Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Morgen ga ik het uitproberen.
Go for it! :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nou ja,

Inmiddels heb ik het uitgeprobeerd. Maar het compileren gaat fout.
Ik heb gebruikt gemaakt van het Slackbuild script voor Slackware 11.0. Hierbij heb ik deze aanpassing gedaan, zodat hij op SW 10.2 werkt:
http://www.slackbuilds.org/howto/versions/

De versie van Icewm is 1.2.30.

Dit is de fout:
http://kurl.nl?48B8

Als die ik tekst rechtstreeks op het forum post, krijg ik trouwens een php-error:
http://kurl.nl?48B9
Die fout kreeg ik gisteravond ook al, toen dacht ik dat er iets fout was op het forum. Vandaar dat ik vandaag pas reageer.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Er is een IceWM op LinuxPackages te krijgen, je zou die kunnen proberen.

Ik heb die compilatie melding ook geprobeerd te posten en krijg inderdaad dezelfde foutmelding... :?:
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Het kant-en-klare pakketje werkt, en dit typ ik nu op mijn laptop in icewm :)
Alleen jammer is dat deze oude versie nog geen nieuwe themes ondersteunt (de titelbalken worden dan lelijk), maar ach er is mee te leven.

Ik heb nu xmms open staan, die muziek speelt die op mijn pc staat (via nfs), verder heb ik Firefox met 3 tabs open staan. En de swap-partitie is nog niet aangesproken :) IceWM is dus zuinig.
De processor is wel traag, zodra ik ga scrollen in Firefox hapert de muziek.

Kost het trouwens veel systeembronnen om een bureaubladachtergrond te gebruiken?
adri schreef: Ik heb die compilatie melding ook geprobeerd te posten en krijg inderdaad dezelfde foutmelding... :?:
Komt Nirwana ooit nog terug?

Verder wilde ik FF 2 maar eens vervangen door versie 3, want die is iets lichter.
Maar als ik de mozilla-build wil opstarten werkt dat weer niet:

Code: Selecteer alles

bash-3.00$ ./firefox
./firefox-bin: error while loading shared libraries: libpangocairo-1.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
bash-3.00$ 
libpango is geinstalleerd.
Kan Firefox 3 wel op Slackware 10.2?

Verder ben ik trouwens super tevreden over deze laptop! :D
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Het kant-en-klare pakketje werkt, en dit typ ik nu op mijn laptop in icewm :)
Alleen jammer is dat deze oude versie nog geen nieuwe themes ondersteunt (de titelbalken worden dan lelijk), maar ach er is mee te leven.

Ik heb nu xmms open staan, die muziek speelt die op mijn pc staat (via nfs), verder heb ik Firefox met 3 tabs open staan. En de swap-partitie is nog niet aangesproken :) IceWM is dus zuinig.
De processor is wel traag, zodra ik ga scrollen in Firefox hapert de muziek.

Kost het trouwens veel systeembronnen om een bureaubladachtergrond te gebruiken?
Ja, dat kost weer extra kracht...
Koen_92 schreef:
adri schreef: Ik heb die compilatie melding ook geprobeerd te posten en krijg inderdaad dezelfde foutmelding... :?:
Komt Nirwana ooit nog terug?
Ik mag hopen van wel. :)
Koen_92 schreef: Verder wilde ik FF 2 maar eens vervangen door versie 3, want die is iets lichter.
Maar als ik de mozilla-build wil opstarten werkt dat weer niet:

bash-3.00$ ./firefox
./firefox-bin: error while loading shared libraries: libpangocairo-1.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
bash-3.00$ 
libpango is geinstalleerd.
Kan Firefox 3 wel op Slackware 10.2?

Verder ben ik trouwens super tevreden over deze laptop! :D
Welke versie van pango heb je geinstalleerd staan (moet >1.14) ?
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Hmmm, ik denk dat ik KDE4 voorlopig nog maar oversla:
ftp://ftp.osuosl.org/pub/slackware/slac ... de4/README
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Misschien was het slim om even de release notes van Firefox 3 door te nemen...

Daardoor kwam ik er achter dat:
Firefox zal helemaal niet werken zonder de volgende bibliotheken of pakketten:

* GTK+ 2.10 of hoger
* GLib 2.12 of hoger
* Pango 1.14 of hoger
* X.Org 1.0 of hoger
Op X.org na zijn ze allemaal verouderd. Dat wordt dus nog een hele klus. Daarom denk ik dat het slimmer is om nog even met Firefox 2 door te gaan.
Tegen die tijd dat Firefox 2 niet meer ondersteund wordt, zal er waarschijnlijk wel een officiële build voor Slackware 10.2 uitkomen. Touch? Standaard zit er in SW 10.2 Firefox 1.0, dus hij is al 2 keer geupgrade.

Waarom zou je KDE4 overslaan?

Als ik dit lees valt het mee:
So, this is kde-4.1.0. It seems pretty darn good here, but there are
still a few quirks (I've noticed some issues loading .ps and .eps files).
Hopefully 4.1.1 will take care of any remaining issues in the near future.
Verder is dat bericht al oud:
Updated Tue Jul 29 21:00:31 UTC 2008 --rworkman
Updated Tue Aug 12 16:52:04 CDT 2008 --volkerdi
Verder is KDE4 hier (nog) niet te vinden:
ftp://ftp.slackware.com/pub/slackware/s ... 2/testing/
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als FF 2.* door Mozilla niet meer ondersteund wordt zal er ongetwijfeld een FF3.* voor SW 10.2 komen (daar ga ik tenminste wel van uit).

