Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Toevallig is afgelopen vrijdag slackpkg vanuit "extra" gepromoveerd naar de main tree in Slackware-current. Waarschijnlijk wordt het dus straks standaard onderdeel van Slackware 12.2.

slackpkg is een setje bash scripts voor package management, dat qua werking sterk doet denken aan Zenwalk's netpkg. Er is keuze uit een hele rits mirrors voor de versies 12.0, 12.1 en current, en er is een blacklist mogelijkheid. Uiteraard gebeurt er niets zonder dat de gebruiker eerst netjes om toestemming wordt gevraagd. Het heeft tot nu toe prima gewerkt om het systeem hier up-to-date te houden, inclusief kernel updates.
Mooi, slackpkg doet ook hier prima zijn werk, zonder "zelf na te denken", als je begrijpt wat ik bedoel. ;)
rener schreef: Nu zocht ik alleen nog naar een mogelijkheid om de "eigen" Slackbuild packages up-to-date te houden, zoals bijvoorbeeld epdfview en mplayer, die niet standaard in Slackware zitten. Misschien kan sbopkg op dat vlak inderdaad goede diensten bewijzen. We gaan het uitproberen :)!
Oh, dat kan heel goed met sbopkg. Alle programma's waarvoor SlackBuild scripts beschikbaar zijn (ik weet -zo uit m'n hoofd- dat er voor MPlayer in ieder geval ook een script beschikbaar is --> want zelf gebruikt) kun je op die manier installeren en ook up-to-date houden, er zit nl. ook de functie ingebouwd dat sbopkg de versienummers vergelijkt en -als je wilt- aanbiedt om die te updaten.

NB: sbopkg doet niet aan dependency checking.
Dat moet je nog gewoon zelf doen. Een bezoekje aan SlackBuilds.org laat echter meteen zien welke dependencies er zijn.
Voorbeeld: Abiword
AbiWord requires gail, wv, libgnomecanvas, libgnomeprintui,
libgnomeprint, libgnomecups, and enchant, all of which are
available at SlackBuilds.org
Voor degenen die hier van schrikken, Abiword is een Gnome app. (die hebben op een Gnome-vrije distro zoals Slackware altijd een hoop dependencies). Normaal gesproken heb je gem. 1 dependency.
Vaak ook helemaal geen dus (of al beschikbaar in de standaard SW-installatie).
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:De NV6 (Vanta) (ik heb het maar even op de Engelstalige Wikipedia opgezocht ;) ) is ook van '99. Op de Compaq Evo 500 serie (2001 en 2002) staat die standaard geïnstalleerd. Blijkbaar hebben die destijds een hele zwik van die kaartjes gekocht waar ze nog jaren mee vooruit konden. :)
Is natuurlijk niet zo snel en mooi als de moderne kaarten, maar voor mij meer dan voldoende.
Cube kun je er heel aardig op spelen.
Oooh,
Ik hoef me in ieder geval geen zorgen te maken dat de kaart ik ik op het oog heb niet meer wordt ondersteund.
Ik ben er namelijk pas achter gekomen dat de open source drivers voor mijn kaart nogal wat missen (helaas :( )
Er is bijvoorbeeld geen 3D support voor Wine, en ook modernere games (>2005) werken niet, terwijl de kaart zelf uit 2006 komt.
Dan ga ik hem toch maar op marktplaats proberen te ruilen, om voor altijd van dit gezeur af te zijn.
adri schreef: Nog even over repositories: op dit moment staan er in mijn feeds van LinuxPackages.net en Slacky-eu bijna 3500 software-paketten die je met twee klikken kunt installeren.
Zelf compileren heeft mijn voorkeur, maar als je wilt kun je die pakketjes ook gebruiken, het is dus niet zo dat er voor SW niks voorhanden is, om dat vooroordeel maar eens uit de weg te ruimen.
Ik ken die sites (staan op pagina 1 van het slackware topic hier), maar die gebruik ik liever niet. Hetzelfde geldt trouwens voor Ubuntu, daar heb je namelijk www.getdeb.net voor. Als bij Ubuntu software niet in de repo's staat ga ik die liever compileren ipv van getdeb halen.
rener schreef: Toevallig is afgelopen vrijdag slackpkg vanuit "extra" gepromoveerd naar de main tree in Slackware-current. Waarschijnlijk wordt het dus straks standaard onderdeel van Slackware 12.2.
Ja, dat is eigelijk wel handig want dat tooltje is 1 van de eerste die ik op mijn SW installatie geinstalleerd heb.
adri schreef: Voor degenen die hier van schrikken, Abiword is een Gnome app. (die hebben op een Gnome-vrije distro zoals Slackware altijd een hoop dependencies). Normaal gesproken heb je gem. 1 dependency.
Vaak ook helemaal geen dus (of al beschikbaar in de standaard SW-installatie).
Ja, Gnome apps is een gedoe op Slackware. Als je pech hebt hebben die Gnome dependencies ook weer dependencies.
Maar ik begin steeds meer KDE alternatieven te vinden die "out of the box" compileren.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Ik ken die sites (staan op pagina 1 van het slackware topic hier), maar die gebruik ik liever niet. Hetzelfde geldt trouwens voor Ubuntu, daar heb je namelijk www.getdeb.net voor. Als bij Ubuntu software niet in de repo's staat ga ik die liever compileren ipv van getdeb halen.
Het leuke van Slacky-eu is dan wel dat ze altijd een SlackBuild script beschikbaar hebben (op LP.net maar af en toe), dus je wordt ook in staat gesteld om het progje zelf te compileren a.d.h.v. een SlackBuild script. :)
Koen_92 schreef: Ja, Gnome apps is een gedoe op Slackware. Als je pech hebt hebben die Gnome dependencies ook weer dependencies.
Maar ik begin steeds meer KDE alternatieven te vinden die "out of the box" compileren.
VLC al eens gecompileerd? ;)
Afbeelding
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

