Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Als ik nu even terug denk (ik schaam me bijna dood voor al die vragen die ik heb en die nog komen gaan) aan het gegeven dat ik Ubuntu nog geen 5 dagen geleden geïnstalleerd heb en dat ik eigenlijk alles al draaiende heb (zij het minimaal) het in vergelijking met windows een uiterst vriendelijk systeem is. Het stemt mij bijzonder hoopvol!
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Het geluid van dat filmpje speelt mijn xine af met behulp van de mad-bibliotheek. Kijk eens of je gstreamer0.10-mad of zoiets geïnstalleerd hebt.

Ik ben het met je eens dat torrents standaard momenteel nogal rudimentair ondersteunt worden in Gnome. Zoek eens op "torrent" in Synaptic en probeer enkele alternatieve clients.

Ik ben blij dat dit experiment je tot nu toe bevallen is en hoop dat we je binnenkort tot de permanente gebruikers kunnen rekenen. Er zullen ongetwijfeld nog een paar (kleine) hordes volgen, maar met wat je zo te weten komt kan je misschien later zelf andere mensen verder helpen.
Gert-Paul
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik had een tijdje geleden de vorige versie van Ubuntu op mijn laptop gezet en sinds dat Dapper Drake uit is ook deze versie. Ik heb het best wel druk, dus tot echt spelen kom ik niet toe. Maar hoe meer ik mer ubuntu speel hoe meer zin ik heb om de tijd te nemen om het beter te leren kennen. Een aantal dingen zijn standaard al zoveel relaxter als op Windows. Bijvoorbeeld het browsen van bestanden vind ik veel relaxter als in de Windows Verkenner en ook het simpel drukken op PrintScr voor het maken van een afbeelding bevalt me wel (waarbij je dan ook gelijk een venster te zien krijgt om je afbeelding op te slaan). Ik heb het idee dat er veel meer van die kleine dingetjes inzitten die Windows standaard gewoon niet heeft.

Zeker als ik straks XGL aan de praat heb wil ik waarschijnlijk niet meer terug naar Windows voor dagelijks gebruik. Dus jullie horen nog wel van me. Hoewel ik tot nu toe eigenlijk geen problemen tegen ben gekomen.
Heeft iemand hier al XGL draaien? Nadeel is da tik wel een ATI-kaart in mijn laptop heb zitten en ik begreep dat dat toch iets meer werk was om aan de praat te krijgen dan een NVidia kaart.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Een duidelijke handleiding om Xgl te installeren vind je hier.
Ik heb het zelf nog niet, van de week pas m'n Nvidiadrivers geĩnstalleerd op Ubuntu (wat echt een eitje is met Dapper Drake, zeker in vergelijking met Slackware ;) ).

Op Slackware heb ik al wel 3DDesktop gehad, leuk voor even wat spielerei, maar echt nuttig...hmmm.
Dus ik heb het er maar weer afgegooid. Is niet helemaal vergelijkbaar met Xgl schijnbaar, dus ben wel een beetje benieuwd.

Weet je wat, ik ga het er nu opzetten, eens kijken wat het kan. :)
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

adri schreef:Een duidelijke handleiding om Xgl te installeren vind je hier.
Ik heb het zelf nog niet, van de week pas m'n Nvidiadrivers geĩnstalleerd op Ubuntu (wat echt een eitje is met Dapper Drake, zeker in vergelijking met Slackware ;) ).

Op Slackware heb ik al wel 3DDesktop gehad, leuk voor even wat spielerei, maar echt nuttig...hmmm.
Dus ik heb het er maar weer afgegooid. Is niet helemaal vergelijkbaar met Xgl schijnbaar, dus ben wel een beetje benieuwd.

