Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ben al een hele tijd aan het proberen geweest om een programma (welk dan ook!) aan de gang te krijgen in Knoppix onder Wine. No go.
Wat me veelbelovend leek: het programma vanuit Windows program files kopieren naar de desktop in Knoppix en vandaaruit met Wine openen. Maar het lukt dus niet.
Ook de methode die Manuel aandroeg heeft geen succes, tot op heden.
Iemand suggesties?

Anders misschien toch maar eens KillBill proberen. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat het daar dan ineens wel lukt en in Knoppix niet. Ik doe vast iets fout. :?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

KillBill werkt bij mij i.i.g.

probeer anders eens wine /een/pad/naar/bestand.exe

Die schijf waarop bestand.exe staat moet dus wel gemount zijn, misschien doet Knoppix dat al vanzelf. Als je mount intypt, dan zie je wat er allemaal al gemount is.

Stel dat je Firefox wilt starten, en Firefox bevindt zich op C: in Program Files, en C: is b.v. gemount in /mnt/hda1, dan wordt de opdracht dus:

wine /mnt/hda1/Program Files/Mozilla Firefox/firefox.exe

Let op: Alleen Windows gebruikt voor paden backslashes '\', ieder ander besturingssysteem gebruikt slashes '/'.

Succes! :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
Ik zit nu in Windows, dus ik kan je niet exact vertellen, maar ik geloof dat je, zelfs bij KillBill de Wine module nog met de hand moet laden.
Wat ik eigenlijk wel een beetje dommig vind van de makers van KillBill, als je zo'n applicatie aan boord hebt dan zet je die toch gewoon in je menu. Lijkt me wel zo handig...
Manuel schreef: Druk tijdens booten van de cd, wanneer die melding verschijnt snel op F1 of F2, je krijgt dan extra bootopties, zoals b.v. nodhcp.

Dit is wat je typt, en daarna geef je ENTER:

slax load=wine
Heb ik gedaan (ja, vannacht KillBill gedownloaded ;) )
Manuel schreef: Je kunt de verscillende boot opties hier ook eerst even lezen.

Daarna moet je de partitie waarop je Windows progamma's staan mounten. Je start zo'n zwart venster, een console, en typt, er van uitgaande dat de boel op C: staat bij jou:

mount -t auto /dev/hda1 /mnt/hda1
Dat werkt bij mij dus niet, krijg een melding dat hda1 niet gevonden kan worden of iets dergelijks...
Manuel schreef: (Mogelijk moet je eerst onder de map /mnt nog even map hda1 aanmaken).

Daarna wordt die partitie gemount, zoals dat heet, lees- en schrijfbaar gemaakt van uit Linux.
Hoe doe je dat dan? Waar zie jij die mappen staan?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Stel dat je Firefox wilt starten, en Firefox bevindt zich op C: in Program Files, en C: is b.v. gemount in /mnt/hda1, dan wordt de opdracht dus:

wine /mnt/hda1/Program Files/Mozilla Firefox/firefox.exe

Succes! :)
Bovenstaande heb ik nu geprobeerd in Knoppix, maar dan krijg ik deze melding:No configuration file detected.

Wat doe ik fout?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

"Wat ik eigenlijk wel een beetje dommig vind van de makers van KillBill, als je zo'n applicatie aan boord hebt dan zet je die toch gewoon in je menu. Lijkt me wel zo handig..."
Mij ook, maar ja, je moet maar denken: Windows is nog véél erger...

"ja, vannacht KillBill gedownloaded Wink :wink: "
Mooi zo! :)

"mount -t auto /dev/hda1 /mnt/hda1

Dat werkt bij mij dus niet, krijg een melding dat hda1 niet gevonden kan worden of iets dergelijks... "
Dat lijkt me stug, denk dat je eerder nog die directory even aan moet maken: /mnt/hda1

"(Mogelijk moet je eerst onder de map /mnt nog even map hda1 aanmaken).

Daarna wordt die partitie gemount, zoals dat heet, lees- en schrijfbaar gemaakt van uit Linux.

Hoe doe je dat dan? Waar zie jij die mappen staan?"

Met Konqueror, of om het even welke bestandsbrowser (weet niet hoe dat met Knoppix gaat) kun je toch door de mappen en zo bladeren?

Ke kunt die map ook aanmaken door op een opdrachtregel te typen:

md /mnt/hda1

en daarna opnieuw proberen te mounten?

"Bovenstaande heb ik nu geprobeerd in Knoppix, maar dan krijg ik deze melding:No configuration file detected.

Wat doe ik fout?".

Zal wel komen omdat je Knoppix gebruikt, in Slax was dat niet nodig, maar als je persee het onder Knoppix aan de praat wilt krijgen, dan zul je dus een instellingen bestand moeten maken, maar vraag met hoe en wat...

Waarom probeer je het nou niet gewoon in Slax KillBill? Daar heb ik het werkende gehad...

Dus bij booten cd druk snel op F1 of F2, dan krijg je extra boot opties, je typt slax load=wine, en de rest zoals verder beschreven gisteren of eergisteren.

Het moet toch gewoon lukken :!:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:"Wat ik eigenlijk wel een beetje dommig vind van de makers van KillBill, als je zo'n applicatie aan boord hebt dan zet je die toch gewoon in je menu. Lijkt me wel zo handig..."
Mij ook, maar ja, je moet maar denken: Windows is nog véél erger...

