hoi allemaal ik heb net van NVU gehoord en ik dacht laat me maar gaan proberen na het downloaden en installeren weet ik echt niet wat ik moet doen of waar te beginnen. op de forum heb ik gelezen over CSS maar weet echt niet hoe dat werk ik heb alleen ervaring met frontpage en deze is een moeilijker dan ik dacht kan iemand me een beetje op weg helpen?
eerst met CSS hoe dat wek want als de programma opent zie ik een paar tabbladen van : algemeen, teks, achtergrond enz maar als ik op een klik gebeurd er helemaal niks..plies help
weet niet hoe te beginnen
- Gert-Paul
- Contacteer:
Op http://www.mozilla-nl.org/ondersteuning/nvu/tutorial/ kun je het begin van een tutorial vinden en ook een cursus in PDF-formaat. In beide staat alleen nog niets over CSS. Daarom hier een korte uitleg.
Je moet eerst een stijlregel aanmaken voordat je de CSS-beheerder kunt gebruiken. Dit kan door de knop Geavanceerde modus uit te vinken en Regel aan te klikken. Geef bijvoorbeeld een naam op en dan kun je instellen hoe die regel eruit komt te zien.
Als je nu deze regel wilt toepassen op een bepaalde stuk tekst dan klik je linksboven op tekst en dan zie je ook de naam van de stijlregel die je opgegeven hebt. Je ziet de tekst dan waarschijnlijk ook van opmaak veranderen.
Je kunt ook met de rechtermsuiknop het meest rechtse element klikken dat je onderaan in de statusbalk ziet staan. Dus bijvoorbeeld op <td> of <p>. Je kunt dan via Inline stijlen ook alle eigenschappen benaderen die je via de CSS-beheerder kon. Nu moet je alleen van tevoren selecteren of je Tekst, Rand, Achtergrond etc. eigenschappen wilt wijzigen. In dit geval hoef je dus niet een speciale stijlregel aan te maken, hoewel dat wel aan te raden is voor opmaak die steeds terugkomt. Bijvoorbeeld een speciale markering in de tekst die steeds dezelfde opmaak nodig heeft. Bijvoorbeeld een trefwoord.
Ik hoop dat het nu al een stukje duidelijker is...
Je moet eerst een stijlregel aanmaken voordat je de CSS-beheerder kunt gebruiken. Dit kan door de knop Geavanceerde modus uit te vinken en Regel aan te klikken. Geef bijvoorbeeld een naam op en dan kun je instellen hoe die regel eruit komt te zien.
Als je nu deze regel wilt toepassen op een bepaalde stuk tekst dan klik je linksboven op tekst en dan zie je ook de naam van de stijlregel die je opgegeven hebt. Je ziet de tekst dan waarschijnlijk ook van opmaak veranderen.
Je kunt ook met de rechtermsuiknop het meest rechtse element klikken dat je onderaan in de statusbalk ziet staan. Dus bijvoorbeeld op <td> of <p>. Je kunt dan via Inline stijlen ook alle eigenschappen benaderen die je via de CSS-beheerder kon. Nu moet je alleen van tevoren selecteren of je Tekst, Rand, Achtergrond etc. eigenschappen wilt wijzigen. In dit geval hoef je dus niet een speciale stijlregel aan te maken, hoewel dat wel aan te raden is voor opmaak die steeds terugkomt. Bijvoorbeeld een speciale markering in de tekst die steeds dezelfde opmaak nodig heeft. Bijvoorbeeld een trefwoord.
Ik hoop dat het nu al een stukje duidelijker is...
- Lieske
- Contacteer:
Niet dat ik er zelf zo goed in ben, maar bij w3schools staan een aantal nuttige oefeningen en tips.
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Re: weet niet hoe te beginnen
Laat ik om te beginnen wat achtergrond-informatie geven. Je kunt met Nvu net zo werken als je met een normale tekstverwerker (of Frontpage; /me gaat even z'n mond spoelen) gewend bent. Dus je tikt wat tekst, selecteert wat lettertypes, kleuren, etc. Vervolgens sla je het geheel op als een webpagina en dan kun je die online publiceren. Allemaal niets mis mee.undertux schreef:hoi allemaal ik heb net van NVU gehoord en ik dacht laat me maar gaan proberen na het downloaden en installeren weet ik echt niet wat ik moet doen of waar te beginnen. op de forum heb ik gelezen over CSS maar weet echt niet hoe dat werk ik heb alleen ervaring met frontpage en deze is een moeilijker dan ik dacht kan iemand me een beetje op weg helpen?
Maar nu wil je een volgende webpagina maken. En die moet er qua uiterlijk hetzelfde uitzien als die vorige. Dus mag je weer al die opmaakkenmerken (van achtergrondafbeelding, kleur, lettergroottes, uitlijning, etc) erop gaan toepassen. Daar word je op den duur niet vrolijk van. Helemaal niet als er iets gewijzigd moet worden. Stel dat jouw website dan uit 10 pagina's bestaat. Ga je dan al die pagina's handmatig bij langs om te bewerken, op te slaan en weer te publiceren ?
Dan is het makkelijker om al die opmaakkenmerken centraal in 1 bestand vast te leggen. Daarvoor is CSS bedacht. Daarin leg je per HTML-element vast welke opmaak die moet krijgen. Dat CSS-bestand koppel je vervolgens aan iedere pagina waar je het wilt gebruiken. Moet er iets gewijzigd worden aan het uiterlijk, dan doe je dat in dat CSS-bestand en wordt het door alle pagina's die dat bestand gebruiken overgenomen.
Daarom is het gebruik van CSS handig en kun je beter zo min mogelijk opmaak-zaken in een pagina proberen te regelen. Beter dat je er iets langer over nadenkt en het centraal kunt oplossen dan dat je het in elk pagina weer op moet geven.
Met vriendelijke groet,
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu