2 vragen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
shadowforce
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 december 2004, 15:16
Locatie: Nederland
    unknown unknown

2 vragen

Bericht door shadowforce »

Hai..

Ik en mijn vriendin gebruikt al maandenlang Firefox en Thunderbird. Het is erg goeie progie..hulde aan Mozilla...maar ik heb 2 vraagje..

vraag 1. Mijn vriendin heeft 3 hotmailaccount en naast hotmail heeft zij ook haar prive mailadres. In Thunderbird met hotmail popper kan zij 2 van 3 hotmailaccount binnenhalen en ook prive mailadres. Dus 4 emailadressen in totaal. De laatste hotmailaccountje binnenhalen in Thunderbird lukt niet, terwijl de login en pwd wel goed is. Op de hotmailsite staan er wel hoop mails. :roll: Hoe kan ik dat oplossen :?:

vraag 2. Wij gebruiken sinds kort MozBackup..maar vindt beetje omslachtig om elke dag backup te maken. Is er geen mogelijkheid om automatisch backup te maken bij het sluiten van Thunderbird? Het hoeft niet in thunderbird ingebouwd worden, maar als extensions. Zo heeft ieder eigen wils. Die extensions kun je vergelijken met Bookmarks synchronizer die in FF kan ingebouwd worden.

Zo..dat was het..

Greetz
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Hoi,

Op vraag 1 kan ik niet direct antwoorden omdat ik nooit Hotmail heb gehad (altijd al beseft dat het niet deugde). Misschien een alternatief op Hotmail popper zoeken? FreePops bijvoorbeeld... Ik garandeer natuurlijk niets hé.

Wat vraag 2 betreft: dat zou inderdaad héél nuttig zijn, maar dat bestaat tegenwoordig niet, althans niet dat ik zelf weet. Het enige wat je kan doen is wachten tot het er wel komt of zelf een extension (laten) maken. 'k Vermoed dat je dit bericht beter nog eens post op de Engelstalige sites rond Mozilla, daar is de kans toch wel iets groter om een vrijwilliger te vinden die dat gaat maken (met alle respect voor Mozbrowser.nl natuurlijk).

Vriendelijke groeten,

Michiel
shadowforce
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 december 2004, 15:16
Locatie: Nederland
    unknown unknown

Bericht door shadowforce »

Anonymous schreef: Op vraag 1 kan ik niet direct antwoorden omdat ik nooit Hotmail heb gehad (altijd al beseft dat het niet deugde). Misschien een alternatief op Hotmail popper zoeken? FreePops bijvoorbeeld... Ik garandeer natuurlijk niets hé.
Bedankt..ik heb nu andere gevonden namelijk freePOP en die werkt nu wel goed. Nu kan zij alle 4 tegelijk binnen halen.

Op mijn eerste vraag zal ik reactie plaatsen MozillaZine. Maar hier is fijner.. :lol:
Gebruikersavatar
michieldumon
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 april 2004, 9:47
Locatie: Assebroek (Brugge, België)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door michieldumon »

Graag gedaan (ja, ik ben die gast van net, vergeten in te loggen...). Als dat programma werkt, dan heb je geluk, want ik heb nog niet te veel tevreden opmerkingen gelezen. 'k Heb er zelf ook mee gesukkeld, maar 'k gebruik het ook (uiteraard niet voor Hotmail, want dat heb ik dus niet). Maar dat is geen Mozilladiscussie, dus meer commentaar hoeft niet.

Als je iets weet voor dat auto-backupen, laat het eens weten hé. Ik ben ook wel geïnteresseerd.

Groetjes,

Michiel
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: 2 vragen

Bericht door ByteWarrior »

shadowforce schreef:vraag 2. Wij gebruiken sinds kort MozBackup..maar vindt beetje omslachtig om elke dag backup te maken. Is er geen mogelijkheid om automatisch backup te maken bij het sluiten van Thunderbird?
Ik denk niet dat er al zo'n extensie bestaat, maar met een simpel batchbestand is dit al op te lossen...

