetzelfde venster opent, zoals ik het wil. Als je daarentegen een gewone link maakt naar je gastenboek dan kan ik zeer gemakkelijk bepalen hoe die pagina bij mij opent:
- vervangt de huidige pagina (gewoon klikken)
- in een nieuw venster (rechtsklik -> open in nieuw venster)
- in een nieuwe tab (klik met middenste muisknop)

Als je toch een nieuw venster wilt gebruiken stel ik voor dat je dat aan de gebruiker laat weten. Je kan er bijvoorbeeld een klein icoontje bij zetten zoals in dit voorbeeld
Dat is juist vanuit het standpunt van een insider als jij, rebill. Maar de doorsnee gebruiker van het internet weet niet hoe ie dat zelf kan regelen. Die redeneert niet met de taal van het internet, maar als gewoon mens: als ik een site verlaat, die ik in een andere heb aangeklikt, dan kom ik weer op de oorspronkelijke site terug. Dat is een soort hiërarchie: de aangeklikte site is ondergeschikt aan de oorspronkelijke.

Ik heb mij al rot gezocht op sites die door professionelen zijn gemaakt, en dan bij voorkeur sites van internetproviders en mobilofoondiensten. Die volgen de logica van de informatici die ze gemaakt hebben, maar niet de psychologica van de gewone klant.

Jouw link is daar een voorbeeld van. De modale gebruiker snapt er niks van, weet zelfs niet wat de betekenis is van dat icoontje. Ik moet zeggen dat ik daar gewoon over zou kijken, net zoals ik tot voor kort de icoontjes van de stats over het hoofd zag. Wist niet eens wat dat betekende.

Mijn site is niet in de eerste plaats bedoeld voor informatici, maar voor de modale gebruiker, die internet bezigt zoals ie de tv of de wasmachine gebruikt. Als jij dus wil dat het gastenboek niet in een nieuw venster opent, kan je dat veel makkelijker instellen dan een andere gebruiker die de site kwijt is als ie het gastenboek verlaat.

Mvg
minervaria
Alles lijkt onmogelijk voor wie niets probeert
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Tja, mijn standpunt wordt nochtans gedeeld door de meeste usability-experten, dus mensen die daar over nadenken voor hun beroep. Ik kan me voorstellen dat mijn icoontje door veel mensen niet direct geassociëerd wordt met een externe webpagina of een nieuw venster. Het ontwerp van grafische interfaces is dan ook moeilijker dan het lijkt. Maar de meesten hebben zoiets toch wel sneller door, denk ik.

Ik ga nu zeker niet beweren dat ik weet wat de doorsneegebruiker logisch of gemakkelijk vind. Ik heb al ondervonden dat dat slechts zelden overeenkomt met mijn logica, maar dat komt omdat ik een weirdo ben. :) Maar de gedachtenpatronen van sommige 'gewone mensen' (dwz niet-techneuten) is toch ook moeilijk te volgen. De meerderheid van de Frontpage-websites die ik al gezien heb is niet minder dan een verschrikking voor de zintuigen waarbij de navigatie (vooral met frames) totaal in het honderd loopt en je meer dan eens de Vorige-knop nodig hebt. Toch worden zo'n websites kritiekloos druk bezocht door de verenigingsleden.

Kort gezegd: ik volg zo veel mogelijk de adviezen van mensen die hun vak kennen, maar neem daarom ook niet alles klakkeloos over. Laten wij het daarom gewoon eens zijn dat we het over dit onderwerp oneens zijn. :wink:
minervaria
    unknown unknown
Contacteer:

nirwana schreef: De teller van VoordeligHosting kende ik nog niet, maar die komt er hier wel goed uit: www.tellertest.com/tellers.php?id=112
Mij bevalt ie helemaal niet. Ik heb hem nu een paar dagen geleden geïnstalleerd volgens de instructies en hij werkt niet eens. Er is een ondersteunend forum, maar dat is in het Engels. Dus wie niet vertouwd is met de Engelse insider-terminologie is daar de pineut. Klantvriendelijkheid is anders, maar het is dan ook een gratis service. Je kan dus niet veel verwachten.

Mvg
minervaria
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

minervaria schreef:
nirwana schreef: De teller van VoordeligHosting kende ik nog niet, maar die komt er hier wel goed uit: www.tellertest.com/tellers.php?id=112
Mij bevalt ie helemaal niet.
Dan schakel je lekker over naar OneStat en wordt je alsnog gelukkig. Tenminste, naar die dienst heb ik verder weinig omkijken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
minervaria
    unknown unknown
Contacteer:

nirwana schreef:
minervaria schreef:
Mij bevalt ie helemaal niet.
Dan schakel je lekker over naar OneStat en wordt je alsnog gelukkig. Tenminste, naar die dienst heb ik verder weinig omkijken.
OneStat is geen kandidaat voor mij, want daar zijn je gegevens niet privé, tenzij je betaalt. Maar ik verdien niks met mijn site, dus is dat ook geen optie.

Mvg
minervaria
Plaats reactie