Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Om te beginnen zou ik gewoon ubuntu nemen Dat is gnome een stuk strakker (meer windows achtig) kde is meer eye candy.Wat mij opzich meer bevalt.maar is persoonlijk.Ubuntu is iets makkelijker in omgang.Maar als je ubuntu neemt en je wil kubuntu hebben.Ga je gewoon naar package manager en zet er ook kubuntu op.Dan krijg je tijdens het opstarten van linux de keuze welke je op wilt starten in gnome of KDE Dat is het leuke van linux.Je hebt ook edubuntu en dat is een desktop helemaal voor kinderen.Die staat er bij mij ook op voor mijn zoontje. :D

De keuze is reuze.Het is wat jij wil. :D
Afbeelding
rappie pappie
    unknown unknown

Hey sip.Ik begreep van gisteren dat je een schijf van 40 gb hebt.Heb je die schijf ook opgedeeld in twee partities.Bijvoorbeeld 20 gb voor windows en 20 gb voor films etc. :D dat als je als het ware twee harde schijfen op je computer hebt.Als je linux wil kun je de harde schijf waar films op staan onder windows formateren.Als je een schijf van ubuntu hebt start je de computer van de cd op en volg de aanwijzingen op het scherm.Hij herkent vanzelf de vrije ruimte en waar windows opstaat . :D
Afbeelding
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

rappie pappie schreef:Om te beginnen zou ik gewoon ubuntu nemen Dat is gnome een stuk strakker (meer windows achtig) kde is meer eye candy.Wat mij opzich meer bevalt.maar is persoonlijk.Ubuntu is iets makkelijker in omgang.Maar als je ubuntu neemt en je wil kubuntu hebben.Ga je gewoon naar package manager en zet er ook kubuntu op.Dan krijg je tijdens het opstarten van linux de keuze welke je op wilt starten in gnome of KDE Dat is het leuke van linux.Je hebt ook edubuntu en dat is een desktop helemaal voor kinderen.Die staat er bij mij ook op voor mijn zoontje. :D

De keuze is reuze.Het is wat jij wil. :D
oh dat is wel heel fijn, dat je zo makkelijk kunt wisselen
het klinkt alsof linux toch echt wel een erg handig en prettig besturingssysteem is...

mijn harde schijf is nog niet in partities opgedeeld,kan dat ook nog als windows er al op staat...
waarschijnlijk ga ik toch de boel eraf gooien en opnieuw installeren btw
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
rappie pappie
    unknown unknown

Dan zou ik adviseren.Om de boel opnieuw te installeren.Als je windows gaat installeren.Niet vergeten je harde schijf op te delen in twee partities.Dan kun je later linux installeren.

Als je windows opnieuw geinstalleerd hebt horen we wel weer van je.Ik wil je daarna graag verder helpen.Dat opdelen gaat nu ook wel hoor.Maar dat is heel ingewikkelde klus.En aangezien windows toch niet lekker loopt.Zou ik gewoon opnieuw installeren.Ook in verband met je grub bootloader van linux want als windows mocht crashen kun je linux niet meer opstarten en dat is niet leuk.

We horen van je. :D
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als je Grub (of LILO) in de MBR installeert (is volgens mij standaard), dan kan een Windows-crash niet zo veel kwaad voor je Linux installatie, dacht ik.

Let wel op dat je Windows op je eerste partitie zet en Linux op de tweede. Doe je het andersom, dan zal de Windowsinstallatie je volledige Linux naar de kl*ten helpen. Windows 'ziet' geen andere partities dan FAT en NTFS, dus zal over een ext2, ext3 of reiserpartitie gewoon overheen walsen...
moZes
    unknown unknown
Contacteer:

partitioneren

Bericht door moZes »

Wat ook handig is, om voor het windows deel 2 partities aan te maken, 1 voor het OS en de programma's en 1 voor je bestanden. Je krijgt dan een C:- en een D:-schijf. Mocht je Windows crashen, dan kun je hem weer op de C:-partitie installeren, zonder dat de gegevens van de D:-schijf verloren gaan.
En dan is er nog de overweging van het bestandssysteem, FAT of NTFS. FAT kan door Linux gelezen en beschreven worden, NTFS alleen lezen. Wil je dus gegevens tussen de Windows en Linux uitwisselen, dan moet er ook een gedeelte FAT zijn.
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Re: partitioneren

Bericht door Sipster »

moZes schreef: FAT of NTFS. FAT kan door Linux gelezen en beschreven worden, NTFS alleen lezen. Wil je dus gegevens tussen de Windows en Linux uitwisselen, dan moet er ook een gedeelte FAT zijn.
wat maakt het verder uit fat of ntfs?

en hoe groot moet ik de partities maken?
1 partitie voor alleen windows of komen de programmas daar ook op te staan....
als je dan windows opnieuw installeert, en je programmas staan op een andere partitie, hoe zit het dan met deaanpassingen in het register die die programmas bij instalatie gemaakt hebben?

moZes
    unknown unknown
Contacteer:

Re: partitioneren

Bericht door moZes »

Sipster schreef:wat maakt het verder uit fat of ntfs?

en hoe groot moet ik de partities maken?
1 partitie voor alleen windows of komen de programmas daar ook op te staan....
als je dan windows opnieuw installeert, en je programmas staan op een andere partitie, hoe zit het dan met de aanpassingen in het register die die programmas bij instalatie gemaakt hebben?
Met NTFS heb je meer mogelijkheden voor beveiliging etc.
10 Gb voor het OS met de programma's moet genoeg zijn.
Registersleutels ben je sowieso kwijt, dus programma's moet je gewoon op de C:-schijf installeren. Sommige software werkt niet eens als je het ergens anders installeert. Nieuwe programma's doe ik altijd in C:\Programs\, dus niet C:\Program Files\.
Nieuwe Windows betekent helaas ook alle programma's overnieuw :? .
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

adri schreef:kl*ten
Wanneer je de volgende maal iets uitlegt, graag een andere term of verwoording gebruiken aub.
rappie pappie
    unknown unknown

Linux.Windows.De bedoeling is juist neem ik aan dat we geen bestanden gaan delen met windows of wel.Waar gebruiken we linux anders voor om weer vastgeketend te zitten aan beveiliging. :? Ik vind het zeer goede adviezen hoor.Maar houd deze besturings systemen gewoon apart alsjeblieft. :?
Afbeelding
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

rappie pappie schreef:Linux.Windows.De bedoeling is juist neem ik aan dat we geen bestanden gaan delen met windows of wel.Waar gebruiken we linux anders voor om weer vastgeketend te zitten aan beveiliging. :? Ik vind het zeer goede adviezen hoor.Maar houd deze besturings systemen gewoon apart alsjeblieft. :?
En je office bestanden dan? Dat is toch juist handig dat je er dan via Linux of via windows altijd bij kan.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
rappie pappie
    unknown unknown

Ja die keuze maak je zelf. 8)

The Hague Firefox 4-ever =(relatief) Ben je al aan het twijfelen. :lol: :lol:
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Samuël schreef:
Wanneer je de volgende maal iets uitlegt, graag een andere term of verwoording gebruiken aub.
De andere termen die ik toepasselijk vind klinken zo grof...
Dus ik dacht: ik hou het een beetje netjes. ;)
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

rappie pappie schreef:Ja die keuze maak je zelf. 8)

The Hague Firefox 4-ever =(relatief) Ben je al aan het twijfelen. :lol: :lol:
zie dit draadje van gisteren. http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 0780#50780
vond het wel leuk om het er even tijdelijk bij te zetten :D
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

adri schreef:
Samuël schreef:
De andere termen die ik toepasselijk vind klinken zo grof...
Dus ik dacht: ik hou het een beetje netjes. ;)
:D :lol:

Plaats reactie