Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ben eigenlijk wel een beetje jaloers...
Nog steeds bezig om nieuwe pc te installeren. Toch -voorlopig in ieder geval- gekozen voor dualboot van Windows (waarvan de installatie ook niet geheel probleemloos verliep, om het mild uit te drukken) met Linux.
Zojuist de printer aangesloten, alles lijkt OK, maar als ik een pagina wil printen krijg ik een systeemcrash. :(

Ook ik heb voor Slackware gekozen, de cd's zijn binnen (zat een gratis Ubuntu-versie + live cd van Ubuntu bij!), maar ben de komende dagen erg druk, dus Slack zal even moeten wachten.

Maar er komt een dag...! 8)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ben eigenlijk wel een beetje jaloers...
Dat hoeft niet..., binnen enkele dagen staat bij Slackware d'r ook op!
adri schreef:Nog steeds bezig om nieuwe pc te installeren. Toch -voorlopig in ieder geval- gekozen voor dualboot van Windows (waarvan de installatie ook niet geheel probleemloos verliep, om het mild uit te drukken) met Linux.
Maar je hebt er nu al enorm veel van geleerd door dat gedoe :D
adri schreef:Zojuist de printer aangesloten, alles lijkt OK, maar als ik een pagina wil printen krijg ik een systeemcrash. :(
In Windows 2000 zeker? Onder Linux heb ik helemaal geen last met printen, nog geen printer aangesloten :wink: (Beetje flauw).
adri schreef:Ook ik heb voor Slackware gekozen, de cd's zijn binnen (zat een gratis Ubuntu-versie + live cd van Ubuntu bij!), maar ben de komende dagen erg druk, dus Slack zal even moeten wachten.

Maar er komt een dag...! 8)
Dat zeker! 8)

Ondertussen werkt het scrollwiel van mijn PS/2 muis ook!

In /etc/X11/xorg.conf in sectie 'InputDevice', bij 'Mouse', toevoegen:
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Buttons" "3"
Het schijnt dat het protocol voor scrollmuizen niet goed gedefinieerd is (o.i.d.) waardoor het niet altijd 'vanzelf' werkt.

De opties voegen een derde virtuele Z as toe (naast X en Y), waarbij een soort muisbeweging gesimuleerd wordt, ergo: scrollen.

Toch zou de herkenning van zoiets simpels al tijdens installatie eigenlijk foutloos moeten plaatsvinden, de Slax live cd voegt die 2 lijnen tekst wèl foutloos toe, dus het kan wel automatisch herkend worden.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nu we het toch over muizen hebben, op alle live-cd's kreeg ik er eigenlijk niet één aan het autoscrollen. Enig idee waar dat in zit?

Vreemd ook, printen vanuit FF levert een systemcrash op, een pagina printen vanuit een ander programma niet. :?:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Wat heb je voor muis? PS/2 of USB? PS/2 zou gewoon moeten gaan. Autoscrollen, is dat wat anders dan gewoon scrollen?
adri schreef:Vreemd ook, printen vanuit FF levert een systemcrash op, een pagina printen vanuit een ander programma niet. :?:
Dan lijkt het toch dat er 'iets' fout gaat met Firefox, dan zit je hier wel in het juiste forum :wink: Heb je hier wat aan?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:Wat heb je voor muis? PS/2 of USB? PS/2 zou gewoon moeten gaan. Autoscrollen, is dat wat anders dan gewoon scrollen?
PS/2 (Logitech optische muis, met staartje...)
Autoscrollen is wat anders, dat doe je als je de scrollknop indrukt. Althans, dat zou moeten. ;)
Manuel schreef:
adri schreef:Vreemd ook, printen vanuit FF levert een systemcrash op, een pagina printen vanuit een ander programma niet. :?:
Dan lijkt het toch dat er 'iets' fout gaat met Firefox, dan zit je hier wel in het juiste forum :wink: Heb je hier wat aan?
Ondertussen al weer een hele zwik veiligheidsupdates en patches gedownloaded, maar het probleem (dank voor de link!) ligt dan toch aan het niet overweg kunnen met JPEG-afbeeldingen. Tekstbestanden afdrukken vanuit FF gaat probeemloos, maar owee als er een JPEG tussen staat, dan heb je gelijk een systeemcrash aan je broek. Dus geen browsercrash, maar een systeemcrash!
We zoeken voort. :)

