Mooi, slackpkg doet ook hier prima zijn werk, zonder "zelf na te denken", als je begrijpt wat ik bedoel.rener schreef: Toevallig is afgelopen vrijdag slackpkg vanuit "extra" gepromoveerd naar de main tree in Slackware-current. Waarschijnlijk wordt het dus straks standaard onderdeel van Slackware 12.2.
slackpkg is een setje bash scripts voor package management, dat qua werking sterk doet denken aan Zenwalk's netpkg. Er is keuze uit een hele rits mirrors voor de versies 12.0, 12.1 en current, en er is een blacklist mogelijkheid. Uiteraard gebeurt er niets zonder dat de gebruiker eerst netjes om toestemming wordt gevraagd. Het heeft tot nu toe prima gewerkt om het systeem hier up-to-date te houden, inclusief kernel updates.
Oh, dat kan heel goed met sbopkg. Alle programma's waarvoor SlackBuild scripts beschikbaar zijn (ik weet -zo uit m'n hoofd- dat er voor MPlayer in ieder geval ook een script beschikbaar is --> want zelf gebruikt) kun je op die manier installeren en ook up-to-date houden, er zit nl. ook de functie ingebouwd dat sbopkg de versienummers vergelijkt en -als je wilt- aanbiedt om die te updaten.rener schreef: Nu zocht ik alleen nog naar een mogelijkheid om de "eigen" Slackbuild packages up-to-date te houden, zoals bijvoorbeeld epdfview en mplayer, die niet standaard in Slackware zitten. Misschien kan sbopkg op dat vlak inderdaad goede diensten bewijzen. We gaan het uitproberen !
NB: sbopkg doet niet aan dependency checking.
Dat moet je nog gewoon zelf doen. Een bezoekje aan SlackBuilds.org laat echter meteen zien welke dependencies er zijn.
Voorbeeld: Abiword
Voor degenen die hier van schrikken, Abiword is een Gnome app. (die hebben op een Gnome-vrije distro zoals Slackware altijd een hoop dependencies). Normaal gesproken heb je gem. 1 dependency.AbiWord requires gail, wv, libgnomecanvas, libgnomeprintui,
libgnomeprint, libgnomecups, and enchant, all of which are
available at SlackBuilds.org
Vaak ook helemaal geen dus (of al beschikbaar in de standaard SW-installatie).