Linux voor beginners :)
- adri
- Moderator
Knoppix is een live-cd.
Is wel op de HD te zetten, maar wordt algemeen afgeraden.
Wel een fantastische live-cd hoor!
Je kunt er zelfs bestanden mee redden van je Windows-installatie als je daar problemen mee hebt.
Ik gebruik het meest Slackware. Vind ik nu eenmaal het prettigst. Ubuntu is gebruiksvriendelijker maar minder -tja, hoe zal ik het zeggen- goed 'hackable', om dat lelijke woord maar eens te gebruiken.
Het ligt er maar aan wat je zelf wilt: wil je een distro waarbij -bijna- alles meteen werkt en niet te lastig is, dan kun je beter Ubuntu, Suse of Mandriva gebruiken. Slackware is niet altijd even makkelijk maar, You gotta learn to love it.
Eenmaal bepaalde software goed geĩnstaleerd en geconfigureerd dan draait het als een tierelier, snel en stabiel. Maar voor je zover bent...
Waarom ik op Ubuntu niet de laatste FF en TB gebruik: die zijn simpelweg niet beschikbaar voor Ubuntu (geen NL-versie althans). Je kunt ze natuurlijk zelf compileren, maar dan loop je als beginner tegen een aantal problemen aan. Mijn advies: niet doen.
Dat komt nog wel. later als je groot bent. .
Het grote nadeel van LInux vind ik al die verschillende distro's. Die hebben ieder hun eigen softwarepackage en die kun je snel en makkelijk installeren. Als je daar van af gaat wijken, dan moet je dus zelf gaan compileren en zoals ik al zei: da's voor beginners geen sinecure.
Denk dus niet dat een Linux-versie (software) altijd probleemloos en met een paar klikken te installeren is. Dat is afhankelijk van je distro.
Bijv. Slackware heeft .tgz-bestanden, Ubuntu .deb, Mandriva .rpm (als ik me niet vergis). Het zijn eigenlijk gewoon totaal verschillende besturingssystemen, met als grote gemene deler de Linux-kernel. Veel commando's zijn algemeen, sommigen specifiek voor je distro.
Probeer een aantal live-cd's en kies wat je het best bevalt en blijf daarbij. Sommigen springen van distro naar distro, ik moet er niet aan denken. Heb al genoeg moeite om Ubuntu en Slackware een beetje bij te houden.
Dit alles dus vanuit het perspectief van een noob (zoals ik)!
Maar laat je hier vooral niet door ontmoedigen.
Er staat nl. ook behoorlijk wat tegenover.
Als je eenmaal je draai een beetje gevonden hebt, dan wil je niet anders meer.
Echt waar.
Is wel op de HD te zetten, maar wordt algemeen afgeraden.
Wel een fantastische live-cd hoor!
Je kunt er zelfs bestanden mee redden van je Windows-installatie als je daar problemen mee hebt.
Ik gebruik het meest Slackware. Vind ik nu eenmaal het prettigst. Ubuntu is gebruiksvriendelijker maar minder -tja, hoe zal ik het zeggen- goed 'hackable', om dat lelijke woord maar eens te gebruiken.
Het ligt er maar aan wat je zelf wilt: wil je een distro waarbij -bijna- alles meteen werkt en niet te lastig is, dan kun je beter Ubuntu, Suse of Mandriva gebruiken. Slackware is niet altijd even makkelijk maar, You gotta learn to love it.
Eenmaal bepaalde software goed geĩnstaleerd en geconfigureerd dan draait het als een tierelier, snel en stabiel. Maar voor je zover bent...
Waarom ik op Ubuntu niet de laatste FF en TB gebruik: die zijn simpelweg niet beschikbaar voor Ubuntu (geen NL-versie althans). Je kunt ze natuurlijk zelf compileren, maar dan loop je als beginner tegen een aantal problemen aan. Mijn advies: niet doen.
Dat komt nog wel. later als je groot bent. .
