Ok, een paar dingen waar ik op moet reageren
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
:
Citroentje schreef:
Ik heb verder alles wat maar een kubuntu naam had in het synaptic pakket aangevinkt om verwijderd te worden, maar het blauwe scherm blijft, nou ja..ook niet zo'n ramp.
Verwijder met Synaptic eens het pakket kdm, zodat je weer in gdm terecht komt. gdm is het aanmeldscherm van Ubuntu, die dus oranje is. Kdm is van Kubuntu en die is dus blauw
adri schreef:
Dan ben je van die gebruiker test verlost (er staat toch nog niks in), incl. zijn /home/ en zijn onvindbare wachtwoord.
Het wachtwoord is opnieuw in te stellen dmv:
sudo passwd test
Door sudo hoef je het oude password niet te weten.
Frederik schreef:
Ik kom er maar eens even tussen, Ubuntu moest even vervangen worden, door XP en tzt komt er wel weer de laatste versie op, maar (ik blijft dit allemaal volgen) blijft het toch tobben met linux, welke versie je ook neemt.
Als je dit zo leest lijkt het wel dat het vreselijk tobben is allemaal. Maar dat is met Windows hetzelfde. Kijk maar eens op
www.helpmij.nl
En verder wil Citroentje een ander desktopomgeving gebruiken, en dat is iets dat met Windows niet eens mogelijk is .....
Paul Matthijsse schreef:
Dat is een Windows-recensent, die verwacht dat alles out-of-the-box werkt. Waarom Fedora "principieel" is mbt. codecs, dringt kennelijk niet door. Daarnaast is het een meer dan oppervlakkige recensie, de conclusie heeft dan ook geen enkele waarde.
Citroentje schreef:
Ik kan van daaruit niet die opdrachtregels invoeren die jij me gaf in de terminal, dus sudo apt-get etc.
Als ik dat doe vraagt hij om mijn wachtwoord en dan stopt het.
Test is not in the sudoers file krijg ik dan.
Met het commando sudo krijg je root-rechten. Root is de administrator van het systeem. Alleen root mag belangrijke wijzigingen doorvoeren. Standaar mag in ubuntu alleen de gebruiker(s) die je tijdens de installatie aanmaakt gebruik maken van sudo. Jouw gebruiker test dus niet.
Maar dit is eenvoudig op te lossen. Log in met je eigen gebruikersaccount (daarmee mag je wel sudo gebruiken, en heb je 'gewoon' Ubuntu). Ga dan naar systeem --> beheer --> gebruikers en groepen.
Klik daar op ontgrendelen, en vul je wachtwoord in. Klik op de gebruiker test, en dan eigenschappen. Ergens kun je daar vinkjes zetten. Zet daar een vinkje bij 'mag het systeem beheren'. Ik weet niet precies hoe dat zit, want ik zit nu op school (Windows). Voilá nu heb je sudo-rechten met de gebruiker test.