adri schreef:Als je je buiten de gebaande paden van apt-get begeeft en zelf moet gaan compileren, dan is dat op Ubuntu veel en veel lastiger dan op Slackware.
Dan ken je apt-get build-dep, apt-get source, debuild etc. niet ;)
Ik bouw zelf nogal vaak Debian & Ubuntu packages en dat gaat daarmee heel erg makkelijk. Ik moet alleen nog eens leren om zelf package scripts te schrijven. Een RPM spec file lijkt aanzienlijk eenvoudiger te schrijven.

Overigens kan op alle distros checkinstall ook nog wel eens handig zijn.
Koen_92 schreef:Fedora is een leuke distro, alleen het pakkettenbeheer haalt het bij lange na niet bij Ubuntu. Er zitten veel minder programma's in (je moet extra repo's toevoegen om bijvoorbeeld dvd's af te kunnen spelen en mplayer ontbreekt ook in de standaard repo).
Verder is het veel trager dan apt-get, omdat het iedere keer als je iets zoekt op internet gaat zoeken terwijl apt-get een lokaal bestand heeft dat dagelijks geupdate wordt.
Als laatste worden geinstalleerde dependencies niet verwijderd als je het programma zelf weer verwijdert, hierdoor vervuilt je systeem langzaam.
Dan inderdaad toch maar geen Fedora. Verder vond ik yum echt verschrikkelijk toen ik er een keer mee moest werken. Ik snap nog steeds niet hoe men ooit het wiel zo slecht opnieuw heeft kunnen uitvinden (apt4rpm), dus wat dat betreft spreekt Fedora me ook niet direct aan.

Misschien dat ik SuSE nog eens probeer. Het schijnt dat die nu weer snel is met package management. Dat was op een gegeven moment echt heel erg traag geworden, toen ben ik overgestapt.

