Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.
- Koen_92
Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.
Leuk artikel!
Met name de inleiding is leuk, daar wordt namelijk goed uitgelegd wat er zo goed is aan Slackware.
De installatieguide die onderaan staat voegt eigenlijk niet veel toe als je het Slackbook al gelezen hebt.
Verder heb ik inmiddels op mijn laptop Slackware 11 geinstalleerd. Helaas was hier hetzelfde probleem.
Ik ben echter wel wat wijzer geworden: Met de vesa-driver scrollt hij sneller dan met de neomagic driver! Het is raar, maar waar.
Hier kwam ik achter doordat hij bij SW 11 nog standaard op de vesa-driver stond en dit heel wat soepeler ging.
Hoewel de snelheid van het scrollen aanvaardbaar is kan het helaas nog niet op tegen de Slax-live-cd, want daar loopt het echt soepel.
Om die scroll-snelheid goed te krijgen heb ik dus een nog nieuwere versie van Slackware nodig.
Aangezien SW 12 (en hoger) enkel nog met de 2.6 kernel wordt geleverd zal dat wel trager werken. Ik zal het er naast kunnen zetten en kijken of het op het gebied van snelheid aanvaardbaar is. Daarmee gaat het scrollen zeker goed werken, omdat Slax op Sw 12.2 is gebasseerd.
Slackware 12.2 heb ik hier nog wel op dvd liggen alleen heeft deze laptop natuurlijk geen dvd-rom speler. Nu kan ik 2cdr's gaan branden (cdrw leest hij ook niet), maar ik kan die dvd ook in mijn computer doen en er een gedeelde ftp of nfs map van maken. Slackware heeft namelijk de mogelijkheid om de packages via nfs of ftp op te halen.
Kan ik hier nou van de Slackware 10.2 cd booten, om vervolgens de Slackware 12.2 packages te installeren via nfs/ftp, of gaat dat fout?
Met name de inleiding is leuk, daar wordt namelijk goed uitgelegd wat er zo goed is aan Slackware.
De installatieguide die onderaan staat voegt eigenlijk niet veel toe als je het Slackbook al gelezen hebt.
Verder heb ik inmiddels op mijn laptop Slackware 11 geinstalleerd. Helaas was hier hetzelfde probleem.
Ik ben echter wel wat wijzer geworden: Met de vesa-driver scrollt hij sneller dan met de neomagic driver! Het is raar, maar waar.
Hier kwam ik achter doordat hij bij SW 11 nog standaard op de vesa-driver stond en dit heel wat soepeler ging.
Hoewel de snelheid van het scrollen aanvaardbaar is kan het helaas nog niet op tegen de Slax-live-cd, want daar loopt het echt soepel.
Om die scroll-snelheid goed te krijgen heb ik dus een nog nieuwere versie van Slackware nodig.
Aangezien SW 12 (en hoger) enkel nog met de 2.6 kernel wordt geleverd zal dat wel trager werken. Ik zal het er naast kunnen zetten en kijken of het op het gebied van snelheid aanvaardbaar is. Daarmee gaat het scrollen zeker goed werken, omdat Slax op Sw 12.2 is gebasseerd.
Slackware 12.2 heb ik hier nog wel op dvd liggen alleen heeft deze laptop natuurlijk geen dvd-rom speler. Nu kan ik 2cdr's gaan branden (cdrw leest hij ook niet), maar ik kan die dvd ook in mijn computer doen en er een gedeelde ftp of nfs map van maken. Slackware heeft namelijk de mogelijkheid om de packages via nfs of ftp op te halen.
Kan ik hier nou van de Slackware 10.2 cd booten, om vervolgens de Slackware 12.2 packages te installeren via nfs/ftp, of gaat dat fout?
- adri
- Moderator
In principe zou dat moeten kunnen, maar ik heb daar geen enkele ervaring mee...Koen_92 schreef: Kan ik hier nou van de Slackware 10.2 cd booten, om vervolgens de Slackware 12.2 packages te installeren via nfs/ftp, of gaat dat fout?
En anders waag je er toch gewoon twee CD's aan.
