Enkele vragen...

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
svaneenoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 6 december 2004, 22:01
    unknown unknown

Enkele vragen...

Bericht door svaneenoo »

Ik gebruik thunderbird sedert ongeveer 9 maanden op kantoor. In de firma hebben we één centraal werkstation waar al de externe mail binnenkomt en verder verwerkt wordt. Dit werkstation ontvangt haalt zijn mail op via de pop server van onze internetprovider. Die PC heb ik recent vervangen door een nieuwe machine die nu onder Windows XP SP2 werkt en opgenomen is in de active directory van onz domein. Na de installatie zijn er enkele vraagtekens die ik graag zou willen verhelderen.

i) Het is blijkbaar mogelijk om meerdere instanties van Thunderbird te starten op het werkstation op kantoor. Op mijn thuis-PC lukt dat alvast niet? Is dit normaal? Ik vind het alvast ongewenst.

ii) Vandaag hadden we volgend probleem : een medewerker heeft een email verstuurd waaraan hij een attachment gekoppeld heeft via de netwerkomgeving vanop zijn laptop en verlaat vervolgens het kantoor. Een volgende mederwerker wenst ook een email te versturen doch bij het klikken op het attachment symbool blokkeert thunderbird. Ik vermoed dat thunderbird zoekt naar het niet gekoppeld station van waarop de laatste attachment opgehaald is en deze niet kan vinden. Is hier een oplossing voor ?

iii) Grootte bestanden. Onze inbox files is thans ongeveer 680 MByte en de sent file is er 1823 MByte. Zijn er grenzen van de groote van deze bestanden? Een tijdje geleden zijn er al eens problemen geweest met de sent file. Kan het iets te maken hebben met de maximum grootte van een bestand van 2048 MByte of zoiets? ( NTFS bestandssysteem )

Vriendelijke Groet,
Stef
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Enkele vragen...

Bericht door Tjaard »

svaneenoo schreef: i) Het is blijkbaar mogelijk om meerdere instanties van Thunderbird te starten op het werkstation op kantoor. Op mijn thuis-PC lukt dat alvast niet? Is dit normaal? Ik vind het alvast ongewenst.
Ik snap wel waarom het niet zou kunnen: concurrency. Je moet wel garanderen dat als je meerdere instanties van tb hebt die hetzelfde profiel benaderen er geen dingen foutgaan doordat dingen doorelkaar gaan lopen. Als je meerdere gebruikers neemt (op de computer zelf) die hun eigen profieldirectory hebben en je gebruikt de optie van Windows XP om een andere gebruiker in te loggen zonder zelf uit te loggen om zo twee instanties te starten, werkt het dan wel?
iii) Grootte bestanden. Onze inbox files is thans ongeveer 680 MByte en de sent file is er 1823 MByte. Zijn er grenzen van de groote van deze bestanden? Een tijdje geleden zijn er al eens problemen geweest met de sent file. Kan het iets te maken hebben met de maximum grootte van een bestand van 2048 MByte of zoiets? ( NTFS bestandssysteem )
Ik zou niet weten waarom tb er problemen mee zou moeten hebben... maar ik vraag me af of het niet slim is om bij zulke hoeveelheden alleen de afgelopen maand te behouden en de rest te exporteren naar een veilige plaats ofzo :o ?

Trouwens... wat versta je onder 'verwerken' van mail? Is het niet handiger met roaming profiles te werken voor de medewerkers zodat ze overal op hun werkstation bij hun mail kunnen? Ik ken de situatie verder niet :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
svaneenoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 6 december 2004, 22:01
    unknown unknown

Re: Enkele vragen...

