In welke taal moet OSS worden geprogrammeerd?
-
In welke taal moet OSS worden geprogrammeerd?
Wat is volgens jullie de meest geschikte programeertaal voor OSS en waarom?
Laatst gewijzigd door Robby op 10 september 2005, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- ByteWarrior
- Contacteer:
- Gert-Paul
- Contacteer:
Ik denk dat iedereen vrij is om te kiezen in welke taal je een programma schrijft, zelfs al is dat Basic. Als je als beginnende programmeur daarin wilt werken, dan is dat wat jij fijn vindt.
Als je echter voor een andere taal kiest, waardoor een programma bijvoorbeeld ook op Linux zou kunnen draaien, is de kans natuurlijk wel groter dat je mensen krijgt die mee willen helpen het programma te verbeteren.
Kies daarom wat jij fijn vindt en houdt er natuurlijk ook rekening mee wat je uiteindelijk wilt bereiken. Om Basic weer als voorbeeld te gebruiken: de mogelijkheden zullen waarschijnlijk niet zo groot zijn als bv met C++, maar het is wel makkelijker om te beginnen met het schrijven van een programma.
Als je echter voor een andere taal kiest, waardoor een programma bijvoorbeeld ook op Linux zou kunnen draaien, is de kans natuurlijk wel groter dat je mensen krijgt die mee willen helpen het programma te verbeteren.
Kies daarom wat jij fijn vindt en houdt er natuurlijk ook rekening mee wat je uiteindelijk wilt bereiken. Om Basic weer als voorbeeld te gebruiken: de mogelijkheden zullen waarschijnlijk niet zo groot zijn als bv met C++, maar het is wel makkelijker om te beginnen met het schrijven van een programma.
- Tjaard
- Contacteer:
Je kunt altijd een basic compiler schrijven voor linux natuurlijk .
Maar goed, welke taal voor oss... ten eerste merk je er als gebruiker eigenlijk niks van (behalve dat je misschien ineens een libpython ofzo nodig hebt, de swing gui van java is ook wel herkenbaar trouwens), dus gaat het erom wat je zelf met de taal kan. Dan kom je op het punt dat als je een beetje kan programmeren je elke taal (na eventjes oefenen) wel kunt, dat geldt dus ook voor mensen die je met je werk zouden kunnen gaan helpen.
Sja, als je een taal kiest waarin je het beste je werk kunt doen kies je dus ook al een taal om kwaliteitsredenen, ik denk niet dat er veel mensen zijn die iets in een erg beperkte/brakke taal maken omdat ze er zichzelf net zo goed mee in de weg zitten.
Wil trouwens even aantekenen dat ik asp.net echt een hel vond, ik vind het idee van een integrated development environment zoals het daarbij gesteld is nogal claustrofobisch .
Maar goed, welke taal voor oss... ten eerste merk je er als gebruiker eigenlijk niks van (behalve dat je misschien ineens een libpython ofzo nodig hebt, de swing gui van java is ook wel herkenbaar trouwens), dus gaat het erom wat je zelf met de taal kan. Dan kom je op het punt dat als je een beetje kan programmeren je elke taal (na eventjes oefenen) wel kunt, dat geldt dus ook voor mensen die je met je werk zouden kunnen gaan helpen.
Sja, als je een taal kiest waarin je het beste je werk kunt doen kies je dus ook al een taal om kwaliteitsredenen, ik denk niet dat er veel mensen zijn die iets in een erg beperkte/brakke taal maken omdat ze er zichzelf net zo goed mee in de weg zitten.
Wil trouwens even aantekenen dat ik asp.net echt een hel vond, ik vind het idee van een integrated development environment zoals het daarbij gesteld is nogal claustrofobisch .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Nee, dat is toch niet meer nodig ? Zie http://gambas.sourceforge.net/Tjaard schreef:Je kunt altijd een basic compiler schrijven voor linux natuurlijk
Gruwel en huiver: http://gambas.sourceforge.net/2005-07-11.jpg
En met Mono (= Microsoft .Net voor Linux) kun je vast ook Visual Basic .Net-code onder Linux gebruiken. Dat zie ik overgens niet als een verkeerde zaak. Het breidt enkel de code die potentieel onder Linux draait gigantisch uit. Dat kan wel handig zijn.
http://www.go-mono.com/mbas.html
Met vriendelijke groet,
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
- Tjaard
- Contacteer:
...die lui dachten dus ook eens "laten we een compiler schrijven" .
