Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Z_God schreef: Dan heb je gewoon nog steeds een ontzettend slechte package manager ;)
Ik heb dit zelf echt nog nooit meegemaakt met bijvoorbeeld SuSE & Ubuntu.
Nee, op Ubuntu gaat dit tot nu toe ook gewoon goed. Daar wordt het allemaal netjes bijgehouden.
Op Fedora is dit wel een beetje een probleem, daar ben ik tot nu toe minstens twee keer tegen zulke problemen aangelopen.
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Z_God schreef:Wat is er mis met veel dependencies? Liever programma's die gewoon betrouwbare en goed geteste libraries gebruiken dan programma's die zelf op allerlei brakke manieren het wiel opnieuw uitvinden.
Alleen als je een systeem zonder fatsoenlijke package manager hebt, is dit vervelend. Dat is dus een reden om geen Slackware te gebruiken :P
Zoals reeds is gezegd: slackpkg doet zijn werk prima, dus het is m.i. een goede zaak dat deze package manager nu opgenomen gaat worden in de standaard distributie. Als hiervoor net zo'n sterke packaging community ontstaat als bijvoorbeeld voor Zenwalk's netpkg ziet de toekomst er zonnig uit :).

Het grootste bezwaar van veel dependency's is niet het feit dat ze er zijn (dat lost een package manager meestal wel redelijk op), maar hoe ze soms tot stand komen. Vaak gaat het opdelen van pakketten tegen de filosofie van de oorspronkelijke ontwikkelaars in - in mijn vorige posting is al naar een voorbeeld hiervan verwezen. Een andere blog post geeft met voorbeelden aan waar het mis kan gaan (en ook mis is gegaan) als er "downstream" wijzigingen plaatsvinden zonder voorafgaande validatie "upstream". In dit licht bezien kunnen Linux-distributies onderling dus behoorlijk verschillen, op zaken die in eerste instantie niet direct als voor- of nadeel in het oog springen, laat staan dat ze worden genoemd in b.v. reviews. En dat zijn vaak juist de verschillen die pleiten vóór een distributie als Slackware.

Mag ik tenslotte nog even vermelden dat Slackware 12.2 RC1 vandaag beschikbaar is gekomen? Voor wie nog wat extra speelgoed zoekt naast wat Sinterklaas (hopelijk) sowieso al brengt :).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Mag ik tenslotte nog even vermelden dat Slackware 12.2 RC1 vandaag beschikbaar is gekomen? Voor wie nog wat extra speelgoed zoekt naast wat Sinterklaas (hopelijk) sowieso al brengt :).
Zie ook hier. 8)
Afbeelding
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

rener schreef:Zoals reeds is gezegd: slackpkg doet zijn werk prima, dus het is m.i. een goede zaak dat deze package manager nu opgenomen gaat worden in de standaard distributie. Als hiervoor net zo'n sterke packaging community ontstaat als bijvoorbeeld voor Zenwalk's netpkg ziet de toekomst er zonnig uit :).
Dat is zeer goed nieuws :)
Ik verwacht wel dat er een goede package community zal zijn. Die was er al toen in enkele jaren terug met Slackware werkte.
rener schreef:Het grootste bezwaar van veel dependency's is niet het feit dat ze er zijn (dat lost een package manager meestal wel redelijk op), maar hoe ze soms tot stand komen. Vaak gaat het opdelen van pakketten tegen de filosofie van de oorspronkelijke ontwikkelaars in - in mijn vorige posting is al naar een voorbeeld hiervan verwezen. Een andere blog post geeft met voorbeelden aan waar het mis kan gaan (en ook mis is gegaan) als er "downstream" wijzigingen plaatsvinden zonder voorafgaande validatie "upstream". In dit licht bezien kunnen Linux-distributies onderling dus behoorlijk verschillen, op zaken die in eerste instantie niet direct als voor- of nadeel in het oog springen, laat staan dat ze worden genoemd in b.v. reviews. En dat zijn vaak juist de verschillen die pleiten vóór een distributie als Slackware.
Ik ben het ermee eens dat sommige distros packages kunnen verknoeien. Ik moet zeggen dat ik Debian's aanpak in het Mozilla verhaal wel begrijp. Die OpenSSL bug was inderdaad een enorme blunder.
Waar Adri & ik het over hadden waren echter dependencies die gecreëerd waren door upstream developers zelf. Ik ben zelf helemaal geen Gnome fan, juist een enorme KDE fan. Beide hebben een hele voorraad aan dependencies, maar dat zou geen enkele reden moeten zijn om één van beide niet te gebruiken.
rener schreef:Mag ik tenslotte nog even vermelden dat Slackware 12.2 RC1 vandaag beschikbaar is gekomen? Voor wie nog wat extra speelgoed zoekt naast wat Sinterklaas (hopelijk) sowieso al brengt :).
Zit daar die tool ook al in?

Wat ik dan zelf niet begrijp is waarom apt niet omgezet wordt naar Slackware's formaat. Dit is ook met apt4rpm gedaan en apt is gewoon een handige tool hiervor.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Z_God schreef: Waar Adri & ik het over hadden waren echter dependencies die gecreëerd waren door upstream developers zelf. Ik ben zelf helemaal geen Gnome fan, juist een enorme KDE fan. Beide hebben een hele voorraad aan dependencies, maar dat zou geen enkele reden moeten zijn om één van beide niet te gebruiken.
Op de meer do-it-yourself distro's is dat wel degelijk een nadeel. SW is KDE, dus is het gewoonweg handiger om KDE-apps te installeren dan Gnome-apps, waar je vooraf al weet dat er een waslijst aan dependencies bij geïnstalleerd moeten worden.
Is gewoon meer gedoe.
Bovendien zijn er vrijwel altijd KDE vervangers.
Z_God schreef:
rener schreef:Mag ik tenslotte nog even vermelden dat Slackware 12.2 RC1 vandaag beschikbaar is gekomen? Voor wie nog wat extra speelgoed zoekt naast wat Sinterklaas (hopelijk) sowieso al brengt :).
Zit daar die tool ook al in?

Wat ik dan zelf niet begrijp is waarom apt niet omgezet wordt naar Slackware's formaat. Dit is ook met apt4rpm gedaan en apt is gewoon een handige tool hiervor.
Slackpkg zat in ieder geval al in SW 10.2 (misschien al wel langer), dus zo nieuw is het nu ook weer niet. :)
Ter waarschuwing: slackpkg is niet wat jij gewend bent met apt-get (nog nie bekant, zoals we hier in Brabant zeggen ;) ). En voor alle duidelijkheid, ook slackpkg doet niet aan dependency-checking!

Voor een pakketbeheerder à la apt-get op SW zul je kunnen wachten tot je een ons weegt. SW is KISS, daar past een volledig geoutilleerde pakketbeheerder die ook nog eens aan dependency-checking doet doodgewoon niet in.
Ik zie dat tenminste niet gebeuren.
Afbeelding
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

adri schreef:Op de meer do-it-yourself distro's is dat wel degelijk een nadeel. SW is KDE, dus is het gewoonweg handiger om KDE-apps te installeren dan Gnome-apps, waar je vooraf al weet dat er een waslijst aan dependencies bij geïnstalleerd moeten worden.
Is gewoon meer gedoe.
Bovendien zijn er vrijwel altijd KDE vervangers.
Dat Slackware met name KDE bevat en geen Gnome heeft weinig met de dependencies te maken. Daar heeft KDE er namelijk ook zat van. Ik begreep vooral dat Gnome lastig was om te builden (brakke releases die vaak met de hand gepatchd moesten worden) en het daarom uit Slackware gekickt is.
De reden dat je liever geen Gnome gebruikt, is dus gewoon omdat die niet standaard in Slackware zit ;) Daarnaast vermoed ik dat je ook gewoon KDE fan bent, net als ik. Ik gebruik ook alleen Gnome apps als het echt niet anders kan. Dat er dan wat nieuwe libjes meekomen, is te verwachten.
adri schreef:Ter waarschuwing: slackpkg is niet wat jij gewend bent met apt-get (nog nie bekant, zoals we hier in Brabant zeggen ;) ). En voor alle duidelijkheid, ook slackpkg doet niet aan dependency-checking!

