Vervelend... En alleen maar nog maar een beta driver die het probleem oplostcommon sense schreef:Voor de hardleerse (NVidia) binary driver liefhebbers, lees dit eens
http://kerneltrap.org/node/7228
Voor mensen die aan OpenBSD willen beginnen.
-
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
- Locatie: Alkmaar, Nederland
Re: blobs_are_evil
- rappie pappie
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
http://wesley.debianbox.be/2006/10/16/n ... aire-blob/
D'r staat ook een tijdelijke oplossing voor dit probleem.
Een voorlopige workaround is om de optie “RenderAccel” “false” in je Device section in xorg.conf te plaatsen.
D'r staat ook een tijdelijke oplossing voor dit probleem.
Een voorlopige workaround is om de optie “RenderAccel” “false” in je Device section in xorg.conf te plaatsen.
-
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
- Locatie: Alkmaar, Nederland
Dan ben ik dus in feite m'n 3D acceleratie kwijt? Benieuwd of ik verschil zie. Ik speel geen spellen, maar een complete screensaver zag er wel erg mooi uit. Die deed het eerst helemaal niet met het on-board grafische kaartje.
Ik heb i.i.g.
toegevoegd aan Section "Screen".
Bedankt voor de tip!
Ik heb i.i.g.
Code: Selecteer alles
Option "RenderAccel" "false"
Bedankt voor de tip!
-
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
- Locatie: Alkmaar, Nederland
Ietsje later: nou, gelukkig zie ik geen enkel verschil met of zonder “RenderAccel” “false”, ook niet bij sceensavers.
Kennenlijk gebruikt geen van m'n progamma's die functie? Wat doet het eigenlijk, RenderAccel, is dat 3D accelleratie? En hoe moet ik me 3D eigenlijk voorstellen op een 2D scherm, zonder gekke brilletjes, of zo
Ik heb dat 3D gebeuren op de pc dus nooit zo begrepen.
Kennenlijk gebruikt geen van m'n progamma's die functie? Wat doet het eigenlijk, RenderAccel, is dat 3D accelleratie? En hoe moet ik me 3D eigenlijk voorstellen op een 2D scherm, zonder gekke brilletjes, of zo
Ik heb dat 3D gebeuren op de pc dus nooit zo begrepen.
- vulture
- Berichten: 3981
- Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
- Locatie: Zoo (aasgier)
- Contacteer:
kijk dan hier eens http://www.3dpro.nl/p2nl/p6nlverschil2d3d.htm daar kun je hetverschil in 2d en 3d zien.Manuel schreef:Ik heb dat 3D gebeuren op de pc dus nooit zo begrepen.
-
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
- Locatie: Alkmaar, Nederland
Verschil zie ik zeker, maar ik hoef daar dus niet “RenderAccel” voor AAN te hebben staan, merk ik, of 'rendert' het dan gewoon nog beter?vulture schreef:kijk dan hier eens http://www.3dpro.nl/p2nl/p6nlverschil2d3d.htm daar kun je hetverschil in 2d en 3d zien.Manuel schreef:Ik heb dat 3D gebeuren op de pc dus nooit zo begrepen.
Het is mij wazig: ik heb “RenderAccel” uit staan, en krijg op die pagina een 3D voorbeeld te zien. Ik heb “RenderAccel” AAN gezet, en zie op die pagina geen verschil...
-
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
Output is meestal slechts sneller/vlotter, dus de framerate van 3D spellen zal hoger uitvallen. Vaak wordt er ook nog een afweging gemaakt tussen mooie details (zware systeem beslasting) of een lichtere belasting met minder details in beeld.Manuel schreef:Verschil zie ik zeker, maar ik hoef daar dus niet “RenderAccel” voor AAN te hebben staan, merk ik, of 'rendert' het dan gewoon nog beter?
Deze pagina is te simpeltjes. Je hebt echt een vol scherm met echt heftige 3D graphics nodig. Meer iets voor gamers (counter-strikers) of 3D vormgevers.Manuel schreef:Het is mij wazig: ik heb “RenderAccel” uit staan, en krijg op die pagina een 3D voorbeeld te zien. Ik heb “RenderAccel” AAN gezet, en zie op die pagina geen verschil...
- Z_God
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
-
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
- Locatie: Alkmaar, Nederland
Okee, bedankt common sense.
Maar heb ik het goed begrepen dat wanneer ik helemaal geen 3D spellen speel, dat ik er dan dus niks van merk?
Nog wat. Op Webwereld schrijft een zekere E-Jey:
M.a.w. op m'n simpel Desktop pc-tje hoef ik me dus helemaal geen zorgen te maken en kan “RenderAccel” gewoon weer aan gezet worden???
Update: ik heb nu zo'n beetje al de reacties gelezen op http://kerneltrap.org/node/7228 en ik vind het allemaal nog steeds niet eenduidig.
