Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En ook een zoekmachine voor Slacky-ey dus, mooi hoor!
Staat inmiddels bij de andere zoekmachines.
Bedankt!
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:En ook een zoekmachine voor Slacky-ey dus, mooi hoor!
Staat inmiddels bij de andere zoekmachines.
Bedankt!
Het is bijzonder graag gedaan! Blij dat anderen er ook wat aan hebben :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik begreep het verkeerd Manuel... :oops:
Da's geen zoekmachine voor Slacky-eu, maar die Italiaanse pakket-zoekmachine (van officiële Slackwarepakketjes).
Ook mooi hoor, maar die bedoelde ik eigenlijk niet.
Dus besloot ik om dan zelf maar zoekmachines te maken voor Slacky-eu (voor SW 12.1 en 12.2) en die vind je dan weer hier.
't Is wel een beetje een gepuzzel om zo'n ding te maken. ;)

Ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben. :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Het is dat ik geen Slackware meer gebruik, anders kwamen die zeker nog wel van pas.

Wel vind ik de zoekplugin van Manuel handig, waarmee je door Google maps kunt zoeken.

Bedankt hiervoor :)
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

Vandaag is de basis gelegd voor wat de nieuwe Slackware release moet worden, in de vorm van een grote hoeveelheid updates in de slackware-current tree. Daarin zit o.a. een nieuwe kernel versie 2.6.28.7, een nieuwe toolchain (gcc 4.3.3, glibc 2.9), een nieuwe Xfce versie 4.6.0 en, voor de liefhebber, KDE 4.2.1 (zelf heb ik alleen Xfce geïnstalleerd, en tja, vooruit, ook twm :) ). Het gaat hier dus een serieuze upgrade die alleen voor test-doeleinden bedoeld is, dus een backup maken is wel aan te raden, voor het geval dát.

Via slackpkg heb ik het één en ander laten upgraden. slackpkg is uiteraard tevoren geconfigureerd met één van de slackware-current mirrors in het bestand /etc/slackpkg/mirrors.

Code: Selecteer alles

# slackpkg update
# slackpkg -delall=off upgrade-all
Vervolgens komen de updates voor -current binnen, en worden ze geïnstalleerd. Bij de kernel upgrade wordt tussendoor nog even gevraagd of lilo moet worden gerund. Dat heb ik weliswaar bevestigd, maar dat bleek achteraf niet nodig - het moest toch opnieuw gebeuren zoals uit het vervolg blijkt.

Direct na de upgrade stond nog een drietal symbolic links met verwijzingen naar de oude kernels in de /boot directory. Dat is uiteraard funest bij een reboot, dus die zijn handmatig aangepast. Daarna moest nog een nieuwe initrd worden gegeneerd, voor de generic kernel die ik standaard gebruik. Tenslotte nog de obligate re-run van lilo, herstarten, en ...

... alles werkte in één keer, zonder problemen. Het eerste opvallende verschil met voorheen was dat de windows een andere kleur hadden gekregen door een nieuwe thema definitie binnen Xfce zelf. En verder lijkt in het gebruik alles nét een tikje vlotter te werken als voorheen. Dat is ook wel eens prettig om te ervaren, want je maakt op sommige platformen nogal eens het tegenovergestelde mee ...

Tot nu toe heb ik geen problemen kunnen ontdekken, dus handhaaf ik deze test-versie gewoon op mijn systeem, om te zien wat er nog komen gaat. De nieuwe Slackware release lijkt in ieder geval, volgens traditie, nóg weer beter te gaan worden dan de vorige :-).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Hoe bevalt het -current verder?
Ik hoor dat er wat problemen zijn met de icoontjes in Xfce, klopt dat?
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef:Hoe bevalt het -current verder?
Ik hoor dat er wat problemen zijn met de icoontjes in Xfce, klopt dat?
Met icoontjes heb ik geen problemen gehad, behalve dat ze iets groter waren dan voorheen. Maar dat was via de bureaublad eigenschappen snel aan te passen. Ik had inderdaad op LinuxQuestions iets gelezen over een ontbrekend power manager icon, maar dat bleek te maken te hebben met een incompleet configuratiebestand (index.theme) in een KDE package. Maar KDE heb ik dus in het geheel niet geïnstalleerd, ergo conclusio: less is weer eens more :-).

Wel bleek, even nadat ik de vorige post verzonden had, epdfview niet meer op te willen starten. Een check met "ldd" toonde aan dat libpoppler-glib.so.3 niet meer aanwezig was op het systeem: die was via slackware-current bijgewerkt naar libpoppler-glib.so.4.0.0. Door het toevoegen van een symbolic link naar die nieuwe versie was dat probleem snel verholpen. epdfview moet dus te zijner tijd worden bijgewerkt op SlackBuilds.org

Voor het overige heb ik nog steeds geen klagen, integendeel. Deze toch bepaald niet kleinschalige migratie is soepel verlopen. Ik lees zelfs dat er al enthousiastelingen verbaal overtuigd moeten worden dat -current toch écht geen stabiele release is, en dus niet voor belangrijke systemen moet worden gebruikt. Uit de kwaliteit van de software is dat op dit moment blijkbaar nog niet af te leiden ;-).
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi!
Tja, Slack is niet altijd de gemakkelijkste, wel -zo'n beetje- de beste. :)
Epdfview kende ik niet. Het is (los van het feit dat mijn vrouw en kinderen nogal gehecht zijn aan KDE) ook één van de redenen dat ik KDE toch graag installeer: er zitten nu eenmaal een aantal erg mooie en goede programma's in. Ik vind Kpdf bijv. vele malen beter en gebruiksvriendelijker dan Xpdf. Maar ook Amarok, Konqueror (voor de integratie met HAL en Dbus -als filebrowser gebruik ik Xfe, daarvoor vind ik Konqueror en Thunar te traag), Kmix, kdesu, KDE-Bluetooth en Ark vind ik toch wel zo'n beetje onmisbaar.
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef:Mooi!
Tja, Slack is niet altijd de gemakkelijkste, wel -zo'n beetje- de beste. :)
Epdfview kende ik niet. Het is (los van het feit dat mijn vrouw en kinderen nogal gehecht zijn aan KDE) ook één van de redenen dat ik KDE toch graag installeer: er zitten nu eenmaal een aantal erg mooie en goede programma's in. Ik vind Kpdf bijv. vele malen beter en gebruiksvriendelijker dan Xpdf. Maar ook Amarok, Konqueror (voor de integratie met HAL en Dbus -als filebrowser gebruik ik Xfe, daarvoor vind ik Konqueror en Thunar te traag), Kmix, kdesu, KDE-Bluetooth en Ark vind ik toch wel zo'n beetje onmisbaar.
Ha, jazeker, KDE is een bijzonder fraai systeem, dat ook, voor zover ik weet, van de desktop engines in Slackware de grootste hoeveelheid gebruikers kent. Ik ga absoluut nog eens naar de nieuwste versie kijken zodra de gelegenheid zich voordoet. Voor bepaalde gebruikers zou ik het zonder aarzelen installeren, omdat ze een strikt grafische omgeving vermoedelijk prefereren boven een wat "kalere" omgeving, met veel commandline werk.

Met "less is more" bedoelde ik geen individuele pakketten aan te duiden, maar vooral de selectie van deze pakketten. In het hiervoor genoemde probleem-geval was er blijkbaar sprake van een combinatie van KDE en Xfce op één installatie. Om deze reden zou ik zelf altijd een keuze maken voor één van de twee, voor systemen die in de eerste plaats stabiel moeten zijn en blijven. Voor experimenteer-systemen gelden uiteraard andere regels :-).

En Slackware biedt je ook de kans om individuele pakketten te downloaden (via wget bijvoorbeeld) van de mirrors, zodat je alleen datgene hoeft te installeren wat je daadwerkelijk gebruikt. Via de Slackware installer geef je de directory van de gedownloade pakketten aan, en maakt vervolgens de keuze om alles wat zich daarin bevindt te installeren. Die procedure maakt de installatie van een "gepersonaliseerde" Slackware snel en eenvoudig, en heeft intussen mijn voorkeur gekregen ten opzichte van een ISO met een complete distributie erop, met standaard een karrevracht een spullen erop die voor een groot deel toch niet wordt gebruikt :oops: .
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik denk dat je qua stabiliteit inderdaad beter nog SW -current kunt draaien dan xxxxx, xxxxx of bijv. xxxxx (nee, ik ga geen namen noemen). :lol:
Leuk trouwens dat je verwijst naar het blog van Alien BOB, hij is één van de weinigen uit de inner circle van Pat V. die -met nog een paar anderen dus- concreet meewerken aan Slackware.
Hij komt overigens uit Eindhoven en hoewel dat op een steenworp afstand ligt van waar ik woon (als je erg ver kunt gooien tenminste ;) ) ken ik hem persoonlijk niet. Hij is wel vaak te vinden op het Slackware forum van LinuxQuestions.org, waar hij ook gewone stervelingen vooruit helpt. Vin'k toch sympathiek!
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ik begreep het verkeerd Manuel... :oops:
Da's geen zoekmachine voor Slacky-eu, maar die Italiaanse pakket-zoekmachine (van officiële Slackwarepakketjes).
Ook mooi hoor, maar die bedoelde ik eigenlijk niet.
Dus besloot ik om dan zelf maar zoekmachines te maken voor Slacky-eu (voor SW 12.1 en 12.2) en die vind je dan weer hier.
't Is wel een beetje een gepuzzel om zo'n ding te maken. ;)

Ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben. :)
Ik had zelf ook niet goed gelezen, inderdaad was die van mij voor slackware.it... :oops:

Vervelend bij Slacky.eu is dat je 2 aparte plugins moet maken voor 12.1 en 12.2. Die van 12.2 staat er bij mij nu ook in, waarvoor grote dank! :D

Je plugin zoekresultaten zijn alleen in het Italiaans (voor mij geen probleem, hoor), maar je kunt ook http://www.slacky.eu/aadm/pkgs/index.ph ... el=english gebruiken in je plugin, i.p.v. http://www.slacky.eu/aadm/pkgs/index.php (kleine tip) :D

Slackware.it gebruik trouwens niet meer, je kunt er niet zoeken in 12.x, alleen in current of 11 en lager, dat vind ik onvolledig.

P.S. Ik heb je zoekplugin voor Slacky.eu (12.2) een 'Fully Working' review gegeven, want het werkt zoals het hoort :wink:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Het is dat ik geen Slackware meer gebruik, anders kwamen die zeker nog wel van pas.

Wel vind ik de zoekplugin van Manuel handig, waarmee je door Google maps kunt zoeken.

Bedankt hiervoor :)
Heel graag gedaan! :D Ik gebruik 'm zelf ook vaak ;)
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Rener: bedankt voor de info over mogelijk snel nieuwe Slackware. Misschien wacht ik dan nog even met de definitieve installatie van m'n nieuwe gebruikte pc. Nu dan alleen nog een test partitie met 12.2 daarop.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: P.S. Ik heb je zoekplugin voor Slacky.eu (12.2) een 'Fully Working' review gegeven, want het werkt zoals het hoort :wink:
Dank U! :)
Manuel schreef:@ Rener: bedankt voor de info over mogelijk snel nieuwe Slackware. Misschien wacht ik dan nog even met de definitieve installatie van m'n nieuwe gebruikte pc. Nu dan alleen nog een test partitie met 12.2 daarop.
Nou...
Dat schijnt toch nog wel een 4 tot 6 maanden te duren, voordat de volgende stabiele release van Slackware uitkomt.
SW 12.2 is nog maar drie maanden uit.
Afbeelding
rener
    unknown unknown

Bericht door rener »

adri schreef: Leuk trouwens dat je verwijst naar het blog van Alien BOB, hij is één van de weinigen uit de inner circle van Pat V. die -met nog een paar anderen dus- concreet meewerken aan Slackware.
Als je door zijn blog bladert kom je onder andere een topic tegen waarin hij zijn wederwaardigheden beschrijft om Slackware te installeren op machines met 64 MB RAM. "No PC left behind!", dus :-). Zelf vind ik het altijd wel een gunstig teken als een maintainer daar tijd in wil steken, in plaats van, bijvoorbeeld, alleen te kijken hoe de nieuwste "fancy features" de volgende keer in een distributie moeten worden meegenomen.
adri schreef: Hij is wel vaak te vinden op het Slackware forum van LinuxQuestions.org, waar hij ook gewone stervelingen vooruit helpt. Vin'k toch sympathiek!
Dat zie je trouwens bij meerdere vertegenwoordigers van het eerste echelon Slackware maintainers - het lijkt een beetje in de cultuur te zitten. Zo'n positieve basishouding van de "top" ten opzichte van de gebruikers is niet altijd gegarandeerd bij veel andere projecten.
adri schreef:
Manuel schreef:@ Rener: bedankt voor de info over mogelijk snel nieuwe Slackware. Misschien wacht ik dan nog even met de definitieve installatie van m'n nieuwe gebruikte pc. Nu dan alleen nog een test partitie met 12.2 daarop.
Nou...
Dat schijnt toch nog wel een 4 tot 6 maanden te duren, voordat de volgende stabiele release van Slackware uitkomt.
SW 12.2 is nog maar drie maanden uit.
Inderdaad, het kan nog even duren voordat uiteindelijk ook het pakket "aaa_base" (met de nieuwe /etc/slackware-version) wordt bijgewerkt. Je moet het dan ook meer zien als een avontuur: kijk (nog) niet naar het eindpunt, maar geniet van de reis ernaar toe :-D.

... of, mocht het genieten toch wat tegenvallen: verleg je grenzen ;-).
Plaats reactie