Overigens is vandaag bekend geworden dat Slackware 13 rc1 vrijgegeven is, zo las ik in de feeds van SlackBuilds.org:
Het zal dus waarschijnlijk nog maar een kwestie van weken zijn dat de final release uitkomt (schat ik zo).Thu Jul 2 17:59:03 UTC 2009
Greetings all; are we getting anxious for 13.0 now that RC1 is out?
- Koen_92
Dat ziet er goed uit
Nu dus eindelijk officiële een 64-bit versie van Slackware.
Jammer dat Firefox 3.5 er nog niet in zit. Dit hadden ze beter wel kunnen doen, want ik vraag me af of er mensen zijn die Slackware 13 met de meegeleverder FF 3.0 gaan gebruiken.
Verder wel knap dat ze hem toch versienummer 13 geven. Microsoft heeft het niet gedurft, daar gaan ze van Office 12 naar Office 14.
Edit:
Op de 1 of andere reden is Slackware.com down.
Zie: http://downforeveryoneorjustme.com/slackware.com
Inmiddels zijn er al wat discussies gaande:
http://slackblogs.blogspot.com/2009/07/ ... -down.html
http://www.linuxquestions.org/questions ... wn-737545/
Het zal vast wel met Slackware 13 te maken hebben.
Jammer dat Firefox 3.5 er nog niet in zit. Dit hadden ze beter wel kunnen doen, want ik vraag me af of er mensen zijn die Slackware 13 met de meegeleverder FF 3.0 gaan gebruiken.
Verder wel knap dat ze hem toch versienummer 13 geven. Microsoft heeft het niet gedurft, daar gaan ze van Office 12 naar Office 14.
Edit:
- adri
- Moderator
Mja, ik denk wel dat FF 3.5 uiteindelijk in SW 13 terecht komt.Koen_92 schreef:Dat ziet er goed uit
Microsoft?Koen_92 schreef: Verder wel knap dat ze hem toch versienummer 13 geven. Microsoft heeft het niet gedurft, daar gaan ze van Office 12 naar Office 14.
Nooit van gehoord.
Wasda?
Nee, het schijnt met hardwareproblemen te maken te hebben, maar het fijne weet ik er ook niet van. En mij hebben ze ook niet gebeld om advies of zo.Koen_92 schreef: Edit:
- Koen_92
adri schreef: Microsoft?
Nooit van gehoord.
Wasda?
Het eerste ongeluk met versienummer 13 is dus inmiddels een feitadri schreef: Nee, het schijnt met hardwareproblemen te maken te hebben, maar het fijne weet ik er ook niet van. En mij hebben ze ook niet gebeld om advies of zo.
Gelukkig is de site nu weer online.
- adri
- Moderator
SW 13 is nog steeds niet uit, maar het viel me in de Current changelogs wel op dat -voor het eerst- de mplayerplugin meegeleverd wordt (in /extra).
Opvallend, als je het mij vraagt.
- adri
- Moderator
En dus ook MPlayer (wat ik toen nog niet gezien had), maar da's eigenlijk wel logisch natuurlijk (volgens Johan Cruijff!).adri schreef:SW 13 is nog steeds niet uit, maar het viel me in de Current changelogs wel op dat -voor het eerst- de mplayerplugin meegeleverd wordt (in /extra).
- Koen_92
Mijn avontuur met Slackware 13 op de laptop is helaas niet goed afgelopen.
Nadat ik hem geinstalleerd had (expert installatie, want die laptop heeft maar 15 GB schijfruimte ofzo) starte hij niet op omdat de framebuffer niet werkte.
Toen maar weer de Slack cd er in gedaan om de console op vga te zetten. Deze keer startte hij wel op.
Ik heb nu een werkende command-line installatie.
Als eerste heb ik een extra user toegevoegd en daarmee ingelogd.
Daarna probeerde ik de Xserver te starten, iets dat helemaal fout liep.
Ik kreeg een zwart scherm en kon niets anders meer doen dan de laptop met de uitknop uitzetten (ctrl+alt+backspace en ctrl+alt+f1/2 hadden ook geen zin).
Ik dacht dat ik misschien een library miste voor Xfce, dus ik heb de windowmanager even op TWM gezet, maar dit mocht ook niet baten.
