![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
vi leren... hoe begin ik?
- Tjaard
- Contacteer:
vi leren... hoe begin ik?
Mja, misschien is het wat weinig tekst zo, maar zijn er mensen die me kunnen helpen een beetje snel vi te leren gebruiken
?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
- ByteWarrior
- Contacteer:
- pw1
- Contacteer:
En natuurlijk zwerven er op internet verschillende tutorials rond:
Mastering the VI editor
Introduction to Vi
Introductie Vi
Mastering the VI editor
Introduction to Vi
Introductie Vi
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
http://doc.nl.linux.org/GUIDE/users-nl/vi-tutorial.html helpt inderdaad snel op weg. In het begin is het lastige van Vi het verschil tussen de opdrachtmodus (command) en de bewerkmodus (edit).
Standaard start Vi in opdrachtmodus, waar je bij een andere teksteditor gewoon met bewerken kunt beginnen. Dat is dus behoorlijk wennen.
Als je als eerste opdracht een i invoert, dan kun je met het bewerken van het bestand beginnen. Met o voeg je onder de huidige regel een nieuwe regel in en kun je ook direct invoeren. Als je klaar bent met je wijzigingen, dan ga je met ESC terug naar de opdrachtmodus, voer je een dubbele punt (:) in om een opdracht in te voeren. Dan komt de cursor onderin het scherm te staan. Voer je dan een w in, dan kun je opslaan (mits je daartoe rechten hebt). Als je daar direct wq invoert, dan slaat de editor op en sluit ook direct af (write en quit).
Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden beschikbaar. Een spiekbriefje met opdrachten en de toetscombinaties is daarbij erg handig. Regels verwijderen uit een bestand gaat met de opdracht dd. En daarnaast zijn er nog geavanceerde zaken als knippen en plakken beschikbaar, maar dat vereist toch enige oefening (voor gevorderden).
Vi leren is net als fietsen leren: eenmaal geleerd vergeet je het niet snel meer.
Standaard start Vi in opdrachtmodus, waar je bij een andere teksteditor gewoon met bewerken kunt beginnen. Dat is dus behoorlijk wennen.
Als je als eerste opdracht een i invoert, dan kun je met het bewerken van het bestand beginnen. Met o voeg je onder de huidige regel een nieuwe regel in en kun je ook direct invoeren. Als je klaar bent met je wijzigingen, dan ga je met ESC terug naar de opdrachtmodus, voer je een dubbele punt (:) in om een opdracht in te voeren. Dan komt de cursor onderin het scherm te staan. Voer je dan een w in, dan kun je opslaan (mits je daartoe rechten hebt). Als je daar direct wq invoert, dan slaat de editor op en sluit ook direct af (write en quit).
Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden beschikbaar. Een spiekbriefje met opdrachten en de toetscombinaties is daarbij erg handig. Regels verwijderen uit een bestand gaat met de opdracht dd. En daarnaast zijn er nog geavanceerde zaken als knippen en plakken beschikbaar, maar dat vereist toch enige oefening (voor gevorderden).
Vi leren is net als fietsen leren: eenmaal geleerd vergeet je het niet snel meer.
Met vriendelijke groet,
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
- ByteWarrior
- Contacteer:
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Om het overzichtelijk te maken:
- er was een Vi
- dat is verbeterd door de komst van Vi Improved (Vim)
- dat is verbeterd door de komst van Cream
En er zijn natuurlijk ook altijd mensen die zweren bij Emacs of UltraEdit![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
- er was een Vi
- dat is verbeterd door de komst van Vi Improved (Vim)
- dat is verbeterd door de komst van Cream
En er zijn natuurlijk ook altijd mensen die zweren bij Emacs of UltraEdit
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
- Tjaard
- Contacteer:
...en als er iets is wat niet slijt is dat het gebruik van ctrl-a, ctrl-e en ctrl-k, dat ben ik echt gewend
...
Maar ik zal eens een spiekbrief zoeken
. (wat emacs is nu eenmaal... een log monster
)
BW, hoe krijg ik cream eigenlijk WEL in command mode
? Esc rammen helpt niet
.
Okay, in expert mode werkt escape wel, maar hoe krijg ik m'n copypastebuffer er nou weer is
?
En waarom zie ik call: CreamUp(i) staan als ik de pijl omhoog indruk
?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Maar ik zal eens een spiekbrief zoeken
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
BW, hoe krijg ik cream eigenlijk WEL in command mode
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Okay, in expert mode werkt escape wel, maar hoe krijg ik m'n copypastebuffer er nou weer is
En waarom zie ik call: CreamUp(i) staan als ik de pijl omhoog indruk
- ByteWarrior
- Contacteer:
Lees de FAQ eens en neem de Keyboard Shortcuts een door.
Ik vind dat alles logischer in mekaar zit met Cream, maar dat is subjectief natuurlijk.![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik vind dat alles logischer in mekaar zit met Cream, maar dat is subjectief natuurlijk.
- Tjaard
- Contacteer:
Iemand ook een idee hoe je cream installeert als je de betreffende bak niet kan rooten
?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Ik heb geen verstand van Cream, maar waarom kun je niet rooten ? Is het niet je eigen PC en heb je onvoldoende rechten ? Of is je PC zo goed beveiligd dat dat niet kan ?ucchan schreef:Iemand ook een idee hoe je cream installeert als je de betreffende bak niet kan rooten?
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
- Tjaard
- Contacteer:
Uni, zou een beetje een zooi worden als iedereen dat kon
.
- ByteWarrior
- Contacteer:
-
Re: vi leren... hoe begin ik?
Kijk hier even: http://vigor.sourceforge.net/screenshots/ucchan schreef:Mja, misschien is het wat weinig tekst zo, maar zijn er mensen die me kunnen helpen een beetje snel vi te leren gebruiken?
.... en volg vooral zijn goede raad op.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vigor: all the problems, twice the bugs.