Linux voor beginners :)
-
Meer dan 50 foutmeldingen... En die moest je allemaal wegklikken? Dan ben je wel even bezig, maar ja, het houd je ook van de straat, zullen we maar zeggenadri schreef:Firefox en TB aan de gang gekregen, Atlantis Nova niet (meer dan 50 foutmeldingen), maar mijn bedrijfssoftware lukt ook niet. Slax loopt vast en je kunt dan niks anders als rebooten...
Niks anders dan rebooten? Probeer in het vervolgens eens ALT+F2, of F3, of F4. Daarnee wissel je van Desktop, en kun je XKill starten (zzo heet het geloof ik, en dat laat je dan los boven het progamma in de andere Desktop).
Of start een andere Desktop, dan een console, typ dan top, en je krijgt een lijst met processen te zien, en elk proces heef teen nummer.
Stel dat Wine nummer 99 heeft, dan typ je q om top te verlaten, en daarna kill 99.
Het is haast nooit dat Linux echt crasht...
ALT+F[nummer] werkt ook zonder grafische schil, wanneer je echt op de kale prompt zit. Je kunt daar nogmaals inloggen, en ook weer kill doen, of iets heel anders. Terug naar console1 of Desktop1 doe je weer met ALT+F1.
P.S. Hier al vast een pagina met een aantal essentiele Wine links.
Vergeet ook niet, misschien, dat er onder Wine een hele hoop schijnt te werken, maar Windows is natuurlijk heel anders dan Linux (dll's, paden, register, ini-bestanden, enz.) en daarom kan het zijn dat sommige dingen wat extra configuratie nodig hebben, het kan je dus wat tijd kosten om het aan de praat te krigen.
P.S. 2 (Het was in deze topic al veel eerrder gezegd, maar ik het las het net weer opnieuw), i.p.v. %22 voor een spatie in een pad en/of bestndsnaam kun je ook \[spatie] (zonder de rechte haken) gebruiken. De spatie heeft normaal de betekenis van progamma[spatie][opties], maar met een backslash ervoor verliest het teken z'n speciale functie (scheiding tussen progamma en opties/parameters).
- adri
- Moderator
Inmiddels diverse malen geprobeerd, iedere keer loopt ie op dat programma vast als ik het onder Wine wil laten draaien. Er helpt dan niks meer, ook geen Alt F2 of zo, gewoon niks, reageert nergens op...Manuel schreef:Meer dan 50 foutmeldingen... En die moest je allemaal wegklikken? Dan ben je wel even bezig, maar ja, het houd je ook van de straat, zullen we maar zeggenadri schreef:Firefox en TB aan de gang gekregen, Atlantis Nova niet (meer dan 50 foutmeldingen), maar mijn bedrijfssoftware lukt ook niet. Slax loopt vast en je kunt dan niks anders als rebooten...
Niks anders dan rebooten? Probeer in het vervolgens eens ALT+F2, of F3, of F4. Daarnee wissel je van Desktop, en kun je XKill starten (zzo heet het geloof ik, en dat laat je dan los boven het progamma in de andere Desktop).
Of start een andere Desktop, dan een console, typ dan top, en je krijgt een lijst met processen te zien, en elk proces heef teen nummer.
Stel dat Wine nummer 99 heeft, dan typ je q om top te verlaten, en daarna kill 99.
Het is haast nooit dat Linux echt crasht...
ALT+F[nummer] werkt ook zonder grafische schil, wanneer je echt op de kale prompt zit. Je kunt daar nogmaals inloggen, en ook weer kill doen, of iets heel anders. Terug naar console1 of Desktop1 doe je weer met ALT+F1..
Morgen weer een dag.
-
Morgen weer een dag Maar op valreep vond ik toch nog dit, onverwacht:
Dus eerst adduser, en dan Wine instellen dat het met die gebruiker en dus met minder rechten start, lijkt me dat de kans dat het hele systeem down gaat een stuk kleiner wordt, i.i.g. iets om te proberen, scheelt ook tijd als je niet telkens opnieuw op hoeft te starten.
Pas op: na instellen van een andere gebruiker voor Wine kun je Windows progamma dus ook starten vanuit icoon 'Run Win32 Program', maar spaties in het pad, en er gebeurt niks (dit in tegenstelling tot gewoon rechtsklikken op een Windows progamma en kiezen voor openen met Wine).
