Ik ben meer voor rust, en dat niet alles steeds maar weer weer anders moet, maar misschien wordt ik langzamerhand gewoon een klein beetje oud...Freston schreef:Ach... Beetje reuring in het kippenhokManuel schreef:Precies. En van mij mag dat logo nog 200 jaar hetzelfde blijven, tegen al dat wat steeds sneller maar weer telkens anders zou moeten.
Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.
-
- adri
- Moderator
Zoals hier te lezen is, heb ik OOo3 geïnstalleerd. Dat ging vrij vlot (SlackBuild script), wat minder vlot ging was de spellingscontrole aan de praat krijgen...
Hier kun je lezen hoe:
http://www.linuxquestions.org/questions ... ed-676047/
Wel alles lezen.
Edit:
Ik lees zojuist (op de 4e pagina van die topic) dat Robby Workman de zaak opgelost heeft en dat de nieuwe SlackBuild scripts OK zijn.
Hier kun je lezen hoe:
http://www.linuxquestions.org/questions ... ed-676047/
Wel alles lezen.
Edit:
Ik lees zojuist (op de 4e pagina van die topic) dat Robby Workman de zaak opgelost heeft en dat de nieuwe SlackBuild scripts OK zijn.
- adri
- Moderator
Wie geïnteresseerd is in een interview met Patrick Volkerding (uit 2006), kan hier terecht.
Het is een telefonisch interview, dus de geluidskwaliteit is niet helemaal comme il faut, maar toch wel interessant, vind ik.
PV laat zich o.a. uit over Gnome, pakketbeheer, dependency checking, BSD en nog veeeeuuuul meer.
Het is een telefonisch interview, dus de geluidskwaliteit is niet helemaal comme il faut, maar toch wel interessant, vind ik.
PV laat zich o.a. uit over Gnome, pakketbeheer, dependency checking, BSD en nog veeeeuuuul meer.
-
Dat interview is bijna niet te horen helaasch.
Hè, ik heb nou een nieuw machientje, een MSi Wind. Daar zat vanuit de fabriek SLED op, maar nu natuurlijk niet meer. Ik heb mijn geluk eens beproefd bij Zenwalk && IceWM. Nu die bug is opgelost durf ik dat weer
Ja en mijn 'echte' machine heeft de paardenkracht wel voor KDE, dan is dat wel makkelijk. Alleen op een netbook moet je dat niet willen. Dat IceWM, daar heb ik mij écht op verkeken. Dat is super jôh!
Onwijs flexibel en configureerbaar, en het gaat als de brandweer.
Hè, ik heb nou een nieuw machientje, een MSi Wind. Daar zat vanuit de fabriek SLED op, maar nu natuurlijk niet meer. Ik heb mijn geluk eens beproefd bij Zenwalk && IceWM. Nu die bug is opgelost durf ik dat weer
Ja en mijn 'echte' machine heeft de paardenkracht wel voor KDE, dan is dat wel makkelijk. Alleen op een netbook moet je dat niet willen. Dat IceWM, daar heb ik mij écht op verkeken. Dat is super jôh!
Got Slack?
- adri
- Moderator
Zet je gehoorapparaat dan ook aan!Freston schreef:Dat interview is bijna niet te horen helaasch.
Dapper!Freston schreef:Ik heb mijn geluk eens beproefd bij Zenwalk && IceWM. Nu die bug is opgelost durf ik dat weer
Beviel Suse niet (ik heb daar geen enkele ervaring mee)?
Vind ik ook.Freston schreef: Dat IceWM, daar heb ik mij écht op verkeken. Dat is super jôh!
-
Ssssst *fluistert* ik probeer inderdaad net te doen alsof ik zo'n ding niet nodig heb.adri schreef:Zet je gehoorapparaat dan ook aan!
Ja nou, tussen jou en mij (en de andere fervente Linux gebruikers hier) maar SLED heeft last van één van die bugs die ik in mijn Linux begintijd zag als typische Linux bugs.adri schreef:Dapper!
