Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Slackware staat erop!
KDE is up and running.
Van harte gefeliciteerd!
adri schreef:Over hoe en wat een andere keer...
Nu wordt ik juist nieuwsgierig... Ik b.v. had nogal moeite om m'n onbekende monitor (waar ik geen specificaties van heb) onder KDE aan de praat te krijgen.
adri schreef:En nou ga ik echt naar m'n nest.
Maar dan wel een andere keer een wat uitgebreidere versie van dit verhaal, hè :)
adri schreef:En ik heb zelfs met Patience ook al gewonnen. :P
Het heeft een paar weken geduurd, maar nu werkt Linux ook bij jou :D En nog winnen met spelletjes ook...
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

adri schreef:Slackware staat erop!
KDE is up and running.

Over hoe en wat een andere keer...
Proficiat. :-)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dank u!

Even wat uitleggen: Afgelopen week weer behoorlijk wat trammelant gehad met m'n oude pc (bepaalde instellingen en ook gedoe met de nieuwe geluidskaart -draaide niet echt soepel op W98) en zodoende maar besloten om versneld dat hele ding te formatteren en opnieuw te installeren met Slackware. Nieuwe kan nog eventjes wachten, draait nu W2000 op, maar die wordt binnenkort een dualboot. Afgelopen dagen dus bezig geweest met gegevens overzetten en nog een beetje inlezen in de materie. Gisterenavond dus geformatteerd en partitioneren. Aanvankelijk een Reiser-partitie, maar de set-upinstallatie -die gewoon volledig doorlopen werd- was geen succes. Na rebooten kreeg ik de melding dat er geen besturingssysteem gevonden was...
Nog maar eens geprobeerd, nu met e3fs en ook Lilo (had ik de eerste keer niet gedaan omdat op die pc toch alleen maar Slack draait) en toen deed ie het wel. Dus waar het aan gelegen heeft, waarschijnlijk aan het ontbreken van Lilo, maar gisterenavond had ik het idee dat een wat oudere pc wellicht niet met Reiser overweg kan. Tja, je bedenkt maar wat... :wink:

Uiteindelijk toch gelukt, op wat schoonheidsfoutjes na. Kan bijvoorbeeld het internet nog niet op, maar daar komen we wel uit, schat ik zo.
Geen problemen met monitor gehad, die herkende hij blijkbaar probleemloos en met verdere instellingen ook weinig moeilijkheden ondervonden. Moet nog wel de commando's leren. Gelukkig weet je toch al wel enkele dingen als je al een tijdje met live-cd's 'gespeeld' hebt. Alleen, hoe zet je het kreng af? Nou ja, dat komt ook nog wel.
Grappig is wel dat toen ik deze topic startte en de eerste antwoorden van Tjaard las bij mezelf dacht: waar hééft ie het over? Nu teruglezende herken ik er al een heleboel van, dat gaat dus toch redelijk snel.

De komende maanden dus proberen om hem een beetje onder de knie te krijgen en wat ervaring opdoen. Daarna pas dualboot van nieuw pc maken (is al gepartitioneerd) en waarschijnlijk toch met Bochs aan de slag.
Iedereen dus nog hartelijk bedankt voor alle tips en suggesties.
:)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Na rebooten kreeg ik de melding dat er geen besturingssysteem gevonden was...
Bootsector nog niet weggeschreven :wink:
adri schreef:Uiteindelijk toch gelukt, op wat schoonheidsfoutjes na. Kan bijvoorbeeld het internet nog niet op, maar daar komen we wel uit, schat ik zo.
Gebruik je DHCP, of een statisch ip adres? Je weet, je nieuwe, die met Win2000, heeft 192.168.1.65, de oude had, toen Win98 er nog op zat, 192.168.1.64, en dat werkte toen (uiteindelijk).