Ik heb ook een tijdje Slackware gedraaid, maar daar was ook weinig software voor en Debian (& Ubuntu) liepen wel ongeveer even snel. Misschien dat ik ook weer eens naar Slackware ga kijken als die package management wat serieuzer wordt. Wat vinden jullie trouwens van Slackware based distros zoals Vector Linux? (SuSE is van oorsprong trouwens ook op Slackware gebaseerd, maar daar zal je nu weinig meer van terugvinden ;)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: VLC al eens gecompileerd? ;)
Daar is geen Slackbuild voor, ik ben hem toendertijds op de standaard manier gaan compileren. Dit is niet gelukt ik kreeg een 1 of andere make error.
Toen heb ik maar de kant-en-klare gepakt van lp.net
Mplayer was wel een slackbuild script voor dus die heb ik wel zelf gecompileerd.
Z_God schreef:Dan ken je apt-get build-dep, apt-get source, debuild etc. niet ;)
Dat zijn handige progjes ja. Automagisch je build dependencies binnenhalen :)
Maar ik kwam er vandaag achter dat dependenciechecking ook ongelooflijk in de weg kan zitten.
Ik ben namelijk bezig met dvd's rippen en om te zetten naar ogg Theora. Omdat er pas een nieuwe versie van Theora uit was (effecientere compressie), wilde ik die compileren.
Toen wilde ik de oude libtheora verwijderen, maar daarmee moest ik alle programma's die er van afhankelijk waren verwijderen (lees alle media players en heel gstreamer).
Toen heb ik de nieuwe versie er maar gewoon overheen geinstalleerd, ik ben benieuwd of het goed gegaan is. Maar goed dat was dus even een voorbeeld.
Z_God schreef:Dan inderdaad toch maar geen Fedora. Verder vond ik yum echt verschrikkelijk toen ik er een keer mee moest werken. Ik snap nog steeds niet hoe men ooit het wiel zo slecht opnieuw heeft kunnen uitvinden (apt4rpm), dus wat dat betreft spreekt Fedora me ook niet direct aan.
Ok, nog 1 ding: vandaag is Fedora 10 uitgekomen :)
http://tweakers.net/reviews/1063/previe ... -meer.html
Z_God schreef: Misschien dat ik SuSE nog eens probeer. Het schijnt dat die nu weer snel is met package management. Dat was op een gegeven moment echt heel erg traag geworden, toen ben ik overgestapt.
Suse heb ik ooit geprobeerd (moet je dit topic maar even terug lezen), maar na een kwartier was ik er al achter dat het niets voor mij was.
Het pakkettenbeheer werkt wel snel en goed.
Het gene waardoor ik Suse links laat liggen is dat ze je proberen te dwingen de grafische tooltjes te gebruiken. Via de command line dingen instellen is erg lastig.
Het grafische configuratieprogramma Yast is wel erg mooi. Voor absolute beginners een must, maar niets voor mij.
Z_God schreef: Ik heb ook een tijdje Slackware gedraaid, maar daar was ook weinig software voor en Debian (& Ubuntu) liepen wel ongeveer even snel. Misschien dat ik ook weer eens naar Slackware ga kijken als die package management wat serieuzer wordt. Wat vinden jullie trouwens van Slackware based distros zoals Vector Linux? (SuSE is van oorsprong trouwens ook op Slackware gebaseerd, maar daar zal je nu weinig meer van terugvinden ;)
SuSe op SW gebasseerd, huh?
Mij leekt het eerder een afstammeling van Red Hat, maar goed
Ik heb hier nog Zenwalk op mijn pc draaien, dit is ook een afgeleide van Slackware. Deze is ongeveer even snel als Slackware en heeft standaard een Xfce desktop (sinds kort is er ook een Gnome-versie).
Zenwalk is compatible met alle Slackware packages en Slackbuild scripts.
Verder heeft Zenwalk wel een pakkettenbeheer genaamd netpkg, dat ook automatisch dependencies voor je oplost.
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Het dependency-verhaal speelt op Slackware sowieso op een andere manier dan op veel andere distributies, aangezien de standaard Slackware packages niet of nauwelijks iets veranderen aan de installaties zoals die door de ontwikkelende partij zelf beschikbaar worden gesteld. Het Slackware package voor Mozilla Firefox bijvoorbeeld lijkt als twee druppels water op het origineel van mozilla.org. Veel andere distributies hebben vanuit hun packaging-filosofie de neiging om software pakketten op te knippen in meerdere losse delen, hetgeen dus impliciet voor extra afhankelijkheden zorgt.

