Linux voor beginners :)
- rappie pappie
- rappie pappie
- Frederik
- Moderator
Kom ik gelijk maar met een vraag ook al hoort die wellicht in een ander fora thuis. Ik heb hier voor mij liggen de geprinte Ubuntu gids 23 feb.2006.
Nu wilde ik proberen wat programma's te installeren. Ik open de konsole log in met gebruikersnaam en wachtwoord en geef de volgende commando's:
fjppol1955@fjppol1955:~$ sudo apt-get install flashplayer-mozilla
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
E: Kon pakket flashplayer-mozilla niet vinden
fjppol1955@fjppol1955:~$ sudo apt-get install gftp
E: Kon pakket gftp niet vinden
fjppol1955@fjppol1955:~$ sudo apt-get install nvu
E: Kon pakket nvu niet vinden
fjppol1955@fjppol1955:~$
Er kan niks gevonden en dus niks geinstalleerd worden.
Nu wilde ik proberen wat programma's te installeren. Ik open de konsole log in met gebruikersnaam en wachtwoord en geef de volgende commando's:
fjppol1955@fjppol1955:~$ sudo apt-get install flashplayer-mozilla
E: Kon pakket flashplayer-mozilla niet vinden
fjppol1955@fjppol1955:~$ sudo apt-get install gftp
E: Kon pakket gftp niet vinden
fjppol1955@fjppol1955:~$ sudo apt-get install nvu
E: Kon pakket nvu niet vinden
fjppol1955@fjppol1955:~$
Er kan niks gevonden en dus niks geinstalleerd worden.
- Frederik
- Moderator
Je bedoelt die link van tweakers net? heb er weinig in kunnen vinden
En wat is Synaptic ?
Voor wat betreft de flashplugin-nonfree: ik heb er naar gezocht bij installeren/verwijderen. Staat mooi in dat lijstje, maar als ik m geinstalleerd wil hebben krijg ik de melding '' flashplugin-nonfree is in geen enkel software kanaal beschikbaar''.
En wat is Synaptic ?
Voor wat betreft de flashplugin-nonfree: ik heb er naar gezocht bij installeren/verwijderen. Staat mooi in dat lijstje, maar als ik m geinstalleerd wil hebben krijg ik de melding '' flashplugin-nonfree is in geen enkel software kanaal beschikbaar''.
- rappie pappie
- adri
- Moderator
- rappie pappie
- adri
- Moderator
Systeem --> Beheer --> Software eigenschappen --> Selecteren --> Bewerken --> zet multiverse en universe aan (bij allemaal).
Klik daarna op OK.
Dan vind je hem vast wel.
En wat die source.list betreft: die is bij mij ook leeg.
Waar dient die eigenlijk voor rappiepappie?
EDIT:
Ik had je antwoord nog niet gelezen, als ik via /etc/apt/sources.list ga staat er wel wat, van belang is dat multiverse en universe.
Andere methodiek, zelfde resultaat.
Klik daarna op OK.
Dan vind je hem vast wel.
En wat die source.list betreft: die is bij mij ook leeg.
Waar dient die eigenlijk voor rappiepappie?
EDIT:
Ik had je antwoord nog niet gelezen, als ik via /etc/apt/sources.list ga staat er wel wat, van belang is dat multiverse en universe.
Andere methodiek, zelfde resultaat.
- Frederik
- Moderator
Het wordt er alleen maar ingewikkelder van: mijn persoonlijke map bevat geen etc en geen apt. Er zit een desktop pictogram in en examples en een map 'mijn documenten' die ik er zelf in heb gezet. Verder staat er niks.
Het bijwerken van paketten via software eigenschappen (heb alles maar geselecteerd en bijgewerkt, levert het volgende op:
http://security.ubuntu.com/ubuntu/dists ... ckages.bz2: Kon het bestand /var/lib/apt/lists/partial/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_dapper-security_universe_binary-amd64_Packages niet openen - open (2 Onbekend bestand of map)
W: Duplicate sources.list entry http://security.ubuntu.com dapper-security/universe Packages (/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_dapper-security_universe_binary-amd64_Packages)
En de verschillende schermen lopen voortdurend vast, zodat ik ' geforceerd' moet afsluiten.
Het bijwerken van paketten via software eigenschappen (heb alles maar geselecteerd en bijgewerkt, levert het volgende op:
http://security.ubuntu.com/ubuntu/dists ... ckages.bz2: Kon het bestand /var/lib/apt/lists/partial/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_dapper-security_universe_binary-amd64_Packages niet openen - open (2 Onbekend bestand of map)
W: Duplicate sources.list entry http://security.ubuntu.com dapper-security/universe Packages (/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_dapper-security_universe_binary-amd64_Packages)
En de verschillende schermen lopen voortdurend vast, zodat ik ' geforceerd' moet afsluiten.
Laatst gewijzigd door Frederik op 6 juni 2006, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- rappie pappie