Je kunt als root netconf draaien in een console. Je kunt dan kiezen voor staisch ip, of DHCP, ik zou staisch doen: ip nummer 192.168.1.64, host: maaktnietuit, domein: b.v. localhost, netmask: 255.255.255.0, gateway: 10.0.0.138, DNS: primaire: 195.121.1.34,
secundaire: 195.121.1.66. Daarna zou het moeten werken...
adri schreef:Geen problemen met monitor gehad
Dan had je mazzel 8)
adri schreef:Alleen, hoe zet je het kreng af?
In KDE b.v. rechtermuisknop op Desktop, dan 'gebruikersnaam' afmelden, su doen, als je nog geen root was, dan halt typen. voor opnieuw starten typ je trouwens reboot.
adri schreef:De komende maanden dus proberen om hem een beetje onder de knie te krijgen en wat ervaring opdoen. Daarna pas dualboot van nieuw pc maken (is al gepartitioneerd) en waarschijnlijk toch met Bochs aan de slag.
Iedereen dus nog hartelijk bedankt voor alle tips en suggesties.
Wat is 'Bochs'? Of ben ik wat vergeten of heb ik wat gemist? En je weet, het is bijzonder graag gedaan! :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:Na rebooten kreeg ik de melding dat er geen besturingssysteem gevonden was...
Je bedoelt dat met het partitioneren ik die niet bootable gemaakt had of niet wegggescrhreven had?
Dat zeker niet, want dat had ik enkele malen gecontroleerd.
Manuel schreef:
adri schreef:Uiteindelijk toch gelukt, op wat schoonheidsfoutjes na. Kan bijvoorbeeld het internet nog niet op, maar daar komen we wel uit, schat ik zo.
Gebruik je DHCP, of een statisch ip adres? Je weet, je nieuwe, die met Win2000, heeft 192.168.1.65, de oude had, toen Win98 er nog op zat, 192.168.1.64, en dat werkte toen (uiteindelijk).

Je kunt als root netconf draaien in een console. Je kunt dan kiezen voor staisch ip, of DHCP, ik zou staisch doen: ip nummer 192.168.1.64, host: maaktnietuit, domein: b.v. localhost, netmask: 255.255.255.0, gateway: 10.0.0.138, DNS: primaire: 195.121.1.34,
Ga het straks even proberen, heb nog geen tijd gehad...
Manuel schreef:
In KDE b.v. rechtermuisknop op Desktop, dan 'gebruikersnaam' afmelden, su doen, als je nog geen root was, dan halt typen. voor opnieuw starten typ je trouwens reboot.
Reboot kende ik (en dan gauw uit zetten :twisted: ) en achteraf: ja natuurlijk halt, toch ook wel eens eerder gezien.
Manuel schreef: Wat is 'Bochs'? Of ben ik wat vergeten of heb ik wat gemist? En je weet, het is bijzonder graag gedaan! :)
Bochs is een virtual machine, zoals VMWare (maar dan Open Source) Nirwana wees me erop ergens in het begin van deze topic. :wink:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:
Je bedoelt dat met het partitioneren ik die niet bootable gemaakt had of niet wegggescrhreven had?
Dat zeker niet, want dat had ik enkele malen gecontroleerd.
Ik bedoelde dat je 'm nog niet bootable gemaakt had, tijdens partitioneren ja, of dat je de bootloader (lilo) nog weggeschreven had.
adri schreef:
Manuel schreef:

Ga het straks even proberen, heb nog geen tijd gehad...
Ben benieuwd..., moet toch lukken zo.
adri schreef:
Manuel schreef:
Reboot kende ik (en dan gauw uit zetten :twisted: ) en achteraf: ja natuurlijk halt, toch ook wel eens eerder gezien.
Met halt stopt bij mij de harde schijf en het systeem, maar ik moet 'm dan nog met de power knop echt uit zetten. Ik moet dit straks maar eens even lezen, iets met optie power_off, of zo.
adri schreef:
Manuel schreef: Wat is 'Bochs'? Of ben ik wat vergeten of heb ik wat gemist? En je weet, het is bijzonder graag gedaan! :)
Bochs is een virtual machine, zoals VMWare (maar dan Open Source) Nirwana wees me erop ergens in het begin van deze topic. :wink:
Er stond me heel vaag iets bij, dat ik de term wel eens gehoord had, maar ik wist niet meer waar :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Inmiddels bijna een week en een hoop gedoe verder, maar het is dan toch gelukt!
Allereerst was Slackware blijkbaar niet goed geinstalleerd, kreeg na opstarten geen menubalk van KDE in m'n bureaublad. Als ik die wilde zien had ik drie consoles voor m'n neus, altijd dus! En ook nog met een afzichtelijk groen randje eromheen, dat ik niet kon veranderen. Uiteindelijk opnieuw geinstalleerd, hetgeen ook niet bepaald van een leien dakje ging, maar toch voor mekaar gekregen.