Het volstaat en werkt om dan even voor elke spatie een backslash te zetten (zojuist getest).
Tot morgen
Dus eerst adduser, en dan Wine instellen dat het met die gebruiker en dus met minder rechten start, lijkt me dat de kans dat het hele systeem down gaat een stuk kleiner wordt, i.i.g. iets om te proberen, scheelt ook tijd als je niet telkens opnieuw op hoeft te starten.
Pas op: na instellen van een andere gebruiker voor Wine kun je Windows progamma dus ook starten vanuit icoon 'Run Win32 Program', maar spaties in het pad, en er gebeurt niks (dit in tegenstelling tot gewoon rechtsklikken op een Windows progamma en kiezen voor openen met Wine).
Het volstaat en werkt om dan even voor elke spatie een backslash te zetten (zojuist getest).
Tot morgen
- adri
- Moderator
Na adduser en het doorlopen van het aanmaken van dat account zie ik nog steeds niet hoe je dan daadwerkelijk met dat gewone gebruikersaccount inlogt (dat is het rottige van een live-cd). In de Konsole kom ik geen stap verder dan root$, ook al wordt dan naar het wachtwoord van su adri gevraagd (en ingevuld uiteraard).
Heb jij het al geprobeerd?
-
Niet console dus, maar op de desktop klikken op icoontje 'Home', dat start Konqueror in de directory /root, en daar zie je verschillende zeg maar snelkoppelingen staan (zie mijn screenshot hierboven).
1 Daarvan is de snelkoppeling naar 'Run Win32 Program', daarop klik je met de rechtermuis, 'Properties' of zo (zit nu weer in Windows dus exacte benamingen kan ik niet geven), en dan knop 'Advanced', dan kun je daarna Wine uitvoeren met gebruikersrechten van Adri. Sluit venster 'Advanced' weer door op OK te klikken, sluit het eigenschappen venster op dezelfde wijze, en dubbelklik op ''Run Win32 Program''.
Nu kun je een pad naar een progamma typen, plakken, of er heen bladeren (vergeet niet de backslashes voor de spaties!).
Maar als je doet zoals beschreven dan kun je gewoon in X ingelogd blijven als root, maar wordt Wine uitgevoerd met gewone gebruikersrechten. Het was laat gisteravond, dus ik heb het verder niet getest, dat mag jij nu doen , maar 1 en ander lijkt me logisch?
1 Daarvan is de snelkoppeling naar 'Run Win32 Program', daarop klik je met de rechtermuis, 'Properties' of zo (zit nu weer in Windows dus exacte benamingen kan ik niet geven), en dan knop 'Advanced', dan kun je daarna Wine uitvoeren met gebruikersrechten van Adri. Sluit venster 'Advanced' weer door op OK te klikken, sluit het eigenschappen venster op dezelfde wijze, en dubbelklik op ''Run Win32 Program''.
Nu kun je een pad naar een progamma typen, plakken, of er heen bladeren (vergeet niet de backslashes voor de spaties!).
Als je het # op de prompt ziet dan ben je root, zie je het $-teken, dan ben je een gewone gebruiker.adri schreef:Na adduser en het doorlopen van het aanmaken van dat account zie ik nog steeds niet hoe je dan daadwerkelijk met dat gewone gebruikersaccount inlogt (dat is het rottige van een live-cd). In de Konsole kom ik geen stap verder dan root$, ook al wordt dan naar het wachtwoord van su adri gevraagd (en ingevuld uiteraard).
Maar als je doet zoals beschreven dan kun je gewoon in X ingelogd blijven als root, maar wordt Wine uitgevoerd met gewone gebruikersrechten. Het was laat gisteravond, dus ik heb het verder niet getest, dat mag jij nu doen , maar 1 en ander lijkt me logisch?
-
Dan moet je Wine kennenlijk als root draaien. En zo is het kringetje weer rond, want onder root kan Wine het systeem doen crashen...
Iets anders: ik hoor van verschillende mensen dat ondanks dat je een live cd ook op de harde schijf kunt installeren, dat je toch veel beter af bent met een echte installatie cd, dat is namenlijk een volwaardige en complete versie van een systeem. Live cd is meer bedoeld hetzij voor reddingswerk, hetzij om er leuk aan te kunnen proeven en mee te kunnen spelen.