Beviel Suse niet (ik heb daar geen enkele ervaring mee)?
Dat je dus voor de derde keer op een menu entry geklikt hebt alvorens de gevraagde toepassing aanslaat. En dat je bijgevolg voor de derde maal dat hele menu doorgemanoeuvreerd hebt. Alleen om onverhoeds een minuut later de vensters je scherm in te zien springen. Dan schikte het de machine dus blijkbaar beter om zich met andere activiteiten onledig te houden. Ja ik haat dat.
Ach, dat is het met al die systemen die 'zo makkelijk' zijn. Blijkbaar, ik weet het niet zeker, maar doen ze van alles achter je rug om. Ja dat wil ik niet. En zeker niet op een netbook, waarvan de processor veel te licht is eigenlijk voor zo'n systeem. Of ie nou bezig is of niet, hij moet gewoon op de gebruiker blijven reageren. Nu heb ik dat weer helemaal zelf in de hand.
Nu ja, eerlijk gezegd wist ik dat. Ik ken je niet, maar ik weet wel dat jij de combo Slack en Ice hoog hebt staan. Ik dacht daar ga ik me toch eens in verdiepen, want iemand zegt dat niet zomaar. En dit was een mooie aanleiding.adri schreef:Vind ik ook.
Mooi trouwens, van IceWM. Als je die in broncode download dan is het completeren van de download iedere keer sneller als het in werking treden van de download-statusbalk. Da's zo mooi. Je klikt op die link en dan schiet er een notificatie omhoog met 'download voltooid'.
En zo snel laad ie dus ook. Inloggen is echt aan het eind van het opstarten. Niet meer ergens halverwege.
Ik ben alleen nog op zoek naar een mooie bureaubladachtergrond. Ik vind 'Infidel' echt een onwijs mooi thema. Die cijfers moeten nog even vierkant en dan heb ik een grijzig blauw retro-achtig thema, alleen vind je niet makkelijk een goed bijpassend plaatje bij. Keertje onder artwork kijken, maar daar moet ik dus echt voor gaan zitten.
Hier, dit is toch niets:
Nu ja goed, dit is dus momenteel mijn grootste probleem. Dus het gaat allemaal goed en daar ben ik erg blij om
(Dit dus in het kader van aan Slackware begonnen zijn, dus toch geen derail)
Got Slack?
- adri
- Moderator
Zal ik de mijne ook even laten zien:
Ietsje groter uitgevallen dan bedoeld...
Hoe je die klok zo krijgt, door ~/.icewm/preferences aan te passen. Zoek de regel TaskBarClockLeds op en zet de waarde op 1.
Mocht dat niet werken:
Ietsje groter uitgevallen dan bedoeld...
Hoe je die klok zo krijgt, door ~/.icewm/preferences aan te passen. Zoek de regel TaskBarClockLeds op en zet de waarde op 1.
Mocht dat niet werken:
# Themable preferences. Themes will override these.
# To override the themes, place them in ~/.icewm/prefoverride
Laatst gewijzigd door adri op 28 maart 2009, 0:06, 2 keer totaal gewijzigd.
- adri
- Moderator
Zoals rener in Linux voor beginners al meldde, is gisteren rc1 van Slackware 12.2 uitgekomen.
Uiteraard is op het SW-forum van LinuxQuestions.org er ook al e.e.a. over te lezen.
Het is een .1 upgrade, dus niet erg spectaculair.
Wel opvallend/mooi is dat wicd opgenomen is (in /extra).
Ga ik zelf straks upgraden naar 12.2?
Geen idee, ik heb eerlijk gezegd geen enkele reden om dat te doen. Alles draait puik, vlot en zonder gezeur.
Maar dat zeg ik altijd (het zal er toch wel van komen).
Uiteraard is op het SW-forum van LinuxQuestions.org er ook al e.e.a. over te lezen.
