Beste Pieszyce,
Ik zou niet de update ongedaan maken, want browsers worden niet voor niets bijgewerkt. Deze worden doorgaans ook bijgewerkt omdat er fouten in de beveiliging zijn gevonden die zijn opgelost. Een browser is een kwetsbaar stuk software die je wat mij betreft niet snel genoeg kunt bijwerken zodra er een nieuwe versie is.
Is er in die nieuwe versie iets aan de browser aangepast, dan is dat zo.
Dan moet je weer een goede manier zien te vinden om daarmee om te gaan. Je kunt natuurlijk proberen om het tegen te houden, maar dat wordt waarschijnlijk steeds lastiger. Nu wordt een compacte modus niet meer officieel ondersteund, maar werkt die nog wel. Echter zou die zomaar eens wel kunnen verdwijnen uit Firefox en dan zit je weer.
Als je zegt dat je 600 favorieten hebt, dan word ik al een beetje zenuwachtig. Want het lijkt mij lastig om daarover het overzicht te houden, als je in en browser alleen maar wat mapjes kunt aanmaken.
Waarom zou je dan niet ergens online een soort van eigen Startpagina inrichten met al die linkjes?
Zie bijvoorbeeld
https://www.lifewire.com/top-personaliz ... er-3486281 voor diverse mogelijkheden van wat ik bedoel. Waarschijnlijk zullen de meeste daarvan niet precies zijn wat je zoekt, maar misschien zit er iets bij waar je wel wat mee kunt.
Ook kunnen we eens heel eenvoudig met een lokaal voorbeeld beginnen.
Zo ben ik in Firefox via het menu
Bladwijzers > Bladwijzers beheren naar de bookmark-manager (bladwijzer-beheerder) van Firefox gegaan.
Die heeft een knop
Importeren en reservekopie maken en als ik daarop klik kan ik kiezen voor
Bladwijzers exporteren naar HTML...
Als ik dat doe dan vraagt Firefox waar ik het bestand wil opslaan. Ik kies nu maar even voor mijn Documenten-map, maar als je die liever op je bureaublad plaatst of in een andere map dan is dat ook goed. Wel is het handig dat je weet waar je het bestand hebt opgeslagen, maar dat geldt voor elk bestand.
Dat bestand wordt standaard
bookmarks.html genoemd en het leuke van een HTML-pagina is dat je die eenvoudig in je browser kunt openen. Je kunt het bestand zelfs een andere naam geven, net wat je prettig vindt.
Bij het maken van dat bookmarks-bestand maakt Firefox al handig gebruik van de mappen die je zelf waarschijnlijk ook al hebt gebruikt. Zo wordt alles in een lange lijst geplaatst, maar omdat je het in je browser kunt openen kun je die pagina eenvoudig doorzoeken met de zoekfunctie van je browser. Dat vind ik alvast een groot voordeel van deze pagina boven het Bladwijzers-menu in Firefox.
Tip: als je dat bookmarks-bestand op meerdere locaties en in meerdere browsers wilt kunnen gebruiken, upload het dan eens naar een webserver, net als een normale webpagina Dan kun je eenvoudig dat bestand openen door alleen maar het juiste webadres op te vragen. Wel moet je dan een beetje gaan opletten wie er nog meer toegang tot dat bestand heeft, want ik weet niet hoe privé je jouw collectie van favorieten wilt houden. Of misschien wil je dan juiste een handige pagina maken die je met anderen kunt delen. Overigens kun je een webpagina doorgaans ook wel eenvoudig afschermen, als dat nodig mocht zijn.
In die webpagina wordt alles onder elkaar geplaatst.
Liefst zoek je een soort layout met meerdere kolommen, zoals op
https://freeware.startpagina.nl/
Dan gebruik je namelijk zoveel mogelijk van de ruimte op je scherm.
Eigenlijk zou je de pagina zoals Firefox die exporteert willen omzetten naar iets met dergelijke blokken met linkjes.
Dit komt daar al wat in de buurt:
https://www.instructables.com/DIY-Browser-Startpage/
Al denk ik dat ik dan het liefst de pagina zoveel mogelijk responsive zou willen hebben, zodat die zich aanpast aan de grootte van jouw browser-scherm.
Deze vind ik bijvoorbeeld ook alvast erg geslaagd:
https://github.com/0-Tikaro/minimum-viable-startpage
Dat is een webpagina die je ook lokaal kunt plaatsen (of ergens online). Vervolgens kun je in een Javascript-bestand eenvoudig je linkjes zetten.
Elke van deze linkjes kan een sneltoets krijgen. Met de TAB-toets kun je zien
Nog iets heel anders wat ik erg aardig vind in Firefox: aan een bladwijzer kun je een Sleutelwoord toekennen.
Zo heb ik een bladwijzer gemaakt naar de nieuwe berichten hier op het forum. Die heb ik het sleutelwoord
mbn gegeven. Dat betekent dat als ik dan
mbn invoer (gevolgd door Enter) in de locatiebalk van Firefox dat Firefox dan direct weet welke site ik wil bezoeken. Die bladwijzer zit dan wel ergens in mijn collectie van bladwijzers, maar ik hoef daarvoor niet mijn Bladwijzers-menu te openen en te zoeken. Ik hoef alleen maar die sleutelwoorden goed te onthouden, dus je moet wel iets bedenken dat je goed kunt onthouden. Een sleutelwoord mag best wat langer zijn, maar bedenk wel dat je die elke keer weer moet invullen. In mijn geval is het invullen van 3 letters eenvoudiger dan het invoeren van een webadres of het openen van mijn Bladwijzers-menu in Firefox. Daarom open ik het bladwijzers-menu in Firefox ook vrijwel niet, terwijl ik dus toch echt wel de bladwijzers van Firefox gebruik. Je hoeft echt niet voor alle 600+ bladwijzers zo'n sleutelwoord te bedenken en dat vervolgens in je hoofd te stampen (of werken met een spiekbrief naast je computer), want je kunt ook aan slechts enkele veelgebruikte bladwijzers een handig sleutelwoord toekennen.
https://www.saudiqbal.com/blog/php-sqli ... script.php vind ik ook een mooi concept:
- je uploadt dit naar jouw eigen webruimte (en installeert het daar voor zover nodig)
- je favorieten worden bijgehouden in een Sqlite-database (= een eenvoudig .db-bestand op jouw webspace)
- voor zover ik weet houdt Firefox jouw favorieten ook bij in een Sqlite-database (waarschijnlijk wel met een wat andere structuur dan dit project gebruikt)
- vervolgens kun je daar eenvoudig linkjes aan toevoegen en die pagina als jouw persoonlijke startpagina gebruiken
Nog meer inspiratie op het gebied van eigen Startpagina's:
https://www.reddit.com/r/startpages/
Anyway, je geeft maar aan waar jouw eigen voorkeur naar uit gaat.
Overigens hoef je jouw gewoontes op het gebied van omgaan met jouw favorieten niet aan te passen.
Ik heb hierboven vooral wat voorbeelden geschetst die het beheren van jouw bladwijzers mogelijk kunnen verbeteren.
Zodat je daar jouw eigen idee over kunt vormen.
Soms moet iemand je net even een goed idee aan de hand doen, waarvan je dan zelf weer iets leuks kunt maken.