"ja, vannacht KillBill gedownloaded Wink :wink: "
Mooi zo! :)

"mount -t auto /dev/hda1 /mnt/hda1

Dat werkt bij mij dus niet, krijg een melding dat hda1 niet gevonden kan worden of iets dergelijks... "
Dat lijkt me stug, denk dat je eerder nog die directory even aan moet maken: /mnt/hda1

"(Mogelijk moet je eerst onder de map /mnt nog even map hda1 aanmaken).

Hoe doe je dat dan? Waar zie jij die mappen staan?"

Met Konqueror, of om het even welke bestandsbrowser (weet niet hoe dat met Knoppix gaat) kun je toch door de mappen en zo bladeren?

Ke kunt die map ook aanmaken door op een opdrachtregel te typen:

md /mnt/hda1

en daarna opnieuw proberen te mounten?

"Bovenstaande heb ik nu geprobeerd in Knoppix, maar dan krijg ik deze melding:No configuration file detected.

Wat doe ik fout?".

Zal wel komen omdat je Knoppix gebruikt, in Slax was dat niet nodig, maar als je persee het onder Knoppix aan de praat wilt krijgen, dan zul je dus een instellingen bestand moeten maken, maar vraag met hoe en wat...

Waarom probeer je het nou niet gewoon in Slax KillBill? Daar heb ik het werkende gehad...

Dus bij booten cd druk snel op F1 of F2, dan krijg je extra boot opties, je typt slax load=wine, en de rest zoals verder beschreven gisteren of eergisteren.

Het moet toch gewoon lukken :!:
Nu krijg ik dus dit (in Slax KillBill):
root@slax:~# mount -t auto /dev/hda1 /mnt/hda1
mount: /dev/hda1 already mounted or /mnt/hda1 busy
mount: according to mtab, /dev/hda1 is already mounted on /mnt/hda1
root@slax:~# wine /mnt/hda1/Program Files/Mozilla Firefox/firefox.exe
wine: cannot find '/mnt/hda1/Program'

Als ik wederom de spaties weglaat, kan uiteindelijk firefox.exe niet gevonden worden. :?
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Nu krijg ik dus dit (in Slax KillBill):
root@slax:~# mount -t auto /dev/hda1 /mnt/hda1
mount: /dev/hda1 already mounted or /mnt/hda1 busy
mount: according to mtab, /dev/hda1 is already mounted on /mnt/hda1
root@slax:~# wine /mnt/hda1/Program Files/Mozilla Firefox/firefox.exe
wine: cannot find '/mnt/hda1/Program'

Als ik wederom de spaties weglaat, kan uiteindelijk firefox.exe niet gevonden worden. :?
We gaan verschrikkelijk vooruit!
Was ik vergeten, spaties mogen niet (net als dat ze niet mogen in url's), probeer de spatie eens door %20 te vervangen?

Correctie: natuurlijk alle spaties in het pad door %20 vervangen.

P.S. C: (/dev/hda1) is dus al automatisch gemount op /mnt/hda1
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

wine: cannot find '/mnt/hda1/Program%20Files/Mozilla%20Firefox/firefox.exe'

En als ik na Wine ook nog %20 doe: -bash: wine%20/mnt/hda1/Program%20Files/Mozilla%20Firefox/firefox.exe: No such file or directory

:?:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:wine: cannot find '/mnt/hda1/Program%20Files/Mozilla%20Firefox/firefox.exe'
En je program Files map staat op C ??? Niet op D: of zo?

Blader er dan eens heen, met Konqueror of een andere bestandsbrowser, desnoods met Firefox, om te zien wat er staat in /mnt/hda1...

/ aan het begin van een pad betekent trouwens de top v/d structuur, waar alles verder van af takt.
adri schreef:En als ik na Wine ook nog %20 doe: -bash: wine%20/mnt/hda1/Program%20Files/Mozilla%20Firefox/firefox.exe: No such file or directory

:?:
Juist, na een opdracht (wine, in dit geval) moet wel een spatie komen, logisch, als je er over nadenkt :wink:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

P.S. Gebruik je nu KillBill? Dan kan ik die ook even starten, maar ik heb maar tot een uur of 7 maximaal, dan komt er bezoek.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ja, KillBill en ja, Program Files op C.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Het duurde even voor ik er weer was, was een FreBSD live cd aan het proberen, maar krijg de GUI niet gestart...

Ik ga nu KillBill opstarten, tot over een paar minuten. Ik ga een kopie van Firefox starten (wil m'n profiel onder Windows beschadigen, althans dat i.i.g. uitsluiten).
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Dat duurde een hele tijd...

Zat te kloten met m'n netwerk instellen. Anyway, daar ben ik met KillBill, ik ga nu proberen met Wine een kopie van Firefox te starten.

Even later... En dit post ik dus met Windows Firefox gestart met Wine, brand maar los met die vragen :wink:

M'n bezoek gaat trouwens niet door, problemen op het spoor tussen Sloterdijk en Zaanstad (waarschijnlijk een blaadje op het spoor..) , dus ik het tot na 7 uur de tijd, maar moet nog wel iets van eten halen

P.S. Onder slax worden alle schijven in de pc trouwens automatisch gemount, typ /mnt in browser of Konqueror om bij je schijven te komen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Heb Firefox nu ook aan de gang! :wink:
Next stop: Dat kloteprogramma. :lol:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Waanzinnig gefeliciteerd!!! Eindelijk :D

En je hebt een PB, ik ben er over een uur (misschien sneller) weer, even eten, en ik laat Slax gewoon lekker aanstaan.

Tot later.
Plaats reactie