rijhoogte aanpassen lukt niet; krijg afbeelding niet passend

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
erroll
    Windows Vista Internet Explorer 8

rijhoogte aanpassen lukt niet; krijg afbeelding niet passend

Bericht door erroll »

Hallo, ik ben net begonnen met Kompozer en maak mijn eigen website.
Ik zit met 2 problemem:

1. Als ik de rijhoogte wil aanpassen via de lineaal aan de linkerkant dan wordt de hele pagina wit en ben ik de pagina kwijt. Ik moet Kompozer dan opnieuw opstarten. Via de tabelcelhoogte lukt het ook niet, bij aanpassing van de hoogte gebeurt er niets.
2. In de koprij (verdeeld over 2 cellen) heb ik in de linkerrij mijn websitenaam, in de cel ernaast plak ik een afbeelding maar die wil niet dezelfde hoogte krijgen van de cel ernaast. Er blijft steeds een strookje onder de afbeelding zitten zodat je ziet dat de rij uit 2 cellen bestaat. Als ik de afbeelding groter maak gaat de hele rijhoogte mee, die strook eronder blijft bestaan.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft.
Alvast bedankt!

Gr erroll
Frederik
Moderator
    Windows 7 Firefox

Re: rijhoogte aanpassen lukt niet; krijg afbeelding niet pas

Bericht door Frederik »

Ik heb nu al meerdere keren vanmorgen je probleemomschrijving gelezen, ik begrijp het nog steeds niet :| en een lineaal heb ik ook nog nooit gezien in Kompozer.

Zet het eens online, als dat lukt, maakt het een stuk inzichtelijker.
erroll

Bericht door erroll »

Frederik schreef:Ik heb nu al meerdere keren vanmorgen je probleemomschrijving gelezen, ik begrijp het nog steeds niet :| en een lineaal heb ik ook nog nooit gezien in Kompozer.

Zet het eens online, als dat lukt, maakt het een stuk inzichtelijker.
Ik ben een beginner, dat zie je wel.
Ik heb nog geen ftp adres, dus ik kan je helaas nog geen voorbeeld laten zien.Ik probeerde in dit reactievenster een fragment in te kopieren met snagit, maar dat lukt niet.
1. Met lineaal (is geen lineaal, ik was even in de war met Paint.Net) bedoel ik de verticale balk links in het werkblad van Kompozer, daar zie je het aantal px staan (staat naast de cellen en is nu bij mij 220px, 66px, 190px, 259px, 26px, 144px, 941px). Zodra ik probeer met de muis de cel wat groter of kleiner te maken (kan wel in de horizontale balk voor de kolombreedte) verwijnt alles in op werkblad en blijft er een wit scherm over. De site waar in mee bezig was is niet meer terug te halen, ook niet met undo. Ik moet dan opnieuw opstarten.
2. Wat betreft de afbeelding, ik heb de bovenste rij verdeeld in 2 cellen. In de linkercel staat de naam van mijn website, in de rechtercel wil ik een afbeelding plaatsen. Dat is geen probleem, maar het lukt niet om de afbeelding perfect in de cel te laten passen. Er blijft ruimte over tussen de onderkant van de afbeelding en de onderkant van de cel. En als ik de afbeelding vergroot dan wordt de rij groter, de ruimte blijft hetzelfde.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Alvast bedankt voor je reactie.
Frederik
Moderator
    Windows 7 Firefox

Bericht door Frederik »

De opmaak van je pagina moet je bij voorkeur niet met tabellen regelen, die zijn daar eigenlijk niet voor bedoelt.
Als je in Kompozer tabellen invoegt zie je links inderdaad een blokje met de grootte van de cel, maar dat staat er allemaal informatief.
Je hoeft en kunt daar verder niks mee instellen. Dat moet je doen met de tabel of celeigenschappen en daar regel je ook de hoogte van de cel, tot op de pixel nauwkeurig.
In de handleiding van kompozer vindt je in hoofdstuk 7 uitleg over het plaatsen van foto's/afbeeldingen in een tabel.
erroll

Bericht door erroll »

Ok, ik zie het, bedankt Frederik! Het is gelukt.
Alleen met de afbeelding wil het nog niet lukken. De ruimte tussen de onderzijde van de afbeelding en de onderkant van de cel blijft bestaan, wat ik er ook aan doe. Als ik in Paint.Net de afbeelding aanpas aan de hoogte van de cel, dan blijft er aan de onderkant een smalle ruimte bestaan.
Als je nog ideeën hebt houd ik me aanbevolen.
Thx, gr Tom
Frederik
Moderator
    Windows 7 Firefox

Bericht door Frederik »

Je ziet onder een afbeelding altijd een paar millimeter ruimte, om bijvoorbeeld nog tekst kwijt te kunnen.
Wil je die ruimte niet zien? Zet dan bij de eigenschappen van de tabel, de randen, ruimte en opvulling op 0.
Dan zie je er bij het bekijken opeens helemaal niks meer van.

Afbeelding
erroll

Bericht door erroll »

Hi Frederik,
Prima afbeelding die je hebt bijgevoegd, is precies wat ik bedoel!
Ik heb nu alles weggehaald en dat is een verbetering, zijkanten en bovenkant sluiten perfect aan, maar aan de onderkant blijft een heel smal randje staan. Ik heb de afmetingen van de afbeelding en van de cellen veranderd maar het smalle randje gaat gewoon mee. Kan dat aan de afbeelding liggen?
Frederik
Moderator
    Windows 7 Firefox

Bericht door Frederik »

Kan ik hier vandaan niet zien :mrgreen:
erroll

Bericht door erroll »

Sorry, ik ben technisch nog niet in staat hier een screenshot neer te zetten.
Voorlopig ben ik goed geholpen.
Thx again, Tom
Plaats reactie