Ook heb ik de xorg.conf-vesa die in /etc/X11 stond gekopieerd naar /etc/X11/xorg.conf. Weer hetzelfde zwarte scherm (met de vesa driver dit keer).
Wat moet ik nu doen?
Nadat ik hem geinstalleerd had (expert installatie, want die laptop heeft maar 15 GB schijfruimte ofzo) starte hij niet op omdat de framebuffer niet werkte.
Toen maar weer de Slack cd er in gedaan om de console op vga te zetten. Deze keer startte hij wel op.
Ik heb nu een werkende command-line installatie.
Als eerste heb ik een extra user toegevoegd en daarmee ingelogd.
Daarna probeerde ik de Xserver te starten, iets dat helemaal fout liep.
Ik kreeg een zwart scherm en kon niets anders meer doen dan de laptop met de uitknop uitzetten (ctrl+alt+backspace en ctrl+alt+f1/2 hadden ook geen zin).
Ik dacht dat ik misschien een library miste voor Xfce, dus ik heb de windowmanager even op TWM gezet, maar dit mocht ook niet baten.
Ook heb ik de xorg.conf-vesa die in /etc/X11 stond gekopieerd naar /etc/X11/xorg.conf. Weer hetzelfde zwarte scherm (met de vesa driver dit keer).
Wat moet ik nu doen?
- adri
- Moderator
Die expert modus was niet echt nodig geweest, een full install (zonder Emacs en kdei) is 4,6 GB, dus je hebt plaats zat.
Wordt je niet wijzer van de log bestanden in /var/log (Xorg.0.log en messages bijv.)?
Wat is de output van # lspci?
Wordt je niet wijzer van de log bestanden in /var/log (Xorg.0.log en messages bijv.)?
Wat is de output van # lspci?
- Koen_92
Ja, op zich had een full-install wel redelijk gepast. Maar toch vind ik dat er dan een hoop overbodige software geinstalleerd wordt, zoals bijvoorbeeld de Apache webserver. Maar goed, mocht ik het zo niet aan de gang krijgen kan ik altijd nog een full-install proberen om te kijken of het dan wel werkt.
Dit staat er in /var/log/xorg.0.log:
/var/log/messages staat vol met een hele hoop andere dingen die tijdens het opstarten gebeurt zijn, om te kijken wat er daar vlak nadat de computer gecrasht is staat moet ik opstarten vanaf de slack live cd.
Dit is de output van lspci:
Kun je wat met die gegevens? Anders probeer ik nog wel een full-install. Ik zal in ieder geval kijken of ik zo nog wat nuttigs kan halen uit /var/log/messages.
Edit:
Ik heb de Slack-live cd opgestart en in /var/log/messages gekeken, maar daar komt verder geen melding bij sinds de crash van Xorg.
Dit staat er in /var/log/xorg.0.log:
Code: Selecteer alles
(==) VESA(0): Default visual is TrueColor
(==) VESA(0): Backing store disabled
(II) VESA(0): DPMS enabled
(==) RandR enabled
(II) Initializing built-in extension Generic Event Extension
(II) Initializing built-in extension SHAPE
(II) Initializing built-in extension MIT-SHM
(II) Initializing built-in extension XInputExtension
(II) Initializing built-in extension XTEST
(II) Initializing built-in extension BIG-REQUESTS
(II) Initializing built-in extension SYNC
(II) Initializing built-in extension XKEYBOARD
(II) Initializing built-in extension XC-MISC
(II) Initializing built-in extension XINERAMA
(II) Initializing built-in extension XFIXES
(II) Initializing built-in extension RENDER
(II) Initializing built-in extension RANDR
(II) Initializing built-in extension COMPOSITE
(II) Initializing built-in extension DAMAGE
(II) AIGLX: Screen 0 is not DRI2 capable
(II) AIGLX: Screen 0 is not DRI capable
(II) AIGLX: Loaded and initialized /usr/lib/xorg/modules/dri/swrast_dri.so
(II) GLX: Initialized DRISWRAST GL provider for screen 0
(EE) config/hal: couldn't initialise context: unknown error (null)
Dit is de output van lspci:
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8363/8365 [KT133/KM133] (rev 80)
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8363/8365 [KT133/KM133 AGP]
00:07.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super South] (rev 42)
00:07.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)
00:07.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 1a)
00:07.4 Bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super ACPI] (rev 40)
00:07.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT82C686 AC97 Audio
Controller (rev 50)
00:09.0 Communication controller: Conexant Systems, Inc. HSF 56k HSFi Modem (rev 01)
00:0a.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI1410 PC card Cardbus Controller (rev 01)
00:0b.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
01:00.0 VGA compatible controller: S3 Inc. VT8636A [ProSavage KN133] AGP4X VGA Controller (TwisterK) (rev 01)
02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
Edit:
Ik heb de Slack-live cd opgestart en in /var/log/messages gekeken, maar daar komt verder geen melding bij sinds de crash van Xorg.
