lettergrootte van het programma veranderen....

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
PK
Berichten: 179
Lid geworden op: 6 oktober 2004, 20:00
    unknown unknown

lettergrootte van het programma veranderen....

Bericht door PK »

Het is makkelijk om de minimale lettergrootte te veranderen van de emails die je leest in Thunderbird.
Maar het is vast ook mogelijk om de grootte van de letters te veranderen van de mappenstructuur (links) en de koppen van de binnengekomen mail.
Het heeft natuurlijk te maken met de UserChrome.css.
Is dat moeilijk? Waar vind ik de goede "spreuk"? Is er een plaats waar je handig kan zoeken? Is er een "tool"?
Ik zoek zelf ook door. Maar als iemand het weet van jullie ben ik blij.
Pieter
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Pieter,

Maak eens een userChrome.css-bestand aan in de chrome-map van jouw Thunderbird profielmap en plaats daarin de volgende code:

Code: Selecteer alles

#threadTree {
    font-size: 10px;
}

#folderTree {
    font-size: 10px;
}
Als je dan Thunderbird start, dan zul je zien dat er een kleiner lettertype wordt gebruikt. En als je voor 14px kiest, dan wordt het lettertype een stukje groter (net wat je wenst).

Bron: www.ithacafreesoftware.org/forum/viewtopic.php?t=58
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PK
Berichten: 179
Lid geworden op: 6 oktober 2004, 20:00
    unknown unknown

Bericht door PK »

Ik had dit gevonden, en dat werkt ook. Er kan vast enorm veel met die userChrome.css. Bedankt Martijn.

window {
font-size: 4mm !important;
font-family: helvetica !important;
}

menubar, menubutton, menulist, menu, menuitem {
font-family: helvetica !important;
font-size: 4mm !important;
}
dano
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 december 2006, 13:14
    unknown unknown

Bericht door dano »

nirwana schreef:Pieter,

Maak eens een userChrome.css-bestand aan in de chrome-map van jouw Thunderbird profielmap en plaats daarin de volgende code:

Code: Selecteer alles

#threadTree {
    font-size: 10px;
}

#folderTree {
    font-size: 10px;
}
Als je dan Thunderbird start, dan zul je zien dat er een kleiner lettertype wordt gebruikt. En als je voor 14px kiest, dan wordt het lettertype een stukje groter (net wat je wenst).

Bron: www.ithacafreesoftware.org/forum/viewtopic.php?t=58

Beste Ik heb het ook geprobeerd maar kom er niet.
Mijn vraag is hoe je een userCrome.css aanmaakt en dan naar voorkeuren kunt brengen.

Alvast dank!
Dano
PK
Berichten: 179
Lid geworden op: 6 oktober 2004, 20:00
    unknown unknown

Bericht door PK »

Nirwana heeft het heel duidelijk beschreven vind ik. Hij bedoelt dit:

Als je in windows zit, open je "het kladblok". Dat is een heel eenvoudige tekstverwerker (een editor). Je plakt die codewoordjes erin en slaat het bestand op als userChrome.css.

Dit bestandje moet je nu kopieren naar je profielmap. Dat is de plaats waar Thunderbird jouw gegevens bewaart.
Nirwana heeft heel mooi dat woordje "profielmap" tot hyperlink gemaakt. Als je erop klikt lees je waar Thunderbird op jouw computer die profielmap heeft gemaakt.
In windows xp vind je bijvoorbeeld die profielmap op de plaats:
C:\WINDOWS\Application Data\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default\
Die xxxxxxxx is per gebruiker verschillend, Thunderbird verzint die bij de aller-eerste keer dat je hem opstart.
Dáárin zou een map "chrome" moeten zitten. Als die map er niet is moet je hem maken. En in die map moet je je versgemaakte userChrome.css opslaan.
Dit alles terwijl Thunderbird uit staat. Er gebeurt geen ramp al Thunderbird aanstaat, maar je werkt gaat dan verloren, dat is alles.
Thunderbird was dus uit toen je het bestand in de map "chrome" bracht.
Als je Thunderbird opslaat moet het werken.
Succes.
PS. wat is je besturingssysteem? In KDE is er een kortere weg. "Het kladblok" heet daar "kate" of "kedit". In Gnome heet "het kladblok" "Gedit".
PK
Berichten: 179
Lid geworden op: 6 oktober 2004, 20:00
    unknown unknown

Bericht door PK »

Oh ja, als je in windows xp zit, is die map "application data" een verborgen map. Je moet dan in de windows verkenner op "extra" klikken en dan op "mapopties". Dan klik je op de tab "weergave" en kies je in die lijst "verborgen bestanden en mappen weergeven".

Je kan ook even een opensource bestandsbeheersprogramma als muCommander installeren http://www.mucommander.com/index.php#download

Daar vind je in het menu "beeld" "toon verborgen bestanden".

Kopieren van het ene paneel naar het andere.
Gebruikersavatar
nixmit
Berichten: 29
Lid geworden op: 6 januari 2004, 23:31
Locatie: Groningen
    unknown unknown

Lettergrootte en -type handtekening

Bericht door nixmit »

Is het mogelijk in userchrome.css de lettergrootte en -type van de handtekening in te stellen?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat in ieder geval wel kan is de kleur instellen (met dank aan Jeroen Peters):

Code: Selecteer alles

/*
 * Change color of text and links in signature (Thunderbird display only)
 */
.moz-txt-sig, .moz-signature {
  color: black !important;
}
.moz-txt-sig > a, .moz-signature > a {
  color: #0000FF !important;
}
Dus ik vermoed dat de grootte ook te doen moet zijn.
Maar ik ben zelf niet zo'n scripter, dus wellicht dat iemand anders je aan een kant-en-klaar script kan helpen.
Afbeelding
JacquesC
Berichten: 454
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    unknown unknown

Bericht door JacquesC »

Gebruikersavatar
nixmit
Berichten: 29
Lid geworden op: 6 januari 2004, 23:31
Locatie: Groningen
    unknown unknown

Bericht door nixmit »

Dank voor het antwoord.
Ik had al gemeld (maar dat vind ik niet meer terug) dat ik de oplossing op dit forum had gevonden: zet de handtekening in een html bestand in plaats van txt. Voorzover ik kan zien kan ik dan zowel lettertype als opmaak zelf regelen.
Plaats reactie