De Slackware aanpak levert daarom dus vaak grotere pakketten op. Zo moest ik om uitgebreide CIFS functionaliteit te krijgen (om verbinding te maken met Windows netwerken) het complete Samba package ter grootte van 30 MB downloaden, terwijl ik eigenlijk maar een klein deel ervan nodig had. Het voordeel is echter wel dat daarna alles in één keer werkt, met de zekerheid dat alles op de plaats staat zoals de oorspronkelijke ontwikkelaars het ooit bedacht hebben. Discussies zoals deze tussen software ontwikkelaars en distributie-specifieke packagers kom je in Slackware kringen dus waarschijnlijk minder gauw tegen.

Met het veronderstelde gebrek aan dependency resolution heb ik tot nu toe slechts één keer te maken gehad, en dat was tijdens het installeren van evince, een Postscript- en PDF-viewer. Het bleek dat dit programma alleen met behulp van Gnome libraries werkt, die Slackware standaard niet aan boord heeft. Daardoor ben ik gaan zoeken naar iets soortgelijks zonder Gnome koppelingen, en kwam op epdfview uit. Met dependency resolution had ik waarschijnlijk een karrevracht aan Gnome libraries binnengehaald, die misschien het zaakje wel werkend hadden gekregen, maar wel de bestaande systeem-configuratie drastisch zouden hebben gewijzigd. Nu heb ik een veel "lichter" alternatief gevonden, en er nog wat bijgeleerd bovendien :). Voor het overige installeren en draaien uitgebreide programma's als Eclipse (van eclipse.org) en OpenOffice 3.0 (het Zenwalk package) in één keer, zonder problemen met library's of andere afhankelijkheden.

Deze post op de Ubuntu forums zet het één en ander ook nog eens op een beeldende manier uiteen, vanuit een iets andere (meer multimedia) invalshoek, echter met overeenkomstige conclusies.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Je kunt echter wel VLC van Slacky-eu halen (en daar is dus wel een SlackBuild script bij aanwezig -indien gewenst). Op Slacky-eu staat ook keurig vermeld wat de dependencies zijn, niet schrikken:
Slacky-eu schreef:Vlc 0.9.6
Friday, 07 November 2008
VideoLAN is a software project, which produces free software for video, released under the GNU General Public License.

Dependencies: a52dec, divx4linux, faac, faad2, goom, id3lib, imlib2, lame, libavc1394, libdaemon, libdc1394, libdts, libdv, libdvbpsi4, libdvdcss, libdvdnav, libdvdread, libebml, libmatroska, libmodplug, libmpeg3, libopendaap, libquicktime, libraw1394, libshout, libtar, live555, mjpegtools, mpeg2dec, openslp, portaudio, speex, twolame, vcdimager, x264, xmltoman, xosd, xvidcore, ggi, libcmml, tremor, tarkin, libsndfile, sqlite, jack-audio, pmount, avahi, libnotify, libmikmod, xmms, djbfft, libgsm, libnut, twisted, zopeinterface, lua, amrnb, amrwb, libupnp, zvbi, mpeg4ip, ffmpeg, qt4.
Je moet dus wel enigszins masochistisch ingesteld zijn om daarmee aan de slag te gaan (vind ik). :lol:
Bovendien doet MPlayer het ook meer dan prima.