Maak een bestand aan met de naam "tb-mb.bat" (je mag het noemen hoe je wilt, maar het moet op ".bat" eindigen.

Plaats de volgende tekst in het bestand. Pas wel de paden naar de programma's aan. Ook moet je in plaats van 'profielnaam', de profielnaam in kwestie invullen...

Code: Selecteer alles

@echo off
REM Start Thunderbird met de profielmanager
c:\Program Files\Mozilla\Thunderbird\thunderbird.exe -p

REM Voer een backup uit met MozBackup
c:\Program Files\MozBackup\backup.exe -t profielnaam
Zorg nu voor een link op je bureaublad (of in je menu) naar dit batchbestand.

Vergeet echter niet dat een backup veel plaats en tijd in beslag kan nemen. Mijn backups nemen ongeveer 60MB in beslag. Op deze manier geraakt je harde schijf dus sneller vol.
shadowforce
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 december 2004, 15:16
Locatie: Nederland
    unknown unknown

Re: 2 vragen

Bericht door shadowforce »

ByteWarrior schreef:
shadowforce schreef:vraag 2. Wij gebruiken sinds kort MozBackup..maar vindt beetje omslachtig om elke dag backup te maken. Is er geen mogelijkheid om automatisch backup te maken bij het sluiten van Thunderbird?
Ik denk niet dat er al zo'n extensie bestaat, maar met een simpel batchbestand is dit al op te lossen...

Maak een bestand aan met de naam "tb-mb.bat" (je mag het noemen hoe je wilt, maar het moet op ".bat" eindigen.

Plaats de volgende tekst in het bestand. Pas wel de paden naar de programma's aan. Ook moet je in plaats van 'profielnaam', de profielnaam in kwestie invullen...

Code: Selecteer alles

@echo off
REM Start Thunderbird met de profielmanager
c:\Program Files\Mozilla\Thunderbird\thunderbird.exe -p

REM Voer een backup uit met MozBackup
c:\Program Files\MozBackup\backup.exe -t profielnaam
Zorg nu voor een link op je bureaublad (of in je menu) naar dit batchbestand.

Vergeet echter niet dat een backup veel plaats en tijd in beslag kan nemen. Mijn backups nemen ongeveer 60MB in beslag. Op deze manier geraakt je harde schijf dus sneller vol.
Het is wel jammer als er geen extensies bestaat. De schijfruimte is geen probleem bij mij. Heb eigen server met grote HDD ruimte.

Maar dat batch bestand zal ook niet veel helpen. Je moet dat ook zelf doen als je graag backup wilt maken. Ik heb liever geheel automatisch (via taakplanner kan wel, maar het blijft lastig). Het is gewoon simpeler als je TB afsluit en meteen backup maakt.
Als je iets weet voor dat auto-backupen, laat het eens weten hé. Ik ben ook wel geïnteresseerd.
Is goed..zal ik laten weten.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: 2 vragen

Bericht door ByteWarrior »

shadowforce schreef:Maar dat batch bestand zal ook niet veel helpen. Je moet dat ook zelf doen als je graag backup wilt maken. Ik heb liever geheel automatisch (via taakplanner kan wel, maar het blijft lastig). Het is gewoon simpeler als je TB afsluit en meteen backup maakt.
Wel, dat doet dat batchbestand toch.

Als ik het goed begrijp, wil je dat je iedere keer als TB afsluit, er een backup gemaakt wordt...

Je moet het batchbestand van boven naar onder lezen. Eerst wordt Thunderbird gestart (evt met de profielmanager). Als je Thunderbird afsluit, wordt de volgende regel uitgevoerd. In dit geval wordt MozBackup uitgevoerd voor het gewenste profiel...