P.S. Als je toch maar een paar keer per week die Windows bedrijfssoftware hoeft te gebruiken, dan zou ik misschien, als Wine (helaas) zulke enorme problemen oplevert misschen toch gaan voor een multi-boot systeem met een kleine partitie voor Windows (1 of 2 Gieg of zo, afhankelijk van hoe veel ruimte die bedrijfssoftware inneemt).
Dan werkt je meestal in Linux, en af toe boot je 'm in Windows, laat je Windows niet op Internet, IE er af, hoef je qua veiligheid geen zorgen meer te maken.
Iets anders: ik hoor van verschillende mensen dat ondanks dat je een live cd ook op de harde schijf kunt installeren, dat je toch veel beter af bent met een echte installatie cd, dat is namenlijk een volwaardige en complete versie van een systeem. Live cd is meer bedoeld hetzij voor reddingswerk, hetzij om er leuk aan te kunnen proeven en mee te kunnen spelen.
P.S. Als je toch maar een paar keer per week die Windows bedrijfssoftware hoeft te gebruiken, dan zou ik misschien, als Wine (helaas) zulke enorme problemen oplevert misschen toch gaan voor een multi-boot systeem met een kleine partitie voor Windows (1 of 2 Gieg of zo, afhankelijk van hoe veel ruimte die bedrijfssoftware inneemt).
Dan werkt je meestal in Linux, en af toe boot je 'm in Windows, laat je Windows niet op Internet, IE er af, hoef je qua veiligheid geen zorgen meer te maken.
- adri
- Moderator
-
Weet ook niet zeker dat dat nooit zou kunnen, maar i.i.g. ging het dus bij jou vandaag dus niet als een andere gebruiker dan root... Je had natuurlijk wel eerst die andere gebruiker aangemaakt? Dat zal toch weladri schreef:Het lijkt me sterk dat je Wine alleen als root kunt starten.
Zal er vanavond eens op gaan Google'en.
Wat je al wel aan de gang hebt gekregen, en wat nog niet, bestaat allemaal vervanging voor onder Linux, of het zijn zelfs de zelfde progamma's, behalve dan die bedrijfssoftware...adri schreef:Wat ik wel aan de gang gekregen heb: FF, TB, Opera, AdAware, Mozbackup, Nvu en notepad. De rest -nog- niet, sommigen met foutmeldingen (Atlantis Nova en Nero).
We zwoegen stug voort.
Ik voorspel dat je dat erg veel tijd gaat kosten, en dat je misschien ook vragen in Wine fora moet gaan posten. Dan lijkt me een multi-boot systeem toch een betere optie, maar jij moet er mee werken, dus 't is maar wat jou het meeste aanspreekt.
- adri
- Moderator
Tuurlijk. Ik vermoed dat het toch te maken heeft met het feit dat het een live-cd is. Na wat geGoogle ben ik er eigenlijk zeker van dat het ook als gewone user moet kunnen.Manuel schreef:Weet ook niet zeker dat dat nooit zou kunnen, maar i.i.g. ging het dus bij jou vandaag dus niet als een andere gebruiker dan root... Je had natuurlijk wel eerst die andere gebruiker aangemaakt? Dat zal toch weladri schreef:Het lijkt me sterk dat je Wine alleen als root kunt starten.
Ja, is ook maar wat spielerei, oefenen zogezegd. Ben nu eenmaal nieuwsgierig.Manuel schreef:Wat je al wel aan de gang hebt gekregen, en wat nog niet, bestaat allemaal vervanging voor onder Linux, of het zijn zelfs de zelfde progamma's, behalve dan die bedrijfssoftware...adri schreef:Wat ik wel aan de gang gekregen heb: FF, TB, Opera, AdAware, Mozbackup, Nvu en notepad. De rest -nog- niet, sommigen met foutmeldingen (Atlantis Nova en Nero).
We zwoegen stug voort.
Het zal ongetwijfeld nog een hoop tijd en energie kosten, maar ik wil het desondanks toch proberen. Mocht het onverhoopt niet lukken, dan zal een dualboot inderdaad in zicht komen.Manuel schreef: Ik voorspel dat je dat erg veel tijd gaat kosten, en dat je misschien ook vragen in Wine fora moet gaan posten. Dan lijkt me een multi-boot systeem toch een betere optie, maar jij moet er mee werken, dus 't is maar wat jou het meeste aanspreekt.
Eerder niet.
Het lijkt me namelijk erg leuk om een Dear Bill-briefje te schrijven.