Het is een .1 upgrade, dus niet erg spectaculair.
Wel opvallend/mooi is dat wicd opgenomen is (in /extra).
Ga ik zelf straks upgraden naar 12.2?
Geen idee, ik heb eerlijk gezegd geen enkele reden om dat te doen. Alles draait puik, vlot en zonder gezeur.
Maar dat zeg ik altijd (het zal er toch wel van komen).
- Koen_92
Een .1 upgrade kan toch ook nog spectaculair zijn, want als ik dit lees:
wicd zat standaard al in Zenwalk, en het is een handig programma (vooral voor draadloze netwerken). Maar ik denk dat het wel overbodig is, aangezien in KDE standaard al van zulke tools zitten.
Als je echter om wat voor reden dan ook geen KDE wilt installeren, kan het naturlijk wel weer van pas komen.
Verder kun je misschien Virtualbox eens proberen, dan kun je de nieuwste Slackware proberen, zonder alles te upgraden Er is een Slackbuild script voor beschikbaar.
Hoe zit het eigenlijk met KDE 4? Komt deze alleen in /testing, of echt in /extra? Zal jij KDE 4 willen proberen?
Misschien 'durven' hem gewoon het nummer 13 niet mee te geven.adrï schreef: Het maakt ook nogal wat uit hoe groot de veranderingen zijn: hoe groter de veranderingen hoe lastiger het is om zo'n distro-upgrade tot een goed einde te brengen. De veranderingen zijn nu behoorlijk groot, de upgrade-verschillen van 10.2 naar 11.0 waren veel kleiner. Die van 10.1 naar 10.2 waren ook behoorlijk groot (ja, de nummering is weinig logisch ).
wicd zat standaard al in Zenwalk, en het is een handig programma (vooral voor draadloze netwerken). Maar ik denk dat het wel overbodig is, aangezien in KDE standaard al van zulke tools zitten.
Als je echter om wat voor reden dan ook geen KDE wilt installeren, kan het naturlijk wel weer van pas komen.
Verder kun je misschien Virtualbox eens proberen, dan kun je de nieuwste Slackware proberen, zonder alles te upgraden Er is een Slackbuild script voor beschikbaar.
Hoe zit het eigenlijk met KDE 4? Komt deze alleen in /testing, of echt in /extra? Zal jij KDE 4 willen proberen?
- adri
- Moderator
Mja, maar deze keer is het echt een .1 upgrade.Koen_92 schreef:Een .1 upgrade kan toch ook nog spectaculair zijn, want als ik dit lees:Misschien 'durven' hem gewoon het nummer 13 niet mee te geven.adrï schreef: Het maakt ook nogal wat uit hoe groot de veranderingen zijn: hoe groter de veranderingen hoe lastiger het is om zo'n distro-upgrade tot een goed einde te brengen. De veranderingen zijn nu behoorlijk groot, de upgrade-verschillen van 10.2 naar 11.0 waren veel kleiner. Die van 10.1 naar 10.2 waren ook behoorlijk groot (ja, de nummering is weinig logisch ).
Inderdaad voor degenen die geen KDE hebben, maar vooral ook: dat KDE-wireless-progseltje is niet zo geweldig (lees ik ook maar hoor, ben zelf nog gewoon bedraad ), om het maar eens voorzichtig uit te drukken.Koen_92 schreef: wicd zat standaard al in Zenwalk, en het is een handig programma (vooral voor draadloze netwerken). Maar ik denk dat het wel overbodig is, aangezien in KDE standaard al van zulke tools zitten.
Om SW 12.2 binnen een virtuele machine op SW 12.1 te gaan draaien lijkt me niet echt interessant omdat de verschillen gewoon niet zo groot zijn.Koen_92 schreef: Verder kun je misschien Virtualbox eens proberen, dan kun je de nieuwste Slackware proberen, zonder alles te upgraden Er is een Slackbuild script voor beschikbaar.
