Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Tijd voor weer eens een update.
Ik heb zojuist van mijn nieuwe pc een dualboot gemaakt. W2000 (stond er al op) en nu dus ook Linux, dit keer Ubuntu.
Die cd had ik nog liggen en ik wilde Ubuntu wel eens in 'het echt' meemaken en bovendien wat ervaring met GNOME opdoen. Kan er nog niet veel van zeggen, maar het installeren van Ubuntu is een eitje. Volledig grafisch en updates binnenhalen (waar je een waarschuwingsvenstertje voor krijgt) is maar twee klikken. Alles werkt gelijk, de hardwareherkenning is hier perfect. Wel even wennen, maar dat komt wel goed.
Ik ga nu eerst Automatix eens installeren.;)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Goed om te horen, Adri! Vertel eens, is FF bij Ubuntu wèl up to date?

Dit in tegenstelling tot Slackware, waar ik zelf de laatste FF opgezet heb, maar je hebt dan geen uninstall-optie, wat in dit geval geen bezwaar is, maar bij complexere software misschien wel.

En bij FreeBSD is alles van elkaar afhankelijk, zeg maar 1 geheel. Je kunt niet zomaar een laatste versie van iets installeren, je bent afhankelijk van de versie die er staat in de 'ports' collectie, en dat vind ik dan wel weer een nadeel.

Voordeel daarvan is wel dat de boel zo echt goed op elkaar af gestemd is, en uitvoerig getest.

Nou ja, zo heeft elke distributie wel z'n plus- en z'n minpunten... :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:Goed om te horen, Adri! Vertel eens, is FF bij Ubuntu wèl up to date?

Dit in tegenstelling tot Slackware, waar ik zelf de laatste FF opgezet heb, maar je hebt dan geen uninstall-optie, wat in dit geval geen bezwaar is, maar bij complexere software misschien wel.

En bij FreeBSD is alles van elkaar afhankelijk, zeg maar 1 geheel. Je kunt niet zomaar een laatste versie van iets installeren, je bent afhankelijk van de versie die er staat in de 'ports' collectie, en dat vind ik dan wel weer een nadeel.

Voordeel daarvan is wel dat de boel zo echt goed op elkaar af gestemd is, en uitvoerig getest.

Nou ja, zo heeft elke distributie wel z'n plus- en z'n minpunten... :wink:
Nee, Firefox is versie 1.07 (wel NL-talig, dat wel). Die cd is dan ook al enkele maanden oud, maar ik ga er zeker de nieuwe opzetten.
Ben er nu wat mee aan het spelen en GNOME is dus echt totaal anders dan KDE (wat eigenlijk wel mijn voorkeur geniet). Ik kom nu ineens het internet niet meer op (met Ubuntu), heeft vast met m'n DHCP-instellingen te maken. Vogel ik nog wel uit. :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Vreemd, met Windows geen enkel probleem om te internetten. Heb vast iets verkeerd ingesteld bij Ubuntu. Daar kan ik niet eens verbinding met m'n router meer maken.
Ook met Knoppix niet... :?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Nee, Firefox is versie 1.07 (wel NL-talig, dat wel). Die cd is dan ook al enkele maanden oud, maar ik ga er zeker de nieuwe opzetten.
Ik zou de nieuwste gedownload hebben. Of was het ook alweer zo dat jij een downloadlimiet hebt bij hetnet?
adri schreef:Ben er nu wat mee aan het spelen en GNOME is dus echt totaal anders dan KDE (wat eigenlijk wel mijn voorkeur geniet). Ik kom nu ineens het internet niet meer op (met Ubuntu), heeft vast met m'n DHCP-instellingen te maken. Vogel ik nog wel uit. :wink:
Daarom gebruik ik geen DHCP, 'alles' met de hand invoeren, wel zo overzichtelijk en duidelijk.

Gnome... Ik vind de grafische interface zo oerlelijk, knopjes, schuifjes, en wat dies meer zei, en dan heb ik het nog niet eens over het logo. Maar ja, smaken verschillen, en over smaak valt niet te twisten: je hebt het of je hebt het niet... Dus het is het maar goed dat er Gnome is voor die mensen die een andere smaak hebben :wink:

Hier nog een link over Gnome (lees vooral ook de reacties bij dat artikel, en lees een stukje door, na een aantal reacties komen er zinnige argumenten).

Affijn.
adri schreef:Vreemd, met Windows geen enkel probleem om te internetten. Heb vast iets verkeerd ingesteld bij Ubuntu. Daar kan ik niet eens verbinding met m'n router meer maken.
Wat hebben we? ipnummer van pc (statisch of dynamisch (DHCP)), ipnummer v/d router, netwerkkaart (werkt die wel? Kun je testen met ifconfig), en wat Internet betreft moet je misschien nog DNS server(s) invoeren.

