Als ik me niet vergis worden DNS-aanvragen bij het gebruik van een proxyserver via deze proxy afgehandeld, en de ingestelde of automatisch toegewezen DNS-servers genegeerd. M.a.w., als je een proxy voor het systeem instelt en de bovengenoemde optie hebt aangevinkt, hebben de instellingen voor DNS-servers (en ook die in het hosts-bestand) geen effect. Verder zal bij ‘proxyinstellingen van systeem gebruiken’ eenvoudig géén proxy worden gebruikt als er geen systeemproxy is ingesteld, en daarmee de ingestelde DNS-servers én de vermeldingen in het hosts-bestand wél.
Hoe je de DNS-servers instelt is wellicht een beetje afhankelijk van de gebruikte Linux-distributie, maar dat zou je ergens in de netwerkinstellingen moeten kunnen vinden. Mogelijk verwijzen deze instellingen naar het ip-adres van je router, die ze dan doorstuurt naar de servers die daarvoor dynamisch zijn toegewezen of mogelijk handmatig zijn ingesteld. Bij bijvoorbeeld het wisselen van provider zijn in dat geval geen wijzigingen in het systeem nodig, en voor deze test kun je ze dus ook in de router wijzigen.
De proxy (die voor een systeem geldt) dien je uiteraard wel in Linux in te stellen, waarschijnlijk ook ergens in de netwerkinstellingen, ik vermoed onder Systeem - Voorkeuren - Netwerkproxy. (
*)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)