KDE 4 blijft zover ik weet in /testing. Ik heb KDE 4 wel eens geprobeerd via een live CD (SuSE, meen ik) en vond het wel aardig om te zien, maar ach, al die eye-candy is aan mij niet zo besteed.
Ik gebruik Compiz e.d. ook nooit. Ik heb het allemaal wel eens geprobeerd (ziet er aardig uit, maar functioneel...) en vind het in het algemeen buggy en fiks wat processor-kracht en geheugen vretend.
Ben op dat soort mooiigheid ook altijd gauw uitgekeken.
Draai niet voor niks IceWM.
Wel knap dat het allemaal kan, dat wel.
- Koen_92
Ok,adri schreef: Inderdaad voor degenen die geen KDE hebben, maar vooral ook: dat KDE-wireless-progseltje is niet zo geweldig (lees ik ook maar hoor, ben zelf nog gewoon bedraad ), om het maar eens voorzichtig uit te drukken.
Hier thuis is ook alles nog bedraad (op mijn oude laptop na) (hoewel de modem wel draadloos ondersteunt).
Pas heb ik trouwens een snelheidstest gedaan. Ik moest een dvd-iso van mijn broertjes pc naar mijn pc over kopieren. Met draad kwam ik (via ftp) op ongeveer de maximale snelheid die mogelijk was: 12mbyte. Zonder draad kwam ik niet eens tot een derde van die snelheid.
Qua beveiliging zit het wel goed met draadloos. WEP is zwaar verouderd, maar met WPA is het nog goed te beveiligen. Zorg er gewoon voor dat je een goed willekeurig wachtwoord neemt (bijv. een md5sum), dan ben je ook niet gevoelig voor brute-force en andere aanvallen.
KDE4 heb ik ook alleen maar met zo'n live cd getest. En ja, dat zag er best mooi uit. Verder moet KDE 4 juist sneller dan zijn voorganger zijn. (QT4 zou in ieder geval sneller dan QT3 moeten zijn). En ook in KDE 4 zullen die effecten best wel uit te zetten zijn.adri schreef: KDE 4 blijft zover ik weet in /testing. Ik heb KDE 4 wel eens geprobeerd via een live CD (SuSE, meen ik) en vond het wel aardig om te zien, maar ach, al die eye-candy is aan mij niet zo besteed.
Ik gebruik Compiz e.d. ook nooit. Ik heb het allemaal wel eens geprobeerd (ziet er aardig uit, maar functioneel...) en vind het in het algemeen buggy en fiks wat processor-kracht en geheugen vretend.
Ben op dat soort mooiigheid ook altijd gauw uitgekeken.
Draai niet voor niks IceWM.
Wel knap dat het allemaal kan, dat wel.
Compiz heb ik in het begin ook veel gebruikt (en met plezier), maar daar ben ik nu ook wel op uitgekeken ja. Pas heb ik het in Ubuntu 8.10 weer eens bekeken (daar staat het standaard aan). Het is niet echt buggy meer, maar het werkt wel traag. De effecten worden vloeiend weergegeven, maar het scrollen in vensters gaat echt enorm traag. Ook xvideo werkt nog niet fatsoenlijk samen met Compiz. Verder zijn er in een half jaar tijd een enorme hoeveelheid effecten bijgekomen (denk aan anaglyph voor 'echte' 3d of aan het verplaatsen van vensters in de diepte).
Maar ja, dat was weer even leuk, en nu staat het weer gewoon uit.
- adri
- Moderator
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. De belofte is er in ieder geval dat KDE 4 sneller is en minder resources gebruikt.Koen_92 schreef: KDE4 heb ik ook alleen maar met zo'n live cd getest. En ja, dat zag er best mooi uit. Verder moet KDE 4 juist sneller dan zijn voorganger zijn. (QT4 zou in ieder geval sneller dan QT3 moeten zijn). En ook in KDE 4 zullen die effecten best wel uit te zetten zijn.