Waarom geen KDE4?
Omdat er toch nog wat bugs in zitten, diverse programma's er niet goed op reageren en het bovendien -momenteel!- trager opstart.
Punt is vooral dat je niet KDE 3.* en 4.* naast elkaar kunt draaien, of de één, of de ander. :!:
Dan maar niet, ik wacht wel totdat het stabiel genoeg is om in de reguliere SW opgenomen te worden.
Zoals ik al eerder zei: ben altijd snel uitgekeken op eyecandy. ;)
Verder is KDE4 hier (nog) niet te vinden:
ftp://ftp.slackware.com/pub/slackware/s ... 2/testing/
Als ik het goed begrepen heb is KDE4 niet opgenomen in SW 12.2, maar wel in SW -current /testing (wat op dit moment het verschil is, is mij ook niet helemaal duidelijk...).
As je die nieuwe KDE wilt proberen, dan moet je dus hier zijn :
ftp://ftp.osuosl.org/pub/slackware/slac ... ages/kde4/

Zit trouwens wel aan te denken om tenminste op één machine SW te gaan upgraden volgens de UPGRADE.TXT.
Ben benieuwd. :D
Laatst gewijzigd door adri op 12 december 2008, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Jammer dat KDE 3 en 4 niet naast elkaar kunnen. Dan houd ik het voorlopig ook maar bij KDE 3 in SW 12.1.
adri schreef: Zit trouwens wel aan te denken om tenminste op één machine SW te gaan upgraden volgens de UPGRADE.TXT.
Ben benieuwd. :D
Ja, een upgrade gaat lang niet altijd goed. Dat geldt in ieder geval voor Windows en Ubuntu. Soms gaat het perfect, en de andere keer houd je een onbruikbaar systeem over...
Daarom ga ik meestal voor een clean install.
Maar gezien in 12.2 niet heel veel veranderd is, zal het waarschijnlijk wel goedkomen :)
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ik heb nu dus Slackware 12.2 op m'n notebook gezet. Hij draait inderdaad aanzienlijk vlotter dan Ubuntu :)

Ik heb alleen een probleempje met wicd. Als ik wicd-client wil starten krijg ik:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/wicd/wicd-client.py", line 40, in <module>
    import gtk
ImportError: No module named gtk
Ik heb wel pygtk geinstalleerd, maar dat lijkt niet te helpen. Ook slapt-get installeert verder geen extra dependencies.

Heeft iemand enig idee wat hier misgaat?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat wicd betreft, zie hier:
http://www.linuxquestions.org/questions ... cd-584272/
Anders kun je Robby Workman het best een e-mail sturen.

Slapt-get doet blijkbaar niet aan dependency-checking (daarvoor moet je Swaret hebben, als ik me niet akelig vergis). Heb daar zelf overigens geen ervaring mee.

Wat ik wel handig vind is SlackBuilds.org, daar staan alle dep.'s vermeld (zo ook bij Slacky-eu trouwens).
Programma's die je via SlackBuilds.org installeert kun je ook met sbopkg installeren, da's nog net even handiger. ;)
Dus concreet, even bij SlackBuilds.org kijken wat je allemaal nodig hebt en dat vervolgens met sbopkg installeren. Eitje.
Hij draait inderdaad aanzienlijk vlotter dan Ubuntu
En probeer het dan maar eens met een lichte desktop/Window manager zoals IceWm of Fluxbox.
Je weet niet wat je meemaakt. ;)
Afbeelding
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

wicd heb ik inmiddels op gang gekregen, maar nog niet ervan weten te overtuigen hoe hij precies met m'n accesspoint moet connected. Verder ziet het er wel erg indrukwekkend uit, behalve dan dat het af en toe lijkt te hangen en het GTK is natuurlijk ;)

Het probleem is vermoedelljk dat ik even moet uitzoeken hoe ik precies EAP TTLS met WEP op de juiste manier instel, want dat is wat de UT gebruikt.

Door direct wpa_supplicant aan te roepen, kreeg ik meteen verbinding. De wifi drivers lijken dus erg goed te zijn.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik ben benieuwd...
Ik heb geen idee wat EAP TTLS is, dus ik heb maar even op Wikipedia gekeken.

Wat voor wireless kaart heb je?
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Het werkt nu. Het template was niet in orde. De velden bij required kwamen niet overeen met de gedefinieerde velden.

Ik heb een Ralink Tech 2500 PCMCIA kaartje wat werkt met de rt2500pci module. Er staat een Philips logo op en er zat *geen* enkele software bij. Op de Philips site zal je er echter niets over vinden, dus ik vermoed dat het kaartje eigenlijk voor een andere markt bedoeld is. Met Slackware werkt ie nu echter prima oob. Met Ubuntu had ik daar wat meer moeite mee, hoewel ik wel verwacht dat hij met Intrepid beter zou werken (ik draaide Hardy).
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok,

zoals hier wel eerder vermeld is heb ik een Asus, met rt73. Hier zat wel een driver bij (voor Linux), maar die was te oud en werkte niet goed met mijn kaart. Daarom moest ik een andere driver compileren. Dit was wel op een 2.4 kernel.

Met een 2.6 kernel werkt hij out of the box, maar wel alleen in Ubuntu. In Slackware heb ik hem nooit werkend gekregen (met kwlan-nogiets), en in Zenwalk ook niet (met wicd)

In Ubuntu krijg ik zodra ik de stick in mijn computer doe een schermpje waarin ik mijn ssid/wpa pass moet invoeren. Dat werkt uitstekend.
Maar hoe krijg ik datzelfde nu via de commandline aan de praat? Ik krijg het met wpa_supplicant niet voor elkaar. Als het via de commandline lukt op Ubuntu, lukt het waarschijnlijk ook op slack/zenwalk, aangezien die ongeveer dezelfde kernel hebben.
Plaats reactie