Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef:
Samuël schreef:Vanwaar eigenlijk de 'liefde' voor Linux?
Ik doe het voor de Vrijheid. Daarbij maakt het eigenlijk niet uit of het nu GNU/Linux, BSD of iets anders is, als het maar Vrije software is. De keuze daartussen wordt dan gewoon bepaald door de breedste hard- en softwareondersteuning.

Mac OS X is trouwens gebaseerd op BSD, dus je zit al op de goede weg. :wink:
Mooi gezegd!
En ook de vrijheid om het systeem geheel naar je eigen inzichten in te richten en naar je hand te zetten.

Daaraan toevoegend: voor Linux -maar zeker ook voor BSD- moet je meer je best doen om het allemaal goed draaiende te krijgen. Als het dan eenmaal naar wens geïnstalleerd en geconfigureerd is, dan heb je ook wat.

Zeker voor beginners is dat niet altijd even simpel, maar waar je extra je best voor moet doen, dat waardeer je ook veel meer.

En als toetje: problemen in Linux zijn vrijwel altijd op te lossen, dat is echt een enorm verschil met Windows. ;)
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Na alles wat ik hier las over Linux, wil ik het wel proberen. Maar niet op de huidige laptop (die vertikt toch alles :x ). Na overschakeling op Apple een Linuxversie zoeken die kan draaien op de MacIntel CPU en Nederlandstalig is.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Samuël schreef:Na alles wat ik hier las over Linux, wil ik het wel proberen. Maar niet op de huidige laptop (die vertikt toch alles :x )
Geef hem maar aan mij dan. :)
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Geweldig, het maakt mijn dag altijd goed als ik zoiets hoor!
Kleine waarschuwing toch: laptops kunnen nogal problematisch zijn op het gebied van drivers. Maar laat dat je vooral niet weerhouden om te proberen.
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Ik sta ook al langer in de startblokken, maar durf niet :oops: Ik lees op zoveel fora over zoveel installatie ellende, onbegrijpelijk gedoe over allerlei commando's, dat een linux distrubtie niks is voor windows-minded mensen, dat je het windows denken helemaal moet loslaten enzovoort, dat ik me wel 10 x bedenk voor ik werkelijk de overstap maak om het nog eens te proberen. 8)
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

adri schreef:Geef hem maar aan mij dan. :)
Wat zou je er dan mee doen? :? Er zit een combo dvd/cdrw in. Dvd werkt niet, cd kan enkel lezen. Schitterende bak dus.
rebil schreef:Geweldig, het maakt mijn dag altijd goed als ik zoiets hoor!
Dat een laptop vertikt om te werken ofzo?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Frederik schreef:Ik sta ook al langer in de startblokken, maar durf niet :oops: Ik lees op zoveel fora over zoveel installatie ellende, onbegrijpelijk gedoe over allerlei commando's, dat een linux distrubtie niks is voor windows-minded mensen, dat je het windows denken helemaal moet loslaten enzovoort, dat ik me wel 10 x bedenk voor ik werkelijk de overstap maak om het nog eens te proberen. 8)
Een jaar geleden dacht ik er precies zo over.
Laat je niet afschrikken door commando's e.d., die heb je bij gewoon gebruik helemaal niet nodig. Allen het installeren van software gaat wat anders dan bij WIndows. Hoewel bij bijv. Ubuntu het ook gewoon klikken is hoor, daar kun je putten uit de Debian database met vele duizenden programma's. Zelfs bij Slackware kun je meer dan duizend programma's downloaden en installeren met enkele muisklikken.
Je leert het vanzelf, echt waar. Zelfs mij is het gelukt.;)
Het is in het begin vooral je hardware configureren en aan de praat zien te krijgen, maar daar is zoveel over te vinden op het internet. En anders zijn er nog talloze Linux-fora.

Probeer gewoon eens een live-cd. Dan heb je een aardig beeld.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Samuël schreef:
adri schreef:Geef hem maar aan mij dan. :)
Wat zou je er dan mee doen? :? Er zit een combo dvd/cdrw in. Dvd werkt niet, cd kan enkel lezen. Schitterende bak dus.
Er is vast wel iets van te maken. ;)
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

Frederik schreef:Ik sta ook al langer in de startblokken, maar durf niet :oops: Ik lees op zoveel fora over zoveel installatie ellende, onbegrijpelijk gedoe over allerlei commando's, dat een linux distrubtie niks is voor windows-minded mensen, dat je het windows denken helemaal moet loslaten enzovoort, dat ik me wel 10 x bedenk voor ik werkelijk de overstap maak om het nog eens te proberen. 8)
ik vind het ook wel spannend, maar ik heb de live cd van ubuntu geprobeerd, en alles deed het meteen..., t was wel langzaam, maar dat zal er wel aan liggen dat het allemaal van cd moet komen... ik ga gewoon binnenkort een dualboot van mijn systeem maken, dan kan ik windows ook nog altijd gebruiken....
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Klopt, de Ubuntu live-cd is vrij traag, dat is na installatie echt veel sneller. En anders neem je Slackware, die is sneller (niet alleen qua live-cd). ;)

En wil je echt snel, dan neem je Damn Small Linux (DSL), vooral geschikt voor oudere pc's.
Wel Engels...
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Samuël schreef:
rebil schreef:Geweldig, het maakt mijn dag altijd goed als ik zoiets hoor!
Dat een laptop vertikt om te werken ofzo?
Natuurlijk. Mijn passie voor kapotte hardware is zo mogelijk nog groter dan die voor Vrije software. Je begrijpt dat het hele uitdaging is om beide hobby's met elkaar te verzoenen. Gelukkig kan mijn uitzonderlijk talent voor sarcasme die pijn een beetje verzachten. :twisted:

Serieus nu, de manier van Sipster is wellicht de gemakkelijkste: eerste een tijdje proberen met een Live-CD. Als dat goed bevallen is, overschakelen op dualboot. Tegen de tijd dat Vista er aan komt, heb je Windows al lang afgezworen en de wereld is weer een betere plek. 8)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef: Tegen de tijd dat Vista er aan komt, heb je Windows al lang afgezworen en de wereld is weer een betere plek. 8)
Vista is inmiddels uitgesteld tot 2046, heb ik gehoord... :P

Zonder gekheid, rebil heeft gelijk: als je een beetje je draai gevonden hebt -en een distro die lekker draait op jouw hardware- met Linux, dan wil je niet meer terug.
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Ubuntu live CD-ISO gedownload, uitgepakt en op CD gefikt, vanaf CD bekeken, ziet er correct uit. In bios staat ingesteld dat PC vanaf CD moet booten. CD erin, opnieuw opstarten: winddows xp start op (CD giert in de CD rom maar doet niks) dan nog maar een keer idem. :cry:
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Ik neem aan dat je dit al weet .Maar vraag het altijd weer.Heb je de cd wel iso gebrand. :oops:
Afbeelding
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Wat is het verschil of ik een ISO regelrecht naar CD brand of eerste uitpak en dan op CD brand ?
Plaats reactie