Misschien vergeet ik nog iets, maar het is laat... :) Morgen heb je verse ideeën!

Trouwens, waarom niet gewoon Kubuntu? :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Gnome... Ik vind de grafische interface zo oerlelijk, knopjes, schuifjes, en wat dies meer zei, en dan heb ik het nog niet eens over het logo. Maar ja, smaken verschillen, en over smaak valt niet te twisten: je hebt het of je hebt het niet... Dus het is het maar goed dat er Gnome is voor die mensen die een andere smaak hebben :wink:

Hier nog een link over Gnome (lees vooral ook de reacties bij dat artikel, en lees een stukje door, na een aantal reacties komen er zinnige argumenten).
Mijn eerste indrukken van GNOME zijn ook niet echt positief. Ik kende die link van je trouwens wel, had hem al eens eerder gezien. Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen, maar het lijkt me sterk dat GNOME er over een week nog op staat (en hoe kom ik van die poepkleur af?)
Ik zie er werkelijk geen voordelen t.o.v. KDE in, alleen maar nadelen. Maar we kijken het nog een weekje aan, misschien is het even wennen.;)
Manuel schreef:
adri schreef:Vreemd, met Windows geen enkel probleem om te internetten. Heb vast iets verkeerd ingesteld bij Ubuntu. Daar kan ik niet eens verbinding met m'n router meer maken.
Wat hebben we? ipnummer van pc (statisch of dynamisch (DHCP)), ipnummer v/d router, netwerkkaart (werkt die wel? Kun je testen met ifconfig), en wat Internet betreft moet je misschien nog DNS server(s) invoeren.

Misschien vergeet ik nog iets, maar het is laat... :) Morgen heb je verse ideeën!
Inmiddels opgelost, heb nu statische IP's.

Paar dingen die me opvallen in Ubuntu:
In het Firefox-zoekvenster zit een zoekmachine die je verder nergens tegen komt --> Ubuntu Package Search.
Da's reuze handig, zo kun je gelijk Ubuntu-packages opzoeken, selecteren en installeren, daar kan Windows niet tegen op. Echt fantastisch. Software installeren in Ubuntu is echt een makkie, click and go.
Handig is ook dat je met een middelklik een tab kunt sluiten in FF, dat gaat in Slackware niet.
Daarentegen vind het het geheel wat onoverzichtelijk (dat kan ook wel voor een deel aan GNOME liggen, maar niet helemaal).

Nou ja, zijn allemaal maar eerste indrukken.
Misschien denk ik er volgende week anders over.:)
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

Manuel schreef: Trouwens, waarom niet gewoon Kubuntu? :D
vraag ik me ook af ;) uhm, wat is nou eigenlijk het verschil tussen ubuntu en kubuntu?

ik wil misschien zodra ik de tijd heb overstappen op linux, en ubuntu klinkt wel erg sympathiek en vrij makkelijk qua overstap...
toch maar eens een paar live cds testen... ben wel benieuwd naar welke jullie nou wel en niet goed vonden en waarom. Zo achteraf bekeken dan.
adri schreef: Mijn eerste indrukken van GNOME zijn ook niet echt positief. Ik kende die link van je trouwens wel, had hem al eens eerder gezien. Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen, maar het lijkt me sterk dat GNOME er over een week nog op staat (en hoe kom ik van die poepkleur af?)
Ik zie er werkelijk geen voordelen t.o.v. KDE in, alleen maar nadelen. Maar we kijken het nog een weekje aan, misschien is het even wennen.;)
ubuntu us dus gnome en slackware kde? ik snap het geloof ik nog niet helemaal... zijn kde en gnome dan 2 systemen waar veel andere systemen op gebaseerd zijn oid?

welke nadelen heeft gnome dan tov kde?
adri schreef: Handig is ook dat je met een middelklik een tab kunt sluiten in FF, dat gaat in Slackware niet.
ook niet met tabmixplus???
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

sipster schreef:uhm, wat is nou eigenlijk het verschil tussen ubuntu en kubuntu?
Kubuntu = Ubuntu + KDE. Aangezien Ubuntu voor GNOME als 'window manager' heeft gekozen is, gaat de GNOME-versie door het leven als Ubuntu (je zou het dus ook Gubuntu kunnen noemen). Later is er door KDE-gebruikers Kubuntu aan toegevoegd, zodat je met Ubuntu ook KDE kunt gebruiken.

Zelf gebruik ik liever GNOME, maar dat is voor iedereen heel persoonlijk. Wie weet kies ik nog wel eens voor KDE, maar GNOME voelt doorgaans wel goed aan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

nirwana schreef:
sipster schreef:uhm, wat is nou eigenlijk het verschil tussen ubuntu en kubuntu?
Kubuntu = Ubuntu + KDE. Aangezien Ubuntu voor GNOME als 'window manager' heeft gekozen is, gaat de GNOME-versie door het leven als Ubuntu (je zou het dus ook Gubuntu kunnen noemen). Later is er door KDE-gebruikers Kubuntu aan toegevoegd, zodat je met Ubuntu ook KDE kunt gebruiken.

Zelf gebruik ik liever GNOME, maar dat is voor iedereen heel persoonlijk. Wie weet kies ik nog wel eens voor KDE, maar GNOME voelt doorgaans wel goed aan.
ah okay dat maakt het iets duidelijker
maar wat zijn gnome en kde? een window manager, maak ik op uit je bericht, maar wat doen die , bepalen ze het uiterlijk? een soort skin oid?
en zijn ze makkelijk te wisselen dan, of moet je dan linux er opnieuw opzetten?
Laatst gewijzigd door Sipster op 2 april 2006, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat echt ontzettend handig is in Linux, is dat je met middelklikken gelijk je laatst geselecteerde tekst plakt (ook tekst knippen en kopiëren gaat met alleen dat deel selecteren, als ik op Windows werk, moet ik daar iedere keer weer aan wennen dat dat daar niet gaat). Middelklikken gooit dus die tekst in je adresbalk, of in een antwoordvenster. Tenminste in Slackware (en ook andere distro's weet ik), TMP gebruik ik ook, dat helpt niet. In Ubuntu is dat dus wel opgelost.

GNOME en KDE zijn de bekendste desktop-omgevingen in Linux (er zijn er nog meer hoor), die bepalen hoe je desktop eruit ziet, je menu's etc.

KDE lijkt wel wat op Windows, links een menu, met uitklapbare menu's daar weer langs. In GNOME zit dat menu boven en heeft dropdownmenu's. Ik vind dat gewoon niet zo handig, bovendien heb ik toch de indruk dat GNOME wel wat buggy is, doet niet altijd wat ik wil. Dat is me in iets meer dan een dag wel opgevallen.
Maar zoals gezegd: misschien denk ik er over een week anders over. We kijken het even aan.

Voor Windows-gebruikers die met zo min mogelijk afkickverschijnselen willen overstappen, zou ik KDE aanraden.;)

Over een week of zo komt er wel weer een update. Maar ik denk dat Kubuntu (wellicht mede gepromoot door Google --> Goobuntu) een serieuze kans van slagen maakt om MS het leven zuur te maken.
sipster schreef:of moet je dan linux er opnieuw opzetten
Dat is Windows-denken.:)
Linux hoef je zelden opnieuw te installeren, het is een bouwpakket waar altijd aan te sleutelen valt.
Een nieuw kernel? Geen probleem (moet je in Windows eens mee aankomen). Linux is wat dat betreft vrij aardig vergelijkbaar met FF en TB, als het kapot is, dan maken we het. 8)
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

adri schreef: Linux hoef je zelden opnieuw te installeren, het is een bouwpakket waar altijd aan te sleutelen valt.
Een nieuw kernel? Geen probleem (moet je in Windows eens mee aankomen). Linux is wat dat betreft vrij aardig vergelijkbaar met FF en TB, als het kapot is, dan maken we het. 8)
kijk daar hou ik nou van :D

Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Mijn eerste indrukken van GNOME zijn ook niet echt positief. Ik kende die link van je trouwens wel, had hem al eens eerder gezien.
Dacht al dat ik 'm 'ns eerder gepost had.
adri schreef:Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen, maar het lijkt me sterk dat GNOME er over een week nog op staat (en hoe kom ik van die poepkleur af?)
Daar kom je dus niet meer van af, ook niet als je er KDE op zet, inderdaad echt een poepkleur, zit er ingebakken nu... :lol:
adri schreef:Ik zie er werkelijk geen voordelen t.o.v. KDE in, alleen maar nadelen. Maar we kijken het nog een weekje aan, misschien is het even wennen.;)
Een weekje kijken kan nooit kwaad :)
adri schreef:Inmiddels opgelost, heb nu statische IP's.
Is veel handiger!
adri schreef:Paar dingen die me opvallen in Ubuntu:
In het Firefox-zoekvenster zit een zoekmachine die je verder nergens tegen komt --> Ubuntu Package Search.
Ik ben natuurlijk eigenwijs, dus ging ik even zoeken, maar het schijnt daar niet helemaal goed te gaan...
Warning: mysql_connect(): User 'tigris' has exceeded the 'max_connections' resource (current value: 90000) in /mozdev/sandbox/data/helm/htdoc/php/include/connect.h on line 21

Warning: mysql_select_db(): Access denied for user: 'andy@localhost' (Using password: NO) in /mozdev/sandbox/data/helm/htdoc/php/include/connect.h on line 23

Warning: mysql_select_db(): A link to the server could not be established in /mozdev/sandbox/data/helm/htdoc/php/include/connect.h on line 23
Search results

Here are the plugins that match your query. Click on the plugin name to install. After installations wait 15 sec before clicking the search bar.