Alles goed en wel, maar ik had geen internetverbinding, da's lastig...
En niet de bedoeling.
Uiteindelijk na een hoop instellingswijzigingen, adviezen van Manuel en een hoop uitproberen is het dan toch gelukt. Ik had aanvankelijk statische ip-adressen voor beide pc's, maar dat werkte om bepaalde duistere redenen niet (maar daar kom ik nog wel achter). Dankzij Knoppix toch op het spoor gekomen, beide machines staan nu DHCP. Da's niet wat ik eigenlijk wil, maar voorlopig doen we het ermee, het werkt nl. wel.

Ook m'n muis die niet wilde scrollen heb ik nu aan de praat (dankzij hulp van het Nederlandstalig Linuxforum).

Ik typ dit hier dan ook vanuit m'n Slackware-pc, waar ik Firefox ge-upgrade heb naar 1.5 (was 1.0.6 in de package) met m'n favoriete thema en de -voor mij- belangrijkste extensies, hetzelfde lot heeft TB ondergaan. :)
En dit staat er nu dus bij Help --> About Mozilla Firefox:

Code: Selecteer alles

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
8)

Weet nog iemand een leuke wallpaper van een penguin met pijp? :lol:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Oh ja, waarom ik voor Slackware gekozen heb: het schijnt de moeilijkste Linux-distro te zijn, maar wel degene waar je het meest van leert. Na uitvoerig lezen op diverse fora werd toch al wel duidelijk dat als je Linux op je harde schijf wilt, dat je dan toch echt beter voor een echte distro kunt kiezen i.p.v. een live-cd op je hd installeren. En ook beter een wat 'grotere' en oudere distro (i.v.m. continuiteit ook). Min of meer om dezelfde redenen heeft Manuel daar -echt volledig los van elkaar- ook voor gekozen. En ook omdat Byte Warrior het me aanraadde. :wink:

Maar om terug te komen op een van mijn eerste vragen in deze topic: "Welke distro zou je je moeder aanraden?", het is zeker geen distro voor iemand die eigenlijk gewoon een vervanger voor Windows wil (met min of meer dezelfde eigenschappen). Slackware staat daar, ook al heb ik het systeem in de verste verte nog niet onder controle, mijlenver vanaf. Je moet er wel je best voor doen en niet te snel opgeven, dat heb ik al wel gemerkt, maar de mogelijkheden van Slackware om het systeem geheel naar je eigen hand te zetten zijn vrijwel onbegrensd.
En daar ging het mij toch wel een beetje om.
Ik ben de baas! 8)
En niet Wim Gaatjes (Nomen est Omen?), in de VS beter bekend als Bill Gates....
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

En aan iedereen die zelf wel eens stiekem zit te denken om ooit, misschien, nog eens op Linux over te stappen, en nu deze topic van A tot Z zit te lezen, en zich af laat schrikken door de vele problemen die Adri heeft gehad:

De hoeveelheid en de aard van Adri's problemen zijn echt uitzonderlijk zeldzaam, dus laat je daar niet door afschrikken. Er is in het begin wel veel te leren, maar Linux is vooral ook leuk. Leuk dat er zo veel kan, leuk dat je alles in kunt stellen, bij een volledige installatie krijg je een enorme hoeveelheid gave progamma's erbij. Na een tijdje zul je Windows niet meer missen, sterker nog: je zult nooit meer terug willen :D

En voor de twijfelaars zijn er vele, vele soorten live cd's, waar je gewoon van op kunt starten, die niets installeren, en vooral helemaal niets aan je dierbare Windows veranderen 8)

Proberen zonder enig risico dus.
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

adri schreef:Maar om terug te komen op een van mijn eerste vragen in deze topic: "Welke distro zou je je moeder aanraden?", het is zeker geen distro voor iemand die eigenlijk gewoon een vervanger voor Windows wil (met min of meer dezelfde eigenschappen). Slackware staat daar, ook al heb ik het systeem in de verste verte nog niet onder controle, mijlenver vanaf. Je moet er wel je best voor doen en niet te snel opgeven, dat heb ik al wel gemerkt, maar de mogelijkheden van Slackware om het systeem geheel naar je eigen hand te zetten zijn vrijwel onbegrensd.
Maar je hebt ondertussen toch al veel bijgeleerd. ;-)
En wees gerust. Eens je alles in orde hebt, hoef je je er eigenlijk niets meer van aan te trekken. :-)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:En aan iedereen die zelf wel eens stiekem zit te denken om ooit, misschien, nog eens op Linux over te stappen, en nu deze topic van A tot Z zit te lezen, en zich af laat schrikken door de vele problemen die Adri heeft gehad:

