Live mail account

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
kv66
    Windows 10 Firefox

Live mail account

Bericht door kv66 »

Hallo,
Al geruime tijd kan ik geen live mail account meer toevoegen aan thunderbird. Ergens op dit forum staat ook zo'n melding, maar die kan ik niet meer vinden.
Telkens de mededeling dat inloggen op de server niet is gelukt, zie bijgaand. Ook op een oude laptop waar ik alleen W10 en Thunderbird schoon op heb gezet, krijg ik dezelfde mededeling.
Heb het geprobeerd met uitschakeling van virusscanner etc, geen succes. Inloggen op outlook via webmail gaat zonder mankeren, net als inloggen op mijn MS account, met dezelfde inloggegevens. Ook een account maken in outlook office 2021 is geen probleem. Alleen in Thunderbird lukt het niet.
Voorlopig laat ik de berichten van mijn livemail account maar doorsturen aan mijn andere email account in de hoop dat er iemand is die een oplossing weet.

Is er iemand die een oplossing heeft?
Bijlagen
Screen Shot 06-13-23 at 01.53 PM.PNG
markh
    Windows 10 Firefox

Re: Live mail account

Bericht door markh »

Dit zou een probleem met de serverinstelling kunnen zijn. Mogelijk vind je het antwoord in een van de volgende hulpartikelen:
https://support.mozilla.org/nl/kb/thund ... en-hotmail
https://support.mozilla.org/nl/kb/micro ... rbird-2023

Succes!
kv66
    Windows 10 Firefox

Bericht door kv66 »

@markh.

Bedankt voor de links, maar de serverinstellingen waren/zijn zoals MS die als volgt aangeeft: (https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... 414e2aa040)
• IMAP-servernaam outlook.office365.com
• IMAP-poort 993
• IMAP-versleutelingsmethode TLS

De SMTP server is dan weer een geval apart. MS geeft aan als volgt:
• Servernaam Smtp-mail.outlook.com
• SMTP-poort 587
• SMTP-versleutelingsmethode STARTTLS
Maar de standard SMTP-servernaam die automatisch wordt opgehaald is smtp.office365.com. Geen idee waarom dat op de officiële site van MS dat dan weer anders wordt opgegeven.

De serverinstellingen die krijgt via je eerste link zijn denk ik niet juist.

Inmiddels heb ik ook nog geprobeerd op een macbook met Apple mail een account aan te maken. Ook dat mislukt. Ook op een Linux machine met Thunderbird geen succes.

Maar je tweede link spreekt van “oAuth-authenticatie”. In eerste instantie geen aandacht aanbesteed, omdat er sprake is van : “voor hun gehoste e-mailservices voor zakelijke en academische accounts”. Ik heb een privé account, denk ik.

Toen ik in arren moede nog een keer de serverinstelling in Thunderbird doorliep, zag ik bij de authenticatiemethode ‘normaal wachtwoord” ingesteld. Dat staat zo bij al mijn emailaccounts in Thunderbird.
Klik op het menupijltje voor de verschillende mogelijkheden (normaal, versleuteld wachtwoord etc) en in het menu kan ook “oAuth2” gekozen worden. Dat gedaan.
Je krijgt dan een scherm om het wachtwoord van livemail in te vullen. Dat scherm ziet er net zo uit alsof je inlogt op je MS/outlook account. Als extra moet je een beveiligingscode invoeren die je via een bij MS bekend mailadres verkrijgt.

En wonder boven wonder het werkt. Ook voor de SMTP server deze “oAuth2”instelling kiezen en de servernaam is smtp.office365.com.

Vervolgens krijg je ook nog van MS een beveiligingsmail dat je Thunderbird verbonden hebt met je livemail account.

Het werkt (en ik hoop dat het morgen ook nog werkt), maar begrijpen doe ik het niet. Ik krijg het vage gevoel dat ik nu ergens op een of andere manier continu bij MS ingelogd ben, en daar hou ik niet zo van.
Misschien zijn er hier mensen die wel kunnen vertellen hoe dit nu in elkaar zit.
markh
    Windows 10 Firefox

Bericht door markh »

Fijn dat het nu werkt! oAuth2 is een authenticatiemethode waarmee externe toepassingen geautoriseerde toegang tot e-mail krijgen. Mogelijk dat Microsoft inmiddels voor alle accounts oAuth2 vereist (net als Gmail); in dat geval zou te zijner tijd het artikel kunnen worden bijgewerkt.
Ik snap je gevoel over permanent aangemeld zijn, maar volgens mij is oAuth echt alleen een manier om de verbinding beveiligd tot stand te brengen. Hiervoor is authenticatie bij Microsoft zelf nodig in dit geval, maar nadat dit is uitgevoerd, worden er autorisatietokens opgeslagen die de verbinding mogelijk maken. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar volgens mij is er geen permanent open kanaal naar Microsoft.
Plaats reactie