Iemand zegt b.v. :
Ook staat er een link die de boel zou moeten doen laten crashen, maar bij mij crasht er niks... :
Maar heb ik het goed begrepen dat wanneer ik helemaal geen 3D spellen speel, dat ik er dan dus niks van merk?
Nog wat. Op Webwereld schrijft een zekere E-Jey:
.Jongens toch, de fout is al jaren bekend en is alleen gevaarlijk als je X remote session gebruikt. Een workaround is het disablen van RenderAccel:
Option "RenderAccel" "False". De fout is inmiddels opgelost in de nieuwe driver.
M.a.w. op m'n simpel Desktop pc-tje hoef ik me dus helemaal geen zorgen te maken en kan “RenderAccel” gewoon weer aan gezet worden???
Nu wordt m'n verwarring nog groterZ_God schreef:RenderAccel heeft met het renderen van bepaalde fonts te maken dacht ik, in ieder geval niet met 3D dingen.
Update: ik heb nu zo'n beetje al de reacties gelezen op http://kerneltrap.org/node/7228 en ik vind het allemaal nog steeds niet eenduidig.
Iemand zegt b.v. :
En dat wordt niet echt bevestigd, maar ook niet echt ontkracht.Most Linux distros are pre-configured to not listen on a TCP socket for remote X session requests. Furthermore, most distros that ship with services enabled by default have them bound to the localhost interface, making remote access to them impossible.
Therefor, this vuln is primarily local. We should be concerned about this and upgrade immediately to the beta driver which fixes this buffer-overlay/privilege-escalation. But this vuln is being over hyped, trying to make it into that sshd vuln that came out around 2002
Ook staat er een link die de boel zou moeten doen laten crashen, maar bij mij crasht er niks... :
Link in browser invoeren vanzelfsprekend geheel op eigen risico!Here is nice special link the authors of the advisory have shown a few people who say this "this vuln is primarily local".
http://nvidia.com/content/license/locat ... location=a;//
-
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
AFAIK zit er bitter weinig font specifieke rendering in een graphics card, laat staan dat de driver er wat mee doet. Schaalbare fonts zijn vector graphics, en vector graphics kunnen evt wel door hardware sneller worder weergegeven. De specifieke internals van de NVidia ken ik niet om te stellen wat dat vlaggetje precies doet. Maar iets wat specifiek voor fonts werkt lijkt mij onzinnig.Z_God schreef:RenderAccel heeft met het renderen van bepaalde fonts te maken dacht ik, in ieder geval niet met 3D dingen.
-
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
nvidia exploit
ywManuel schreef:Okee, bedankt common sense.
kloptManuel schreef: Maar heb ik het goed begrepen dat wanneer ik helemaal geen 3D spellen speel, dat ik er dan dus niks van merk?
Nou dat hangt ervanaf ofdat je echt door dit probleem wordt getroffen.Manuel schreef: M.a.w. op m'n simpel Desktop pc-tje hoef ik me dus helemaal geen zorgen te maken en kan “RenderAccel” gewoon weer aan gezet worden???
Lees eens http://download2.rapid7.com/r7-0025/
aandachtig en vergeet het geklets van tweakers.
Alhoewel je zegt niet echt een programmeur zegt te zijn, probeer toch maar eens dit programma (gcc nv_exploit.c -o nv_exploit, en kijk in de source voor meer aanwijzingen) om mee te testen (op eigen risico!) http://download2.rapid7.com/r7-0025/nv_exploit.c
-
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
- Locatie: Alkmaar, Nederland
Ik speel geen 3D spellen, en heb dus geen enkele last van performance-verlies door Option "RenderAccel" "false", dat is goed nieuws!
Ik was al van plan om dat voorlopig zo te laten staan, en check dagelijks even of er al een nieuwe niet-beta-driver is op http://www.nvidia.com/object/unix.html
http://download2.rapid7.com/r7-0025/ gelezen, en ook de links die daar staan. Ik zie 't...
"Op eigen risico"... Nu maar even niet...
Alweer bedankt trouwens voor je zinnige informatie en voor de antwoorden op de vragen van een Linux beginner
Ik was al van plan om dat voorlopig zo te laten staan, en check dagelijks even of er al een nieuwe niet-beta-driver is op http://www.nvidia.com/object/unix.html
http://download2.rapid7.com/r7-0025/ gelezen, en ook de links die daar staan. Ik zie 't...
Als ik die source lees dan begrijp daar wel wat van, maar veel meer begrijp ik niet, want ik progammeer niet inderdaad.common sense schreef:Alhoewel je zegt niet echt een programmeur zegt te zijn, probeer toch maar eens dit programma (gcc nv_exploit.c -o nv_exploit, en kijk in de source voor meer aanwijzingen) om mee te testen (op eigen risico!) http://download2.rapid7.com/r7-0025/nv_exploit.c
"Op eigen risico"... Nu maar even niet...
Alweer bedankt trouwens voor je zinnige informatie en voor de antwoorden op de vragen van een Linux beginner
- rappie pappie
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
-
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
- Locatie: Alkmaar, Nederland