Weet je wat, ik ga het er nu opzetten, eens kijken wat het kan. :)
ik heb het eens opgezocht op de wikipedia, maar snap er nog niet echt wat van... wat heb je er nu aan, t ziet er wel aardig uit, maar verder... is het meer dan een leuke gadget die geheugen vreet?
ben benieuwd naar je screenshots adri
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Hmmm, krijg een foutmelding, dus dat wordt nog even geduld uitoefenen met die screenshots. :)
Vandaag niet meer, maar deze week nog wel. Als het goed is. ;)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Toch nog wat aan het proberen geweest (kan ik toch niet laten), maar het gaat bepaald niet van een leien dakje. Divere pogingen ondernomen, maar met sommige scripts start X niet meer op...
En die moet je dan weer via de console verwijderen.
Wat vinden jullie eigenlijk van Nano?
Ik vin't niks, gebruik veel liever Vim (veel simpeler).
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

adri schreef: Nano :?:
Vim :?:
ik wacht nog tot ik een cd thuisgtestuurd krijg... dan installeer ik ubuntu
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

adri schreef:Wat vinden jullie eigenlijk van Nano?
Ik vin't niks, gebruik veel liever Vim (veel simpeler).
Tja, het hangt ervan af hoeveel je bereid bent om een geavanceerde editor te leren gebruiken. In mijn begindagen gebruikte ik zo veel mogelijk pico en nano in de console. De laatste tijd (na meer dan 5 jaar Linuxervaring) begint het meer en meer VIm te worden, maar ik zou eens tijd moeten maken om het fatsoenlijk te leren. Van Emacs, wat we op school veel gebruikten, was ik niet zo gecharmeerd. Maar ook dat is ongetwijfeld een fantastische editor (en meer) als je het beter leert kennen.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Na een hoop gedoe heb ik xgl nog niet aan de gang. Diverse manieren geprobeerd, maar het wil niet.

Ik laat het dus maar eens eventjes rusten...:)
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Sipster schreef:
adri schreef: Nano :?:
Vim :?:
ik wacht nog tot ik een cd thuisgtestuurd krijg... dan installeer ik ubuntu
Gisteren De kubuntu cd binnen gekregen.Ik heb eerst een tijdje tussendoor ubuntu gebruikt.Omdat er in kubuntu.Een klein bugje zat met afsluiten.Nu heb ik mijn vrouw een tijdje laten werken met ubuntu.En is er nu ook van overtuigd dat linux beter werkt als windows.Pffffff He He (vrouwen) :lol: .Maar goed gisteren Kubuntu weer geinstalleerd.Jiiiippie! op mijn eerste schijf van 160 gb waar windblows op stond voor mijn vrouw.(Eindelijk gerechtigheid :D )En op mijn tweede schijf van 80 gb ubuntu voor mijn vrouw.Dus hebben we allebei een besturings systeem die we fijn vinden werken.En nu zijn we dan eindelijk velost van windows :cry: :lol: Het geeft toch wel een vrij gevoel zo hoor. 8)
Afbeelding
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

rappie pappie schreef:En op mijn tweede schijf van 80 gb ubuntu voor mijn vrouw.Dus hebben we allebei een besturings systeem die we fijn vinden werken.En nu zijn we dan eindelijk velost van windows. Het geeft toch wel een vrij gevoel zo hoor.
Kun je dan niet beter gezamenlijk 1 besturingssysteem gebruiken met 2 gebruikersaccounts waarbij je het ene account instelt op gdm (voor Ubuntu) en het andere op kdm (voor Kubuntu) ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Je bedoelt instellen op Gnome of KDE, want als inlogapplicatie kan je maar 1 van beide kiezen.

1 Installatie met meerder gebruikersaccounts lijkt mij ook logischer: installeer op een van beide (k)ubuntu-desktop en je bent vertrokken. In ieder geval gefeliciteerd met jullie vrijhied! 8)
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Wat jullie schrijven hebben jullie gelijk in.En heb ik ook gehad op die manier. Maar er zaten wat haken en ogen aan.Gnome en kde werkt nog niet erg lekker samen.Oftewel.De programma's die je in kde gebruikt krijg je dan ook in gnome en andersom.En sommige werken wel lekker.En sommige niet .Dus daarom heb ik gekozen voor de manier elk besturings systeem op een andere harde schijf.Maar men belooft dat de intergratie van kde in gnome in de toekomst verbeterd wordt. :)
Afbeelding
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Voor de liefhebber:
Vandaag de 64bit versie eraf gegooid (ik had de KDE inmiddels ook geinstaleerd en vond dit afschuwelijk) en omdat wel meer dingen niet werkten: hoppa: weg ermee.

i386 versie geinstalleerd, een middagje prutsen van hoe ging dat ook alweer: het loopt als een zonnetje :)
Ik begin het bijna een verademing te vinden dit systeem, ook al realiseer ik me dat er nog veel te overwinnen is. :idea:
Plaats reactie