-
Zo zie maar weeradri schreef:Tuurlijk. Ik vermoed dat het toch te maken heeft met het feit dat het een live-cd is. Na wat geGoogle ben ik er eigenlijk zeker van dat het ook als gewone user moet kunnen.Manuel schreef:Weet ook niet zeker dat dat nooit zou kunnen, maar i.i.g. ging het dus bij jou vandaag dus niet als een andere gebruiker dan root... Je had natuurlijk wel eerst die andere gebruiker aangemaakt? Dat zal toch weladri schreef:Het lijkt me sterk dat je Wine alleen als root kunt starten.
Okee, je neemt dus je tijd, en lekker spelen en rommelen, net als ik Voor mij i.i.g. de beste benadering.adri schreef:Ja, is ook maar wat spielerei, oefenen zogezegd. Ben nu eenmaal nieuwsgierig.Manuel schreef:Wat je al wel aan de gang hebt gekregen, en wat nog niet, bestaat allemaal vervanging voor onder Linux, of het zijn zelfs de zelfde progamma's, behalve dan die bedrijfssoftware...adri schreef:Wat ik wel aan de gang gekregen heb: FF, TB, Opera, AdAware, Mozbackup, Nvu en notepad. De rest -nog- niet, sommigen met foutmeldingen (Atlantis Nova en Nero).
We zwoegen stug voort.
Okee, doe je goed! Wist niet dat je er zo tegen aan keek.adri schreef:Het zal ongetwijfeld nog een hoop tijd en energie kosten, maar ik wil het desondanks toch proberen. Mocht het onverhoopt niet lukken, dan zal een dualboot inderdaad in zicht komen.Manuel schreef: Ik voorspel dat je dat erg veel tijd gaat kosten, en dat je misschien ook vragen in Wine fora moet gaan posten. Dan lijkt me een multi-boot systeem toch een betere optie, maar jij moet er mee werken, dus 't is maar wat jou het meeste aanspreekt.
Eerder niet.
Die is leuk! Zal wel al een oude zijn, maar ik kende 'm nog niet. Heb me trouwens aangemeld voor dat magazine, daar kan ik alleen maar van leren + blijf nu wel redelijk op de hoogte van allerlei Windows gerelateerde dingen, en computer.Internet algemeen, maar nog niet met Linux. Zo'n magazine is dan een leuke ingang naar meer.adri schreef:Het lijkt me namelijk erg leuk om een Dear Bill-briefje te schrijven.
- adri
- Moderator
-
Zie mijn mail over DSL op schijf geinstalleerd: leuk hoor, en sneller dan cd, maar wel erg beperkt. Geldt ook voor andere live cd's: ook beperkter als de echte installatie versie.
Logisch, want zo'n live cd is een keuze of voor zo klein mogelijk (de basis), of, wanneer de installatie cd's er meerdere zijn, dan is de live cd ook een compromis/keuze van 'wat zetten we er op, en wat laten we weg'. Of het is b.v. een keuze om er zo veel mogelijk diagnostische en reparatie gereedschappen op te zetten, en ook in dat geval moeten er dus zaken voor wijken.
Logisch, want zo'n live cd is een keuze of voor zo klein mogelijk (de basis), of, wanneer de installatie cd's er meerdere zijn, dan is de live cd ook een compromis/keuze van 'wat zetten we er op, en wat laten we weg'. Of het is b.v. een keuze om er zo veel mogelijk diagnostische en reparatie gereedschappen op te zetten, en ook in dat geval moeten er dus zaken voor wijken.
-
Ondertussen zijn we ruim een week verder, Slackware staat erop en ik ben er verschrikkelijk blij mee!
Gewoontedier als ik ben heeft het jaren geduurd voordat ik de overstap waagde, maar het werkt nu al zo lekker, en er is zoveel te ontdekken (heb de hele zooi geinstalleerd, behalve Emacs), en zoveel gave progamma's! De pc met Windows draait hier nog wel een jaartje naast, wat wel een beetje lastig is qua ruimte, maar ach
Er zaten eerst wat dingen tegen. Zo kon ik de schijf niet partitioneren/formatteren op deze tweedehands machien (Pentium III 688 Mhz) (ging uit van hda, logisch toch?), bleek 1 of andere knutselaar de schijfkabels omgewisseld te hebben, de schijf was dus hdc. Dat heb ik terug omgewisseld, vind ik logischer.
Toen kon ik gaan installeren, maar probleem met (oude) cd-brander, wilde niet mounten, systeem sloeg vast. Het lag niet aan m'n gebrande cd's, want geen enkele cd wilde mounten (wel met verschillende live cd's trouwens). In een oude 486DX2 had ik kort daarvoor een cd-rom station gezet wat ik nog had, dat er weer uit, bij de Pentium even snel aangekoppeld, en toen ging het als een trein.
Daarna kon ik geen grafische interface starten, wat toch wel handig is... Er zit een monitortje bij dat ouder is dan de pc, zoeken op Internet naar target "rh-1450m" en "target rh-1450m", niet 1 link met specificaties voor dat ding.
Na allerlei instellingen geprobeerd te hebben kon ik op een gegeven moment XFCE starten op 640x480x256, daar was ik al heel blij mee.
Toen bedacht ik te starten van een live cd (Slax), daar deed de grafische interface het wel, en zoeken wat er stond in het SLAX configuratiebestand bij afdeling Monitor. Gevonden, ingesteld, en ge-finetuned met progamma xvidtune. Nu werk ik lekker op 800x600, 24 bits kleuren (1024x768 wordt te klein op een 15 inch monitor, en onscherp bovendien).
Daarna wilde een cd of flop alleen mounten onder root, ik vond een duidelijke pagina waar uitgelegd werd wat je dan naar /etc/fstab weg moet schrijven, dat werkt nu ook
Het scrollwiel van muis doet het nog niet, vond op Internet iets wat er erg ingewikkeld uitzag, nog niet gedaan, tot ik zojuist bedacht dat ik dat vanavond ook met behulp van live cd ga vinden.
Internet doet het natuurlijk ook, en een ssh en ftp servertje voor gebruik alleen binnen het locale netwerk (geen poorten naar buiten opengezet in router).
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Gewoontedier als ik ben heeft het jaren geduurd voordat ik de overstap waagde, maar het werkt nu al zo lekker, en er is zoveel te ontdekken (heb de hele zooi geinstalleerd, behalve Emacs), en zoveel gave progamma's! De pc met Windows draait hier nog wel een jaartje naast, wat wel een beetje lastig is qua ruimte, maar ach
Er zaten eerst wat dingen tegen. Zo kon ik de schijf niet partitioneren/formatteren op deze tweedehands machien (Pentium III 688 Mhz) (ging uit van hda, logisch toch?), bleek 1 of andere knutselaar de schijfkabels omgewisseld te hebben, de schijf was dus hdc. Dat heb ik terug omgewisseld, vind ik logischer.
Toen kon ik gaan installeren, maar probleem met (oude) cd-brander, wilde niet mounten, systeem sloeg vast. Het lag niet aan m'n gebrande cd's, want geen enkele cd wilde mounten (wel met verschillende live cd's trouwens). In een oude 486DX2 had ik kort daarvoor een cd-rom station gezet wat ik nog had, dat er weer uit, bij de Pentium even snel aangekoppeld, en toen ging het als een trein.
Daarna kon ik geen grafische interface starten, wat toch wel handig is... Er zit een monitortje bij dat ouder is dan de pc, zoeken op Internet naar target "rh-1450m" en "target rh-1450m", niet 1 link met specificaties voor dat ding.
Na allerlei instellingen geprobeerd te hebben kon ik op een gegeven moment XFCE starten op 640x480x256, daar was ik al heel blij mee.
Toen bedacht ik te starten van een live cd (Slax), daar deed de grafische interface het wel, en zoeken wat er stond in het SLAX configuratiebestand bij afdeling Monitor. Gevonden, ingesteld, en ge-finetuned met progamma xvidtune. Nu werk ik lekker op 800x600, 24 bits kleuren (1024x768 wordt te klein op een 15 inch monitor, en onscherp bovendien).
Daarna wilde een cd of flop alleen mounten onder root, ik vond een duidelijke pagina waar uitgelegd werd wat je dan naar /etc/fstab weg moet schrijven, dat werkt nu ook
Het scrollwiel van muis doet het nog niet, vond op Internet iets wat er erg ingewikkeld uitzag, nog niet gedaan, tot ik zojuist bedacht dat ik dat vanavond ook met behulp van live cd ga vinden.
Internet doet het natuurlijk ook, en een ssh en ftp servertje voor gebruik alleen binnen het locale netwerk (geen poorten naar buiten opengezet in router).
Wordt ongetwijfeld vervolgd...