(Ik wilde aanvankelijk niet meer reageren vanwege de indruk dat de vraagsteller geen advies leest of opvolgt, of onduidelijk terugkoppelt. Maar vooruit, omdat iemand anders hetzelfde ervaart.)
Eerstens is de tekst 'Firefox is bijna klaar' geen tekst van Firefox zelf (ik zag er trouwens geen screenshot van), maar een beetje zoekwerk in het Engels levert op dat dit bij malware kan horen, of in elk geval malafide zaken die daarbij horen.
Daarbij zie je in het eerste screenshot iets van
Cloudflare, wat een toch redelijk aangeschreven instantie is die een 'content delivery network', internetbeveiligingsdiensten en diensten voor gedistribueerde domeinnaamservers levert. Afgezien van de time-out naar mozilla.org die er volgens mij niet hoort te zijn, is dan duidelijk dat alle verbindingen worden onderschept, en dus ook DNS-aanvragen etc.
Er is echter ook malware die de naam van Cloudflare misbruikt. Niet echt een verrassing, en als het je dus niks zegt, kan dat het zijn:
Completely remove CloudFlare?
What is this annoying 'one more step' that opens while opening some websites?
Wat het legitieme Cloudflare betreft, zou ik dat trouwens ook niet snel gebruiken, omdat het allerlei netwerkproblemen aan hun kant kan opleveren, zoals met DNS-servers of op 'verdacht gedrag' gebaseerde beveiligingsmaatregelen met betrekking to mijn gedetecteerde browser, wellicht na een update ervan.
Deze supportvraag beschrijft het probleem ook; alleen de screenshot kan het al bevestigen. Ook in
deze vraag valt de naam Cloudflare, waarbij Incredibar de boosdoener was. De uitspraak "...dan laat hij mij zien dat ik een foto kan downloaden of mijn password kan wijzigen en meer van dat ongein maar ik zie geen knop om dat te bevestigen" past dus volledig in het plaatje en slaat op een zogeheten 'Captcha' die zich niet gedraagt zoals ervan wordt verwacht.
Conclusie (net als 2 keer eerder):
scan je systeem op malware, en met meerdere programma’s.
*
Microsoft Safety Scanner
*
MalwareBytes’ Anti-Malware
*
Anti-Rootkit Utility - TDSSKiller
*
AdwCleaner
*
Hitman Pro
*
ESET Online Scanner
Malware kan trouwens ook crashes veroorzaken, en drivers (waarvoor?) hebben niets met startpagina’s en profielen van Firefox te maken. Windows 10 zou ik niet op oudere systemen draaien, en überhaupt geen nieuwste Windows-versies voordat er een Service Pack is verschenen.
De echte profielmap is die met
Roaming erin, die met
Local is een cache (buffer) waarvan de naam om begrijpelijke redenen hetzelfde is.
Als je zeker weet dat je een nieuw profiel hebt gemaakt en dat ook op de goede manier hebt gestart (controleer in about:profiles welk profiel in gebruik is) maar je
qua pagina’s en bladwijzers toch hetzelfde ziet als in het oude, moet het wel malware zijn.