Van een goto in je taal ga je helaas niet netter programmeren ofzo
Van een goto in je taal ga je helaas niet netter programmeren ofzo
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
VB .Net gebruikt ook netjes Try, Catch en Finally. Dus dan heb je geen Goto meer nodig om in geval van runtime-fouten naar de error-handler te springen. Daarmee is het bijna een nette programmeertaal geworden (nu alleen nog een verschil maken tussen een assignment en een vergelijking, hoor ik jou denken).Tjaard schreef:Van een goto in je taal ga je helaas niet netter programmeren ofzo
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
- Tjaard
- Contacteer:
Och, een assignment die wel als boolean te interpreteren is à la C is ook wel leuk, levert altijd leuke zoektochten op waarom ifjes of loops zo raar doen .nirwana schreef:(nu alleen nog een verschil maken tussen een assignment en een vergelijking, hoor ik jou denken).
Maar goed, zoveel weet ik ook niet van huidige basicversies, ik heb er toen ik 13 was uit tijdsbesparingsoverwegingen een woordjesstampprogramma in gemaakt (in qbasic) en dat was wel leuk... maar wat programmeren aangaat ben ik wel opgevoed in een milieu dat wat lacherig over basic doet, dus dat heeft wel een beetje m'n objectieve beoordelingsvermogen aangetast . Maar goed, m'n geheel eigen mening is wel dat integrated development environments irritant zijn, en wat ik aan ervaring met Microsoftspullen heb zit je wel aan zo'n draconisch ding vast als je in VB of C# wil coden... .
Maar goed, ik ben een beetje puristisch inderdaad, vooraf variabelen moeten declareren vind ik prettig... vreemd genoeg vind ik het ook wel weer grappig hoe type on-strict C is, met allemaal geintjes met pointers en overflows en bitmasks om quick & dirty je resultaat te verkrijgen .
Ow, over C++: heb er zelf nog nooit iets in gedaan, maar het is grofweg C waarin je ook object-georiënteerd kunt programmeren. Dat het snel is heeft een nadeel: je moet met meer dingen zelf rekening houden. Als je een object niet meer gebruikt moet je het bijvoorbeeld zelf opruimen, terwijl in java de garbage collector dat voor je doet. Als je bepaalde dingen niet helemaal snapt: voer wat van de begrippen die ik noemde maar eens aan wikipedia of google .
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Ik heb eens Don Box op een Developers-dag van Microsoft bezig gezien. Hij was toen net bij Microsoft in dienst gekomen, maar programmeerde nog vrolijk z'n webservices (het waren de begindagen van Microsoft .Net) in Emacs met daaraan de commandline compiler van de MS .Net SDK gekoppeld. De productmanager van Microsoft klikte met de VS .Net-IDE z'n webservice in elkaar en Don Box knoopte allerlei XML-dialecten aan elkaar om ook een dergelijke resultaat te verkrijgen. Dat was mooi om te zien.Tjaard schreef:Maar goed, m'n geheel eigen mening is wel dat integrated development environments irritant zijn, en wat ik aan ervaring met Microsoftspullen heb zit je wel aan zo'n draconisch ding vast als je in VB of C# wil coden... .
Mijn verslag hiervan kun je overigens nog nalezen als het je interesseert: http://213.239.174.195/artikel.asp?rub= ... n&item=402
Vooraf variabelen declareren is eigenlijk wel een must. Ook als je in iets als VB programmeert. Ik ben wel eens een dyslectische programmeur tegengekomen en als je dan geen variabelen declareert dan kun je lang naar fouten zoeken...Tjaard schreef:Maar goed, ik ben een beetje puristisch inderdaad, vooraf variabelen moeten declareren vind ik prettig... vreemd genoeg vind ik het ook wel weer grappig hoe type on-strict C is, met allemaal geintjes met pointers en overflows en bitmasks om quick & dirty je resultaat te verkrijgen .
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
-
- Contacteer:
Je kan natuurlijk ook altijd Java gebruiken als programmeertaal. Dan werkt zonder al te veel moeite (meestal zelfs zonder moeite ) op vrijwel alle besturingssystemen
<TeRanEX/>
--- blog: http://budts.be/weblog/ - cv: http://budts.be/jeroen/
--- jid: teranex@jabber.org - pgp: 0x8B7B774A
--- blog: http://budts.be/weblog/ - cv: http://budts.be/jeroen/
--- jid: teranex@jabber.org - pgp: 0x8B7B774A