Dat is toch wat je wou bereiken? Of niet dan... ???
shadowforce
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 december 2004, 15:16
Locatie: Nederland
    unknown unknown

Re: 2 vragen

Bericht door shadowforce »

ByteWarrior schreef:
shadowforce schreef:Maar dat batch bestand zal ook niet veel helpen. Je moet dat ook zelf doen als je graag backup wilt maken. Ik heb liever geheel automatisch (via taakplanner kan wel, maar het blijft lastig). Het is gewoon simpeler als je TB afsluit en meteen backup maakt.
Wel, dat doet dat batchbestand toch.

Als ik het goed begrijp, wil je dat je iedere keer als TB afsluit, er een backup gemaakt wordt...

Je moet het batchbestand van boven naar onder lezen. Eerst wordt Thunderbird gestart (evt met de profielmanager). Als je Thunderbird afsluit, wordt de volgende regel uitgevoerd. In dit geval wordt MozBackup uitgevoerd voor het gewenste profiel...

Dat is toch wat je wou bereiken? Of niet dan... ???
Oke, het is wel wat ik ermee bedoel..maar ik zal eens batch bestand maken en kijken of het naar gewenst resultaat is.

Edit: Ik heb batch bestand gemaakt...het is al wat..maar dan zit ik nog met batch bestand in DOS op achtergrond en die wil ik namelijk ook niet zien als ik ermee aan het werken ben. En backup gaat niet automatisch...moet nog hoop aanklikken voordat ik zover ben met backuppen.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: 2 vragen

Bericht door ByteWarrior »

shadowforce schreef:Edit: Ik heb batch bestand gemaakt...het is al wat..maar dan zit ik nog met batch bestand in DOS op achtergrond en die wil ik namelijk ook niet zien als ik ermee aan het werken ben. En backup gaat niet automatisch...moet nog hoop aanklikken voordat ik zover ben met backuppen.
Er is een methode om dat dosvenster niet weer te geven, maar die ontsnapt me even. :? Ik vind het ook raar dat MozBackup niet automatisch de backup neemt...

Ik vind het eigenlijk ook wel spijtig dat er geen 'backupextensie' bestaat. Het zou je leven heel wat makkelijker maken. Misschien moet je wel zoeken naar een programma dat constant backups maakt van je systeem ipv een Thunderbirdextensie. Op die manier heb je van je hele systeem backups...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: 2 vragen

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Ik vind het eigenlijk ook wel spijtig dat er geen 'backupextensie' bestaat. Het zou je leven heel wat makkelijker maken. Misschien moet je wel zoeken naar een programma dat constant backups maakt van je systeem ipv een Thunderbirdextensie. Op die manier heb je van je hele systeem backups...
Is er dan bijvoorbeeld wel een extensie om even snel van profiel te wisselen ? Aangezien Mozilla (Firefox) meerdere profielen kan hebben, kan ik me voorstellen dat het handig kan zijn als je snel een ander profiel kunt laden. In sommige Mozilla-software kom je dat wel eens tegen (Nvu kan het volgens mij), maar meestal worden dergelijke mogelijkheden wat verborgen (om gebruiker niet mee lastig te vallen ? om de software niet nodeloos ingewikkeld te maken ?)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
shadowforce
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 december 2004, 15:16
Locatie: Nederland
    unknown unknown

Re: 2 vragen

Bericht door shadowforce »

ByteWarrior schreef:Ik vind het ook raar dat MozBackup niet automatisch de backup neemt...
Met de versie 1.4 werkt dat wel. Alleen 1.3 niet. Als ik met de versie 1.4 ermee werkt, vraagt ie elke keer of backup overgeschreven moet worden. Het blijft gewoon klikwerk en gewoon te veel en te lang. Het moet simpeler en ik denk dat er hoop mensen ook hierop zitten wachten. Ik wou dat ik zelf konden maken, maar heb geen ervaring in het maken van dat soort extensies, wel in PHP. En op andere backupprogie zit ik niet namelijk te wachten aangezien ik niet weet wanneer er gebackupt moet worden.
Plaats reactie