Bericht door svaneenoo »

ucchan schreef:
svaneenoo schreef: i) Het is blijkbaar mogelijk om meerdere instanties van Thunderbird te starten op het werkstation op kantoor. Op mijn thuis-PC lukt dat alvast niet? Is dit normaal? Ik vind het alvast ongewenst.
Ik snap wel waarom het niet zou kunnen: concurrency. Je moet wel garanderen dat als je meerdere instanties van tb hebt die hetzelfde profiel benaderen er geen dingen foutgaan doordat dingen doorelkaar gaan lopen. Als je meerdere gebruikers neemt (op de computer zelf) die hun eigen profieldirectory hebben en je gebruikt de optie van Windows XP om een andere gebruiker in te loggen zonder zelf uit te loggen om zo twee instanties te starten, werkt het dan wel?
Dit werkstation heeft een eigen uniek account in het domein om zich aan te loggen. Omschakelen tussen gebruikers en dergelijke wordt er niet toegepast. Ik stel gewoon vast dat thunderbird geregeld tweemaal opgestart is.
ucchan schreef:
svaneenoo schreef: iii) Grootte bestanden. Onze inbox files is thans ongeveer 680 MByte en de sent file is er 1823 MByte. Zijn er grenzen van de groote van deze bestanden? Een tijdje geleden zijn er al eens problemen geweest met de sent file. Kan het iets te maken hebben met de maximum grootte van een bestand van 2048 MByte of zoiets? ( NTFS bestandssysteem )
Ik zou niet weten waarom tb er problemen mee zou moeten hebben... maar ik vraag me af of het niet slim is om bij zulke hoeveelheden alleen de afgelopen maand te behouden en de rest te exporteren naar een veilige plaats ofzo :o ?

Trouwens... wat versta je onder 'verwerken' van mail? Is het niet handiger met roaming profiles te werken voor de medewerkers zodat ze overal op hun werkstation bij hun mail kunnen? Ik ken de situatie verder niet :) .
Opgelegde flowchart e-mail binnen het bedrijf... Wat kan ik met een roaming profile doen? Kan ik dan vanop een twee PC dezelfde email raadplegen en bewerken?

Je hebt inderaad een punt dat email misschien beter gearchiveerd zou moeten worden... Rome is ook niet in één dag gebouwd en we komen van ver op ons kantoor...
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Hmmm.... sja, nogmaals, ik ken de situatie niet en moet interpreteren wat je zegt, dus misschien zit ik helemaal mis.

Mijn beeld: een bedrijf, meerdere computers waar mensen aan werken. Het netwerk heeft een internetverbinding en het bedrijf heeft een provider met een POP3-account. (Vraag: kunnen er aliases gemaakt worden bij die mailacccount, zijn die al gemaakt?). De medewerkers lezen hun mail op een specifiek werkstation en het gaat allemaal naar hetzelfde emailadres. (Vraag: hebben de medewerkers niet allemaal hun eigen mail om voor te zorgen?).

Wat mij een logische oplossing zou lijken is die machine die de mail ophaalt als mailserver te laten fungeren. Deze kun je dan afhankelijk van de alias de mail laten scheiden en naar verschillende gebruikers op het interne systeem sturen (dus naar de relevante medewerkers, je kunt management@bedrijf.nl dus naar zowel Klaas als Piet doorsturen terwijl finance@bedrijf.nl naar Piet en Koos gaat ofzo). Als je de mailserver met IMAP benaderbaar maakt binnen het kantoor kan iedereen met een mailclient van zijn/haar keuze zijn/haar mail lezen en beheren. Bij IMAP blijft de mail op de server staan en is er dus een centrale plek waarop backups gemaakt worden.

Dit lijkt mij een logische oplossing, uit de startpost begreep ik ongeveer dat een mailclient half als server ingezet wordt, maar misschien zit ik er totaal naast :) .

(overigens, ik heb GEEN idee van mailserversoftware op windows, sorry :) )

Oh, trouwens, misschien is het geen slecht idee een hostingpakket aan te schaffen waar je zelf emailaccounts op kunt maken. Samen met een domein kost het een paar tientjes per jaar, dat lijkt me niet zo'n grote hap uit de begroting van een bedrijf :) .

Wat die roaming profiles betreft: de instellingen staan dan op een netwerkschijf, de mail dus ook :)
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Plaats reactie