SuSE is inderdaad een fork van SW, maar da's al een tijd geleden. Ze zijn hun eigen weg gegaan en van enige verwantschap is dus nauwelijks sprake meer.
Of je bijv. Vector en Zenwalk echte forks kunt noemen weet ik eigenlijk niet. Zij bewerken SW wat en doen er verder niet zo heel veel aan. Als er een nieuwe SW uitkomt, komt er vaak ook binnen korte tijd daarna een nieuwe Vector en Zenwalk (?) uit. Sommige SW-diehards noemen dat zelfs parasieten (wat ik zwaar overdreven vind).
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Deze post op de Ubuntu forums zet het één en ander ook nog eens op een beeldende manier uiteen, vanuit een iets andere (meer multimedia) invalshoek, echter met overeenkomstige conclusies.
De afsluitende alinea van die posting vind ik mooi:
* I recall once about 8 years ago that Patrick had the permissions set wrong on a file in a package. That is the only "Slackware" bug I have personally ever encountered (though I imagine others have occurred).
En ook zijn onderschrift is zeer de moeite waard:

Slackware is niet de gemakkelijkste (zeker voor beginners), maar eenmaal goed geconfigureerd en naar je smaak ingericht heb je gewoon een ongelofelijk stabiel, snel en puik systeem waar je nauwelijks omkijken naar hebt. 8)
Afbeelding
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Koen_92 schreef:
Z_God schreef:Dan ken je apt-get build-dep, apt-get source, debuild etc. niet ;)
Dat zijn handige progjes ja. Automagisch je build dependencies binnenhalen :)
Maar ik kwam er vandaag achter dat dependenciechecking ook ongelooflijk in de weg kan zitten.
Ik ben namelijk bezig met dvd's rippen en om te zetten naar ogg Theora. Omdat er pas een nieuwe versie van Theora uit was (effecientere compressie), wilde ik die compileren.
Toen wilde ik de oude libtheora verwijderen, maar daarmee moest ik alle programma's die er van afhankelijk waren verwijderen (lees alle media players en heel gstreamer).
Toen heb ik de nieuwe versie er maar gewoon overheen geinstalleerd, ik ben benieuwd of het goed gegaan is. Maar goed dat was dus even een voorbeeld.
Je had gewoon een nieuwe package moeten bouwen met de mooie Debian tools en die over de oude heen moeten zetten (gewoon met dpkg -i) ;)
Koen_92 schreef:
Z_God schreef:Dan inderdaad toch maar geen Fedora. Verder vond ik yum echt verschrikkelijk toen ik er een keer mee moest werken. Ik snap nog steeds niet hoe men ooit het wiel zo slecht opnieuw heeft kunnen uitvinden (apt4rpm), dus wat dat betreft spreekt Fedora me ook niet direct aan.
Ok, nog 1 ding: vandaag is Fedora 10 uitgekomen :)
http://tweakers.net/reviews/1063/previe ... -meer.html
Ik zal het al inderdaad. Bedankt voor de review. Ik zal hem eens doornemen op een gunstiger tijdstip.
Koen_92 schreef:
Z_God schreef: Misschien dat ik SuSE nog eens probeer. Het schijnt dat die nu weer snel is met package management. Dat was op een gegeven moment echt heel erg traag geworden, toen ben ik overgestapt.
Suse heb ik ooit geprobeerd (moet je dit topic maar even terug lezen), maar na een kwartier was ik er al achter dat het niets voor mij was.
Het pakkettenbeheer werkt wel snel en goed.
Het gene waardoor ik Suse links laat liggen is dat ze je proberen te dwingen de grafische tooltjes te gebruiken. Via de command line dingen instellen is erg lastig.
Het grafische configuratieprogramma Yast is wel erg mooi. Voor absolute beginners een must, maar niets voor mij.
Uit mijn SuSE tijd weet ik nog wel goed dat ik YaST voldoende kon africhten zodat hij van m'n files afbleef. Als het pakketbeheer nu wel snel is, is dat echt fantastisch. Dat was mijn grootste probleem met SuSE. Ik zal er zeker weer eens naar kijken.