De hoeveelheid en de aard van Adri's problemen zijn echt uitzonderlijk zeldzaam, dus laat je daar niet door afschrikken. Er is in het begin wel veel te leren, maar Linux is vooral ook leuk. Leuk dat er zo veel kan, leuk dat je alles in kunt stellen, bij een volledige installatie krijg je een enorme hoeveelheid gave progamma's erbij. Na een tijdje zul je Windows niet meer missen, sterker nog: je zult nooit meer terug willen :D

En voor de twijfelaars zijn er vele, vele soorten live cd's, waar je gewoon van op kunt starten, die niets installeren, en vooral helemaal niets aan je dierbare Windows veranderen 8)

Proberen zonder enig risico dus.
Werkelijk niets aan toe te voegen.
Behalve dan misschien dat het sowieso slim is om eerst eens een tijdje met verschillende live-cd's te experimenteren. Daar leer je toch altijd wat van en helpt je ook om te bepalen welke 'Linux-smaak' het beste bij jou past. :wink:
ByteWarrior schreef: Maar je hebt ondertussen toch al veel bijgeleerd. ;-)
En wees gerust. Eens je alles in orde hebt, hoef je je er eigenlijk niets meer van aan te trekken. :-)
Dank U!
Er komt een dag... :)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Er komt een dag... :)
Die komt er zeker! :)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Even een update: Slackware bevalt buitengewoon, alles draait als een zonnetje, USB werkt makkelijker dan onder Windows, geluid: geen probleem, en ik log nu gewoon in met een grafische interface.

Ook voor de mail heb ik een mooi progamma gevonden: KMail (daar was ik naarstig naar op zoek).

Toch ga ik waarschijnlijk t.z.t. (een vriend heeft me vandaag overtuigd) ook FreeBSD nog proberen, het waarom kun je hier lezen.

Zondermeer een interessant artikel voor diegenen die met Unix/Linux bezig zijn, of dat overwegen

Er staat daar trouwens nog meer, waaronder een verhelderend artikel Over Windows, het lezen waard :wink:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ook maar even een update van mijn kant. :wink:
Heb wat problemen gehad met m'n -nieuwe- geluidskaart, maar die werkt nu dan toch. Moest daar wel de kernel en alsa voor upgraden, maar dan heb je ook wat.
Geluid namelijk.
Al met al een leerzame ervaring, waar ik zonder hulp van mensen van het Nederlandstalig Linuxforum waarschijnlijk heel erg lang over gedaan zou hebben om op te lossen. Ik had er natuurlijk ook een andere geluidskaart in kunnen zetten (heb er nog eentje liggen), maar hier heb ik dus echt ontzettend veel van opgestoken. Al met al draait het lekker en zonder verdere problemen.
Geen vage klachten, geen vastlopers en geen blauwe schermen meer gezien.
Ik heb W98 nog niet gemist. :D

Wat ik inmiddels wel als een nadeel van Linux ervaar is de verscheidenheid in configuratie van de verschillende distro's. Sommige commando's zijn specifiek voor een bepaalde 'tak' en dus niet bruikbaar in anderen. Da's voor een beginner wel lastig. Zit je te Google'en en denk je wat gevonden te hebben, blijkt dat voor jouw distro helemaal niet op te gaan. Zou wel wat meer lijn in mogen zitten.
paul86
    unknown unknown

Bericht door paul86 »

Wat voor partitie type raden jullie me aan, en waarom, E2FS, E3FS of iets met Reisser (ben de juiste benaming kwijt, maar er komt een ei in de naam voor). Het systeem wordt gewoon een desktop systeem, zonder servers, misschien een enkele keer tijdelijk een web of ftp server.
Ik raad reiser aan, deze is stabiel en maakt gebruik van journals. nog geen problemen mee gehad, maar de vraag die je stelt is niet echt belangrijk voor een beginnner. Dat komt later wel! :)
Wat voor linux smaak raden jullie aan, en waarom? Ik hoef geen gigabytes aan software mee geinstalleerd te krijgen, maar er moet wel wat op zitten, de belangrijkste dingen.
Ik gebruik slackware, maar vaak maakt het niet superveel uit wleke je gebruikt. ieder heeft zijn voordelen, en vaak gaat het toch uit naar ervaring, en voorkeuren. fedorra schijnt ook erg goed te zijn. Als desktops gebruik ik het altijd kde, en heel soms gnome.

Succes nog!
Plaats reactie