Het grote nadeel van LInux vind ik al die verschillende distro's. Die hebben ieder hun eigen softwarepackage en die kun je snel en makkelijk installeren. Als je daar van af gaat wijken, dan moet je dus zelf gaan compileren en zoals ik al zei: da's voor beginners geen sinecure.
Denk dus niet dat een Linux-versie (software) altijd probleemloos en met een paar klikken te installeren is. Dat is afhankelijk van je distro.
Bijv. Slackware heeft .tgz-bestanden, Ubuntu .deb, Mandriva .rpm (als ik me niet vergis). Het zijn eigenlijk gewoon totaal verschillende besturingssystemen, met als grote gemene deler de Linux-kernel. Veel commando's zijn algemeen, sommigen specifiek voor je distro.
Probeer een aantal live-cd's en kies wat je het best bevalt en blijf daarbij. Sommigen springen van distro naar distro, ik moet er niet aan denken. Heb al genoeg moeite om Ubuntu en Slackware een beetje bij te houden.
Dit alles dus vanuit het perspectief van een noob (zoals ik)!
Maar laat je hier vooral niet door ontmoedigen.
Er staat nl. ook behoorlijk wat tegenover.
Als je eenmaal je draai een beetje gevonden hebt, dan wil je niet anders meer.
Echt waar.
- Sipster
- Contacteer:
en lukt het je vrouw ook een beetje om er aan te wennen? Want ik ben zelf wel vrij creatief met computers en leer ook er ook graag wat bij, maar mijn vrouw vindt een computer iets wat gewoon moet werken en waar je niet veel nieuws voor moet leren... En ik wl haar niet opzadelen met iets wat voor haar een hele inveestering kost aan iets wat ze eigenlijk niet zo leuk vindt...
Wees meester en vormgever van jezelf
STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Is dat eigenlijk niet fout van Linus om de code beschikbaar te stellen? Zo krijg je toch een wilde ontwikkeling. Bij OpenOffice.org en Mozilla hebben ze tenminste controle.
Zoveel verschillen zijn toch overbodig. Gewoon één systeem waarop iedereen ontwikkelt. Is er een Linuxversie voor IntelMac?adri schreef:Bijv. Slackware heeft .tgz-bestanden, Ubuntu .deb, Mandriva .rpm (als ik me niet vergis). Het zijn eigenlijk gewoon totaal verschillende besturingssystemen, met als grote gemene deler de Linux-kernel. Veel commando's zijn algemeen, sommigen specifiek voor je distro.
- rappie pappie
Lees deze site helemaal door.misschien zijn jullie over te halen.
http://www.xs4all.nl/~wbsoft/linux/index.html
http://www.xs4all.nl/~wbsoft/linux/index.html
- adri
- Moderator
Dat lijkt mijn vrouw wel!Sipster schreef:en lukt het je vrouw ook een beetje om er aan te wennen? Want ik ben zelf wel vrij creatief met computers en leer ook er ook graag wat bij, maar mijn vrouw vindt een computer iets wat gewoon moet werken en waar je niet veel nieuws voor moet leren... En ik wl haar niet opzadelen met iets wat voor haar een hele inveestering kost aan iets wat ze eigenlijk niet zo leuk vindt...
Dat valt wel mee hoor, ze is nu toch ook gewend aan FF en TB? Dat blijft al hetzelfde. Op Linux staan veel meer spelletjes en tekstverwerking e.d. met OOo is ze ook gewend. Dat maakt voor gewoon gebruik niet zoveel uit. Het probleem zit 'm vooral in het installeren van "alien"software en je hardware aan de gang krijgen. Maar dat doe jij wel...
Mijn vrouw start tegenwoordig maar zelden Windows op (en als ze dat doet, dan klaagt ze dat het zo traag is), heeft niet echt een voorkeur, soms Slackware, soms Ubuntu (vooral voor KMahjong ).
De bediening van de programma's en de menu's is grotendeels hetzelfde hoor, daar hoef je het echt niet voor te laten.