En vanuit IE doet ie het wel! :shock:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:Wat heb je voor muis? PS/2 of USB? PS/2 zou gewoon moeten gaan. Autoscrollen, is dat wat anders dan gewoon scrollen?
PS/2 (Logitech optische muis, met staartje...)
Autoscrollen is wat anders, dat doe je als je de scrollknop indrukt. Althans, dat zou moeten. ;)
Zelfde muis als ik. Dat autoscrollen, dat is een optie in Firefox, maar zal ook misschien door de muisdriver op de live cd ondersteunt moeten worden? Maar daar heb je straks toch niks meer mee te maken waneer Linux eindelijk op de harde schijf staat?
adri schreef:Ondertussen al weer een hele zwik veiligheidsupdates en patches gedownloaded, maar het probleem (dank voor de link!) ligt dan toch aan het niet overweg kunnen met JPEG-afbeeldingen. Tekstbestanden afdrukken vanuit FF gaat probeemloos, maar owee als er een JPEG tussen staat, dan heb je gelijk een systeemcrash aan je broek. Dus geen browsercrash, maar een systeemcrash!
We zoeken voort. :)
Ik vind het raadselachtig... Ik heb me suf zitten zoeken, maar ik kan het niet vinden :cry: Leuk, hè, Windows...
adri schreef:En vanuit IE doet ie het wel! :shock:
Dan moet je het toch zoeken in de combinatie Firefox/Win2000.

P.S. Iets anders: laat even een poortscan doen, we willen ècht zeker weten dat je modem nu als router/firewall ingesteld staat.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Erg leuk, Windows...
Ik heb natuurlijk ook al zitten zoeken, maar heb de oplossing ook nog niet gevonden.
En ja, router is goed ingesteld.
Wel beide pc's met hetzelfde IP overigens. :?:
Ook daar heb ik al op zitten zoeken, denk dat het te maken heeft met de provider, die per aansluiting maar één IP toekent. En ik heb eigenlijk geen zin om met een proxy te gaan werken. Altijd gedoe. Maar het loopt niet altijd even lekker als je op beide pc's tegelijk wilt internetten. :?
Dus als iemand hier een oplossing voor weet, graag!
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

adri schreef:Wel beide pc's met hetzelfde IP overigens. :?:
Beide pc's kunnen niet hetzelfde IP hebben, dat zou serieus wat problemen geven...
Ook daar heb ik al op zitten zoeken, denk dat het te maken heeft met de provider, die per aansluiting maar één IP toekent. En ik heb eigenlijk geen zin om met een proxy te gaan werken. Altijd gedoe.
Proxy? Dat is helemaal iets anders...
Jij hebt gewoon een router nodig. De opstelling wordt dan als volgt:

Internet --> Modem --> Router --> PC1 & PC2
De twee pc's plug je gewoon in de router. Intern (het LAN/WAN) krijgt dus een ander IP (meestal iets van een 192.168.1.*). Je IP adres naar buiten toe, zit dus eigenlijk bij de router.

PS: tegenwoordig kan je al combinaties ADSL modem/router kopen. Ik heb er zelf ook zo één en dat is zeer handig. Je bespaart dan wat ruimte en de configuratie is ook wat makkelijker.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ ByteWarrior: Adri heeft een Alcatel Speedtouch 'multi pc modem', en ondertussen is het ingesteld als router/firewall :)
adri schreef:Erg leuk, Windows...
Ik heb natuurlijk ook al zitten zoeken, maar heb de oplossing ook nog niet gevonden.
Dat is zwaar kl*te...
adri schreef:En ja, router is goed ingesteld.
Dat is dus heel belangrijk, omdat je met een nieuwe installatie van Win2000 zit waar vast nog wel kwetsbare (en onnodige!) services op draaien.

adri schreef:Wel beide pc's met hetzelfde IP overigens. :?:
Dat geeft gegarandeerd problemen. Hoe heb je dat trouwens voor elkaar gekregen? Ik zie eigenlijk maar 2 mogelijkheden:

1: Je hebt beide pc's handmatig hetzelfde ip adres gegeven.

2: Je hebt 1 pc ingesteld als 'automatisch een ip nummer verkrijgen' (via de DHCP server van het modem), en de andere pc heb je het eerste nummer gegeven in de reeks die het modem uitdeelt. Je start eerst de pc op die z'n nummer via DHCP krijgt, en daarna die met het handmatig ingevoerde (statische) ip nummer. Beide nummers zijn nu hetzelfde.

Vraagje: hebben die pc's nu nog steeds een nummer in de reeks 192.168.1.* ? Of zijn de nummers, nadat je de modem op router/firewall hebt gezet in de reeks 10.0.0.15* ?

Bij mijn weten hoort het modem in die stand nummers uit te delen van 10.0.0.150 tot 10.0.0.200

Bij mij staat de DHCP server in de modem gewoon uit; ik vind dat wat onzinnig om met 2 pc's DHCP te gebruiken. Bovendien wil ik dat ze een vast adres hebben, dat is makkelijker wanneer ik naar de Linux pc wil ftp-en, of een Linux console op afstand op de Windows pc wil starten (ssh= Secure Shell).

Mijn Windows pc heb ik 10.0.0.150 gegeven, en de Linux pc 10.0.0.151
adri schreef:Ook daar heb ik al op zitten zoeken, denk dat het te maken heeft met de provider, die per aansluiting maar één IP toekent. En ik heb eigenlijk geen zin om met een proxy te gaan werken. Altijd gedoe. Maar het loopt niet altijd even lekker als je op beide pc's tegelijk wilt internetten. :?
Proxy heeft nergens iets mee te maken, en je provider weet niet of er 1 of 1000 pc's achter je modem zitten (wanneer ingesteld als router/firewall).
adri schreef:Dus als iemand hier een oplossing voor weet, graag!
Ik zou zeggen: DHCP server in modem uit, pc's instellen als 'zelf een ip adres opgeven', + standaard gateway 10.0.0.138, subnet 255.255.255.0, DNS kun je daar ook opgeven, maar wordt mogelijk automatisch aan je modem verteld door provider.

Dat laatste merk je gauw genoeg al je browst naar b.v. http://www.xs4all.nl/ en de browser kan de host niet oplossen, of resolven, zoals de Engelsen zeggen, en als je dan daarna browst naar http://194.109.6.92/ en je komt er dan wel, dan krijg je de DNS servers dus niet automatisch toegewezen, en moet je ze met de hand invoeren.

DSN server uitzetten in modem, zie hieronder, maar mogelijk zit het bij jou ergens anders verstopt:

Afbeelding

P.S. Vergeet niet om wanneer je wijzigingen in het modem aanbrengt daarna op 'Save All' te klikken...

P.P.S. Bij 'DHCP' => 'Address Pools' kun je zien wat het eerste, en wat het laatste adres in de reeks ip-nummers is dat je mag gebruiken, zie hieronder:

Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Tijdens de setup krijg je dus werkelijk nergens de keuzemogellijkheid tot het invoeren van een IP en dat DHCP-keuzemenu ook niet.
Mijn keuzemenu ziet er ook heel anders uit dan bij jou...

Ik zal morgen wel eens met HetNet bellen, over hoe of wat.

Als je gebruik maakt van een proxyserver, dan krijg je iedere keer een ander IP toebedeeld, vandaar dat ik aan die mogelijkheid dacht. De afgelopen dagen heb ik er al wat op geGoogle'ed en vond ergens een site waar twee vrienden hetzelfde IP (in verschillende steden in GB) hadden en zodoende geen on-line games tegen elkaar konden spelen, nadat er eentje ging surfen via een proxy was het probleem opgelost. Zodoende.;)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Tijdens de setup krijg je dus werkelijk nergens de keuzemogellijkheid tot het invoeren van een IP en dat DHCP-keuzemenu ook niet.
Nee, tijdens de setup niet, dat moet je na de setup aanpassen. Die setup zet DHCP standaard aan, en dan hoef je dus geen ip nummer in te geven (dat krijg je uitgedeeld door de DHCP server op het modem), mits je natuurlijk op de pc's DHCP ('automagisch een ip adres verkrijgen') aan hebt staan, anders werkt het niet...

