Nvu? Nee... Ben en ik gebruiken Wordpress als weblogapplicatie. Het design hebben we wel zelf gedaan; ik met de hand, Ben vermoed ik ook. Met code is niet zoveel mis namelijk, ik hou niet zo van wysiwyg
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
Wat je site aangaat:
- "under construction" is nogal 1990, je kunt beter de links naar nog niet werkende pagina's weghalen. Nu klik je en heb je dan pas door dat er niks staat.
- <title></title> is de titel van je pagina... die zie je in de titelbalk van je browser. Maar het is ook de titel die zoekmachines gebruiken, "homepage" is daarvoor weinig informatief. Verzin dus een leuke titel hiervoor; voor de subpagina's met producten kun je iets als "sitenaam > productnaam" doen.
- het mailto:-gebeuren is al genoemd, ik zou persoonlijk ook geen plaatje van een mailbox gebruiken. Dat is ook een idee dat veelvuldig is uitgemolken in de jaren 90.
- gif-animaties kunnen, zoals het plaatje van afwisselende producten, maar wees er erg terughoudend mee. Ze kunnen namelijk erg snel gaan irriteren.
- Ik zou nog even over het ontwerp van de knoppen links nadenken; gewone tekst werkt namelijk net zo goed in veel gevallen. Knoppen kunnen wel, maar dan zou ik zorgen dat ze mooi "inbedden" in iets dat je aan de linkerkant van de pagina zet. En ik denk dat ze met zwarte in plaats van witte tekst beter leesbaar zijn
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
- Bij <1024 pixels moet ik horizontaal scrollen. Er zijn mensen die 800x600 draaien: het is wel zo netjes als zij de site ook kunnen zien
. Daarnaast heb je bij >1024 pixels breed dat de site tegen de linkerkant van het scherm plakt, dit zou je kunnen centreren of zo laten, da's een kwestie van smaak
.
Dit ziet er misschien uit als een lijst neersabelende kritiekpunten, maar dat is het zeker niet! Wat ik als "jaren 90" noem is iets wat je net moet weten. De gemiddelde website is namelijk sterk veranderd met de jaren met inzichten wat gebruikers prettig vinden en wat niet. In de jaren 90 was het mode om zoveel mogelijk bewegend spul op sites te zetten om ze er leuk uit te laten zien, maar dat kun je nu eigenlijk niet meer maken. Maar dat moet je net weten
. Maar als je een contactformulier maakt ben je toch al van die mail-links af
.
Wat altijd nog het belangrijkste is: zorg dat er iets te lezen/zien is op de site. Ik vermoed dat het niet zo'n probleem gaat zijn, maar voor je bedrijf is je site een visitekaartje. Het is dus zaak dat je wat je over je bedrijf te vertellen hebt overtuigend brengt; er is een wereld van verschil tussen snel noemen "we hebben transportbanden" en er een mooi verhaal omheenschrijven en eventueel een leuk verhaaltje schrijven over een grote klant waaraan jullie geleverd hebben. Ik ben erg benieuwd hoe de site er uit gaat zien met inhoud, dan is het ook wat makkelijker te beoordelen
.
Maar concreet nu: je kleurkeuze is goed en het lay-out-idee ook, het zit vooral in het wat "smoother" maken van details (afgeronde hoeken zouden mooi staan, de knoppenbalk "verbinden" met de pagina ook) en het toevoegen van inhoud. Hoe je de inhoud verdeelt is namelijk ook erg bepalend voor het beeld van een site
.