En voor de kinderen hoef je het al helemaal niet te laten, die groeien er gewoon mee op. Kijk maar naar het bureaublad van mijn zoontje.
Ik zweer het, hij heeft hem zelf uitgezocht.
Maar als je Knoppix eens probeert, dan krijg je een aardige indruk.
Of, als je HD dat toelaat, maak er een dualboot van.
Laatst gewijzigd door adri op 18 mei 2006, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- adri
- Moderator
Ieder nadeel hep se foordeel, aldus de bekende filosoof Johan Cruyff.Samuël schreef:Is dat eigenlijk niet fout van Linus om de code beschikbaar te stellen? Zo krijg je toch een wilde ontwikkeling. Bij OpenOffice.org en Mozilla hebben ze tenminste controle.Zoveel verschillen zijn toch overbodig. Gewoon één systeem waarop iedereen ontwikkelt. Is er een Linuxversie voor IntelMac?adri schreef:Bijv. Slackware heeft .tgz-bestanden, Ubuntu .deb, Mandriva .rpm (als ik me niet vergis). Het zijn eigenlijk gewoon totaal verschillende besturingssystemen, met als grote gemene deler de Linux-kernel. Veel commando's zijn algemeen, sommigen specifiek voor je distro.
Ja, ik vind het ook veel, maar hoe wil je het dan? Het is OSS, dus voor eenieder vrij te bewerken. Dat heb je bij Mozilla trouwens ook hoor, er is pas nog een FF-kloon gemaakt (ben de naam even kwijt).
Het is feitelijk een evolutionair systeem, de besten blijven over.
Linux voor IntelMac? Geen idee, als ie er nog niet is, dan komt ie er wel, ga daar maar van uit.
Je kunt op een ppc in ieder geval wel Linux draaien.
- Sipster
- Contacteer:
ik weet toch vrij zeker dat het de mijne isadri schreef: Dat lijkt mijn vrouw wel!
ik ga het denk ik nog wel eens uitproberen, dat dualbootlijkt me wel wat... heb je zo een link bij de hand waar ik kan lezen hoe dat moet?adri schreef: Dat valt wel mee hoor, ze is nu toch ook gewend aan FF en TB? Dat blijft al hetzelfde. Op Linux staan veel meer spelletjes en tekstverwerking e.d. met OOo is ze ook gewend. Dat maakt voor gewoon gebruik niet zoveel uit. Het probleem zit 'm vooral in het installeren van "alien"software en je hardware aan de gang krijgen. Maar dat doe jij wel...
Mijn vrouw start tegenwoordig maar zelden Windows op (en als ze dat doet, dan klaagt ze dat het zo traag is), heeft niet echt een voorkeur, soms Slackware, soms Ubuntu (vooral voor KMahjong ).
De bediening van de programma's en de menu's is grotendeels hetzelfde hoor, daar hoef je het echt niet voor te laten.
En voor de kinderen hoef je het al helemaal niet te laten, die groeien er gewoon mee op. Kijk maar naar het bureaublad van mijn zoontje.
Ik zweer het, hij heeft hem zelf uitgezocht.
Maar als je Knoppix eens probeert, dan krijg je een aardige indruk.
Of, als je HD dat toelaat, maak er een dualboot van.
- rappie pappie
hoop dat ik ook mag reageren.
Het ligt eraan hoeveel schrijf ruimte je hebt.
Maar ik adviseer altijd koop een nieuwe harde schijf.Houd die van windows op master in de bios.En de nieuwe als slave.(Wel even controleren)
Herstart je computer.Doe de schijf van ubuntu of kubuntu erin en ga maar achterover zitten.De rest gaat van zelf Hij herkent vanzelf windows en je nieuwe harde schijf waar je linux op wil installeren.De bootloader grub op de schijf van windows installeren.En dualbooten maar.Een kind kan de was doen.
Alleen het rottige is ervan.Dat als windhoos weer eens crasht.En je moet hem opnieuw installeren.je grub weg is en je linux niet meer op kan starten.