Dat is op zo'n live CD gewoon niet te testen (die zijn nu eenmaal wat trager).
In zijn algemeenheid kun je wel stellen dat als KDE stabiel genoeg is, het vanzelf in SW zal verschijnen (Pat is wel een KDE-fan). De komende release nog in /testing dus, maar bij SW 13 zonder enige twijfel als deafult.
Dat duurt geen jaar meer.
Of het moet zijn dat ik SW 12.2 toch ga installeren -met KDE 4....
- Koen_92
Dat zal er toch wel van komenadri schreef: Of het moet zijn dat ik SW 12.2 toch ga installeren -met KDE 4....
Ik heb even een vraag over mijn oude laptop:
Op dit moment staat er Slackware 10.2 op, en dit draait eigenlijk als een zonnetje.
Maar hoe lang wordt die nog ondersteund, want hij is inmiddels al best oud aan het worden. Bij Slackware 11 kun je ook nog een 2.4 kernel installeren.
Is het misschien de moeite waard om er Slackware 11 op te zetten? Of wordt dit te veel gedoe (if it ain't broken, don't fix it)? Is SW 11 zwaarder, zijn nog belangrijke verbeteringen?
En nu we het toch over die laptop hebben:
Ik ben (net als jij) ook heel tevreden over IceWM. Op die laptop gebruik ik nu Fluxbux. Zou die IceWM aankunnen? Of is hij daar toch te oud voor (P2 233mhz, 160mb ram)?
- adri
- Moderator
op dit moment komen er nog updates uit voor SW 10.0 en 10.1 (ik dacht zelfs nog voor 9.2), dus 10.2 zal echt nog wel enkele jaren ondersteund worden, schat ik.
Als je niet heel erg verlegen zit om een 2.6* kernel zou ik zo niet upgraden (moet ik nodig zeggen... ). En zelfs als je een 2.6* kernel wilt kun je die installeren vanuit je SW 10.2 CD (ik heb destijds ook een 2.6* kernel op 10.2 gehad).
Waarom zou IceWM dat niet trekken?
Maakt qua processor- en geheugengebruik volgens mij weinig tot niks uit in vergelijking met Fluxbox.
Heb jij andere ervaringen dan?
Als je niet heel erg verlegen zit om een 2.6* kernel zou ik zo niet upgraden (moet ik nodig zeggen... ). En zelfs als je een 2.6* kernel wilt kun je die installeren vanuit je SW 10.2 CD (ik heb destijds ook een 2.6* kernel op 10.2 gehad).
Waarom zou IceWM dat niet trekken?
Maakt qua processor- en geheugengebruik volgens mij weinig tot niks uit in vergelijking met Fluxbox.
Heb jij andere ervaringen dan?
- Koen_92
whowh wat een ondersteuning
Daar kan Ubuntu met 1,5 jaar nog een hoop van leren
Waarom ik zat te twijfelen aan IceWM, is omdat die eigenlijk niet bekend staat als een windowmanager voor oude pc's, iets waardoor Fluxbox wel bekend staat.
Verder ziet Fluxbox er een stuk minimalistischer uit dan IceWM.
Maar op mijn pc (pentium 4) is IceWM in ieder geval net zo snel, zoniet sneller als Fluxbox.
Morgen ga ik het uitproberen.
Daar kan Ubuntu met 1,5 jaar nog een hoop van leren
Waarom ik zat te twijfelen aan IceWM, is omdat die eigenlijk niet bekend staat als een windowmanager voor oude pc's, iets waardoor Fluxbox wel bekend staat.
Verder ziet Fluxbox er een stuk minimalistischer uit dan IceWM.
Maar op mijn pc (pentium 4) is IceWM in ieder geval net zo snel, zoniet sneller als Fluxbox.
Morgen ga ik het uitproberen.