Koen_92 schreef:SuSe op SW gebasseerd, huh?
Yep, de oude YaST kon nog Slackware packages installeren. Na versie 7.3 is YaST echter compleet vervangen door YaST2 (wat nu de huidige YaST is), waarmee je volgens mij alleen RPMs kan installeren. RPM staat oorspronkelijk wel voor Red Hat Package Manager, maar werd dus ook door SuSE gebruikt. Een distributie die wel echt op Red Hat was gebaseerd was Mandrake.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rener schreef:Het dependency-verhaal speelt op Slackware sowieso op een andere manier dan op veel andere distributies, aangezien de standaard Slackware packages niet of nauwelijks iets veranderen aan de installaties zoals die door de ontwikkelende partij zelf beschikbaar worden gesteld. Het Slackware package voor Mozilla Firefox bijvoorbeeld lijkt als twee druppels water op het origineel van mozilla.org. Veel andere distributies hebben vanuit hun packaging-filosofie de neiging om software pakketten op te knippen in meerdere losse delen, hetgeen dus impliciet voor extra afhankelijkheden zorgt.
Dat klopt, een voorbeeld is de library's. Op Fedora en Ubuntu worden die gesplitst, in een standaard library en in een -dev library, die je dus nodig hebt als je iets wilt compileren dat die library als dependencie heeft.
Op een standaard installatie zitten alleen standaard library's.
adri schreef: Je kunt echter wel VLC van Slacky-eu halen (en daar is dus wel een SlackBuild script bij aanwezig -indien gewenst). Op Slacky-eu staat ook keurig vermeld wat de dependencies zijn, niet schrikken:
Oei, ik heb hier wel vlc draaien met het kant-en-klare package. Het is alweer een tijdje geleden dat ik dat had geinstalleerd, maar volgens mij waren daarvoor niet zo veel dependencies benodigd (of onbewust al aanwezig)
Z_God schreef: Je had gewoon een nieuwe package moeten bouwen met de mooie Debian tools en die over de oude heen moeten zetten (gewoon met dpkg -i) ;)
Ok, bedankt, ik zal er de volgende keer op letten, en dan zal het zeker goed gaan ;)
Z_God schreef: Yep, de oude YaST kon nog Slackware packages installeren. Na versie 7.3 is YaST echter compleet vervangen door YaST2 (wat nu de huidige YaST is), waarmee je volgens mij alleen RPMs kan installeren. RPM staat oorspronkelijk wel voor Red Hat Package Manager, maar werd dus ook door SuSE gebruikt. Een distributie die wel echt op Red Hat was gebaseerd was Mandrake.
Ok, nu ben ik het eens op gaan zoeken, en Suse is dus de eerste fork van SW, zie hier:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... meline.png
Slackware is echt de oudste :) En nog steeds populair :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:
adri schreef: Je kunt echter wel VLC van Slacky-eu halen (en daar is dus wel een SlackBuild script bij aanwezig -indien gewenst). Op Slacky-eu staat ook keurig vermeld wat de dependencies zijn, niet schrikken:
Oei, ik heb hier wel vlc draaien met het kant-en-klare package. Het is alweer een tijdje geleden dat ik dat had geinstalleerd, maar volgens mij waren daarvoor niet zo veel dependencies benodigd (of onbewust al aanwezig)
Het kan best dat met een wat oudere versie van VLC het aantal dependencies minder is, ik heb het idee dat m.n. Gnome apps er in toenemende mate een genoegen in scheppen om steeds meer dep. te vereisen.
Hetgeen weer een extra reden is om geen Gnome te gebruiken. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ach ja, op Ubuntu heb ik er in ieder geval geen last van.

Maar is andersom niet hetzelfde geval?

Een voorbeeld, k9copy, een KDE programma op Ubuntu (Gnome):
AfbeeldingAfbeelding
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Koen_92 schreef:Ok, nu ben ik het eens op gaan zoeken, en Suse is dus de eerste fork van SW, zie hier:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... meline.png
Slackware is echt de oudste :) En nog steeds populair :)
Gaaf diagram :)
adri schreef:Het kan best dat met een wat oudere versie van VLC het aantal dependencies minder is, ik heb het idee dat m.n. Gnome apps er in toenemende mate een genoegen in scheppen om steeds meer dep. te vereisen.
Wat is er mis met veel dependencies? Liever programma's die gewoon betrouwbare en goed geteste libraries gebruiken dan programma's die zelf op allerlei brakke manieren het wiel opnieuw uitvinden.
Alleen als je een systeem zonder fatsoenlijke package manager hebt, is dit vervelend. Dat is dus een reden om geen Slackware te gebruiken :P

VLC is overigens een Qt4 applicatie en heeft helemaal niets met Gnome te maken. De dependencies van VLC zijn voornamelijk de verschillende formaten die je ermee kunt afspelen, dus die lijken me vrij nuttig.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Ach ja, op Ubuntu heb ik er in ieder geval geen last van.
Dat is dan ook een Gnome-distro.
Koen_92 schreef: Maar is andersom niet hetzelfde geval?
Ja, maar daar heb je als KDE-gebruiker dus geen last van. :lol:
Z_God schreef:
adri schreef:Het kan best dat met een wat oudere versie van VLC het aantal dependencies minder is, ik heb het idee dat m.n. Gnome apps er in toenemende mate een genoegen in scheppen om steeds meer dep. te vereisen.
Wat is er mis met veel dependencies? Liever programma's die gewoon betrouwbare en goed geteste libraries gebruiken dan programma's die zelf op allerlei brakke manieren het wiel opnieuw uitvinden.
Alleen als je een systeem zonder fatsoenlijke package manager hebt, is dit vervelend. Dat is dus een reden om geen Slackware te gebruiken :P
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Vooral op distro's met een cllick-and-go-pakketbeheer kan dat wel degelijk een nadeel zijn (als je een app. verwijdert en de distro meent dat alle dependencies dan ook maar opgeruimd moeten worden -ook al zijn die nodig voor weer een ander programma). Het is inderdaad wat lastiger om dat op SW allemaal zelf bij te houden, maar je draait er op die manier geen systeem of programma's mee de nek om. ;)
Het is maar net wat je zelf wilt: iemand die veel & vaak software installeert kan zich beter verre houden van distro's als Gentoo en Slackware, daarentegen, als je een redelijk statisch systeem hebt (zoals ik), dan is de vermaarde stabiliteit van SW een zegen en neem je dat nadeel van die dependencies graag voor je rekening. :)
Z_God schreef: VLC is overigens een Qt4 applicatie en heeft helemaal niets met Gnome te maken. De dependencies van VLC zijn voornamelijk de verschillende formaten die je ermee kunt afspelen, dus die lijken me vrij nuttig.
Ik heb ook niet beweerd dat VLC een Gnome-app. was, nam het slechts als voorbeeld.
Achteraf misschien niet zo'n geweldig voorbeeld (had beter AbiWord kunnen nemen). ;)
Afbeelding
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

adri schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Vooral op distro's met een cllick-and-go-pakketbeheer kan dat wel degelijk een nadeel zijn (als je een app. verwijdert en de distro meent dat alle dependencies dan ook maar opgeruimd moeten worden -ook al zijn die nodig voor weer een ander programma).
Dan heb je gewoon nog steeds een ontzettend slechte package manager ;)
Ik heb dit zelf echt nog nooit meegemaakt met bijvoorbeeld SuSE & Ubuntu.
Plaats reactie