Nu heeft iedereen met een Windows pc die niet weet wat DHCP is, DHCP standaard aan staan, dus in de meeste gevallen verloopt die setup helemaal naar wens.
adri schreef:Mijn keuzemenu ziet er ook heel anders uit dan bij jou...
Dat kan. jij zult waarschijnlijk een heel andere versie van dat modem hebben, en de web interface veranderen ze nogal eens, i.i.g. moet je waarschijnlijk zijn bij hoofdonderdeel 'Advanced', en dan sub 'DHCP', het zal toch ergens moeten staan namenlijk...
adri schreef:Ik zal morgen wel eens met HetNet bellen, over hoe of wat.
Volgens mij mag je trouwens van hetnet meerdere pc's achter de router gebruiken, zie hier bij 'Vraag & Antwoord' "Kan ik met meerdere pc's gebruik maken van mijn ADSL aansluiting?". Die PDF die ze daaronder aanbieden is voor jou trouwens niet relevant (gaat over Internet delen met USB modem en zonder router). Ik heb trouwens op de 1 of andere manier niet echt zo veel veel vertrouwen in een helpdesk van hetnet.
adri schreef:Als je gebruik maakt van een proxyserver, dan krijg je iedere keer een ander IP toebedeeld, vandaar dat ik aan die mogelijkheid dacht. De afgelopen dagen heb ik er al wat op geGoogle'ed en vond ergens een site waar twee vrienden hetzelfde IP (in verschillende steden in GB) hadden en zodoende geen on-line games tegen elkaar konden spelen, nadat er eentje ging surfen via een proxy was het probleem opgelost. Zodoende.;)
Dat snap ik wel, maar het is een volkomen onnodige oplossing in jouw geval: je modem is tevens router. De pc's kunnen verschillende adressen krijgen via DHCP, of via handmatig instellen.

Je moet gewoon even alle instelmogelijkheden van dat modem doorlopen, afblijven van wat je niks zegt, DHCP opzoeken, dat of aan laten staan, en op beide pc's aanzetten 'automatisch een ip adres verkrijgen', of DHCP in modem uitzetten, opzoeken wat de geldige reeks 'Address Pools'' is, en dan voor de pc's handmatig invoeren, gewoon nummer 1 en 2 uit de geldige reeks (in mijn geval 10.0.0.150 & 10.0.0.151, maar bij jou misschien wel in de 192.168.1.* reeks, dan wordt het dus voor de pc's respectievelijk 192.168.1.1 & 192.168.1.2).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het zou erg raar zijn als je niet met meerdere pc's op één modem zou mogen, ze verkopen nl. gewoon die dingen (geschikt voor 4 pc's). :)
Om eerlijk te zijn snap ik weinig van DHCP...
Helpdesk van HetNet, ach ja, zoals vrijwel iedere helpdesk is het behelpen, maar soms krijg je iemand die er wel wat vanaf weet. :lol:
Ik heb er nu ook geen zin in, want ik heb een enorme kater... :oops:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Het zou erg raar zijn als je niet met meerdere pc's op één modem zou mogen, ze verkopen nl. gewoon die dingen (geschikt voor 4 pc's). :)
Zelfs al had je zo'n zelfde modem, maar dan met maar 1 uitgang, dan hadden er nog steeds meerdere pc's opgekund, met een hub of switch er aan gehangen, het ding is immers een router, zo heb ik het thuis trouwens: Alcatel Speedtouch met 1 uitgang, en een switch er aan met 5 uitgangen.
adri schreef:Om eerlijk te zijn snap ik weinig van DHCP...
Maar je hoeft er ook weinig van te snappen, je hoeft het alleen maar aan te zetten. aan de DHCP serverkant (het modem), en de DHCP clienten kant (de 2 pc's).
adri schreef:Helpdesk van HetNet, ach ja, zoals vrijwel iedere helpdesk is het behelpen, maar soms krijg je iemand die er wel wat vanaf weet. :lol:
De ene helpdesk is beduidend beter dan de andere... Sommigen hebben standaard oplossingen die ze uit een document voorlezen, of ze zeggen iets van 'draai de setup nog maar eens', of 'meneer, dit gaat niet lukken, installeer Windows maar even opnieuw', of 'Linux??????? Nee, dàt ondersteunen we niet' (m.a.w. ze snappen niet hoe netwerken werken, ze weten alleen in welke venstertjes in Windows (XP) ze moeten zijn, en op welke knopjes ze moeten klikken). Dat noemen ze dan een helpdesk, en kost soms ook nog €1,= per minuut.

Affijn, daarom ben ik bij een èchte provider.
adri schreef:Ik heb er nu ook geen zin in, want ik heb een enorme kater... :oops:
Dat kan de beste gebeuren... Morgen is het weer over :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Slackware staat erop!
KDE is up and running.

Over hoe en wat een andere keer...

En nou ga ik echt naar m'n nest.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »