Hoe maak ik het rechte streepje.

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
jol
    unknown unknown

Hoe maak ik het rechte streepje.

Bericht door jol »

Wellicht is deze vraag al eerder gesteld, maar ik kan hem helaas niet vinden.
Ik ben bezig met de cursus van Nvu. Nu wordt gevraagd of ik het rechte streepje wil maken. Alt Gr ingedrukt houden terwijl je op de toets met 1 en & op het alfanumerieke toetsenbord drukt.
Ik heb geen idee waar de Gr toets zit, ik heb al van alles geprobeerd. Ook knippen plakken lukt niet en onder symbolen kan ik het niet vinden. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik veronderstel dat je een azerty-toetsenbord hebt?
Alt Gr is maar 1 toets ipv 2 en staat rechts naast je spatiebalk.
jol
    unknown unknown

Bericht door jol »

Dat heb ik intussen geprobeerd, maar het enige wat ik krijg is een langer streepje met een puntje er boven. Tja, ik ben een echte beginneling met niet al te veel verstand van computers.

Groetjes Jol.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik heb even de Nvu-cursus erbij gepakt. Daarin staat
Typ onderstaande regel letterlijk over; het rechte streepje bekom je door de
toets Alt Gr ingedrukt te houden terwijl je op de toets met 1 en & op het
alfanumerieke toetsenbord drukt.

home | welke soorten | hoe herkennen | hoe bestrijden
Dat streepje krijg je ook door de Shift-toets te gebruiken samen met de toets die boven de Enter-toets zit. De maker van de cursus heeft volgens mij een ander toetsenbord dan wat ik hier voor me heb, want ik kom er met deze aanwijzing ook niet uit.

Als je het jezelf gemakkelijk wilt maken dan kopieer je de tekst uit het PDF-bestand (of uit de tekst die ik hierboven heb geplakt) en plak je het binnen de pagina in Nvu. Maar anderen geven dan toch de voorkeur aan overtikken. Het is maar net wat je handiger vindt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
jol
    unknown unknown

Bericht door jol »

Hartelijk dank Martijn, zo lukt 't.
Kopiëren had ik al geprobeerd maar dat lukte niet.

Groetjes Jol
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ja, zo moet het dus op een qwerty-toetsenbord.

Op mijn werk (NL) hebben we af en toe discussie over toetsenbordindelingen. We zijn met 2 Belgen en mijn collega werkt met azerty. De rest (Nederlanders dus) vinden dat maar een onhandige indeling omdat je shift moet indrukken voor de cijfers op het alfanumerieke gedeelte. Aan de andere kant moeten zij wel Alt-codes gebruiken als ze diakritische tekens willen gebruiken.

Ik heb de vrij goede middenweg gevonden: ik gebruik nu qwerty, maar volgens de US international indeling. Zo heb ik het voordeel van niet-geshifte cijfers en toegankelijkere haakjes om te programmeren en kan ik ook gemakkelijk de naam van mijn eigen land typen zonder Alt-codes te moeten onthouden. 8)
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

rebil schreef:Ik heb de vrij goede middenweg gevonden: ik gebruik nu qwerty, maar volgens de US international indeling. Zo heb ik het voordeel van niet-geshifte cijfers en toegankelijkere haakjes om te programmeren en kan ik ook gemakkelijk de naam van mijn eigen land typen zonder Alt-codes te moeten onthouden. 8)
Programmeren en US International vind ik juist niet goed samengaan. Hoe vaak moet ik niet een string tikken die begint met aanhalingstekens ofzoiets. Ik tik een aanhalingsteken en ik zie niets verschijnen op het scherm. Tik ik een aanhalingsteken aan het eind van de regel dan komen er opeens 2 te staan. Nee, bedankt, dat hoeft voor mij niet.
Waarschijnlijk zou ik dan direct dubbele aanhalingstekens moeten tikken en dan daartussen de string zelf. Maar zo programmeer ik doorgaans niet, dus dan zie ik toch liever de toetsen die ik intik direct op het scherm. Maar zo heeft iedereen zijn/haar voorkeur.

Voor de liefhebbers van Dvorak is er ook een Dvorak-International gemaakt: http://marcs.uws.edu.au/research/software/dvorak.htm
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Fred
    unknown unknown
Contacteer:

nog een keer cijfers en letters.....

Bericht door Fred »

Wel heel toevallig dat er een discussie op gang is gekomen over toetsenborden etc. Ik vraag mij al een tijdje het volgende af.

Naast NVU en Gimp ga ik binnenkort starten met een cursus Spaans, omdat wij aan het eind van het jaar gaan verhuizen naar Spanje.

In de spaande taal gebruikt men heel veel "vreemde" lettertekens zoals omgekeerde uitroeptekens en vraagtekens. Welk toetsenbord zou ik daarvoor moeten gebruiken?

Het wordt nog wat lastiger omdat wij naast Spaans ook veel in het Nederlands, Duits en Engels zullen moeten communiceren.

Para saludar (groeten),

Fred
jol
    unknown unknown

Bericht door jol »

Nu heb ik nog een vraag van andere orde. Als ik straks mijn eigen website ga maken in de stappen zoals ik het in de Nvu cursus geleerd heb. Zijn er dan beperkingen in het veranderen of aanpassen op een later tijdstip? Welk zijn de stappen die eventueel onomkeerbaar zijn, of erg moeilijk zijn om te veranderen? Dat is toch gemakkelijk om te weten.

Bij voorbaat dank,

Groetjes Jol.
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Een handig alternatief is het gebruik van de Alt toets en het nummerieke gedeelte van het toetsenbord: http://duena.telenet.be/ALT_toetsen_lijst.htm

Als je in google zoekt op 'alt toetsen', kom je nog wel meer lijsten tegen.

Voor Jol: je kunt altijd alles veranderen / wijzigen, daarin heb je geen beperkingen.
jol
    unknown unknown

Bericht door jol »

Oké, bedankt Frederik.
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

nirwana schreef:Programmeren en US International vind ik juist niet goed samengaan. Hoe vaak moet ik niet een string tikken die begint met aanhalingstekens ofzoiets. Ik tik een aanhalingsteken en ik zie niets verschijnen op het scherm. Tik ik een aanhalingsteken aan het eind van de regel dan komen er opeens 2 te staan. Nee, bedankt, dat hoeft voor mij niet.
Als je direct na het aanhalingsteken een spatie typt, verschijnt het aanhalingsteken wel. Die gewoonte had ik mezelf vrij snel aangeleerd.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

rebil schreef:Als je direct na het aanhalingsteken een spatie typt, verschijnt het aanhalingsteken wel.
Dat vind ik dus super-irritant. Ik tik daarvoor net iets teveel quotes in mijn code. Als ik zoiets intik dan wil ik die ook op mijn scherm zien verschijnen. Maar zoals ik al aangaf: er zullen best mensen zijn die dit handig vinden. Aan mij is het niet besteed. Maar zo zijn er ook andere dingen die ik net even iets anders doe dan de meeste mensen. Ik werk ook veel met het toetsenbord waar anderen met de muis werken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik denk dat de meeste programmeurs wel veel met het toetsenbord werken. Dat is ook voor mij het geval, bij gebrek aan beter. Ik vind het verbazingwekkend dat er in al die tijd nog niemand iets beter heeft uitgevonden. Ik begrijp wel dat het quasi onmogelijk is om de volledige Unicodeset ergonomisch beschikbaar te maken op een invoerapparaat, maar het moet toch beter kunnen dan wat we nu hebben. QWERTY zou op zijn minst de Alt Gr functionaliteit wat meer mogen uitbuiten.
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Plaats reactie