- adri
- Moderator
Heb je HAL wel geïnstalleerd?
Zie ook CHANGES_AND_HINTS.TXT:
Zie ook CHANGES_AND_HINTS.TXT:
If you notice Xfce's Terminal and perhaps some other applications being drawn
very slowly in X, then you should try explicitly disabling the Composite
extension in /etc/X11/xorg.conf, or set XLIB_SKIP_ARGB_VISUALS=1 in your
environment prior to starting X. For more information on this, see:
http://bugzilla.xfce.org/show_bug.cgi?id=2792
We've also gotten a report of some other things (such as VirtualBox) that
might benefit from this.
Speaking of Xorg, the version of Xorg shipped with Slackware 13.0 will not
(in most cases) require an /etc/X11/xorg.conf file at all. Configuration of
input devices and such is handled by HAL, and the X server autoconfigures
everything else. You can still create an xorg.conf file if you wish, or you
can create a minimal xorg.conf with only the specific contents that you wish
to override (as an example, to use a binary-only video driver).
Due to removed drivers and other such changes, it's quite possible that your
old xorg.conf will not work correctly with this version of Xorg.
- adri
- Moderator
Koen, welke kernel gebruik je?
Probeer anders de huge kernel eens (of desnoods de huge-smp).
Ik neem aan dat je de standaard kernel gebruikt hebt, maar er zijn nog drie anderen beschikbaar, kijk maar:
Probeer anders de huge kernel eens (of desnoods de huge-smp).
Ik neem aan dat je de standaard kernel gebruikt hebt, maar er zijn nog drie anderen beschikbaar, kijk maar:
# ls /boot
README.initrd@ config-huge-2.6.29.6
System.map@ config-huge-smp-2.6.29.6-smp
System.map-generic-2.6.29.6 diag1.img
System.map-generic-smp-2.6.29.6-smp map
System.map-huge-2.6.29.6 slack.bmp
System.map-huge-smp-2.6.29.6-smp vmlinuz@
boot.0300 vmlinuz-generic-2.6.29.6
boot_message.txt vmlinuz-generic-smp-2.6.29.6-smp
config@ vmlinuz-huge-2.6.29.6
config-generic-2.6.29.6 vmlinuz-huge-smp-2.6.29.6-smp
config-generic-smp-2.6.29.6-smp
- Koen_92
Nou, X start inmiddels
Dit typ ik dus ook in de Firefox op mijn nieuwe laptop.
Ik gebruikte de huge.smp kernel (dat is geloof ik standaard na de installatie). Ik had de A serie wel helemaal geinstalleerd.
De eerste keer dat ik na de installatie 'startx' typte kreeg ik een error dat hal niet was geinstalleerd. Dit heb ik toen geinstalleerd. Toen ik vervolgens weer startx probeerde kreeg ik dus het probleem van het zwarte scherm.
Na lang zoeken kwam ik er achter dat hal wel was geinstaleerd (en X hier dus geen foutmelding over geeft), maar dat deze helemaal niet werkte omdat die een librarie miste. Hier kwam ik achter nadat ik /etc/rc.d/rc.hald restart intypte.
Na de installatie van die library en een herstart van HAL starte X wel meteen op
Ik moet eerlijk zeggen dat, ook al heb ik de ruimte, een full-install toch te veel van het goede vind. Wel heb ik nu alle libraries uit de L serie geinstalleerd, dus libraries zal ik niet meer missen.
