Ik herinner me een topic van je waarin je ook niet erg meewerkte en zelfs meende mij persoonlijk te moeten aanvallen, ook voorzien van een tekst waarin je aangaf dat je enorm lang en druk bezig bent met je werk voor een forum, en ondertussen heel veel tijd in dat topic stopte. Datzelfde lijkt hier nu te gebeuren. Al die zaken interesseren mij of anderen niets, en ik voel me ook niet geroepen om je ergens in te overtreffen, ook al zou het kunnen. Jij hebt een probleem, en ik beperk me tot dat probleem.
Wat ik voor Mozilla doe moet ook niet ter zake doen. Ik baseer me op feiten, techniek en bekende bugs en problemen en bijbehorende oplossingen, en hanteer dezelfde regel als bij een helpdesk: iemand heeft een probleem, en het doel is om dat binnen een kwartier te verhelpen. Nodeloze discussies op een forum, het afkraken van Firefox en uitweiden over niet ter zake doende dingen en zelfs het betrekken van anderen in een ander forum vallen daar niet onder, kort en bondig houden en je beperken tot het probleem wel. De manier waarop ik iets schrijf kan direct klinken, maar is nooit belerend bedoeld. Misschien doe ik dat met uitspraken zoals ze misschien ook in een boek staan en die daarom soms niet te poeslief en aardig overkomen, waar sommige forumgebruikers misschien gevoelig voor zijn. Maar zeg nou zelf, als je een helpdesk aan de lijn krijgt, blijf je ook vriendelijk, en zul je ze niet gauw tegenspreken of zelfs adviezen in de wind slaan, nietwaar? Dan wil je een snelle oplossing, ongeacht met wie je en hoe deze persoon spreekt, en hetzelfde is de bedoeling van een forum.
Ik heb je in dit topic geadviseerd via mogelijke directe oorzaken (32- of 64-bits en plug-ins), en daarna snel het advies gecorrigeerd / aangepast vanwege de bekende bug. Dit omdat ik hetzelfde ervaar, met (waarschijnlijk) exact dezelfde foutmelding die je zelf ook zou kunnen zien maar die misschien wat technisch is, namelijk kijken wat er in de Webconsole gebeurt (via Ctrl+Shift+K) op je forumpagina waarbij een video niet werkt, en die identiek is aan die in de gemelde bug. Alles wat ik heb voorgesteld, zelfs voorzien van de links, is dezelfde versies installeren, dus 59 én 60, uitsluitend met de bedoeling om aan te tonen dat het om deze bug gaat. Wat is er niet duidelijk aan het feit dat de bug in 59 en 60 bestaat?
De bug is in 61 verholpen, maar had het net zo goed niet kunnen zijn, omdat het volgens ontwikkelaars om een fout in de video's zelf zou gaan. (Toegegeven, ik heb soms ook wat moeite met dat beleid van Mozilla, wetende dat het gebruikers zou kunnen kosten, maar er ook wel begrip voor.) Je hebt ondertussen wel 58 geïnstalleerd, maar niet 59 zoals voorgesteld, wat je echt maar een minuut kost. Kom dan niet aan met dat je het druk hebt en nieuwe forumposts, maar doe dat ook, want dat is het enige punt dat op dit moment nog interessant is. Waarom? Omdat, als ze in 59 bij jou wel zouden werken, dat zou betekenen dat er misschien een workaround is voor iedereen om dergelijke video's wel in 59 of 60 te kunnen zien, en dan ga ik naar mijn mening al ver. Als je meldt dat het inderdaad in 59 ook niet werkt, zijn we klaar.
Het zou helpen als je adviezen wat meer opvolgt, en dat geldt ook voor anderen. Het al dan niet continu in twijfel trekken ervan, of ze nu van mij of iemand anders komen en zelfs keihard in bugs worden genoemd, of het overslaan van bepaalde stappen omdat een gebruiker daar geen zin in heeft of denkt het beter te weten, kan soms behoorlijk irritant zijn en kan de bedoeling van een ander om iemand nog verder te helpen verhinderen, omdat dat simpelweg de procedure voor probleemoplossing verstoort. Uiteraard kunnen discussies later nog worden gevoerd, maar volg dan eerst de adviezen om het probleem mogelijk op te lossen, ook in het belang van anderen en zelfs ontwikkelaars die in extreme gevallen wel kunnen meekijken, al dan niet via anderen.
Tot slot: als dingen "in andere browsers wel werken", is dat nooit een maatstaf, hooguit een indicatie, ook al kan het nuttig zijn voor Mozilla om te weten en daarmee iets te doen, maar het hoeft geen echte bug te zijn. Mozilla is een van de (2) grondleggers van de internetbrowser, en het is nooit verwonderlijk dat iets in andere browsers (die vaak een kloon zijn) wel werkt. Dit is puur marketingstrategie; IE deed het jaren geleden al, en het is het sterkste wapen om nieuwe gebruikers te vergaren, maar soms tegelijkertijd een kwetsbaarheid. Hetzelfde gebeurde bijvoorbeeld ook in de tijd dat men nog maar 2 mobieletelefonieproviders in Nederland had; de tweede ging als eerste zendmasten bouwen waar de eerste nog geen of slechte dekking had. Gebruikers zijn hier nogal gevoelig voor, en ik sluit niet uit dat veel van je forumgebruikers een andere browser zullen overstappen. Het zij zo, maar ik zou het zelf nooit doen, of deze hooguit tijdelijk gebruiken.
Ook nog dit: misbruik Bugzilla niet voor je gedachten als je het wat dit probleem betreft ergens niet mee eens bent. Eerstens is het daar niet voor bedoeld, en ten tweede maak je waarschijnlijk weinig kans dat er iets mee wordt gedaan. Het is een plek voor ontwikkelaars die zich baseren op feiten, en ik zie tot nu toe geen technische onderbouwingen van je die hun conclusie in twijfel trekken.
Mocht je denken dat even installeren van 59.0.3 echt te veel is, kun je ook zip-versies van Nightly 59, 60 en 61 downloaden en met een apart profiel uitvoeren, waarna je kunt zien dat het probleem uitsluitend in 59 en 60 zou moeten bestaan, maar iets zegt me dat je dat ook niet wilt.
/Edit
Nog even dit:
Het feit dat je deze video's van grote nieuwszenders hebt verkregen zegt absoluut niets over dat ze overal en altijd zouden moeten werken of schoon zijn. Ook zij zouden immers met het probleem van de beschadigde video's te maken kunnen of zelfs moeten hebben. In plaats daarvan zou je dus beter kunnen proberen aan te tonen dat een dergelijke video op hun forum of elders géén problemen geeft. Dat je vindt dat mijn opmerking niet klopt, is daarom alleen jouw mening en ook nergens op gebaseerd. Graag een beetje uitkijken dus met dat soort conclusies en wat je over mijn opmerkingen schrijft.Janusz2018 schreef: Mijn video’s zijn schoon, want ze komen van zeer grote nieuwszenders, van wie ik toestemming heb ze te downen, en deze nieuwszenders kunnen zich geen ellende veroorloven, dus je laatste opmerking klopt niet.
Verder kun je hier verschillende zip-versies van een Windows-build van FFmpeg downloaden, ergens in een willekeurige map uitpakken, zoals C:\Program Files\ffmpeg-latest-win32-shared\, en ffmepg.exe gebruiken. Doen wat in de bug wordt voorgesteld, dus uitvoeren van de regel
Code: Selecteer alles
ffmpeg -i file.mp4 -codec copy file_fixed.mp4
Code: Selecteer alles
ffmpeg -i file.mp4 -codec copy d:\fixed_videos\file_fixed.mp4
Let wel: bij de meest recente build van FFmpeg werkt dit niet, omdat de kapotte header van de video de omzetting zelfs blokkeert (!). Betere resultaten krijg je als je de op dit moment bovenste versie op die pagina gebruikt, d.w.z. ffmpeg-20180102-41e51fb-win32-shared van 2 januari.
Genoeg spielerei. Doe er iets leuks mee of niet, dat staat je vrij, maar hopelijk kun je het deze keer waarderen.