Maar dat kun je met de ubuntu cd weer repareren na de installatie van windows.
Maar ik adviseer altijd koop een nieuwe harde schijf.Houd die van windows op master in de bios.En de nieuwe als slave.(Wel even controleren)
Herstart je computer.Doe de schijf van ubuntu of kubuntu erin en ga maar achterover zitten.De rest gaat van zelf Hij herkent vanzelf windows en je nieuwe harde schijf waar je linux op wil installeren.De bootloader grub op de schijf van windows installeren.En dualbooten maar.Een kind kan de was doen.
Alleen het rottige is ervan.Dat als windhoos weer eens crasht.En je moet hem opnieuw installeren.je grub weg is en je linux niet meer op kan starten.
Maar dat kun je met de ubuntu cd weer repareren na de installatie van windows.
- Sipster
- Contacteer:
natuurlijkrappie pappie schreef:hoop dat ik ook mag reageren.
ik heb 40 gig en geen geld....
maar aan 20-25 gig heb ik voor windhoos ect wel genoeg... denk zelfs minder.... ik maakt e die 40 toch alleen vol met het downloaden van starttrek... (ja we hebben geen tv en je wilt soms toch wat )
- rappie pappie
Dat wist ik niet sorry
Daarom zou linux voor jouw een goed alternatief wezen.
Het bespaart je een boel geld.We moeten tenminste allemaal op de kleintjes letten.
En mocht je een trekkie wezen.Je kunt genoeg dingen van star trek onder linux krijgen.En zelfs je hele bureaublad er op aanpassen met star trek themas knoppen en etc.
Daarom zou linux voor jouw een goed alternatief wezen.
Het bespaart je een boel geld.We moeten tenminste allemaal op de kleintjes letten.
En mocht je een trekkie wezen.Je kunt genoeg dingen van star trek onder linux krijgen.En zelfs je hele bureaublad er op aanpassen met star trek themas knoppen en etc.
- rappie pappie
En mocht je gaan overstappen.En je wil geld besparen op cd's branden.
https://shipit.ubuntu.com/
P.s dan ben je er in ieder geval wel van verzekerd dat je een goede cd hebt en dat er tijdens installatie niks mis gaat .
https://shipit.ubuntu.com/
P.s dan ben je er in ieder geval wel van verzekerd dat je een goede cd hebt en dat er tijdens installatie niks mis gaat .
- rappie pappie
- Sipster
- Contacteer:
ik denk dat ik binnenkort toch wel overstap... eerst maar eens dual boot, windows moet toch opnieuw geinstalleerd worden, is zo ontzettend traag geworden..... al heb ik daar niet zoveel zin in, t kost zoveel tijd....
van de zomer maar eens kijken als dapper drake uit is en ik weer een beetje meer tijd heb...
van de zomer maar eens kijken als dapper drake uit is en ik weer een beetje meer tijd heb...
- rappie pappie
Dit is mijn bureaublad van Kubuntu 5.10 ''breezy badger''
http://img130.imageshack.us/img130/6436 ... uk13zy.png
Dit is lmms.Ben ik trots op.hier maak ik muziek samples mee.
http://img117.imageshack.us/img117/2284 ... uk30sn.png
http://img130.imageshack.us/img130/6436 ... uk13zy.png
Dit is lmms.Ben ik trots op.hier maak ik muziek samples mee.
http://img117.imageshack.us/img117/2284 ... uk30sn.png
- Sipster
- Contacteer:
ik ben er nog niet echt uit over het verschil tussen kde en gnome.... maakt het nou echt uit, ziet het er gewoon anders uit of werkt het ook echt anders.. is een van beiden sneller bijvoorbeeld, of meer of minder UI....
kun je ook beide desktops op ubuntu zetten en wisselen om te vergelijken?
kun je ook beide desktops op ubuntu zetten en wisselen om te vergelijken?
Laatst gewijzigd door Sipster op 19 mei 2006, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.