Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Zo uit het hoofd: ik meen dat je lilo.conf aan moet passen en wel naar de correcte waarde van de VESA frame buffer console.
Bijv.: vga=773 .
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nee, dat lukt gek genoeg niet.
Ik krijg een ' fallback to tekstmode only' error.
Gek genoeg wilde X nu wel weer starten met de vesa driver.
Maar ik ga de schijf denk ik maar legen, want Ubuntu draait hier nu wel als een zonnetje :)
Dan kan deze oude 160gb ide schijf stof gaan happen in mijn kast :p

Verder kan ik nu wel weer Virtualbox gebruiken. Daar heb ik eens een andere distro in getest: Debian.
Debian is de vader van Ubuntu. Dat viel gelijk op toen ik die ging installeren, de installatie lijkt erg op elkaar. Echter heeft Debian een expert-mode installatie, waarin je veel meer kan kiezen dan in Ubuntu. (Zo kun je ook Lilo ipv Grub gebruiken, of een andere kernel installeren). Ook kun je een andere desktop installeren ipv Gnome. Ik heb echter gewoon Gnome geinstalleerd.
Na de installatie zie ik hier en daar overeenkomsten, maar ook verschillen. Het pakkettenbeheer is praktisch hetzelfde, alleen heeft Debian minder restricted software in hun repo's zitten.
Verder heeft Debian minder grafische tooltjes enzo aan boort. Het is dus minder op de beginner gespitst als Ubuntu. Het is ook veel zuiniger in geheugengebruik. Ubuntu gebruik na het opstarten 250mb en Debian 100, wat toch een aanzienlijk verschil is. Bij beide is dan alleen Gnome opgestart. Echter heeft Ubuntu meer zooi opgestart (bluetooth service (terwijl ik geen bluetooth heb), de tracker enz. )
Nu zal ik er met 4gb ram niet veel last van hebben, maar Debian zal wel sneller starten. (Echter kon ik dat niet testen, omdat ik Virtualbox gebruikte, waarin alles een stuk trager is.)

Debian is trouwens degene die de naam Iceweasel verzonnen heeft, zij hebben ook ruzie gehad met Mozilla over de naam Firefox, en hebben hem daarom Iceweasel genoemt. (hoe dat precies zit weet ik niet). In Debian heb je dus Iceweasel ipv Firefox.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Voor de spiksplinternieuwe kernel 2.6.29 (die nog niet uit is) wordt de oude vertrouwde Tux als mascotte even op vakantie gestuurd en gebruik gemaakt van de diensten van Tuz, zo weet Linus Torvalds te melden.
Tuz is een Tasmaanse Duivel met een -nep- pinguïnsnavel.
Het optreden van Tuz is eenmalig en beperkt tot de 2.6.29 kernel.
Voor de liefhebbers. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Haha :)
Volgens mij deden ze dit, omdat de Tasmaanse Duivel een bedreigde diersoort in Australië is (waar op dit moment een grote Linuxconferentie bezig is). Zo wilde ze aandacht vragen voor het probleem.

Alleen... Wanneer zie je die Tuz nu? Er zijn maar weinig distros die geen bootsplash ofzo iets gebruiken. (Alleen Slackware, maar tegen de tijd dat daar een nieuwe versie voor uitkomt zitten we denk ik al op 2.6.30)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Alleen... Wanneer zie je die Tuz nu? Er zijn maar weinig distros die geen bootsplash ofzo iets gebruiken. (Alleen Slackware, maar tegen de tijd dat daar een nieuwe versie voor uitkomt zitten we denk ik al op 2.6.30)
Geen idee. Ik denk dat je het ook niet al te serieus moet nemen. ;)
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