Warning: mysql_real_escape_string(): Access denied for user: 'andy@localhost' (Using password: NO) in /mozdev/sandbox/data/helm/htdoc/mycroft/www/download_form.html on line 77

Warning: mysql_real_escape_string(): A link to the server could not be established in /mozdev/sandbox/data/helm/htdoc/mycroft/www/download_form.html on line 77
adri schreef:Da's reuze handig, zo kun je gelijk Ubuntu-packages opzoeken, selecteren en installeren, daar kan Windows niet tegen op. Echt fantastisch. Software installeren in Ubuntu is echt een makkie, click and go.
Handiger dan in Slackware?
adri schreef:Nou ja, zijn allemaal maar eerste indrukken.
Misschien denk ik er volgende week anders over.:)
Gewoon een weekje aankijken, en dan ben je genezen, en wil je nooit meer zo'n poepkleur! :fflol:
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:In GNOME zit dat menu boven en heeft dropdownmenu's. Ik vind dat gewoon niet zo handig
Dan zet je die balk toch lekker onderaan in je scherm ? Gewoon even rechtsklikken, de eigenschappen opvragen en aangeven dat je die balk onderaan wilt zien. En evenzo kun je de balk onderaan naar boven verplaatsen. Of was je even vergeten dat dit jouw systeem was en dat jij dus bepaalt hoe het eruit moet zien ?

Wat die bruine kleur betreft: geef het systeem eens een ander Thema (via Systeem > Voorkeuren) en dan ziet het er al weer wat anders uit. Om je een idee te geven van hoe Gnome eruit kan zien: www.gnome-look.org/index.php?xcontentmode=101

Eenzelfde site is er natuurlijk ook voor KDE: www.kde-look.org
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Daar kom je dus niet meer van af, ook niet als je er KDE op zet, inderdaad echt een poepkleur, zit er ingebakken nu... :lol:
Wedden van wel? :wink:
Ook in GNOME dus.
Afbeelding
Manuel schreef: Ik ben natuurlijk eigenwijs, dus ging ik even zoeken, maar het schijnt daar niet helemaal goed te gaan...
Hij staat er toch echt in hoor en werkt nog ook.:)
Manuel schreef:
adri schreef:Da's reuze handig, zo kun je gelijk Ubuntu-packages opzoeken, selecteren en installeren, daar kan Windows niet tegen op. Echt fantastisch. Software installeren in Ubuntu is echt een makkie, click and go.
Handiger dan in Slackware?
Ja.
Manuel schreef: Gewoon een weekje aankijken, en dan ben je genezen, en wil je nooit meer zo'n poepkleur! :fflol:
We zullen zien. :?
nirwana schreef:
adri schreef:In GNOME zit dat menu boven en heeft dropdownmenu's. Ik vind dat gewoon niet zo handig
Dan zet je die balk toch lekker onderaan in je scherm ? Gewoon even rechtsklikken, de eigenschappen opvragen en aangeven dat je die balk onderaan wilt zien. En evenzo kun je de balk onderaan naar boven verplaatsen. Of was je even vergeten dat dit jouw systeem was en dat jij dus bepaalt hoe het eruit moet zien ?

Wat die bruine kleur betreft: geef het systeem eens een ander Thema (via Systeem > Voorkeuren) en dan ziet het er al weer wat anders uit. Om je een idee te geven van hoe Gnome eruit kan zien: www.gnome-look.org/index.php?xcontentmode=101
Thema had ik al aangepast, maar met de live-cd kon ik het bureaublad in no time de gewenste kleur geven, dat lukt me nu niet... Ik heb dus maar een andere gedownloaded.

Zoals je op m'n screenshot kunt zien heb ik inmiddels e.e.a. aangepast, maar echt een vooruitgang vind ik het nog niet.
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Hallo luitjes.Ben even weggeweest maar ben de laatste paar dagen druk geweest met linux.Ben eerst met fedora core 5 bezig geweest 3 dagen lang om alléén de grub al goed in te stellen.want zoals jullie misschien wisten wilde ik een dualboot.Maar na enig bloed zweet en tranen niet gelukt.Na fedora de deur uit geschopt te hebben ben ik vandaag met ubuntu begonnen installatie +- 25 minuten en jongens wat is de installatie van ubuntu een succes.Kan hem iederéén aanraden (beginners natuurlijk :lol: )Het was gelukt was zo blij als een kind.Al bij het eerste opstarten ervan was ik al verliefd.Ik was windows even vergeten.netjes updaten en alles doet het GEWELDIG gewoon. :lol:
Afbeelding
Plaats reactie