Maar de problemen zijn nog niet over. Zodra ik CTRL+ALT+BACKSPACE indruk kom ik wel weer in het zwarte scherm. Ook wisselen van console resulteert in dat zwarte scherm. Met het zwarte scherm zit er niets anders op dan opnieuw opstarten. Is hier een oplossing voor?
Edit:
Ik kom er nu ook achter dat rebooten en afsluiten niet meer mogelijk is.
Zodra ik (als root) reboot of halt in de terminal typ krijg ik dat zwarte scherm. Dat kan ik de laptop alleen nog maar met de knop uitzetten.
Dit typ ik dus ook in de Firefox op mijn nieuwe laptop.
Ik gebruikte de huge.smp kernel (dat is geloof ik standaard na de installatie). Ik had de A serie wel helemaal geinstalleerd.
De eerste keer dat ik na de installatie 'startx' typte kreeg ik een error dat hal niet was geinstalleerd. Dit heb ik toen geinstalleerd. Toen ik vervolgens weer startx probeerde kreeg ik dus het probleem van het zwarte scherm.
Na lang zoeken kwam ik er achter dat hal wel was geinstaleerd (en X hier dus geen foutmelding over geeft), maar dat deze helemaal niet werkte omdat die een librarie miste. Hier kwam ik achter nadat ik /etc/rc.d/rc.hald restart intypte.
Na de installatie van die library en een herstart van HAL starte X wel meteen op
Ik moet eerlijk zeggen dat, ook al heb ik de ruimte, een full-install toch te veel van het goede vind. Wel heb ik nu alle libraries uit de L serie geinstalleerd, dus libraries zal ik niet meer missen.
Maar de problemen zijn nog niet over. Zodra ik CTRL+ALT+BACKSPACE indruk kom ik wel weer in het zwarte scherm. Ook wisselen van console resulteert in dat zwarte scherm. Met het zwarte scherm zit er niets anders op dan opnieuw opstarten. Is hier een oplossing voor?
Edit:
Ik kom er nu ook achter dat rebooten en afsluiten niet meer mogelijk is.
Zodra ik (als root) reboot of halt in de terminal typ krijg ik dat zwarte scherm. Dat kan ik de laptop alleen nog maar met de knop uitzetten.
- adri
- Moderator
Sorry, ik zou het echt niet weten Koen. In eerste instantie dacht ik dat je misschien de vesa driver niet geïnstalleerd had (in die richting moet je het volgens mij wel zoeken).
- adri
- Moderator
Ondertussen heb ik zelf Slackware 13 op de HD geinstalleerd.
Na een aanvankelijk probleempje met de Akonadi (=MYSQL) server van KDE 4.* heb ik nu toch alles wel op orde.
Ik heb daarvoor wel zo'n beetje alle ~/. bestanden en mappen moeten verwijderen. Blijkbaar stond daar toch nog ergens iets wat verwees naar KDE 3.5 wat de foutmeldingen genereerde. Maar da's dus opgelost.
KDE 4 is wel even wennen en in het begin kun je niks vinden.
Maar het went vrij snel en -eerlijk is eerlijk- KDE is gewoon mooi en snel. Ja, sneller dan 3.5.
Ik denk dus dat ik hier op deze pc KDE blijf gebruiken en IceWM voor mijn oude P4.
Na een aanvankelijk probleempje met de Akonadi (=MYSQL) server van KDE 4.* heb ik nu toch alles wel op orde.
Ik heb daarvoor wel zo'n beetje alle ~/. bestanden en mappen moeten verwijderen. Blijkbaar stond daar toch nog ergens iets wat verwees naar KDE 3.5 wat de foutmeldingen genereerde. Maar da's dus opgelost.
KDE 4 is wel even wennen en in het begin kun je niks vinden.
Maar het went vrij snel en -eerlijk is eerlijk- KDE is gewoon mooi en snel. Ja, sneller dan 3.5.
Ik denk dus dat ik hier op deze pc KDE blijf gebruiken en IceWM voor mijn oude P4.