adri schreef:
Koen_92 schreef: Alleen... Wanneer zie je die Tuz nu? Er zijn maar weinig distros die geen bootsplash ofzo iets gebruiken. (Alleen Slackware, maar tegen de tijd dat daar een nieuwe versie voor uitkomt zitten we denk ik al op 2.6.30)
Geen idee. Ik denk dat je het ook niet al te serieus moet nemen. ;)
Die Tuz zie je als je Linux opstart met een 2.6.29 kernel, lees ik net. :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Uiteindelijk wel grappig :)
Maar ik zal hem wel nooit te zien krijgen, tegen de tijd dat ik mijn computer update naar weetikhetwat zitten we minstens al op 2.6.30, waar Tux weer terug is van vakantie.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En omdat vandaag bij de Aldi monitoren in de aanbieding waren heb ik er eentje gekocht (mijn vrouw wilde al langer een TFT op de oude pc).
Bovendien is zo'n widescreen gewoon wat handiger met internetten, hoef je haast nooit meer naar rechts te scrollen.
Alles goed en wel en na het draaien van xorgsetup kreeg ik keurig de maximale 1440x900 resolutie.
Daarna xorg.conf weer aangepast naar de nvidia driver en wat denk je: 1440x900 is niet aan de praat te krijgen...
1280x960 is het hoogst haalbare (ja, 1280x1024 ook, maar dat is lelijker).
Ben natuurlijk al flink aan het zoeken geweest en blijkbaar is het een vaker voorkomend probleem, zowel op Windows als Linux en vooral met .... Nvidia drivers.
Ik hoop dat ik het vroeg of laat opgelost krijg, want 1280x960 is redelijk goed te doen, maar 1440x900 is toch nét even mooier. :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Kan dat niet met het programma nvidia-settings ?
Dat is een grafisch programma van Nvidia zelf, waarmee je onder andere de resolutie in kunt stellen.
Of staat daar 1440x900 niet bij?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nee, dat kan niet.
Dat is op deze pc erg beperkt, op de andere zijn de menu's van nvidia-settings veel uitgebreider.
Heeft denk ik te maken met het feit dat de kaart al oud (en dus ook vrij beperkt() is.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, dan weet ik het ook niet meer.

Ik heb ooit een Geforce 5200 gehad, en die kon geen 1680*1050 aan, zowel op Windows als op Linux niet. Op Linux heb ik toen alleen de gesloten driver geprobeerd.

Maar jij hebt met open source drivers wel de beschikking over 1440x900, dus je kaart zal het dan wel aan moeten kunnen.

Wat voor kaart is het?

Anders moet je op Marktplaats maar eens zoeken naar een oude Ati kaart (bijvoorbeeld de 9600/9800), voor een tientje heb je die. En die werkt zowel 2D als 3D out of the box met open source drivers.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Die kaart is een Vanta LT.
Maar ik denk dat ik al weet hoe ik het op ga lossen: Monitors wisselen.
De andere monitor is een "normaal" scherm die 1280*1024 aankan. Dat kan die Vanta ook, dus da's geen punt.
De nieuwe breedbeeld monitor hang ik dan aan de andere pc, die heeft een veel nieuwere/snellere grafische kaart (Geforce 6200) en die kan (zo zag ik in nvidia-settings) die 1440*900 wel aan. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, dat is inderdaad een oude kaart.
Ik heb even op nvidia.com gekeken, en daar zie ik dus dat je een legacy driver nodig hebt, waar dus nog zo'n minimale nvidia-settings in zit.

Maar je probleem is in ieder geval opgelost, alleen: Vind je vrouw het wel goed? :
adri schreef: En omdat vandaag bij de Aldi monitoren in de aanbieding waren heb ik er eentje gekocht (mijn vrouw wilde al langer een TFT op de OUDE pc).
En nu komt hij als nog op de nieuwe. :P
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Op die oude stond nog een CRT, die was ze een beetje beu.
Dus ze gaat er toch op vooruit.
Beide pc's staan trouwens naast elkaar op een bureau, beiden dualboots Windows/Slackware, dus het maakt niet zo gek veel uit (alleen is die ene wat sneller).
En anders moet zij die schermresolutie maar voor elkaar zien te krijgen. :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: En anders moet zij die schermresolutie maar voor elkaar zien te krijgen. :)
Haha, gelijk heb je :)

Maar heb je ze allebei in dualboot staan? Ik dacht dat je alleen Windows 2000 nog in een verlaten hoekje ergens op een schijf had staan.

Zelf heb ik er ook nog Windows XP naast staan, want die heb ik nodig voor school en af en toe is een spelletje spelen ook wel leuk.
Voor deze nieuwe pc heb ik daarvoor een nieuwe licentie moeten kopen. Na goed zoeken heb ik er één gevonden voor 66 euro (en dat is heel goedkoop). Op Slim.nl hadden ze nog goedkopere, maar dat was alleen Windows Vista. Die gebruikt 15gb ipv 2gb schijfruimte, en dat vind ik een beetje zonde van de schijfruimte voor iets dat je maar heel af en toe nodig hebt. Dus toch maar iets meer betaald, en voor XP gegaan.
Plaats reactie