Voor een pakketbeheerder à la apt-get op SW zul je kunnen wachten tot je een ons weegt. SW is KISS, daar past een volledig geoutilleerde pakketbeheerder die ook nog eens aan dependency-checking doet doodgewoon niet in.
Ik zie dat tenminste niet gebeuren.
Ik had ooit wel een script voor Slackware dat wel dependencies kon checken. Dat script verprutste het upgraden echter nog wel eens, dus toen ben ik ermee opgehouden.
Kan je met slackpkg dingen uit repositories trekken oid?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Z_God schreef:Dat Slackware met name KDE bevat en geen Gnome heeft weinig met de dependencies te maken. Daar heeft KDE er namelijk ook zat van. Ik begreep vooral dat Gnome lastig was om te builden (brakke releases die vaak met de hand gepatchd moesten worden) en het daarom uit Slackware gekickt is.
De reden dat je liever geen Gnome gebruikt, is dus gewoon omdat die niet standaard in Slackware zit ;) Daarnaast vermoed ik dat je ook gewoon KDE fan bent, net als ik. Ik gebruik ook alleen Gnome apps als het echt niet anders kan. Dat er dan wat nieuwe libjes meekomen, is te verwachten.
Ik prefereer inderdaad KDE boven Gnome (hoewel ik doorgaans IceWM gebruik).
Over dependencies: als je een KDE-distro zoals SW gebruikt en je moet zelf Gnome-apps gaan compileren en installeren, dan heb je doorgaans nogal wat libs. die je erbij moet installeren, dat vind ik tamelijk irritant (als het tenminste een progje is dat ik echt nodig heb), vandaar dat ik liefst een (KDE) vervanger zoek. ;)
Z_God schreef: Ik had ooit wel een script voor Slackware dat wel dependencies kon checken. Dat script verprutste het upgraden echter nog wel eens, dus toen ben ik ermee opgehouden.
Kan je met slackpkg dingen uit repositories trekken oid?
Bedoel je Swaret misschien?
Heeft inderdaad een reputatie als brokkenmaker en is sinds SW 10.0 ook weer uit SW verdwenen (heeft er dus maar één keer in gezeten -in /extra).
Met Slackpkg kun je alleen dingen uit de officiele repositories upgraden etc., LinuxPackages en Slacky-eu vallen daar dus niet onder.

Wat wel kan (en al eerder ter sprake geweest is) is via sbopkg programma's die op SlackBuilds.org te vinden zijn installeren.
Ook hier echter geen dependecy-checking.
Daar moet je echt Swaret en consorten voor hebben (die door de meeste Slackers volgens mij niet gebruikt worden om redenen die ik eerder al aangaf).
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Veel heb ik hier eigenlijk niet aan toe te voegen, maar:
Z_God schreef: Wat ik dan zelf niet begrijp is waarom apt niet omgezet wordt naar Slackware's formaat. Dit is ook met apt4rpm gedaan en apt is gewoon een handige tool hiervor.
Daar zou je op Slackware eventueel slapt-get voor kunnen gebruiken. (Zoek maar met Google). Zelf heb ik het nooit gebruikt, en ik heb er dus ook geen ervaring mee.
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Dat was swaret inderdaad.

slapt-get ziet er wel mooi uit, zal ik eens onderzoeken als ik wat meer tijd heb :)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

En inmiddels heb ik een nVidia kaart :D
Ik heb mijn ATi kaart via marktplaats geruild tegen een nVidia.

De gene die hem kwam ruilen maakte wel een leuke opmerking:
"Linux, dat zou het betere besturingssysteem moeten zijn." :D

Waarom hij dan geen Linux gebruikt heb ik niet gevraagd (ik ben al lang blij dat ik nu een goede videokaart heb).

Nu kwam ik er ook weer achter hoe makkelijk het is om hem werkende te krijgen. Gewoon 2 slackbuildscripts uitvoeren op Slackware, en 3 keer klikken op Ubuntu (De andere distro's heb ik niet geprobeerd).
Nu ik dus voor 3D-support niet meer afhankelijk ben van Mesa 7.1 en de nieuwste (beta) X.org, heb ik dus 3D-support in zo'n beetje iedere distro.

Op dit moment heb ik wel heel wat op mijn computer staan:
Fedora 9
Slackware 12.1
Ubuntu 8.10
Zenwalk 5.2
Windows XP SP3

Dat is een beetje te veel, en ik begin het overzicht een beetje kwijt te raken (de één heeft bijv. nog wel FF 3.0.5 en de ander moet nog geupdate worden).
Ik wil dit aantal terug brengen naar 1, dus ook Windows XP ga ik niet meer gebruiken: ik heb hem pas opgestart, en toen kreeg ik een waarschuwing dat de virusscanner 60 (!) dagen geen updates meer heeft gehad. Dus die had ik lang niet gebruikt. Ik kan hem in Virtualbox draaien, maar volgens mij moet ik dan een nieuwe licentie kopen (want een OEM mag je maar op 1 pc installeren, en aangezien Virtualbox andere hardware emuleert zal dat niet gaan.) Maar dat terzijde.

Maar nu dus de grote vraag:
Welke distro ga ik kiezen?
Ik kan er ééntje kiezen die ik nu ook geinstalleerd heb, maar ik kan ook voor iets totaal nieuws gaan, zie bijvoorbeeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Linuxdistributie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... stributies

Maar ik kan ook een oude bekende gebruiken. Het probleem is met de distro's die ik nu geinstalleerd heb dat het eigenlijk allemaal wel werkt, en er dus niet echt een goede of minder goede is.

Tja het is een moeilijke keus, en ik weet dat ik die uiteindelijk zelf moet maken..........
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Die keuze is eenvoudig: Slackware. :)

Nee hoor, je moet het uiteraard zelf weten, wat jou het beste bevalt.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Als het op snelheid aankomt wint Slackware zeker.
Toch is bijv. automatisch dependencie checking ook wel makkelijk, maar er komt wel meer zooi mee en je hebt minder controle over je systeem.

Ook KDE 4 wil ik wel gaan gebruiken, KDE 4 is inmiddels al een jaar uit dus de meeste bugs moeten er wel uit zijn.
KDE 4 is helaas niet naast versie 3 te installeren, maar wel naast Gnome.
Het voordeel van Gnome installeren is wel dat je niet zo veel dependencies hebt als je Gnome-programma's wil gebruiken.
Gnome is voor Slackware te krijgen, maar of het goed werkt?
2.20 is voor Slackware 12.0 gemaakt, en zal dan ook niet werken op 12.2 als ik dit lees:
dropline GNOME is compiled on Slackware 12.0 for i686 processors. It will not work properly, or at all on older versions of Slackware or on Slackware Current. It will also not function on processors that are not fully i686 compatable.
Gnome 2.24 zal wel werken op Slackware 12.2, maar die is nog in beta volgens die site:
http://www.droplinegnome.org/
2.24 is echter wel met Ubuntu 8.10 meegeleverd.

Ik denk dat ik voor Slackware ga, met KDE 4 en Gnome. Ik ben benieuwd of het probleemloos gaat werken, maar ik zie wel waar het schip strand. Desnoods formatteer ik weer, en ga voor Slackware met KDE 3 of voor een andere distro met KDE 4/Gnome.
Ondertussen staan mijn persoonlijke bestanden veilig opgeslagen op mijn externe harde schijf, dus ik kan in ieder geval geen fatale fout maken.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Op LinuxQuestons.org een topic over Gnome op SW 12.2.
Er zijn een aantal mogelijkheden, maar als ik het wel heb is het beter om nog eventjes te wachten tot de Gnome-versie van GSB voor 12.2 uitkomt.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok, inmiddels ben ik weer een paar ervaringen rijker.
Ten eerste KDE 4:
Het werkt, maar er zitten nog een paar bugs in, maar het is bruikbaar.
Het ziet er mooi uit, en de nieuwe menustijl werkt goed.
Toch had ik het gevoel dat het nog niet helemaal af was, en daarom ben ik ook terug gegaan naar KDE 3, dat hier nu weer perfect draait.

Verder heb ik geprobeerd Gnome te installeren, hij was geinstalleerd maar wilde niet opstarten. In het dropline-installer menu kon ik kiezen om Gnome volledig te verwijderen, dat heb ik toen maar gedaan.
Nu heb ik hetzelfde probleem als iemand anders op LQ:
Except when you remove Dropline gnome, it basically kills your system because it replaces lots of slackware packages with its own. When I tried to remove it last time, I couldn't run pidgin, firefox, or xchat when I removed it and my computer started randomly freezing.
Dat 'radomly freezing' heb ik tot nu toch nog geen last van gehad.
Wel een ander irritant probleem: ik heb geen internet in firefox, pidgin, wget en thunderbird. Ik weet niet hoe dit kan. Konqueror en andere KDE-programma's doen het wel. Dit is sinds de verwijdering van Dropline Gnome aan de hand.
Aangezien er nog niets persoonlijks op deze pc staat ga ik hem gewoon even opnieuw installeren.

De volgende keer ga ik in ieder geval voor GSB (Gnome Slackware Distribution) kiezen ipv DLG (Dropline Gnome).
Want die moet wel achteraf te verwijderen zijn zonder problemen.

Verder heb ik nu XFS ipv ext3, en dit bevalt me zeer goed. Het is in ieder geval een heel stuk sneller (en ja, serieus merkbaar).

Maar goed, nu ga ik dus Slackware opnieuw installeren.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Tja, Gnome staat erom bekend dat -indien zelf geïnstalleerd- eigenlijk niet te verwijderen is. GSB schijnt wat dat betreft een stuk beter te zijn.
Maar dan moet je dus nog eventjes geduld hebben. ;)
Afbeelding
Plaats reactie